ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XLII/2017 Sesji Rady Gminy Piecki z 30 października 2017 r.

Informacja ogłoszona dnia 2017-11-30 14:12:38 przez Tyberiusz Maksymow, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XLII/2017
 
XLII Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 30 października 2017 r. pod przewodnictwem Pana Tomasza Jasinowicza – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
 
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:00 – 12:55.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności,
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Skarbnik Gminy Pani Agata Naumowicz,
- Pan dr Dariusz Łaguna – wykonawca mpzp terenu w Dobrym Lasku – w części sesji.
 
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz dokonał otwarcia XLII Sesji przy obecności 14 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, po czym przystąpiono do realizacji porządku obrad, jak niżej:
 
Porządek obrad:
 
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie uchwał w sprawach:
a) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie Dobry Lasek w gminie Piecki,
b) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2017-2024,
c) zmian budżetu gminy na 2017 rok,
d) nadania nazwy ulicy będącej rozszerzeniem zasięgu ulicy 22 Stycznia położonej w miejscowości Piecki,
e) stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Dłużcu w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Dłużcu,
f) stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Krutyni w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Krutyni,
g) stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Nawiadach w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Nawiadach,
h) stwierdzenia przekształcenia dotychczasowego Zespołu Szkół w Pieckach w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Karola Wojtyły w Pieckach.
6. Informacja Wójta o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym
2016/2017.
7. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady o wynikach analizy oświadczeń majątkowych.
8. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
9. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
10. Zamknięcie obrad.
 
Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
- nie zgłoszono.
 
Ad. 3 – przyjęcie protokołów z poprzednich sesji
 
Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poinformował, że protokoły z ostatnich sesji, tj. Nr XL/2017 z dnia 30 sierpnia 2017 r. i Nr XLI/2017 z dnia 26 września 2017 r. (sesji nadzwyczajnej) wyłożone były do wglądu na sali obrad, po czym ich przyjęcie przyjęcie poddał kolejno pod głosowania:
Nr XL/2017 z dnia 30 sierpnia 2017 r. - 14 gł. „za” - przyjęty jednogłośnie;
Nr XLI/2017 z dnia 26 września 2017 r. - 14 gł. „za” - przyjęty jednogłośnie.
 
Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym
(na sesję doszła radna – stan Rady 15 radnych)
 
Informacja pisemna z działalności Wójta sporządzona na podstawie wydanych zarządzeń w okresie od 30 sierpnia do 27 października 2017 r. została przekazana radnym oraz sołtysom do zapoznania, stanowi załącznik do nin. protokołu.
Wójt Gminy Pani A. Kurczewska omówiła zagadnienia będące przedmiotem w/w zarządzeń, głównie dot. ogłoszonych przetargów inwestycyjnych oraz przekazała dodatkowe informacje nt. pozostałych działań, w tym m. in.:
  • w dniu dzisiejszym nastąpi rozstrzygnięcie przetargu na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej na ulicy Polnej (mieszkańcy 17 lat czekali – od czasu objęcia tego terenu miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, na uzbrojenie w kanalizację), ogłoszony też przetarg na inspektora nadzoru na tą inwestycję;
  • ogłoszony dodatkowy przetarg na utrzymanie dróg gminnych – na kruszywo, głównie na realizację zadania z funduszu sołeckiego – dosypanie kruszywa na drogę w Nawiadach;
  • złożone wnioski o dofinansowania: na świetlicę w Nawiadach, w tym przebudowę OSP (w ramach projektu na rozwój kultury) oraz na pamtrak w Pieckach, który ma być zlokalizowany na terenie przy cmentarzu ewangelickim;
  • niebawem złożymy wniosek na przejście ze ścieżką rowerową przez Piecki – od ul. Nowej do kościoła;
  • złożony wniosek na rozwój kompetencji kluczowych dla dzieci naszego Przedszkola – 168 dzieci ma być objętych tym projektem, przez okres 3 lat. Podjęte zostały również działania dla stworzenia dodatkowych 15 miejsc w Przedszkolu - jednak jeśli dostaniemy zgodę na warunki sanitarne, to tylko na okres 2 lat. Mamy nadzieję, że do tego czasu wybudujemy żłobek, który odciąży przedszkole – jeśli się powiedzie przyjęte przedsięwzięcie, polegające na stworzeniu w budynku „starego przedszkola” żłobka, oddzielnej kuchni – prowadzonej przez spółdzielnię socjalną, obsługującej zarówno żłobek, jak i osoby z zewnątrz;
  • z Panią Skarbnik wzięła udział w spotkaniu w Starostwie Powiatowym – Pan Starosta prosił o wsparcie finansowe kwotą 110.000 zł budowy ścieżki pieszo-rowerowej Krutyń – Krutyński Piecek, o długości ok. 1 km. Wycena chodnika była na 300.000 zł, oferty wpływały na 500.000 zł, stąd prośba o współfinansowanie gminy, jak to było w przypadku ścieżki do Ostrowia Pieckowskiego i chodnika przy ul. Przemysłowej;
  • w okresie międzysesyjnym miało też miejsce rozpoczęcie roku szkolnego – wszystko było w porządku, szkoły przygotowane, wykonane drobne remonty. W Dłużcu odbyła spotkanie z rodzicami, którzy chcieli, aby świetlica czynna była do godziny 16, żeby nie musieli odbierać dzieci o godz. 12, co stwarzało spore problemy, głównie dla rodziców pracujących – wyraziłam zgodę, będzie zatrudniona opiekunka świetlicy na część etatu;
  • wyłoniona została firma, która zaprojektuje tzw. PSZOK w Pieckach – musimy uregulować to co się dzieje obecnie na terenie przy budynku ZGKiM, gdzie składowane są odpady, głównie wielkogabarytowe; wybrana firma to P-stwo Inżynieryjno-Projektowe PRO EKO z Bielsko Białej;
  • na osiedlu Lawendowym budujemy chodnik przy placu zabaw – wykonuje go Zakład Remontowo Budowlany Pana R. Wołczek z Rynu, za kwotę 31.000 zł; firma ta również wykonuje dla Sp-ni PERSPEKTYWA przebudowę chodnika i parkingu. Na osiedlu pojawiły się też nasadzenia drzew – lipy i klonu, wykonuje to firma z Olsztyna, mieszkańcy jak słychać są z tego bardzo zadowoleni;
  • na wniosek sołtysów, jak też pracowników Urzędu zorganizowane zostało na dzień 18 listopada (sobota, godz. 10-14) szkolenie sołtysów z zakresu funduszu sołeckiego; do przeprowadzenia szkolenia zaprosiliśmy Pana J. Facon - członka Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie; do udziału zaprasza się też chętnych radnych, jak i inne osoby zainteresowane tym tematem.
 
Ad. 5 – przyjęcie uchwał w sprawach:
 
a) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie Dobry Lasek w gminie Piecki
 
Wstępnego wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Pani Anna Glazer-Obłoczyńska – pracownik Urzędu Gminy, m.in. z wypowiedzi: uchwała jest zwieńczeniem bardzo długiego procesu związanego ze zmianą przeznaczenia tego terenu – pierwsze wnioski pojawiły się w 2005 roku, dotyczyły przeznaczenia głównie pod zabudowę mieszkaniową. W tym celu zmieniane było Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Piecki, gdyż poprzednio obowiązujące nie wskazywało tych terenów pod zabudowę. Prace nad Studium trwały kilka lat, w trakcie prac wpłynął jeden wniosek – MPK w Krutyni o zmniejszenie terenu pod zabudowę – granica została przesunięta w kierunku zachodnim, dalej od strony lasu. Po zmianie Studium przystąpiono do opracowywania planu zagospodarowania tego terenu. Właściciele–inwestorzy terenu konsekwentnie dążyli do tego, aby był on zagospodarowany w sposób tworzący spójną całość – chodzi o stworzenie osiedla, które byłoby miejscem pobytu, wypoczynku dla osób starszych, chcących tu zamieszkać na stałe. Plan napewno pozwoli na stworzenie zabudowy o jednolitej ukształtowanej strukturze, z elementami architektonicznymi, które pozwolą wpasować tą zabudowę w istniejące sąsiedztwo.
 
Pan dr D. Łaguna – projektant planu, przedstawił ogólnie założenia planu – wg projektu uchwały; tereny objęte planem stanowią własność prywatną i własność Gminy, położone są w obszarze otuliny MPK i Natury 2000, plan określa szczegółowe zasady zabudowy mieszkaniowej, usługowej, tereny zieleni, drogi publiczne, infrastrukturę techniczną, w tym sieć wodno-kanalizacyjną, inne elementy zagospodarowania terenu. Plan wskazuje również, że w jego granicach nie przewiduje się zadań własnych gminy z zakresu infrastruktury technicznej, które wymagałyby finansowania z budżetu gminy.
 
Wójt Gminy Pani A. Kurczewska – m.in. z wypowiedzi: na wspólnym posiedzeniu komisji Rady, na którym omawiana była sprawa planu, obecny był Pełnomocnik inwestora i ojciec właścicielki gruntów – i jasno określiłam, że gmina nie będzie finansowała działań inwestycyjnych na tym terenie, Panowie wiedzą, że działania te będą realizowane przez inwestora, a dokonane inwestycje mogą być rozliczane ew. poprzez opłaty adiacenckie, chociaż na dzień dzisiejszy takiej opłaty nie ma ustalonej – rozliczenie to jeszcze kwestia przyszłości. Plan jest tak skonstruowany żeby nie szkodzić mieszkańcom Dobrego Lasku, ale też musimy pamiętać, że nasze wsie wymierają – tu tworzymy możliwości rozwoju, oby tylko inwestorzy dotrzymali danego słowa. (przedstawienie na mapie terenu objętego planem, z omówieniem jego zagospodarowania).
Uważam, że inwestorzy są pewni – bo mogli ten teren sprzedać, podzielić, wystąpić o warunki zabudowy, a oni konsekwentnie przez 12 lat dążyli do celu.
Na etapie sporządzania planu wpłynęły 2 uwagi – Pana Pawła Radomskiego, mieszkańca Dobrego Lasku – odczytała w całości treść uwag (zawartych w projekcie uchwały); proponuje się nieuwzględnienie tych uwag - zapisy Planu zgodne są z zapisami Studium, w kwestii uciążliwości zapachów związanych z produkcją rolniczą i mogących pojawiać się na tym tle konfliktów – nie powinno być problemów, jeśli działania rolnika wykonywane są zgodnie z przepisami.
 
Po powyższym, Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz przedstawił pod głosowania sprawę rozstrzygnięcia w/w uwag do Planu:
1-wsza uwaga – odczytał treść – 13 gł. „za” nieuwzględnieniem, 2 wstrz. się;
2-ga uwaga – odczytał treść – 15 gł. „za” nieuwzględnieniem.
 
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w obrębie Dobry Lasek w gminie Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XLII/247/17);
 
(ogłoszenie przerwy w obradach)
 
b) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej …
 
Propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani A. Naumowicz – wg załącznika do nin. protokołu; zmiany dotyczą aktualizacji planu dochodów i wydatków budżetu gminy na 2017 r., zmiany w wykazie przedsięwzięć - w związku z przesunięciem niektórych zadań inwestycyjnych na następny rok i rezygnacją z pożyczki w WFOŚiGW w wysokości 1 mln zł oraz kredytu na pokrycie planowanego deficytu w kwocie 481.000 zł z uwagi na jego brak.
 
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2017-2024; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, 1 wstrz. 0 przeciw (uchwała Nr XLII/248/17);
 
c) zmian budżetu Gminy na 2017 rok
 
Propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani A. Naumowicz – wg propozycji pisemnych stanowiących załącznik do nin. protokołu.
Wójt Gminy Pani A. Kurczewska odniosła się do propozycji w zakresie inwestycji, m.in. przekazała, że schodzimy z pewnych inwestycji, ale nie zostają one odrzucone, a przechodzą na rok następny. Pojawiło się nowe zadanie inwestycyjne – w jednym budynku „starego przedszkola” zakładamy żłobek, a drugi zostaje na potrzeby domu starców. Budynek ten jest w złym stanie technicznym, praktycznie to wielka ruina, dach na łączniku zapada się – zburzyć nie możemy, bo nie otrzymamy dofinansowania, a możemy otrzymać na rozbudowę, przebudowę – i w takim kierunku będą nasze działania.
 
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2017 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 2 wstrz., 0 przeciw (uchwała Nr XLII/249/17);
 
d) nadania nazwy ulicy 22 Stycznia ….
 
Powyższą sprawę przedstawiła Wójt Gminy Pani A. Kurczewska; dotyczy rozszerzenia zasięgu obecnej ulicy 22 Stycznia o działki będącej jej przedłużeniem – w kierunku zejścia nad staw. Inwestycja na tej drodze została zakończona, dla rozliczenia otrzymanego dofinansowania na to zadanie, działki będące przedłużeniem tej ulicy muszą być sklasyfikowane jako droga gminna.
 
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy będącej rozszerzeniem zasięgu ulicy 22 Stycznia położonej w miejscowości Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, 0 przeciw (uchwała Nr XLII/250/17);
 
e – h) stwierdzenia przekształcenia szkół …..
 
Wyjaśnień udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, m.in.: projekty uchwał dotyczące stwierdzenia przekształcenia dotychczasowych sześcioletnich szkół podstawowych w szkoły ośmioklasowe są konsekwencją naszych wcześniejszych działań w związku z reformą oświaty. Sprawa dotyczy wszystkich naszych szkół – w tej chwili nie ma już sześcioletnich szkół podstawowych, są ośmioklasowe, chociaż w przypadku Krutyni i Dłużca klasy VII i VIII będą realizowane w szkole w Pieckach
 
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytywał kolejno projekty uchwał, które każdorazowo poddawane były głosowaniu w celu przyjęcia:
 
  1. w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Dłużcu w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Dłużcu – uchwała przyjęta 14 gł. „za”, 0 przeciw (Nr XLII/251/17);
  2. w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Krutyni w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Krutyni – uchwała przyjęta 14 gł. „za”, 0 przeciw (Nr XLII/252/17);
  3. w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Nawiadach w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Nawiadach – uchwała przyjęta 14 gł. „za”, 0 przeciw (Nr XLII/253/17);
  4. w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowego Zespołu Szkół w Pieckach w ośmioletnią Szkołę Podstawową im. Karola Wojtyły w Pieckach – uchwała przyjęta 14 gł. „za”, 0 przeciw (Nr XLII/254/17);
 
 
Ad. 6 - informacja Wójta o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2016/2017
 
Powyższą informację przedstawiła Wójt Gminy Pani A. Kurczewska - wg danych zawartych w informacji pisemnej, stanowiącej załącznik do nin. protokołu; ogólnie należy stwierdzić, że zadania ustawowe w zakresie oświaty wykonywane są dobrze w naszej gminie.
 
Pan radny Andrzej Brodzik – w sprawie dot. szkoły w Krutyni – w ub. roku szkolnym było 29 dzieci, jak to wygląda w tym roku i jakie są prognozy na przyszłość, do dane są niepokojące.
 
Pani Anna Sobiech – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Krutyni – w tym roku szkolnym mamy 31 dzieci – musimy pracować w klasach łączonych, ale też dużo godzin musi być rozłączonych – zgodnie z reformą oświaty. Niestety II klasy nie ma, w klasie V i VI jest po 2 osoby, w klasie I jest 1 dziecko; więcej jest 5-latków – za 2 lata w klasie I będzie więc 5 osób. Co do dalszej przyszłości na razie nie mamy danych.
 
Dalszych pytań, uwag nie zgłaszano.
 
Ad. 7 – informacje o analizie oświadczeń majątkowych
 
Wójt Gminy Pani A. Kurczewska przedstawiła informację o wynikach analizy oświadczeń majątkowych składanych przez kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, skarbnika i sekretarza gminy oraz pracowników wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta; analizie podlegały oświadczenia za rok 2016 oraz składane w ciągu roku 2017 w związku z wykonywaniem funkcji. Informacja pisemna stanowi załącznik do nin. protokołu, w tym informacja o analizie oświadczeń przekazana przez Urząd Skarbowy w Kętrzynie.
 
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Jasinowicz przedstawił informację o wynikach analizy oświadczeń majątkowych radnych za rok 2016, w tym informację o wynikach analizy przekazaną przez Urząd Skarbowy w Kętrzynie oraz informację Wojewody o wynikach analizy oświadczeń za rok 2016 złożonych przez Wójta i Przewodniczącego.
Powyższe informacje stanowią załącznik do nin. protokołu.
 
Ad. 8 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości
 
Pan Leszek Krysiak – sołtys s. Krutyń serdecznie podziękował za drogę w Krutyni – droga już odebrana, łącznie ponad 600 metrów, wygląda bardzo ładnie, przez co zmienił się i wygląd całej wsi, szczególnie centrum.
 
Pani Wiesława Rolka – sołtys s. Stare Kiełbonki przedstawiła sprawę chodnika w Starych Kiełbonkach – jest w fatalnym stanie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych jednak nie widzi żadnych uszczerbków – prośba do Pani Wójt żeby ze swojej strony skierowała prośbę do GD o remont tego chodnika, mieszkańcy wsi ze swojej strony również zwrócą się z taką prośbą. Ponadto ostatnio powstał ogromny problem przejazdów z pól i wjazdu na drogę krajową przez ciągniki rolnicze żeby dotrzeć do swoich gospodarstw – ciągniki wyjeżdżając z pól zostawiają na drodze błoto z oblepionych kół; prośba do pani Wójt o pomoc i sprawdzenie do kogo należy obowiązek wykonania zjazdów-wjazdów na drogę krajową.
 
Pani Izabela Kozyra-Cybulska – Dyrektor GOKSiR w Pieckach – zaprosiła wszystkich do wspólnych obch9odów Święta Niepodległości 11 Listopada – wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych pod pomnikiem w centrum Piecek.
 
Ad. 9 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski
 
Odpowiedzi udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, m.in.:
- w sprawach zgłoszonych przez Panią sołtys W. Rolka – sprawę chodnika w Starych Kiełbonkach zgłaszała wielokrotnie, naprawione zostały barierki, ale w tej chwili odchodzą już od barierek. Odnośnie przejazdów maszyn rolniczych przez drogę krajową – ostatnio odbyła nieprzyjemną rozmowę z Panem Kierownikiem Rejonu Dróg – niestety ze strony Generalnej Dyrekcji nie ma propozycji żeby ułatwić pracę rolnikom czy współpracy z nimi.
 
Ad. 10 – zamknięcie obrad
 
W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XLII Sesji Rady Gminy Piecki, Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz ogłosił zamknięcie obrad.
 
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
 
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2017-11-20
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2017-11-20 15:41:28
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2017-11-30 14:12:38
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:19:04
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
636 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony