Jednostki organizacyjne Gminy Piecki
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Samorządowe Przedszkole w Pieckach
Informacja ogłoszona dnia 2008-12-12 12:33:04 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum
ADRES
Samorządowe Przedszkole w Pieckach
Osiedle 35-lecia PRL 18
11-710 Piecki
adres e-mail:
STATUT SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W PIECKACH
STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W PIECKACH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Pełna nazwa przedszkola brzmi: Samorządowe Przedszkole w Pieckach.
- Siedziba przedszkola: 11-710 Piecki, ulica Krotka 3.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Samorząd Gminy Piecki.
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu.
- Przedszkole posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
“Samorządowe Przedszkole
ulica Krótka 3
11-710 Piecki
000268553”
§ 2
Przedszkole działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz.425 z 1991r. z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.
- Aktu założycielskiego.
- Niniejszego statutu.
§ 3
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej trwającej od 1 lipca do 15 sierpnia.
- Przedszkole jest czynne od godziny 630 do1600 godziny w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- Czas pracy w oddziale przedszkolnym wynosi 5 godzin dziennie.
- Dzieci uczęszczające do przedszkola korzystają z 3-ech posiłków dziennie. Stawka dzienna uzależniona jest od ceny artykułów żywnościowych.
- rodzice wnoszą stałą opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu. Wysokość tej opłaty ustala organ prowadzący,
- pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia wnosząc opłatę w wysokości stawki dziennej zwiększonej o kwotę ustaloną przez organ prowadzący.
- Dzieci z oddziału przedszkolnego przy przedszkolu mogą korzystać z jednego posiłku. Wysokość opłaty ustala się na zebraniu z rodzicami.
§ 4
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
- Gminę Piecki
- Rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu.
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
§ 5
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się w godzinach od 800-do 1300.
- Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy w Pieckach.
- Opłata stała za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokości stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.
- W przypadku nieobecności dziecka przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca.
- Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
- Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych (gimnastyka ogólnorozwojowa, zajęcia muzyczne, język obcy itp.).
- Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców. Zajęcia finansowane są także w całości przez rodziców.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3-4-letnich, a około 30 minut dla dzieci 5-6-letnich.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
- Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 6
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
- wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
- współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
- Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijanie wrażliwości moralnej,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
§ 7
- Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.
§ 8
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
§ 9
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
- nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
- dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy,
- Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
Rozdział III
Organy przedszkola
§ 10
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
- Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 11
- Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
- Zadania dyrektora są następujące:
- dyrektor inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
- przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki,
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- koordynowanie opieki nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi,
- opracowywanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
- przekazanie raportu o jakości pracy placówki radzie rodziców i radzie pedagogicznej,
- opracowywanie programu rozwoju placówki wspólnie z Radą Pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
- dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez radę pedagogiczną,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po uchwaleniu przez radę pedagogiczną,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p.poż,
- stworzenie dzieciom optymalnych warunków rozwoju,
- koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
- współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
- administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
- prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 12
- Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- przygotowanie projektu statutu przedszkola i uchwalanie go,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich,
- uchwalanie regulaminu pracy rady pedagogicznej,
- uchwalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podejmuje uchwały w sprawie skreślenia dziecka z listy przedszkola
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- projekt planu finansowego, wnioski o nagrody i wyróżnienia, program szkoleń pracowników,
- opiniuje pracę dyrektora przed dokonaniem oceny,
- organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć w grupach,
- przebieg i wyniki pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi,
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych,
- Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków.
- Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
- Rada pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
- Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
§ 13
- Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola.
- Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych, przynajmniej po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy.
- Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności zaś:
- opiniuje program rozwoju placówki,
- wyraża opinie na temat funkcjonowania przedszkola.
- Opiniuje ocenę dorobku zawodowego nauczycieli.
- Występuje z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz indywidualnych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców.
§ 14
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
Rozdział IV
Organizacja przedszkola
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W oddziałach integracyjnych liczba wychowanków wynosi od 15 do 20, w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
- Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
- liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Ramowy rozkład dnia ustalony jest przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 103.
- W przedszkolu łącznie jest 4 oddziały:
- 3 oddziały zbliżone wiekowo,
- 1 oddział zerowy.
11.Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
- kuchnię,
- szatnię dla dzieci i personelu
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
§ 16
- Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia, oraz decyzję komisji kwalifikacyjnej.
§ 17
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
- Jeżeli liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor przedszkola na podstawie złożonych przez rodziców wypełnionych kart zgłoszeń.
- Jeżeli liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci przekracza liczbę miejsc, o przyjęciu decyduje społeczna komisja powołana przez organ prowadzący:
- w skład komisji społecznej przy przedszkolu wchodzą:
-
- dyrektor przedszkola jako przewodniczący,
- przedstawiciel rady pedagogicznej,
- przedstawiciel rady rodziców,
- przedstawiciele organizacji społecznych i związków zawodowych,
- rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu obowiązani są złożyć w kancelarii przedszkola w oznaczonym terminie, prawidłowo wypełnioną kartę dziecka,
- rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku według następującego harmonogramu:
-
- od 1-go do 30 kwietnia wydawanie i przyjmowanie od rodziców wypełnionych kart zgłoszeń dziecka,
- od 1-go do 15-go maja, komisja społeczna lub dyrektor przedszkola dokonuje kwalifikacji dzieci do przedszkola na najbliższy rok szkolny,
- od 16-go do 30-go maja przedszkole wywiesza w miejscu dostępnym dla zainteresowanych imienne listy dzieci przyjętych,
- zapisy dzieci 6-cio letnich do oddziałów przedszkolnych regulują wytyczne w sprawie zapisów dzieci do klasy pierwszej,
- liczba przyjętych dzieci nie powinna być wyższa od liczby miejsc w przedszkolu i obowiązującej normy na oddział,
- przyjęć do oddziału przedszkolnego dokonuje dyrektor przedszkola.
- W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
- dzieci sześcioletnie,
- dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci z rodzin zastępczych,
- dzieci już uczęszczające do danego przedszkola,
- dzieci obojga rodziców pracujących,
- dzieci z rodzin o dochodach na jedną osobę poniżej kwoty najniższej emerytury obwieszczonej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Monitorze Polskim,
- dzieci z rodzin wielodzietnych (3 i więcej dzieci),
- dzieci nauczycieli, przy równych z innymi dziećmi warunkach, mają prawo pierwszeństwa.
§ 18
- Dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole,
- nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola,
- nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
Rozdział V
Wychowankowie Przedszkola
§ 19
- Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
- Na wniosek rodziców, dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko, które nie osiągnęło wieku trzech lat, ale skończy 3 lata w tym roku kalendarzowym, w którym zostało przyjęte.
- Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły.
- Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- akceptacji takim, jakim jest,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można się zwrócić,
- badania i eksperymentowania,
- jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa).
- Do obowiązków dziecka w przedszkolu należy:
- dbanie o wspólne sprzęty i zabawki,
- uczenie się dokładnego wykonywania określonych czynności, np. samoobsługowych, porządkowych,
- dokładne wykonywanie podejmowanych czynności i zadań,
- uważne poruszanie się w budynku i ogrodzie, nie oddalanie się z określonych pomieszczeń poza wyznaczony teren,
- nie wyrządzanie szkody sobie i innym podczas zabawy,
- dbanie o ład i porządek na swoich półkach w sali i w szatni,
- szanowanie wytworów pracy kolegów,
- zgłaszanie nauczycielce dolegliwości i skaleczeń,
- reagowanie na polecenia nauczycielki,
- dbanie o estetykę swojego wyglądu,
- pełnienie dyżurów,
- pomoc kolegom przy niektórych czynnościach (np. zapinanie guzików)
Rozdział VI
Rodzice
§ 20
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
-
- do godz. 730 wprowadzenie dziecka do sali “Motyle”, a po godz. 730 do swoich sal,
- odebranie dziecka z poszczególnych sal przed godz. 1530, a po godz. 1530 z sali “Motyle”,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 21
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenie drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
- uzyskiwanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 22
Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady pedagogicznej.
§ 23
Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu raz na kwartał.
§ 24
Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
- zebrania grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,
- kąciki dla rodziców,
- zajęcia otwarte,
- uroczystości.
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 25
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- poznanie dziecka jest podstawowym warunkiem prawidłowego kierowania jego rozwojem w toku oddziaływań wychowawczych. W związku z tym do obowiązków nauczycieli należy:
-
- obserwowanie dzieci oraz diagnozowanie efektów ich rozwoju,
- poznanie każdego dziecka,
- notowanie spostrzeżeń w karcie obserwacji lub w zeszycie czynionych w ciągu dnia podczas różnorodnych form aktywności,
- stwierdzenie poziomu opanowania umiejętności i wiedzy w stosunku do wymagań programowych, uzależnionych od wieku dziecka,
- rozpoznawanie zagrożenia zaburzeń, w razie potrzeby obejmowanie dzieci programem usprawniającym,
- opracowanie ramowego programu indywidualnej pracy z dzieckiem wymagającym dodatkowej pracy wyrównawczej z uwzględnieniem sfer: ruchowej i fizycznej, intelektualnej i emocjonalno-społecznej,
- zbieranie rzetelnych informacji o dziecku diagnozując jego rozwój, bazując na faktach; badania prowadzić standardowymi narzędziami,
- w celu dokumentowania zachowań i rozwoju dzieci stosowanie arkuszy obserwacyjnych umożliwiających monitorowanie rozwoju,
- arkusze obserwacyjne wypełniać raz w miesiącu po to, by uchwycić dynamikę rozwoju dziecka,
- korzystanie z porad i wskazówek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz innych fachowców; karty dziecka 6-letniego skierowanego na obserwację do PPP uzupełniać dodatkowymi informacjami na luźnych kartkach,
- kierowanie dzieci do PPP celem ustalenia lateralizacji w terminie do 30 października, w pozostałych przypadkach – do końca grudnia,
- omawianie i podsumowywanie powyższej pracy na posiedzeniach rady pedagogicznej dwa razy w roku.
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań realizowanych w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacji zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze wychowawczym, dydaktycznym, kulturalnym,
- do dnia 30 każdego miesiąca nauczyciel ma obowiązek dostarczyć do zatwierdzenia plan miesięczny,
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
§ 26
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 27
Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora , rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 28
- Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:
- w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
- ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
- szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 29
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
§ 30
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń,
- udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
§ 31
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 32
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 33
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 34
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia Rada Pedagogiczna
30.08.2001r.
Pobierz dane XML Samorządowe Przedszkole w Pieckach Drukuj informację Samorządowe Przedszkole w Pieckach
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Piecki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Tyberiusz Maksymow |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2008-12-12 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Tyberiusz Maksymow |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2008-12-12 12:32:43 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2008-12-12 12:33:04 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2017-05-29 13:56:42 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1218 raz(y) |