ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XXXV/2013 Sesji Rady Gminy Piecki z 13 maja 2013r.

Informacja ogłoszona dnia 2013-07-02 09:10:34 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XXXV/2013

XXXV Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 13 maja 2013 r. pod przewodnictwem
Pana Andrzeja Brodzika – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 11:00 – 13:20.

W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności (nieobecny D. Dawid),
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Sekretarz Gminy Pani Bożena Wołkowicz,
- Radca Prawny Urzędu Gminy Pan Dariusz Bączek.

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik dokonał otwarcia XXXV Sesji przy obecności 13 radnych - na ustawowy stan Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych. Poinformował, że do przedstawionego porządku obrad proponowane są zmiany – poszerzenie o podjęcie uchwał w sprawach:
- zmian do budżetu Gminy na 2013 rok – pkt 5e;
- zlecenia realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej – pkt 5f;
- zmian w statucie GOPS w Pieckach – pkt 5g
- powyższe propozycje zmian poddano pod głosowanie, w wyniku którego zostały przyjęte 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie.

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie uchwał w sprawach:
a) Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki (projekt w załączeniu),
b) określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości,
c) ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka u dziennego opiekuna dzieci, wysokości opłaty za wyżywienie oraz określenia warunków zwolnienia od ponoszenia opłat,
d) przyjęcia projektu systemowego pn. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na lata 2013 – 2014,
e) zmian do budżetu Gminy na 2013 rok,
f) zlecenia realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej,
g) zmian w statucie GOPS w Pieckach.
6. Rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdań:
a) z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach w 2012 r. z informacją o potrzebach z zakresie pomocy społecznej,
b) z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za 2012 rok,
c) z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie za 2012 r. oraz sprawozdanie z działalności Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za rok 2012.
7. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
8. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
Pan Jan Puławski – pytania do p. Wójt: co się dzieje w budynku po byłej szkole w Babiętach, czy prowadzone są już jakieś prace, remonty? Ponadto czy podjęte zostały jakieś działania po przejęciu nieruchomości po Sp-ni Rolniczej w Nawiadach?

Pan Mariusz Adamiak – prośba do p. Wójt o przedstawienie obecnej sytuacji zapaśników Orlika Nawiady, dlaczego nie biorą udziału w zawodach?

Ad. 3 – przyjęcie protokołów z poprzednich sesji

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że do przyjęcia pozostają protokoły z ostatnich sesji, tj.: sesji zwyczajnej Nr XXXIII/2013 z dnia 25 marca 2013 r. i sesji nadzwyczajnej Nr XXXIV/2013 z dnia 10 kwietnia 2013 r.; protokoły były wyłożone do wglądu na sali obrad, każdy zainteresowany mógł się z nim zapoznać – po czym zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą uwagi.
Uwag nie wnoszono; przyjęcie protokołów poddano kolejno głosowaniom:
1) Nr XXXIIII/2013 z dnia 25 marca 2013 r. – 13 gł. „za” – przyjęto jednomyślnie;
2) Nr XXXIV/2013 z dnia 10 kwietnia 2013 r. – 13 gł. „za” – przyjęto jednomyślnie.

Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym

Powyższą Informację przedstawiła Pani Wójt A. Kurczewska – za okres od 23 marca do 10 maja 2013 r. – wg informacji pisemnej, sporządzonej na podstawie wydanych zarządzeń Wójta w tym okresie; informacja stanowi załącznik do protokołu, radni oraz sołtysi otrzymali ją przed sesją do szczegółowego zapoznania się.
Ponadto przekazała informacje nt. innych spraw, w tym m. in.:
• firma VAPO złożyła oficjalne pismo informujące o skróceniu okresu obowiązywania umowy – do dnia 30 września 2013 r., uzasadniając złą sytuacją finansową firmy. Jest to dla nas bardzo niedobra sytuacja, bo jeszcze nie rozpocznie się okres grzewczy, a trzeba będzie od połowy października zapewnić ciepło dla mieszkańców osiedla i uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum w Pieckach. Musielibyśmy przygotować ok. 1 mln zł dla spłaty VAPO we wskazanym terminie, tj. do 30 września, a takich środków nie mamy. Wystąpiliśmy z Urzędu o podanie przez tą firmę informacji o sytuacji finansowej w momencie przystępowania do umowy i obecnej, tj. za lata 2010, 2011 i 2012 oraz o informację, czy zostały legalnie usytuowane instalacje w kotłowni – minęło już ok. 2 tygodnie i odpowiedzi nie mamy. Musimy zdecydować co dalej. Pójść w kierunku stwierdzenia nieważności umowy? – niekoniecznie mamy szanse. Sama treść umowy nie wskazuje na to, że to jest umowa koncesji zawarta na 30 lat – bo wg ustawy prawdziwa umowa koncesji to większe ryzyko powinien ponosić koncesjonariusz, a nie koncesjodawca – a w naszym przypadku większe ryzyko ponosi gmina. Będziemy się starali w miarę rozsądnie podejść do tematu, ciepło musimy zapewnić. Jest to teraz najważniejsza sprawa – i tu prośba do radnych zainteresowanych tą sprawą, o utworzenie grupy roboczej, żeby wspólnie tą sprawą się zajmować i podejmować decyzje.
• dzisiaj ogłoszony został przetarg na remont strażnicy w Pieckach – określony termin na wykonanie prac to 350 dni; dzięki temu GOPS będzie miał nową siedzibę, mieszkańcy będą mieli świetlicę na potrzeby kulturalne. Kwota dofinansowania ze środków PO RYBY jest w granicach 627.000 zł, w tej chwili na konto Gminy wpłynęła kwota 550.000 zł – i można było spokojnie ogłosić przetarg, bo środków własnych na to zadanie nie mieliśmy. W sprawie przedszkola – wnioski Lokalnej Grupy Rybackiej wpłynęły do Urzędu Marszałkowskiego, w tym nasz wniosek o dofinansowanie budowy przedszkola w kwocie 707.000 zł; tu proszę też o cierpliwość, bo szybkie działanie może spowodować to, że dofinansowania nie dostaniemy, przetarg ogłosimy na pewno w tym roku;
• podpisana została umowa na wykonanie Gminnej ewidencji zabytków i Program opieki nad zabytkami – na kwotę ok. 7.000 zł;
• złożyliśmy wniosek na dofinansowanie zdjęcia, transportu i utylizacji eternitu – 10 gospodarstw z naszej Gminy złożyło wniosek o pomoc finansową w tym zakresie;
• wysłaliśmy zapytania ofertowe do firm, które opracują nam program zaopatrzenia Gminy w energię – nie elektryczną, w tym też na dostawę ciepła.

Na tym P. Wójt zakończyła przedstawianie informacji, po czym udzielała odpowiedzi na pytania radnych.

Ad. 5 – przyjęcie uchwał w sprawach:

a) Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz; m. in. poinformowała, że Wojewoda Warmińsko-Mazurski w drodze rozstrzygnięcia nadzorczego unieważnił Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki, która Rada uchwaliła w lutym tego roku – i w związku z tym podjęte zostały działania w kierunku opracowania go na nowo, uwzględniając wszystkie zarzuty Wojewody podane w rozstrzygnięciu. Główny zarzut polegał na tym, że nie podaliśmy zakresu i terminów deratyzacji w nieruchomościach – obecnie określiliśmy, że ma się ona obowiązkowo odbywać w okresie od 1 kwietnia do 30 maja każdego roku. Oprócz tego Wojewoda wskazał na inne zapisy – że były zbyt szczegółowe, ze niektóre były zbędne, ponieważ dane zagadnienie było już uregulowane inną ustawą.
Projekt obecnego regulaminu był przedstawiony do zaopiniowania przez Sanepid i uzyskał pozytywną opinię.
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XXXV/144/13);

b) określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi …

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz; m. in. poinformowała, że Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w trybie nadzorczym stosunku do tej uchwały Rady z dnia 10 kwietnia tego roku orzekło jej nieważność, zarzucając brak zapisów dotyczących zasad składania deklaracji drogą elektroniczną – co skutkowało uchyleniem uchwały w całości. Obecny projekt zawiera warunki i tryb składania e-deklaracji. W konsekwencji zmienia się też termin składania deklaracji z końca kwietnia na koniec maja br.
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XXXV/145/13);

c) ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka u dziennego opiekuna …

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Pani Sekretarz, m. in.: projekt uchwały został wywołany potrzebą uregulowania tej opłaty i warunków zwolnienia w związku z realizacją projektu pn. „Domowe punkty opieki dla najmłodszych mieszkańców Gminy Piecki”, realizowanego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Klub Pro Publico Bono i Fundacją Stara Szkoła, w latach 2013 – 2014. Proponowane opłaty to 2 zł za każdą rozpoczętą godzinę i 2 zł za godzinę przy wydłużonym czasie opieki, opłata za wyżywienie 10 zł dziennie. Proponowane jest całkowite zwolnienie rodziców z ponoszenia tych opłat, jeżeli co najmniej jedno z nich jest bezrobotne lub nieaktywne zawodowo, przebywa na urlopie macierzyńskim lub ojcowskim bądź przebywa na urlopie wychowawczym.
Uchwała w powyższej sprawie będzie miała charakter „uniwersalny” – będzie miała zastosowanie do wszystkich ew. podmiotów realizujących opiekę nad dziećmi do lat 3.
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka u dziennego opiekuna, wysokości opłaty za wyżywienie oraz określenia warunków zwolnienia od ponoszenia opłat; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXV/146/13);

d) przyjęcia projektu systemowego pn. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na lata 2013 - 2014

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Kierownik GOPS w Pieckach Pani T. Nowacka; m. in. poinformowała, ze w/w Projekt realizowany jest przez GOPS od 2008 r., przedłużany corocznie na rok następny, w tym roku złożony został wniosek na lata 2013 – 2014; planowanych jest do objęcia 24 osoby na każdy rok, działania podobne jak w latach poprzednich.
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia projektu systemowego pn. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na lata 2013 - 2014; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXV/147/13);

e) zmian budżetu Gminy na 2013 rok

Wprowadzenia dokonała Pani Wójt A. Kurczewska – omówiła proponowane zmiany wg propozycji pisemnych, stanowiących załącznik do nin. protokołu.

Uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy na 2013 rok”; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXV/148/13);

f) zlecenia realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Wprowadzenia dokonała Pani Kierownik GOPS T. Nowacka, m. in. wyjaśniła, że realizację zadań własnych Gminy wynikających z w/w ustawy z 2011 r. należy formalnie przypisać do zadań realizowanych przez GOPS – i taki projekt uchwały został przygotowany.

Uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zlecenia realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXV/149/13);

g) zmian w statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach

Powyższą sprawę przedstawiła Kierownik GOPS Pani T. Nowacka; m. in. wyjaśniła, że w związku z nowymi zadaniami realizowanymi przez GOPS, wynikającymi z ustawy j. w. oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, należy zadania te umieścić w statucie GOPS, tj. dostosować do stanu faktycznego.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXV/150/13);

Ad. 6 – rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdań:

a) z działalności GOPS w Pieckach w 2012 r. wraz z informacją o potrzebach w zakresie pomocy społecznej

Powyższe sprawozdanie przedstawiła i omówiła kierownik GOPS Pani T. Nowacka – wg danych zawartych w sprawozdaniu pisemnym, stanowiącym załącznik do nin. protokołu.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poddał pod glosowanie przyjęcie w/w sprawozdania – w jego wyniku sprawozdanie zostało przyjęte 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie.

b) z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2012 roku

Powyższe sprawozdanie przedstawiła i omówiła Pani Edyta Rolka – referent w Urzędzie Gminy ds. pozyskiwania środków unijnych i kontaktów z organizacjami pozarządowymi – wg danych zawartych w sprawozdaniu pisemnym, stanowiącym załącznik do nin. protokołu.
Łącznie w 2012 r. zadania realizowane przez organizacje pozarządowe były na kwotę 37.000 zł.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poddał pod glosowanie przyjęcie w/w sprawozdania – w jego wyniku sprawozdanie zostało przyjęte 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie.

c) z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie za 2012 r. oraz sprawozdanie z działalności Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za rok 2012

Powyższe sprawozdanie przedstawiła i omówiła kierownik GOPS Pani T. Nowacka – wg danych zawartych w sprawozdaniach pisemnych, stanowiących załącznik do nin. protokołu.
Ogółem w 2012 r. zadania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi były zrealizowane na kwotę 148.392 zł, w tym na przeciwdziałanie narkomanii 3.500 zł.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poddał pod glosowanie przyjęcie w/w sprawozdań – w jego wyniku sprawozdania zostały przyjęte 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie.

Ad. 7 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Pani Marzenna Balcerczyk – Przewodnicząca Zarządu Osiedla w Pieckach poinformowała, że 1 czerwca, w godzinach 14 – 17 na osiedlu wielorodzinnym w Pieckach Parafialne Koło Caritas w Pieckach organizuje Dzień Dziecka – dla dzieci z całej Gminy Piecki. Zwróciła się do wszystkich mieszkańców o pomoc i wsparcie organizacji tego święta, w postaci np. fantów, upominków, słodyczy, bo impreza planowana jest na ponad 200 dzieci.

Pani Maria Jarczewska – były Wójt Gminy – w uzupełnieniu wypowiedzi Pani Przewodniczącej Osiedla M. Balcerczyk dodała, że impreza jest nieodpłatna, dzieci za nic nie będą płaciły, zaprasza się wszystkie dzieci z terenu Gminy – prośba do rodziców żeby je dowieźli.
Następnie powiedziała, że musi się odnieść do wystąpienia Pani Wójt jeśli chodzi o kotłownię – m. in. z wypowiedzi: ta kotłownia funkcjonuje już prawie 40 lat, co jakiś czas była modernizowana. W latach 2009 i 2010 podjęliśmy z radnymi kroki ku dalszej modernizacji, bo dłużej kotłownia tak nie mogła funkcjonować – na starej 30-letniej „rumii” na drewno i trociny oraz na kotle olejowym, gdzie olej był już bardzo drogi – i trzeba było bezwzględnie zmienić źródła energii.
W 2010 r. musieliśmy unieważnić przetarg na modernizację kotłowni – bo chcieliśmy jako gmina ją modernizować we własnym zakresie, ale gdy wykonany został kosztorys cena okazała się zbyt wysoka, stąd z przetargu się wycofaliśmy. Kiedy w życie weszła ustawa o koncesji, to uznaliśmy to za „dopust Boży” – że przyjdzie koncesjonariusz, który sam wykona tą kotłownię – i przyjęliśmy, że jak pojawi się chociaż jeden oferent, to będzie bardzo dobrze. Taki oferent się pojawił, zadeklarował, że wykona tą kotłownię na własny koszt i będzie ją eksploatował – dostarczając ciepło – wyliczając, że będą oszczędności z tego tytułu. Wszystkie procedury zostały wówczas przeprowadzone odnośnie wyłonienia koncesjonariusza – i tak naprawdę byliśmy wspólnie z Radą – trudno powiedzieć, że szczęśliwi, ale zadowoleni – bo to była ogromna bolączka.
Obecnie dochodzą do mnie różne głosy, różne interpretacje, robienie wody z mózgu ludziom, że to tak jest źle, że to takie straszne, że teraz to już katastrofa dla Gminy, dla wszystkich, że ogrzewania nie będzie – w 2010 r. przed okresem grzewczym byliśmy w znacznie gorszej sytuacji – bo nie mieliśmy kotłowni. Na dzień dzisiejszy jest kotłownia, z nowoczesną instalacją – kiedyś tu na jednej z sesji słyszałam, że ktoś powiedział, że to kotłownia XXI wieku – więc mamy instalację wykonaną, sprawną – i podejrzewam, że może na kilkadziesiąt lat. Sprawa się rozgrywa, że jedna ze stron rozwiązuje umowę – równie dobrze gmina też mogła rozwiązać u mowę. Teraz nie jest tematem, czy to dobrze czy źle, moim zdaniem należy rozważyć temat pertraktowania z koncesjonariuszem w jaki sposób ta płatność ma wyglądać – bo ta kotłownia jest, instalacja jest – nikt jej nie zabrał. Jeśli ją zabierze, to będzie podobna sytuacja, jak była w 2010 r., kiedy wszyscy razem, wspólnie odbywaliśmy wiele spotkań, wiele posiedzeń, dyskusji – czy tak, czy tak? I tu naprawdę popieram Panią Wójt, że jest potrzebny zespół roboczy. Bo też tak robiliśmy. Nie wykazałam tutaj ani odrobiny złej woli, żeby gminie, czy mieszkańcom zrobić krzywdę – nigdy w życiu, po prostu tak wyglądała sytuacja, wówczas wyglądało to bardzo bobrze. Rynek w Polsce jest taki jaki jest, padają nie takie firmy, schodzą z budów i zostawiają rozpoczęte roboty – i musimy sobie z tym radzić. Sytuacja w tej chwili jest trudna, ja to rozumiem, ale niestety nikt za darmo nic nie odda.
Co do węzłów – w umowie było zapisane, że mamy za nie płacić w ratach – 36 miesięcy (chyba, bo dobrze nie pamiętam) – ich zrobienie powodowało m. in. oszczędność, bo ciepło kumulowane jest w blokach, a nie „biega” przez 24 godziny na przesyle po osiedlu – nie ma strat. Interesowałam się, czy rzeczywiście te oszczędności są – oszczędności są, rzędu 600.000 zł w porównaniu do starej instalacji, za jeden sezon grzewczy.
Bardzo bym Państwa prosiła, żebyście przemyśleli tą całą sytuację – bo z pełną odpowiedzialnością mówię, że w 2010 r. przed sezonem grzewczym, byliśmy w znacznie gorszej sytuacji, niż teraz rozwiązanie umowy, zapowiedziane przez VAPO z dniem 30 września.

Pan Mirosław Kozak – Dyrektor ZGKiM w Pieckach - m. In. w swej wypowiedzi nawiązał do kwestii dostarczania ciepła – prośba o w miarę szybkie podjęcie działań odn. kotłowni, bo wrzesień to już będzie za późno na podejmowanie decyzji, oczywiście też chętnie będę uczestniczył w tych pracach. Odn. sytuacji Zakładu – na dzień dzisiejszy mamy dłużników za wodę i ścieki ogółem na 150.000 zł - 300 dłużników, za mieszkania – 30 dłużników na kwotę 150.000 zł; Zakład ma zobowiązania na 670.000 zł – sytuacja nie jest dobra. Stan kanalizacji i wody – też nie najlepszy, z dnia na dzień może zabraknąć wody w Pieckach – stan techniczny hydroforni w Pieckach jest tragiczny. Sytuacja ogólnie jest bardzo nieciekawa, jutro jest Komisja rolnictwa, będziemy na te tematy rozmawiać.

Pan Lucjan Kulik – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Pieckach – w swej wypowiedzi, m. in. zwrócił się z prośbą o naprawienie – w ramach akcji remontów dróg gminnych, zejścia z ulicy do szkoły – schodów na chodnik, bo może tam dojść do nieszczęścia – tak dzieci jak i dorosłych.

Ad. 8 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

Odpowiedzi udzielała Pani Wójt A. Kurczewska, m. in.:

- na pytanie Pana radnego J. Puławskiego o budynek byłej szkoły w Babiętach – w listopadzie ub. roku podpisaliśmy umowę użyczenia tego budynku. Pani czeka na wyniki konkursów – i o ile będą pozytywne, to będzie mogła remontować ten budynek. Zgodnie z zapisem w umowie, jeśli w okresie 2 lat od podpisania umowy nie wykona remontów, umowa zostanie rozwiązana.
Co do nieruchomości po byłej Sp-ni w Nawiadach – 1,5 tygodnia temu Likwidator zebrał członków Sp-ni, podjęto uchwałę o zbyciu mienia, które było w ich dyspozycji;
- na pytanie Pana radnego M. Adamiaka o sekcję zapasów – w zeszłym roku Stowarzyszenie Sportowe „Pegaz” w Pieckach złożyło wniosek m. In. na zadanie związane z organizacją zapasów na terenie Gminy – i zrezygnowało ze środków, na skutek czego funkcjonowanie tej sekcji i sekcji tenisa stołowego finansowane było poprzez Urząd – na podpisane umowy z prowadzącymi te sekcje. W tym roku otrzymałam pismo – e-maila oświadczenie Pana Stanisława Kamińskiego, że w związku z nie opracowaniem przez Gminę Piecki sposobu na finansowanie działalności sportowej, prowadzonej przez niego od 1990 r. sekcji zapaśniczej, informuje, że z powodu braku środków jest zmuszony zawiesić starty zawodników LUKS Orlik Nawiady. Odpisałam – wyjaśniając procedury korzystania ze środków publicznych przez organizacje pozarządowe – głównie odbywa się to na zasadach określonych w Programie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przyjmowanym przez Radę Gminy w drodze uchwały. Do 5-go lutego 2013 r. należało składać wnioski do konkursu, o czym Pan Kamiński został poinformowany osobiście – wniosku nie złożył. Po konkursie ponad 9.000 zł zostało nie rozdysponowanych w ramach środków dla organizacji pozarządowych;
- odniesienie do słów Pani radnej powiatowej M. Jarczewskiej – ja bym nie traktowała tej umowy koncesji jako „dopustu Bożego”, dlatego, że cała procedura nie trwała miesiąc, nie pół roku, a co najmniej 2 lata. Zorganizowanie tego zamówienia, przetargu – to nie było nawet w formie przetargu – to nie tylko jedna oferta, a wcześniej spłynęły 3 oferty – dlaczego zostały odrzucone, dlaczego cała procedura została wstrzymana – nie wiadomo. Pani bardzo ładnie mówi, biorąc odpowiedzialność na siebie za to co się wydarzyło, bo trzeba było zabezpieczyć osiedle i szkołę w ciepło.
Ale umowa koncesji mogła być zupełnie inaczej skonstruowana – mogła chronić gminę, a w tej chwili czy my rezygnujemy z umowy koncesji, czy firma – my płacimy za zainstalowany sprzęt. Ustawa o koncesji pozwoliła firmie na zainstalowanie sprzętu – i węzłów, i kotłów bez przetargu, więc to „z głowy” my mamy teraz „na głowie”. Odbyliśmy szereg spotkań z firmą VAPO, m. in. w ostatnim uczestniczył Pan Dyrektor M. Kozak - firma jasno określiła, że nie interesuje ją rozłożenie na raty – chce do 30 września otrzymać całość, łącznie z należnością za węzły. Tak więc te pertraktacje co do spłaty – o czym Pani mówiła, nie udały się.
Co do samej umowy – Pani korzystała z usług doradcy, który tą umowę tworzył – ale on zrobił bubel prawny – i jeśli okaże się, że gmina poniesie konsekwencje finansowe, to ten Pan będzie pociągnięty do odpowiedzialności, bo wziął pieniądze za przygotowanie umowy, która miała nas chronić, a chroni tylko koncesjonariusza. Tak że staram się Panią bronić, że niewiedza, że brak doświadczenia w umowie koncesji mogły zaważyć przy podpisaniu takiej umowy. Z drugiej jednak strony - nasz radca prawny złożył mi oświadczenie, że interesował się tą umową, że stwierdził, że umowa jest niekorzystna dla Gminy Piecki. NIK widziała to oświadczenie.
Obecnie potrzebna jest „grupa robocza” – żebyście mieli Państwo pełną świadomość tego co się dzieje, nad czym pracujemy, a sprawa pertraktacji z firmą co do spłat nie wchodzi tu w grę, bo firma odchodzi z rynku polskiego, a Finowie nie będą chcieli mieć z nami nic do czynienia.
Musimy jak najszybciej znaleźć rozwiązanie, musimy też znaleźć środki w budżecie – na zapłatę firmie VAPO ok. 1 mln zł za zainstalowany sprzęt + węzły, czy też w przypadku zabrania przez firmę instalacji – starania się o dofinansowanie ze środków unijnych zakupu innych instalacji, bo teraz nie możemy, gdyż na dziś mamy kotłownię na pelet, chyba, że znajdzie się rozwiązanie takie, że zainstalujemy w naszym kotle olejowym inny palnik, inne urządzenie – i zabezpieczymy dostawę ciepła.

Ad. 9 – zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XXXV Sesji Rady Gminy PieckI, Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik ogłosił zamknięcie obrad.

Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2013-07-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-07-02 09:08:21
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-07-02 09:10:34
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:20:07
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
946 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony