ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Jednostki organizacyjne Gminy Piecki

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Samorządowe Przedszkole w Pieckach

Informacja ogłoszona dnia 2008-12-12 12:33:04 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

ADRES

Samorządowe Przedszkole w Pieckach
Osiedle 35-lecia PRL 18
11-710 Piecki
adres e-mail:
 

STATUT SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W PIECKACH

 STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W PIECKACH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
  1. Pełna nazwa przedszkola brzmi: Samorządowe Przedszkole w Pieckach.
  2. Siedziba przedszkola: 11-710 Piecki, ulica Krotka 3.
  3. Organem prowadzącym przedszkole jest Samorząd Gminy Piecki.
  4. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu.
  5. Przedszkole posługuje się pieczęcią podłużną o treści:
“Samorządowe Przedszkole
ulica Krótka 3
11-710 Piecki
000268553”
§ 2
Przedszkole działa na podstawie:
  1. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz.425 z 1991r. z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.
  2. Aktu założycielskiego.
  3. Niniejszego statutu.
§ 3
  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej trwającej od 1 lipca do 15 sierpnia.
  2. Przedszkole jest czynne od godziny 630 do1600 godziny w dni robocze od poniedziałku do piątku.
  3. Czas pracy w oddziale przedszkolnym wynosi 5 godzin dziennie.
  4. Dzieci uczęszczające do przedszkola korzystają z 3-ech posiłków dziennie. Stawka dzienna uzależniona jest od ceny artykułów żywnościowych.
  1. rodzice wnoszą stałą opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu. Wysokość tej opłaty ustala organ prowadzący,
  2. pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia wnosząc opłatę w wysokości stawki dziennej zwiększonej o kwotę ustaloną przez organ prowadzący.
  1. Dzieci z oddziału przedszkolnego przy przedszkolu mogą korzystać z jednego posiłku. Wysokość opłaty ustala się na zebraniu z rodzicami.
§ 4
  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
  1. Gminę Piecki
  2. Rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu.
  1. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
§ 5
  1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się w godzinach od 800-do 1300.
  2. Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy w Pieckach.
  3. Opłata stała za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
  4. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokości stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.
  5. W przypadku nieobecności dziecka przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
  6. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca.
  7. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
  8. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych (gimnastyka ogólnorozwojowa, zajęcia muzyczne, język obcy itp.).
  9. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców. Zajęcia finansowane są także w całości przez rodziców.
  10. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3-4-letnich, a około 30 minut dla dzieci 5-6-letnich.
  11. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
  12. Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 6
  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
  1. wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  2. umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
  3. sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
  4. współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
  1. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
  1. zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
  2. uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
  3. stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
  4. rozwijanie wrażliwości moralnej,
  5. kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
  6. rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
  7. rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
  8. zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
§ 7
  1. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
  2. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
  3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  4. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.
§ 8
  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
  1. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
  2. zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
  3. stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
  4. współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
§ 9
  1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
  1. nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
  2. dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy,
  1. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
  2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
Rozdział III
Organy przedszkola
§ 10
  1. Organami przedszkola są:
  1. dyrektor przedszkola,
  2. rada pedagogiczna,
  3. rada rodziców.
  1. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 11
  1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
  2. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
  3. Zadania dyrektora są następujące:
  1. dyrektor inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
  2. przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki,
  3. kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
  4. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  5. koordynowanie opieki nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi,
  6. opracowywanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
  7. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
  8. przekazanie raportu o jakości pracy placówki radzie rodziców i radzie pedagogicznej,
  9. opracowywanie programu rozwoju placówki wspólnie z Radą Pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki,
  10. gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
  11. przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
  12. przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał w ramach jej kompetencji stanowiących,
  13. wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
  14. dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
  15. planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
  16. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
  17. współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
  18. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  19. przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez radę pedagogiczną,
  20. podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po uchwaleniu przez radę pedagogiczną,
  21. zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p.poż,
  22. stworzenie dzieciom optymalnych warunków rozwoju,
  23. koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
  24. współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
  25. administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
  26. prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 12
  1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
  3. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  4. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
  1. przygotowanie projektu statutu przedszkola i uchwalanie go,
  2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich,
  3. uchwalanie regulaminu pracy rady pedagogicznej,
  4. uchwalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  5. podejmuje uchwały w sprawie skreślenia dziecka z listy przedszkola
  1. Rada pedagogiczna opiniuje:
  1. projekt planu finansowego, wnioski o nagrody i wyróżnienia, program szkoleń pracowników,
  2. opiniuje pracę dyrektora przed dokonaniem oceny,
  3. organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć w grupach,
  4. przebieg i wyniki pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi,
  5. propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych,
  1. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
  2. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków.
  3. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
  4. Rada pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
  5. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
  6. Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
§ 13
  1. Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola.
  2. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
  3. Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych, przynajmniej po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy.
  4. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności zaś:
  1. opiniuje program rozwoju placówki,
  2. wyraża opinie na temat funkcjonowania przedszkola.
  1. Opiniuje ocenę dorobku zawodowego nauczycieli.
  2. Występuje z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
  3. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz indywidualnych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców.
§ 14
  1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
  2. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
Rozdział IV
Organizacja przedszkola
  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  3. W oddziałach integracyjnych liczba wychowanków wynosi od 15 do 20, w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
  4. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
  5. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
  6. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
  1. liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
  2. liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
  3. ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
  1. Ramowy rozkład dnia ustalony jest przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  3. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 103.
  4. W przedszkolu łącznie jest 4 oddziały:
  1. 3 oddziały zbliżone wiekowo,
  2. 1 oddział zerowy.
11.Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
  1. sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
  2. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
  3. kuchnię,
  4. szatnię dla dzieci i personelu
  1. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
  2. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
§ 16
  1. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia, oraz decyzję komisji kwalifikacyjnej.
§ 17
  1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
  2. Jeżeli liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor przedszkola na podstawie złożonych przez rodziców wypełnionych kart zgłoszeń.
  3. Jeżeli liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci przekracza liczbę miejsc, o przyjęciu decyduje społeczna komisja powołana przez organ prowadzący:
  1. w skład komisji społecznej przy przedszkolu wchodzą:
    • dyrektor przedszkola jako przewodniczący,
    • przedstawiciel rady pedagogicznej,
    • przedstawiciel rady rodziców,
    • przedstawiciele organizacji społecznych i związków zawodowych,
  1. rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu obowiązani są złożyć w kancelarii przedszkola w oznaczonym terminie, prawidłowo wypełnioną kartę dziecka,
  2. rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku według następującego harmonogramu:
    • od 1-go do 30 kwietnia wydawanie i przyjmowanie od rodziców wypełnionych kart zgłoszeń dziecka,
    • od 1-go do 15-go maja, komisja społeczna lub dyrektor przedszkola dokonuje kwalifikacji dzieci do przedszkola na najbliższy rok szkolny,
    • od 16-go do 30-go maja przedszkole wywiesza w miejscu dostępnym dla zainteresowanych imienne listy dzieci przyjętych,
  1. zapisy dzieci 6-cio letnich do oddziałów przedszkolnych regulują wytyczne w sprawie zapisów dzieci do klasy pierwszej,
  2. liczba przyjętych dzieci nie powinna być wyższa od liczby miejsc w przedszkolu i obowiązującej normy na oddział,
  3. przyjęć do oddziału przedszkolnego dokonuje dyrektor przedszkola.
  1. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
  1. dzieci sześcioletnie,
  2. dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci z rodzin zastępczych,
  3. dzieci już uczęszczające do danego przedszkola,
  4. dzieci obojga rodziców pracujących,
  5. dzieci z rodzin o dochodach na jedną osobę poniżej kwoty najniższej emerytury obwieszczonej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Monitorze Polskim,
  6. dzieci z rodzin wielodzietnych (3 i więcej dzieci),
  7. dzieci nauczycieli, przy równych z innymi dziećmi warunkach, mają prawo pierwszeństwa.
§ 18
  1. Dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
  1. systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole,
  2. nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola,
  3. nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
Rozdział V
Wychowankowie Przedszkola
§ 19
  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
  2. Na wniosek rodziców, dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko, które nie osiągnęło wieku trzech lat, ale skończy 3 lata w tym roku kalendarzowym, w którym zostało przyjęte.
  3. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły.
  4. Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  2. szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
  3. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
  4. poszanowania jego godności osobistej,
  5. akceptacji takim, jakim jest,
  6. spokoju i samotności, gdy tego chce,
  7. indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
  8. aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
  9. aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
  10. zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  11. przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można się zwrócić,
  12. badania i eksperymentowania,
  13. jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb,
  14. doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa).
  1. Do obowiązków dziecka w przedszkolu należy:
  1. dbanie o wspólne sprzęty i zabawki,
  2. uczenie się dokładnego wykonywania określonych czynności, np. samoobsługowych, porządkowych,
  3. dokładne wykonywanie podejmowanych czynności i zadań,
  4. uważne poruszanie się w budynku i ogrodzie, nie oddalanie się z określonych pomieszczeń poza wyznaczony teren,
  5. nie wyrządzanie szkody sobie i innym podczas zabawy,
  6. dbanie o ład i porządek na swoich półkach w sali i w szatni,
  7. szanowanie wytworów pracy kolegów,
  8. zgłaszanie nauczycielce dolegliwości i skaleczeń,
  9. reagowanie na polecenia nauczycielki,
  10. dbanie o estetykę swojego wyglądu,
  11. pełnienie dyżurów,
  12. pomoc kolegom przy niektórych czynnościach (np. zapinanie guzików)
Rozdział VI
Rodzice
§ 20
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
  1. przestrzeganie niniejszego statutu,
  2. zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
  3. respektowanie uchwał rady pedagogicznej,
  4. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
    • do godz. 730 wprowadzenie dziecka do sali “Motyle”, a po godz. 730 do swoich sal,
    • odebranie dziecka z poszczególnych sal przed godz. 1530, a po godz. 1530 z sali “Motyle”,
  1. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
  2. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 21
  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenie drogi jego indywidualnego rozwoju.
  2. Rodzice mają prawo do:
  1. zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
  2. uzyskiwanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
  3. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  4. wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
  5. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 22
Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady pedagogicznej.
§ 23
Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu raz na kwartał.
§ 24
Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
  1. zebrania grupowe,
  2. konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,
  3. kąciki dla rodziców,
  4. zajęcia otwarte,
  5. uroczystości.
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 25
  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
  1. planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
  2. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
  3. poznanie dziecka jest podstawowym warunkiem prawidłowego kierowania jego rozwojem w toku oddziaływań wychowawczych. W związku z tym do obowiązków nauczycieli należy:
    • obserwowanie dzieci oraz diagnozowanie efektów ich rozwoju,
    • poznanie każdego dziecka,
    • notowanie spostrzeżeń w karcie obserwacji lub w zeszycie czynionych w ciągu dnia podczas różnorodnych form aktywności,
    • stwierdzenie poziomu opanowania umiejętności i wiedzy w stosunku do wymagań programowych, uzależnionych od wieku dziecka,
    • rozpoznawanie zagrożenia zaburzeń, w razie potrzeby obejmowanie dzieci programem usprawniającym,
    • opracowanie ramowego programu indywidualnej pracy z dzieckiem wymagającym dodatkowej pracy wyrównawczej z uwzględnieniem sfer: ruchowej i fizycznej, intelektualnej i emocjonalno-społecznej,
    • zbieranie rzetelnych informacji o dziecku diagnozując jego rozwój, bazując na faktach; badania prowadzić standardowymi narzędziami,
    • w celu dokumentowania zachowań i rozwoju dzieci stosowanie arkuszy obserwacyjnych umożliwiających monitorowanie rozwoju,
    • arkusze obserwacyjne wypełniać raz w miesiącu po to, by uchwycić dynamikę rozwoju dziecka,
    • korzystanie z porad i wskazówek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz innych fachowców; karty dziecka 6-letniego skierowanego na obserwację do PPP uzupełniać dodatkowymi informacjami na luźnych kartkach,
    • kierowanie dzieci do PPP celem ustalenia lateralizacji w terminie do 30 października, w pozostałych przypadkach – do końca grudnia,
    • omawianie i podsumowywanie powyższej pracy na posiedzeniach rady pedagogicznej dwa razy w roku.
  1. stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
  2. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
  3. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
  4. planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
  5. dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
  6. eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
  7. współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań realizowanych w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
  8. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  9. realizacji zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
  10. czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
  11. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze wychowawczym, dydaktycznym, kulturalnym,
  12. do dnia 30 każdego miesiąca nauczyciel ma obowiązek dostarczyć do zatwierdzenia plan miesięczny,
  13. realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
§ 26
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
  1. poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
  2. ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
  3. włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 27
Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora , rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 28
  1. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:
  1. w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
  2. ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
  3. szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
  1. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 29
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
§ 30
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
  1. wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń,
  2. udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
§ 31
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 32
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 33
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 34
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia Rada Pedagogiczna
30.08.2001r.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Tyberiusz Maksymow
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-12-12
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Tyberiusz Maksymow
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-12-12 12:32:43
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-12-12 12:33:04
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2017-05-29 13:56:42
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1218 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony