ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXXII/193/17Drukuj informacjęAkt prawny: XXXII/193/17

Szczegóły informacji

XXXII/193/17

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XXXII

Kadencja: Kadencja 2014-2018

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Data podjęcia/podpisania: 2017-02-28

Tytuł aktu:

W sprawie uchwalenia Regulaminu Cmentarzy Komunalnych w Gminie Piecki.

Na podstawie:

art. 7 ust. 1 pkt 13 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 573 z późn. zm.)

Treść:

UCHWAŁA Nr XXXII/193/17
RADY GMINY PIECKI
z dnia 28 lutego 2017 r.
 
w sprawie uchwalenia Regulaminu Cmentarzy Komunalnych w Gminie Piecki.
 
       Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 573 z późn. zm.) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:
 
§ 1. Ustala się „Regulamin Cmentarzy Komunalnych w Gminie Piecki”, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
 
§ 2. Powierza się Wójtowi Gminy Piecki ustalenie wysokości cen i opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych w Gminie Piecki.
 
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.
 
4 §. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
 
 
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XXXII/193/17
Rady Gminy Piecki
z dnia 28 lutego 2017 r.
 
REGULAMIN CMENTARZY KOMUNALNYCH W GMINIE PIECKI
 
§ 1
Cmentarze komunale stanowią mienie Gminy Piecki i podlegają nadzorowi Wójta Gminy.
§ 2
1. Zarządcą cmentarzy komunalnych w Gminie Piecki jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. z siedzibą w Pieckach: ul. Polna 3A, 11-710 Piecki.
2. Informacje o godzinach urzędowania Zarządcy cmentarzy umieszczane są w jego siedzibie oraz na stronach biuletynu informacji publicznej http://bip.zgkim.piecki.com.pl/
§ 3
Czynnymi cmentarzami komunalnymi są:
a) Cmentarz komunalny w Nawiadach (nr ewidencyjny działki: 249 obręb Nawiady),
b) Cmentarz komunalny w Dłużcu (nr ewidencyjny działki: 362 obręb Dłużec),
c) Cmentarz komunalny w Zgonie (nr ewidencyjny działki: 80/1 obręb Zgon).
d) Cmentarz komunalny w Jakubowie (nr ewidencyjny działki: 97 obręb Jakubowo),
e) Cmentarz komunalny w Lipowie (nr ewidencyjny działki: 62 obręb Lipowo).
§ 4
Cmentarze komunalne są:
  1. miejscem pochówku osób zmarłych bez względu na ich narodowość, wyznanie, światopogląd i pochodzenie społeczne,
  2. szczególnymi obiektami użyteczności publicznej powszechnie dostępnymi dla wszystkich bez wyjątku.
§ 5
Cmentarz jako miejsce spoczynku osób zmarłych jest miejscem pamięci i wymaga szczególnej troski i opieki osób przebywających na cmentarzach. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku - należnych zmarłym.
§ 6
Cmentarze utrzymywane są jako tereny zieleni o założeniu parkowym, a znajdujące się na nich drzewa, krzewy, trawniki, kwiaty itp. podlegają ochronie przed zniszczeniem.
§ 7
Utrzymanie porządku oraz prowadzenie spraw organizacyjnych na cmentarzach należy do Zarządcy cmentarzy komunalnych.
§ 8
Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie i w jego otoczeniu oraz zabezpieczenie lub ubezpieczenie elementów nagrobka spoczywa na osobie opiekującej się grobem.
 
§ 9
1. Uroczystości pogrzebowe odbywają się w dniach i godzinach uzgodnionych uprzednio z Zarządcą cmentarzy.
3. Do przeprowadzenia ceremonii pogrzebowych uprawnione są podmioty gospodarcze, prowadzące działalność w zakresie usług pogrzebowych i pokrewnych, które się tego podejmą na wniosek lub za zgodą osoby uprawnionej do pochowania osoby zmarłej.
§ 10
Prawo do pochowania zwłok osoby zmarłej przysługuje krewnym zmarłego, organom wojskowym, państwowym, samorządowym, instytucjom i organizacjom społecznym oraz osobom, które się do tego dobrowolnie zobowiążą.
§ 11
Do pochowania zwłok, szczątków i prochów wymagane są następujące dokumenty:
  1. część karty zgonu, przeznaczona dla administracji cmentarza, zawierająca adnotację Urzędu Stanu Cywilnego o zarejestrowaniu zgonu,
  2. zezwolenie prokuratora na pochowanie w przypadkach, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo,
§ 12
Karty zgonu i inne dokumenty wystawione za granicą w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
§ 13
W przypadku zamiaru pochowania zwłok w grobie istniejącym niezbędna jest zgoda osoby posiadającej prawo do dysponowania tym grobem.
§ 14
Jeżeli pochowanie do istniejącego grobu mogłoby spowodować poważne uszkodzenie drzewa, zarządca cmentarza wskazuje inne miejsce pochówku na tym samym cmentarzu.
§ 15
1. Osoba lub instytucja uprawniona do pochowania zwłok zobowiązana jest do:
  1. złożenia w biurze Zarządcy dokumentów, o których mowa w § 11,
  2. uzgodnienia z Zarządcą cmentarza miejsca złożenia zwłok lub szczątków,
  3. wniesienia obowiązujących opłat za korzystanie z cmentarzy,
  4. uzgodnienia z Zarządcą cmentarza daty i godziny planowanego pochówku (ekshumacji),
2. W imieniu osoby lub instytucji uprawnionej do pochowania zwłok lub szczątków, stronę formalną w pełnym zakresie może dopełnić upoważniony przez te osoby zakład usług pogrzebowych.
§ 16
Wykonanie czynności pogrzebowych na cmentarzu wymaga zgłoszenia do Zarządcy cmentarza co najmniej na 1 dzień przed terminem pochówku.
§ 17
1. Na cmentarzach komunalnych urządza się:
1) groby ziemne:
a) zwykłe (dziecięce lub osób dorosłych) – przeznaczone do pomieszczenia jednej trumny,
b) rodzinne pogłębione – przeznaczone do pomieszczenia dwóch trumien ułożonych jedna nad drugą,
c) rodzinne podwójne – składające się z dwóch miejsc grzebalnych przylegających do siebie na jednym poziomie;
d) urnowe pojedyncze – przeznaczone do pomieszczenia jednej urny z prochami po kremacji,
e) urnowe rodzinne – przeznaczone do pomieszczenia maksymalnie 4 urn z prochami po kremacji.
2) groby murowane (grobowce):
a) pojedyncze – przeznaczone do pomieszczenia jednej trumny,
b) pogłębione – przeznaczone do pomieszczenia dwóch trumien ułożonych jedna nad drugą,
c) podwójne – składające się z dwóch miejsc grzebalnych przylegających do siebie na jednym poziomie,
d) urnowe pojedyncze – przeznaczone do pomieszczenia jednej urny z prochami po kremacji,
e) urnowe rodzinne – przeznaczone do pomieszczenia maksymalnie 4 urn z prochami po kremacji.
 
2. Prochy po kremacji mogą być również składane w istniejących tradycyjnych grobach ziemnych i murowanych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
§ 18
Przekształcenie grobu ziemnego w grób murowany może nastąpić tylko za zgodą Zarządcy cmentarza, w oparciu o wyrażoną w formie pisemnej prośbę dysponenta grobu, o ile pozwalają na to warunki terenowe (gruntowe).
§ 19
Przyjęcie zwłok lub szczątków do pochowania w istniejącym grobie jest możliwe po ustaleniu, że:
a) osoba uprawniona do pochowania posiada prawo do wskazanego grobu na podstawie złożonego przez nią oświadczenia,
b) brak jest przeszkód formalnych i technicznych do użycia tego grobu do pochowania po wniesieniu obowiązującej opłaty.
§ 20
1. Ekshumacja – wydobycie z grobu zwłok lub szczątków – może być dokonana:
a) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,
b) na polecenie prokuratury lub sądu.
2. Przy ekshumacji powinny być zachowane warunki określone przez właściwego powiatowego inspektora sanitarnego.
3. Przy ekshumacji nie mogą być obecne osoby postronne.
4. Jako ekshumację traktuje się także wydobycie z grobu pochowanych zwłok i szczątków w celu pogłębienia grobu.
§ 21
1. Wszelkie prace ziemne, budowlane, kamieniarskie oraz pogrzebowe wykonywane na terenie cmentarzy wymagają zezwoleń i wcześniejszych uzgodnień z Zarządcą cmentarzy.
2. Prace, o których mowa w ust. 1 mogą być wykonywane na terenie cmentarzy jedynie przez podmioty uprawnione w tym zakresie działalności i ubezpieczone od odpowiedzialności cywilnej. Zarządca cmentarza ma prawo do weryfikacji dokumentów, potwierdzających powyższe uprawnienia.
 
§ 22
Wykonawca prac ziemnych, budowlanych lub kamieniarskich zobowiązany jest do:
  1. zapewnienia porządku, czystości i estetyki terenu przez cały czas wykonywania robót,
  2. zabezpieczenia wykopu poprzez właściwe wygrodzenie, oznakowanie i szczelne zasłonięcie,
  3. składowania wydobytej ziemi w miejsce wskazane przez zarządcę cmentarza,
  4. zabezpieczenia szczątków ludzkich, resztek trumien itp. napotkanych w czasie kopania grobu,
  5. zabezpieczenia sąsiednich grobów,
  6. uporządkowania terenu po zakończeniu prac.
§ 23
Zabrania się:
  1. przygotowywania i składowania zapraw budowlanych bezpośrednio na alejkach cmentarnych bez zabezpieczeń (np. folii),
  2. wrzucania gruzu i fragmentów pomników do pojemników na śmieci ustawionych na terenie cmentarzy,
  3. mycia samochodów, urządzeń, narzędzi wykorzystywanych do prowadzenia prac ziemnych, budowlanych, kamieniarskich oraz pogrzebowych.
§ 24
1. Prace ziemne, budowlane i kamieniarskie mogą być wykonywane w dniach i godzinach uzgodnionych uprzednio z Zarządcą cmentarzy.
2. Wykonywanie prac na terenie cmentarza nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi. W przypadku, gdy w sąsiedztwie robót odbywa się pogrzeb, roboty należy wstrzymać na czas trwania ceremonii pogrzebowej.
§ 25
Wykonawcy usług kamieniarskich, budowlanych i innych ponoszą pełną odpowiedzialność wobec osób poszkodowanych za straty i szkody powstałe w związku z wykonywanymi usługami.
§ 26
Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za jakość wykonanych przez wykonawcę robót oraz za szkody wyrządzone przez niego przy prowadzeniu robót.
§ 27
W przypadku rażącego naruszenia bądź notorycznego nie dostosowywania się danego wykonawcy do postanowień regulaminu Zarządca cmentarza może nie wyrazić zgody na wykonywanie robót na terenie cmentarzy przez tego wykonawcę.
§ 28
Zarządca cmentarza upoważniony jest do kontrolowania pojazdów wjeżdżających na cmentarz pod kątem wwożonych i wywożonych ładunków oraz do kontroli posiadania stosownych zezwoleń i wniesionych opłat.
§ 29
Na terenie cmentarza zabrania się:
  1. wyprowadzania zwierząt,
  2. uprawiania żebractwa,
  3. spożywania alkoholu i palenia papierosów,
  4. jazdy wszelkimi pojazdami (w tym jednośladowymi, deskorolkami i innym sprzętem sportowym), za wyjątkiem pojazdów obsługujących cmentarz i ceremonie pogrzebowe, na które wydaje zezwolenie Zarządca cmentarza,
  5. wysypywania śmieci poza miejscem wyznaczonym,
  6. budowania kwietników przy grobach,
  7. sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów bez pozwolenia,
  8. niszczenia elementów wystroju, elementów małej architektury,
  9. ustawiania wokół grobu ławek, ogrodzeń utrudniających komunikację i ruch pieszych,
  10. prowadzenia akwizycji, umieszczania reklam i rozkładania wizytówek.
§ 30
1. Wykonanie utwardzeń wokół grobu wymaga zgody Zarządcy cmentarza.
2. Zarządca cmentarza określa warunki techniczne, na jakich można dokonać utwardzenia, w tym: wymiary utwardzenia, rodzaj materiału oraz jego kolorystykę.
3. Utwardzenie należy dostosować do grobu sąsiedniego, tak aby nie stwarzało niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia odwiedzających cmentarz komunalny.
4. Utwardzeniu gruntu wokół grobów winno być wykonane w sposób umożliwiający spływ wód opadowych.
§ 31
1. W przypadku samowolnego zamontowania jakichkolwiek elementów zagospodarowania (np. ławek, płotków, ogrodzeń itp.) Zarządca ma prawo domagać się ich demontażu w ustalonym terminie na koszt dysponenta.
2. Zdemontowane elementy zdeponowane przez zarządcę mogą być odebrane przez osobę, która udokumentuje swoje prawo do rzeczy oraz uiści należność celem pokrycia kosztu demontażu.
3. Zarządca przechowuje zdemontowane elementy przez okres 6-ciu miesięcy od dnia demontażu. Po tym okresie przedmioty nieodebrane uważać się będzie za porzucone w zamiarze wyzbycia się własności.
§ 32
1. Korzystanie z cmentarzy komunalnych jest odpłatne.
2. Wysokość opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych w tym rezerwację miejsc pochówku określa Wójt w drodze zarządzenia.
§ 33
1. Po upływie lat 20 od ostatniego pochówku grób ziemny może być ponownie użyty do chowania, co oznacza jego likwidację, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 2126 z późn. zm.).
2. Likwidacja grobu powinna być poprzedzona informacją zamieszczoną na grobie lub w jego pobliżu oraz na tablicy informacyjnej na cmentarzu lub w siedzibie Zarządcy, na co najmniej 1 rok przed terminem likwidacji.
5. W ciągu 6 miesięcy od terminu likwidacji dysponent miejsca grzebalnego zobowiązany jest do usunięcia wszelkich elementów nagrobka lub grobowca. Jeżeli w tym czasie nie zostaną one usunięte, przechodzą do dyspozycji Zarządcy cmentarza bez prawa żądania ich zwrotu lub odszkodowania.
6. Z czynności związanych z likwidacją grobu Zarządca cmentarza sporządza protokół.
§ 34
1. Miejsca pod groby mogą być rezerwowane za życia.
2. Miejsce zarezerwowane na przyszły pochówek może być na wniosek i na koszt osoby zainteresowanej oznakowane odpowiednią tabliczką z podaniem m.in. numeru kwater, rzędu itp., ewentualnie z oznaczeniem daty końcowej rezerwacji.
§ 35
Miejsca uzyskane w wyniku ekshumacji zwłok pozostają w dyspozycji Zarządcy cmentarza.
§ 36
Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, działania czynników atmosferycznych, aktów wandalizmu oraz za kradzieże, pobicia i rzeczy pozostawione bez nadzoru.
§ 37
Naruszenie postanowień Regulaminu wyczerpujące znamiona wykroczenia lub przestępstwa podlega karze przewidzianej w kodeksie wykroczeń lub kodeksie karnym.
§ 38
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 2126 z późn. zm.).

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2017-03-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2017-03-02 09:56:02
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2017-03-02 09:56:35
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2017-03-02 09:56:35
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1739 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony