ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Jednostki organizacyjne Gminy Piecki

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Szkoła Podstawowa w Starych Kiełbonkach

Informacja ogłoszona dnia 2008-12-12 12:49:48 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

Stare Kiełbonki 14,
11-710 Piecki
tel. (089) 742-01-05

http://spkielbonki.edupage.org/

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ w Starych Kiełbonkach

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ

w Starych Kiełbonkach


/TEKST JEDNOLITY PO ZMIANACH W 2005 r./




SPIS TREŚCI
Rozdział I - Przepisy ogólne .........................................................str. 3

Rozdział II - Cele i zadania szkoły ................................................str. 4

Rozdział III - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.........str. 7

Rozdział IV - Organy szkoły i ich kompetencje .............................str. 25

Rozdział V - Uczniowie – prawa i obowiązki .................................str. 29

Rozdział VI - Zakres zadań nauczycieli .......................................str. 34

Rozdział VII - Organizacja pracy szkoły ......................................str. 38

Rozdział VIII - Postanowienia końcowe .......................................str. 42


Rozdział I

Przepisy ogólne

§ 1


1. Nazwa szkoły brzmi:
Szkoła Podstawowa w Starych Kiełbonkach
11-710 Piecki

2. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Piecki.

3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty

4. Cykl kształcenia trwa 6 lat.

5. Szkoła organizuje zajęcia dla dzieci 6-letnich.

6. Szkoła posługuje się pieczątką

7. Logo szkoły


Rozdział II

Cele i zadania szkoły

§ 1

1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:

a) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
b) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;
c) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
d) znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
e) sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia;
f) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.


§ 2

1. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:

a) integrację wiedzy nauczanej przez:

- kształcenie zintegrowane w klasach I – III,
- bloki przedmiotowe,
- ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, patriotyczno-obywatelską oraz wychowanie do życia w rodzinie

b) oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:

- pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości,
- personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,
- wpajanie zasad kultury życia codziennego;

c) prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno-wyrównawczych, logopedycznych;
d) prowadzenie lekcji religii w szkole;
e) pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mrągowie, współpracą z sądem rodzinnym, Komisariatem Policji, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
f) naukę języka obcego w klasach młodszych (za zgodą organu prowadzącego)
2. Główne cele wychowawcze to:
KL.I- Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie
KL.II- Znam normy dobrego wychowania i według nich postępuję
KL.III- Jestem tolerancyjny i rozumiem innych
KL.IV- Dbam o swoje zdrowie i świat, który mnie otacza
KL.V- Włączam się w życie kulturalne środowiska
KL.VI- Jestem mieszkańcem ziemi, znam wartość pracy i swoje miejsce w życiu


§ 3

1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:

a) dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszanego w pokoju nauczycielskim;
b) zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych;
c) przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów – jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów – w czasie wycieczki, na 10 uczniów – w czasie turystyki kwalifikowanej;
d) zgłaszanie do Policji Drogowej autokarów wycieczkowych celem dokonania kontroli technicznej;
e) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
f) zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej
g) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
h) dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
i) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową i motorowerową; zapewnienie uczniom warunków do spożycia drugiego śniadania;
j) utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości;
k) uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
l) różnorodności zajęć w każdym dniu;
ł) nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.

§ 4

1. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia :

a) pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo;
b) zapewnienie pobytu w świetlicy opiekuńczo-wychowawczej
c) zapewnienie dożywiania w formie drugiego śniadania
d) zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych;


§ 5

1. Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzielaną przez pedagoga szkolnego i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Mrągowie w formie:

a) kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi;
b) wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej;
c) spotkań terapeutycznych;
d) zajęć z preorientacji zawodowej.




ROZDZIAŁ III

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW

§ 1

1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :

a) Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
b) Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
c) Motywowanie ucznia do dalszej pracy nad postępami w nauce i zachowaniu
d) Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia
e) Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno wychowawczej

2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunków oraz trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych.
Wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów opracowane przez
zespoły nauczycieli stanowią integralną część wewnątrzszkolnego oceniania.

3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz
rodziców (opiekunów prawnych) o zasadach oceniania zachowania oraz o
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.

4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak jego rodziców (prawnych opiekunów).
Sprawdzone i ocenione prace kontrolne oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
5. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego czy informatyki. Decyzję o zwolnieniu ucznia z tych zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

§ 2

1. Nauczyciele uczący w klasach I-III prowadzą arkusz obserwacji, w którym odnotowuje raz w miesiącu osiągnięcia edukacyjne ucznia stosując oznaczenia

W /wspaniale/-uczeń posiada kompetencje, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w różnych sytuacjach rozwiązuje twórczo problemy, wykorzystuje wiadomości w nowych sytuacjach, proponuje śmiałe, odważne i twórcze rozwiązania problemów i zadań.
B /bardzo ładnie/-uczeń pracuje samodzielnie , sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w typowych sytuacjach, rozwiązuje w praktyce typowe zadania i problemy a wskazane błędy potrafi poprawić.

Ł /ładnie/-uczeń daje sobie radę w stosowaniu zdobytych wiadomości, rozwiązuje łatwe Zadania. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje niektóre typowe zadania i problemy o średnim Stopniu trudności.

P /postaraj się/-uczeń wymaga wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela w swoich działaniach i działaniach rozwiązywaniu łatwych zadań, samodzielnie wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności.

S /słabo/-uczeń wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Samodzielnie nie wykonuje żadnych zadań.

Ź/źle/-uczeń pomimo wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela nie wykonuje zadań nawet o niewielkim stopniu trudności.

2. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są
ocenami opisowymi. Nauczyciele sporządzają kartę oceny opisowej która jednocześnie
jest informacją dla rodziców (prawnych opiekunów) opiekunów postępach dziecka.
3. Oceny dzielą się na:
-bieżące określające osiągnięcia edukacyjne ucznia ze zrealizowanej części programu
nauczania i zachowania.
-klasyfikacyjne śródroczne i roczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne i zachowania ucznia.
4. Oceny bieżące, klasyfikacyjne, śródroczne i roczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne począwszy od czwartej klasy, ustala się według następującej skali:

stopień celujący 6
stopień bardzo dobry 5
stopień dobry 4
stopień dostateczny 3
stopień dopuszczający 2
stopień niedostateczny 1

dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących „+” lub „-„
5. Ocena bieżąca ucznia może być wyrażona stopniem, słowem (pochwałą lub naganą) oraz znakiem „+” lub „-„
6. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu
uwzględniając opanowanie przez ucznia wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz wkład pracy ucznia. Oceny te nie powinny być jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.
7. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
8. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są oceniani ocenami opisowymi.
9 Kryteria ocen:

a) ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:

- rozwiązuje problemy w sposób twórczy, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia,
- korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi samodzielnie kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy, korzysta z wielu sposobów pracy,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;

b) ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,
- potrafi efektywnie zaplanować pracę w zespole, umiejętnie podejmować decyzje, interpretować wyniki, odnajdywać i porządkować informacje, zastosować umiejętności w różnych sytuacjach,
- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy, w sytuacjach trudnych i nietypowych;

c) ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

- posiada wiedzę określoną kryteriami oceny dobrej,
- potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider jak i partner, wyciągać wnioski, różnicować ważność informacji, dzielić się wiedzą z innymi, wybrać własny sposób uczenia się,
- rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi, wykazuje aktywną postawę wobec trudnych i nietypowych zagadnień;

d) ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności określone kryteriami oceny dostatecznej,
- współpracuje w grupie, potrafi objaśnić niektóre wyniki pracy, logicznie je uporządkować, podjąć decyzję jaką przyjąć postawę,
- rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne;

e) ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiedzę określoną kryteriami oceny dopuszczającej,
- rozumie podstawowe zagadnienia wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny, współpracuje w grupie, pyta, prosi o wyjaśnienie, słucha dyskusji, potrafi dostosować się do decyzji grupy, rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne przy pomocy kolegi lub nauczyciela;

f) ocenę NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:

- posiada tak duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, że uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy,
- nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.
10 Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, chęć do pracy, zaangażowanie, aktywność.

11 Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w zakresie wiedzy i umiejętności, do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

12 Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. Zwolnienie jest na czas określony. Jeżeli zwolnienie obejmuje półrocze lub rok, w dzienniku oraz arkuszu ocen wpisuje się „zwolniony”.

13 Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danej szkole.

14 W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

15 W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dzienniku, arkuszu ocen i na świadectwie zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

§ 3

1. Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia:

- prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu, (lub dużą część działu),
- testy,
- kartkówki z trzech ostatnich tematów,
- prace domowe,
- zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji,
- sprawdziany,
- wypowiedzi ustne,
- prezentacje,
- prace w zespole,
- testy sprawnościowe,
- prace plastyczne i techniczne,
- działalność muzyczna

2. W pracy pisemnej ocenie podlega:

- zrozumienie tematu,
- znajomość opisywanych zagadnień,
- sposób prezentacji,
- konstrukcja pracy i jej forma graficzna.

Ilość prac pisemnych przewidzianych jest zależna od specyfiki przedmiotu; ustala ją i podaje każdy z nauczycieli. Sprawdziany czy prace pisemne powinny być tak zbudowane, by uczeń mógł otrzymać każdą ocenę.

3. Wypowiedzi ustne to: udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz spójna odpowiedź na pytanie nauczyciela. W wypowiedzi ustnej ocenie podlega:
- znajomość zagadnienia,
- samodzielność wypowiedzi,
- kultura języka,
- precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.

4. Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny uczeń. Ocenie podlegają umiejętności:

- planowanie i organizacja pracy grupowej,
- efektywne współdziałanie,
- wywiązywanie się z powierzonych ról,
- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.

5. W tygodniu mogą się odbyć najwyżej trzy prace klasowe lub testy, przy czym nie więcej niż jedna dziennie, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi i może jej nie zapowiadać. Kartkówki sprawdzają wiadomości i umiejętności najwyżej z trzech ostatnich lekcji.

6. Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż jeden tydzień, prac klasowych – dwa tygodnie.

7. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań jakim będzie musiał sprostać.

8. Rodzice są powiadamiani o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z wychowawcą (co najmniej 4 razy w roku) i podczas konsultacji z nauczycielami przedmiotu.


§ 4

OCENA ZACHOWANIA

1. Śródroczna i roczna ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom


2. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

3. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej, w czasie której powinna nastąpić:

- samoocena ucznia,
- ocena zespołu klasowego, wychowawcy skonsultowana wcześniej z innymi nauczycielami i pedagogiem.

4. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.(z zastrzeżeniem § 4 pkt 5 )

5. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają , że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno –wychowawczych.


6. W przypadku stwierdzenia niezgodności dyrektor powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadków równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

7. W skład komisji wchodzą:

- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze –jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.

8. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny wcześniej ustalonej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. (wzór nr 4)

10. Ocena zachowania śródroczna i roczna w klasach I – III jest oceną opisową.Dodatkowo nauczyciele przyznają medale

„medal złoty” – otrzymuje uczeń który reprezentuje szkołę na zewnątrz, pracuje chętnie na
rzecz klasy, wykazuje wysoką wiedze i kulturę osobistą, cechuje go
odpowiedni stosunek do nauczycieli, kolegów, dba o sprzęt szkolny,
ma najwyżej dwa spóźnienia w ciągu semestru, ani jednej uwagi z
zachowania, nieobecności ma usprawiedliwione

„medal srebrny”- otrzymuje uczeń który wypełnia polecenia nauczyciela wywiązuje się z
obowiązków szkolnych. Chętnie uczestniczy w imprezach i apelach
ma najwyżej 4 spóźnienia na lekcje, 1 dzień nieusprawiedliwiony
i 2 uwagi z zachowania

„medal brązowy”- otrzymuje uczeń, który niedbale wykonuje polecenia nauczyciela, ma
wiele spóźnień ,godzin nieusprawiedliwionych i uwag z zachowania



- dokonuje trafnej samooceny i oceny innych,
- przestrzega zasad kultury życia codziennego,
- jest aktywny w czasie zajęć,
- pracuje samodzielnie,
- jest punktualny,
- odrabia prace domowe i jest przygotowany do zajęć,
- doprowadza prace do końca,
- zgodnie bawi się z rówieśnikami,
- chętnie udziela pomocy innym,
- z własnej inicjatywy wykonuje prace na rzecz innych,
- dotrzymuje umów i zobowiązań,
- współpracuje w grupie,
- panuje nad własnymi emocjami.

11. Oceny zachowania śródroczne i roczne, począwszy od klasy czwartej, ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

12. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

13. Zasady oceniania zachowania:

Ocenę WZOROWĄ otrzymuje uczeń, który:

- we wszystkich sprawach przestrzega regulaminu szkolnego,
- w kulturze zachowania, frekwencji i stosunku do nauki może być wzorem dla innych,
- wykazuje własną inicjatywę i wykonuje prace na rzecz klasy lub szkoły,
- godnie reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz odnosząc sukcesy,
- wzorowo dba o honor i tradycje szkoły,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- okazuje szacunek innym.

Ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

- bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia,
- dba o honor i tradycje szkoły,
- przestrzega regulaminu szkolnego,
- jest kulturalny, dba o mowę ojczystą, jest systematyczny i punktualny w uczęszczaniu na zajęcia szkolne,
- reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz,
- dba o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych,
- okazuje szacunek innym.

Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

- pracuje na rzecz klasy i szkoły,
- dba o wygląd klasy, szkoły, sprzętu szkolnego,
- swoim zachowaniem daje dobry przykład,
- dba o mowę ojczystą,
- drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić,
- dba o swoje zdrowie i higienę osobistą ,
- stara się nie spóźniać na lekcje, a w razie nieobecności systematycznie przynosi usprawiedliwienia,
- okazuje szacunek innym.

Ocenę POPRAWNĄ otrzymuje uczeń, który:

- z małymi uchybieniami przestrzega regulaminu szkoły, a stosowane środki zaradcze odnoszą pozytywny skutek,
- w miarę swoich możliwości wykonuje obowiązki szkolne,
- za swoje nieodpowiednie zachowanie potrafi przeprosić,
- uczestniczy w pracach zbiorowych na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
- dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
- czasami spóźnia się na lekcje, nie wszystkie godziny ma usprawiedliwione,
- nie używa wulgaryzmów,
- nie narusza godności innych osób.

Ocenę NIEODPOWIEDNIĄ otrzymuje uczeń, który:

- dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły, nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku,
- notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
- ulega nałogom,
- dewastuje mienie szkoły,
- często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,
- wywiera negatywny wpływ na rówieśników,
- stosuje przemoc fizyczną i psychiczną,
- jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych osób.

Ocenę NAGANNĄ otrzymuje uczeń, który:

- dopuszcza się świadomie poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi szkolnemu,
- ma konflikt z prawem,
- jest arogancki i złośliwy w stosunku do innych osób,
- swoim zachowaniem demoralizuje innych,
- stosuje używki.

Uczeń, który dopuszcza się kradzieży i rozboju otrzymuje ocenę zachowania naganną, a jego postępowanie zgłaszane jest na policję.

Akapit nr 3 - brak tytułu

§ 5

1. Nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy klas ustalają dwa razy w roku w terminie określonym przez dyrektora szkoły ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych oraz ocenę zachowania.

2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w roku szkolnym. Dokładną datę zakończenia postępowania klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w sierpniu.

3. Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej rocznej należy uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z całego roku.

4. Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5. Dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele oraz wychowawcy klas są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.

6. Formy informowania ucznia oraz rodziców o ocenach klasyfikacyjnych mogą być:

- informacją ustną,
- wpis do zeszytu przedmiotowego lub dzienniczka ucznia,
- informacja na specjalnym druku,
- rozmowa indywidualna z rodzicami, prawnymi opiekunami (bezpośrednia lub telefoniczna).

7. Dopuszcza się inne formy informowania rodziców przez nauczycieli.

8. Uczeń nieklasyfikowany może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego zgodnie z §
9. Śródroczna lub roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ustalona przez nauczyciela niezgodnie z przepisami prawa może być podwyższona w wyniku sprawdzianu przeprowadzonego zgodnie z § 8.

10. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego przeprowadzonego zgodnie z § 7.

11. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

12. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

§ 6

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY


1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie. W przypadku ucznia nieklasyfikowanego na koniec roku szkolnego, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

3. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji szkolnej przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

4. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.

5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny program lub tok nauki. Jednak nie obejmuje on obowiązkowych zajęć edukacyjnych z plastyki, techniki, muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. Takiemu uczniowi zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.



7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki ,techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.

8. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami(prawnymi opiekunami).

9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek.

10. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminujące, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusz ocen ucznia. (wzór nr 1)

12. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

13. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.(z zastrzeżeniem §8)

14. Ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.


§ 7

EGZAMIN POPRAWKOWY

1. Począwszy od IV klasy uczeń, który w wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.

3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

- dyrektor szkoły albo wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek.

5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. (wzór nr 2)


7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę .

9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 8
SPRAWDZIAN

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

2. Po stwierdzeniu ,że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

3. Sprawdzian przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do dyrektora szkoły. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).


4. Sprawdzian przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:

- dyrektor szkoły albo wicedyrektor – przewodniczący
- nauczyciel przedmiotu
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzący takie same zajęcia edukacyjne



5. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach z obowiązku przeprowadzenia sprawdzianu . Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Sprawdzian przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej uzgodnionej z uczniem, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych.


7. Z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół (wzór nr 3). Nauczyciel w jego wyniku może:

- podwyższyć ocenę – w przypadku pozytywnego wyniku,
- pozostawić ocenę ustaloną wcześniej – w przypadku negatywnego wyniku

8. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do sprawdzianu, może przystąpić do niego w innym terminie określonym przez dyrektora szkoły.

9. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu odwołanie nie przysługuje z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 9

PROMOCJA

1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyżej.( z zastrzeżeniem ust 2)

2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III , na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami dziecka (prawymi opiekunami).

3. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.( z zastrzeżeniem § 4 i § 7)

4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu
z rodzicami (prawnymi opiekunami).

5. Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskuje oceny pozytywne oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

6. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem: „z wyróżnieniem”.


7. Uczeń klasy I – III może otrzymać nagrodę rzeczową za bardzo dobre wyniki w nauce oraz co najmniej bardzo dobre zachowanie.
Uczeń klasy IV – VI może otrzymać nagrodę rzeczową jeśli uzyska średnią ocen powyżej 4,3 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Nagrody rzeczowe finansuje Rada Rodziców.

8. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.


9. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu .

10. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

11. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).


§ 10

1. Wewnątrzszkolne ocenianie będzie podlegało ewaluacji. O zmianach uczniowie i rodzice zostaną niezwłocznie powiadomieni na początku nowego roku szkolnego.


Pieczęć szkoły Wzór nr 1

PROTOKÓŁ

z egzaminu klasyfikacyjnego



Przeprowadzonego w dniu............................................... rok szkolny.......................

Klasa.....................

Nazwa zajęć edukacyjnych......................................................................

Imię i nazwisko ucznia ......................................................................

Komisja:

Przewodniczący:..............................................................
Egzaminator: ...............................................................
Członek: ...............................................................

Zakres materiału ( praca pisemna ):

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................

Zakres materiału ( pytania ustne ):

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................
Egzamin praktyczny:

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................


Wynik egzaminu ...............................................................................
Ocena .................................................................................................

Podpisy Komisji

1 ......................................................
2 ......................................................
3 ......................................................
Pieczęć szkoły Wzór nr 2


PROTOKÓŁ

z egzaminu poprawkowego



Przeprowadzonego w dniu......................................................................

Imię i nazwisko ucznia .....................................................................

Klasa..................... rok szkolny .........................

Nazwa zajęć edukacyjnych......................................................................


Komisja w składzie:

Przewodniczący:..............................................................
Egzaminator: ...............................................................
Członek: ...............................................................

Pisemne pytania egzaminacyjne:

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................

Ustne pytania egzaminacyjne:

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................
Egzamin praktyczny:

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................

Wynik egzaminu ...............................................................................
Ocena ustalona przez Komisję ........................................................

Podpisy Komisji

1 ......................................................
2 ......................................................
3 .....................................................
Pieczęć szkoły Wzór nr 3


PROTOKÓŁ

z ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych



Przeprowadzonego w dniu......................................................................

Imię i nazwisko ucznia .....................................................................

Klasa..................... rok szkolny .........................

Nazwa zajęć edukacyjnych......................................................................


Komisja w składzie:

Przewodniczący:..............................................................
Egzaminator: ...............................................................
Członkowie: ...............................................................

Pisemne pytania egzaminacyjne:

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................

Egzamin praktyczny:

1 .............................................................................................................................
2 .............................................................................................................................
3 .............................................................................................................................



Wynik egzaminu ...............................................................................
Ocena ustalona przez Komisję ........................................................



Podpisy Komisji

1 ......................................................
2 ......................................................
3 ......................................................
4 .................................................
Pieczęć szkoły Wzór nr 4


PROTOKÓŁ

z posiedzenia komisji w sprawie ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania


Z dnia......................................................................

Imię i nazwisko ucznia .....................................................................

Klasa..................... rok szkolny .........................

Ocena zachowania ......................................................................


Komisja w składzie:

Przewodniczący: ..............................................................
Wychowawca klasy: ...............................................................
Członek: ...............................................................
Pedagog: ................................................................
Psycholog: ....................................................................
Przedstawiciel samorządu uczniowskiego: .......................................................................
Przedstawiciel Rady Rodziców: .....................................................................................



Wynik głosowania ...............................................................................
Ocena ustalona przez Komisję wraz z uzasadnieniem ................................................................................... .......................................................................................................
.......................................................................................................
.......................................................................................................
.......................................................................................................
Podpisy Komisji

1 ......................................................
2 ......................................................
3 ......................................................
4 ......................................................
5 .......................................................
6 .......................................................
ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE ROZDZIAŁ IV



§ 1

1. Organami szkoły są:

-dyrektor szkoły
-rada pedagogiczna
-samorząd uczniowski
-rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli została utworzona

2. Dyrektor szkoły:

a) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
b) Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole.
c) Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne
d) Sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego poprzez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły
e) Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji
f) Kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący
g) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarcza obsługę szkoły
h) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
i) Wstrzymuje wykonanie uchwały o których mowa w 1 ust.2c, niezgodnymi z przepisami prawa
j) Dyrektor szkoły może w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów i przenieść do innej szkoły w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

3. Dyrektor decyduje w sprawach:

a) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
b) Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych
c) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników
d) decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą

§ 2

1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe
kształcenia i wychowania

2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a) przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenia po zaopiniowaniu przez radę rodziców
b) zatwierdzenie planów po zaopiniowaniu ich przez rade rodziców (jeżeli jest powołana)
c) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów
d) ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen
e) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych
f) nieusprawiedliwionychpode4jmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców
g) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli

3. Rada pedagogiczna opiniuję w szczególności:

a) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
b) plan finansowy szkoły
c) przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli
d) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń i nagród i innych wyróżnień
e) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia

4. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.


§ 3

1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie, władzami samorządu są:

-na szczeblu klas: samorządy klasowe
-na szczeblu szkoły: samorząd uczniowski

2. Do zadań rady uczniowskiej należy:

a) przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego
b) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania
c) gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego
d) wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły
e) proponowanie kandydata na opiekuna samorządu

3. Samorząd uczniowski może przedstawić na radzie pedagogicznej oraz
dyrektorowi, wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy
szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw ucznia takich jak:

a) prawem do zapoznania się z programem nauczania
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny, postępów w nauce i zachowaniu
c) prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań
d) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej
e) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły

4. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu
uczniowskiego.

5. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd może wyrażać opinie o pracy
nauczyciela

6. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić, uchylić uchwałę lub inne
postanowienie jeśli jest ono sprzeczne z prawem lub celami
wychowawczymi szkoły.

§ 4

1. Celem komitetu rodzicielskiego jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły
oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia działalności
szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w
szczególności:

a) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagana realizacji celów i zadań szkoły
b) współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy
c) gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy
d) zapewnienie rodzicom we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawo do

- do znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w
szkole i klasie
- uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka
i jego postępów lub trudności
- znajomości regulaminu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów
- uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych
dzieci
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły
- wyrażania i przekazywania opinii na temat oceny dorobku zawodowego
nauczycieli

2. W szkole może działać komitet rodzicielski, którą do życia powojuje
dyrektor szkoły na wniosek rodziców

3. Komitet rodzicielski składa się z 15 osób, a kadencja trwa 3 lata

4. Dopuszcza się coroczną zmianę 1/3 składu
5. Wyboru przedstawicieli do składu komitetu dokonuje się na pierwszym
posiedzeniu rodziców i nauczycieli

6. W posiedzeniu rady może brać udział ,z głosem doradczym, dyrektor szkoły

7. Dyrektor szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek komitetu
rodzicielskiego organizuje powstanie Rady Szkoły.

8. Rada szkoły decyduje w sprawach:

a) uchwalania statutu szkoły i ewentualnych zmian w statucie
b) uchwalania regulaminu swojej działalności oraz wybierania przewodniczącego
c) ustanawiania odznak dla uczniów wyróżniającymi się szczególnymi osiągnięciami

9. Komitet rodzicielski może wystąpić z inicjatywami w sprawie zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych

10. Komitet rodzicielski może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł ich wydatkowanie winno być w regulaminie komitetu

11. przedstawiciele rodziców wchodzący w skład komitetu mają prawo
uczestniczyć w pracach zespołu rozpatrującego odwołania

12. Przedstawiciele Komitetu rodzicielskiego opiniują ocenę dorobku zawodowego nauczycieli

13. Komitet rodzicielski może składać wnioski i opinie do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach dotyczących życia szkoły

14. O załatwianiu wniosków dyrektor informuje przewodniczącego komitetu rodzicielskiego lub pierwsza osobę z listy w przypadku wpłynięcia wniosku zbiorowego.

§ 5

1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:

a) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych
b) informowanie o podjętych działaniach dyrektora szkoły


2. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodnie uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku braku uzgodnienia  przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę

Rozdział V

Uczniowie – prawa i obowiązki

§ 1

1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.

2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.

3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczenie, nie dłużej jednak niż jeden rok.

4. decyzje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej.

5. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem na podstawie:

- wykazu sporządzonego przez Biuro Ewidencji Ludności
- indywidualnego zapisu – wywiadu przeprowadzonego przez pedagoga szkolnego z rodzicami dziecka

6. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się:

- z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
- na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły , w której obwodzie dziecko mieszka,
-
§ 2

1. Uczeń ma prawo do:

a) właściwe zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
b) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo i poszanowanie jego godności;
c) poszanowania swej godności, przekonań i własności;
d) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
e) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
f) obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
g) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych;
h) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszenia się w organizacjach działających w szkole;
i) nauki i religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców lub opiekunów, dni wolnych od zajęć dydaktycznych bez pracy domowej (nie dotyczy przedmiotów odbywających się tylko w poniedziałek i piątek);
j) pomocy w uzyskaniu doraźnych zapomóg zgodnie z odrębnymi przepisami

2. Uczeń ma prawo do jednego dnia w semestrze tzw. „osobistego”, w którym może być nieprzygotowany do zajęć szkolnych:

a) uczeń zgłasza zamiar wykorzystania „dnia osobistego” na początku swojej pierwszej lekcji;
b) nauczyciel jest zobowiązany odnotować fakt zgłoszenia „dnia osobistego” w dzienniku;
c) niewykorzystany w semestrze „dzień osobisty” przepada.

3. Uczniowie mają prawo poprzez działalność samorządową, pod opieką wychowawcy organizować imprezy klasowe i szkolne: np.

- Dzień Wiosny – wyjście poza szkołę wymaga zgłoszenia imprezy i wypełnienia karty wycieczki,
- Prima Aprilis – dopuszcza się w tym dniu kulturalne i w dobrym tonie żarty na terenie szkoły,
- Choinka
- Dzień Dziecka i Sportu,
- Andrzejki, Mikołajki, Walentynki,
- Imprezy klasowe: wycieczki, biwaki (2 dni w ramach zajęć dydaktycznych).

Samowolne opuszczanie szkoły w trakcie ww. imprez jest niedozwolone.

4. Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, ze względu na stan zdrowia, do nauczania indywidualnego w domu.

5. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela, wychowawcy, pedagoga szkolnego, samorządu klasowego, rady rodziców – zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęcią ugruntowania, poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań.

6. Uczeń ma prawo składać wnioski do wychowawcy i dyrektora w sprawach dotyczących
życia szkoły.

7. W szczególnych przypadkach (dłuższa, usprawiedliwiona nieobecność ucznia) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem w czasie wspólnie uzgodnionym.

8. Każdy uczeń nieusatysfakcjonowany swoimi ocenami ma prawo do egzaminu poprawkowego i sprawdzianu (stanowią o tym odrębne przepisy).

9. Uczeń nieklasyfikowany ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego (stanowią o tym odrębne przepisy).

10. Uczeń ma prawo być poinformowany o sposobie załatwienia składanego wniosku.

11. Uczeń ma prawo do poszanowania godności i takich warunków pobytu w szkole, które gwarantują jego ochronę przed wszelkimi formami przemocy, do nietykalności osobistej.

§ 3

1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza :

a) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
b) szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób ;
c) przeciwstawiać się przejawom brutalności ;
d) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów ;
e) dbać o dobro, ład i porządek w szkole;
f) brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu ;
g) przestrzegać regulaminu pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia ( pracownie, świetlica, biblioteka, szatnia, zajęcia w-f, ... ) ;
h) zostawiać okrycia wierzchnie w szatni

1. Uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu.

2. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania.

3. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.

4. W okresie ustalonym przez dyrekcję szkoły, każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. W szatni nie wolno przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży.

5. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.

6. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica.

7. Każdy uczeń ma obowiązek posiadania przy sobie dzienniczka, jako podstawowego dokumentu umożliwiającego kontakt ze szkołą.

8. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności. Po tym terminie nieobecności uznawane są przez wychowawcę za nieusprawiedliwione.

9. Uczeń, który nie bierze udziału w wyjazdowej imprezie klasowej, typu wycieczka lub biwak, ma obowiązek brać udział w zajęciach dydaktycznych.

§ 4

1. Każdy uczeń posiada strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie:

- uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
- grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji,
- imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca klasy lub rada pedagogiczna.

2. Przez strój galowy należy rozumieć :

a) dla dziewcząt – ciemna spódnica i biała bluzka ;
b) dla chłopców – ciemne spodnie i biała koszula.

3. Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń :

- w doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy,
- na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu,
- uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,
- wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu.

§ 5

1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia, za dzielność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody :

- pochwałę wychowawcy wobec klasy,
- pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,
- list pochwalny do rodziców,
- dyplom uznania,
- nagrodę rzeczową,
- świadectwo z wyróżnieniem ( kryteria otrzymania świadectwa z wyróżnieniem określają odrębne przepisy )

2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach
sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.


§ 6

1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły i regulaminu uczniowskiego poprzez :

a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły,
c) zakazem uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
d) zakazem reprezentowania szkoły na zewnątrz,
e) w przypadku szczególnie drastycznych chuligańskich zachowań, szkoła zawiadamia sąd dla nieletnich.

2. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice, lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą ,w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od uzyskania kary.

3. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego , a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:

- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- odwołać karę,
- zawiesić warunkowo wykonanie kary.

4. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.

5. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.

6. W wyjątkowych sprawach spory między uczniami i pracownikami szkoły lub rodzicami i nauczycielami (dyrektorem szkoły) rozstrzyga organ prowadzący.

7. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

§ 7

1. Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.

2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej.

3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie , jak i nauczyciele.

4. Katalog praw i obowiązków ucznia jest ogólnie dostępny. Posiada go każdy nauczyciel – wychowawca, biblioteka szkolna, Samorząd Uczniowski, pedagog szkolny.


Rozdział VI

Zakres zadań nauczycieli

§ 1

1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.

3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:

- ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu jej wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§ 2

1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:

a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole;
b) znajomości przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
c) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu;
d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
e) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.

§ 3

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.


2. Nauczyciel zobowiązany jest do:

a) prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego
b) odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
c) dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny;
d) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
e) bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania;
f) udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
g) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy.

§ 4

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
b) inspirowanie działań zespołowych uczniów;
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1:

a) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;
b) planuje i organizuje pracę wychowawczą wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

- różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;

c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);

d) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

- poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych,
- włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;

e) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MOiS w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;

f) organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu ucznia;


6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.

7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

8. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.

9. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:

a) wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;
b) zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością ¾ głosów obecnych (przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących ¾ ilości uczniów).

10. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

11. Warunkiem przedłożenia sprawy radzie pedagogicznej, po spełnieniu wymogu ust. 9, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.

Akapit nr 4 - brak tytułu

ROZDZIAŁ VII

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

§ 1

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w
jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
określonych planem nauczania.

2. Nauka przebiega w klasach łączonych: 0-I, II-III, IV-V i VI

§ 2

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo-lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 min

3. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne
zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania ; szczegółowy rozkład zajęć ustala
nauczyciel prowadzący te zajęcia.

§ 3

1. Organizacja zajęć pozalekcyjnych:

a) Zajęcia pozalekcyjne prowadzone są w grupach poza systemem klasowo-lekcyjnym
b) Zajęcia pozalekcyjne organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych
c) Liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie rozporządzenia MEiS
d) zajęcia wyrównawczo-dydaktyczne i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy.

§ 5

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku zaopiniowany przez związki zawodowe. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, do dnia 30 maja.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 6

1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:

a) życzenie wyrażane jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione;
b) uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi;
c) nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne;
d) nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań;
e) nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy;
f) nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania;
g) nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego;
h) nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo;
i) ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym;
j) ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy;

§ 7

1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.



2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

- gromadzenie i opracowanie zbiorów,
- korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę,

3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:

a) kształcąco- wychowawczą poprzez:

- rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych,
- przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
- kształcenie kultury czytelniczej,
- wdrażanie do poszanowania książki,
- udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;

b) opiekuńczo-wychowawczą poprzez:

- współdziałanie z nauczycielami,
- wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
- otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,
- pomoc uczniom mającym trudności w nauce;

c) kulturalno-rekreacyjną poprzez:

- uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.

4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.

5. Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza.

a) koordynowanie pracy w bibliotece:

- opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów ważniejszych imprez,
- uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością,
- sprawozdania z pracy biblioteki, zawierające oceny czytelnictwa,
- odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację prac biblioteki;

b) praca pedagogiczna:

- gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami,

- udostępnienie zbiorów
- udzielanie informacji bibliotecznych
- rozmowy z czytelnikami o książkach
- poradnictwo w wyborach czytelniczych
- udostępnienie nauczycielom opiekunom potrzebnych materiałów
- informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa
- prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach
- dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych
- dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów

c) praca organizacyjna

- gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja-zgodnie z obowiązującymi przepisami
- opracowanie biblioteczne zbiorów
- selekcja zbiorów i ich konserwacja
- organizowanie warsztatu informacyjnego
- wydzielenie księgozbioru podręcznego
- prowadzenie katalogów
- udostępnienie zbiorów

d) współpraca z rodzicami
- w miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów
- bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi

6. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty

7. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły:

- zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie
- zapewnia środki finansowe
- zarządza skontrum zbiorów
- zapewnia nauczycielom bibliotekarzom godziny do prowadzenia lekcji
- zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć
- hospituje i ocenia pracę biblioteki

8. W szkole organizuje się świetlicę dla dzieci dojeżdżających zgodnie z potrzebami
wynikającego z tygodniowego rozkładu zajęć. Oczekiwanie na autobus powinno
przebiegać pod opieką nauczyciela.



Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 1

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła może posiadać sztandar z godłem Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Zasady gospodarki materiałowej i finansowej określają odrębne przepisy.

§ 2

1. Statut Szkoły Podstawowej w Starych Kiełbonkach stanowi Załącznik nr 1 do uchwały
nr 3 z dnia 22.09.04 r. w sprawie jednolitego tekstu Statutu
Szkoły Podstawowej w Starych Kiełbonkach

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Tyberiusz Maksymow
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-12-12
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Tyberiusz Maksymow
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-12-12 12:48:31
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-12-12 12:49:48
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2018-01-10 12:34:06
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1325 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony