ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XL/2013 Sesji Rady Gminy Piecki z 30 października 2013r.

Informacja ogłoszona dnia 2013-12-18 14:13:21 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XL/2013

XL Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 30 października 2013 r. pod przewodnictwem
Pana Andrzeja Brodzika – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:05 – 13:15.

W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności,
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Sekretarz Gminy Pani Bożena Wołkowicz,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska,
- Radca prawny Urzędu Gminy Pan Dariusz Bączek.

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik dokonał otwarcia XL Sesji przy obecności 13 radnych - na ustawowy stan Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, po czym poinformował, że proponowana jest zmiana porządku obrad - poszerzenie o podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Krutyński Piecek na lata 2013 – 2019 (jako pkt 5g) -
- powyższa zmiana porządku obrad została przyjęta w głosowaniu 13 gł. „za”, tj. jednomyślnie.

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie uchwał w sprawach:
a) przyjęcia Projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Gminy Piecki na lata 2013 – 2028,
b) likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Pieckach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
c) zmian budżetu Gminy na 2013 rok,
d) zmian w planie finansowym Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Przemocy w Rodzinie na 2013 r.
e) poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa,
f) poparcia stanowiska Lokalnych Grup Rybackich oraz Lokalnych Grup Działania z województwa warmińsko-mazurskiego,
g) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Krutyński Piecek na lata 2013 – 2019.
6. Ustalenie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2014 rok – przyjęcie uchwał w sprawach:
a) ustalenia stawek podatku od nieruchomości,
b) ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
c) obniżenia średniej ceny żyta do celów wymiaru podatku rolnego,
d) ustalenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru,
e) ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty,
f) ustalenia wysokości stawki opłaty od posiadania psów oraz terminów jej płatności.
7. Informacja Wójta o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2012/2013.
8. Informacje Wójta i Przewodniczącego Rady o wynikach analizy oświadczeń majątkowych.
9. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
10. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
11. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
- nie zgłoszono.
Ad. 3 – przyjęcie protokołów z poprzednich sesji

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że do przyjęcia pozostają protokoły z ostatnich sesji, tj. Nr XXXVIII/2013 z dnia 13 września 2013 r. oraz sesji nadzwyczajnej Nr XXXIX/2013 z dnia 27 września 2013 r.; protokoły były wyłożone do wglądu na sali obrad, każdy zainteresowany mógł się z nim zapoznać także w biurze Rady, po czym zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą uwagi.
Uwag nie wnoszono. Przyjęcie protokołów poddał pod głosowania:
Nr XXXVIII/2013 – 13 gł. „za” – przyjęty jednomyślnie,
Nr XXXIX/2013 – 13 gł. „za” – przyjęty jednomyślnie.

Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym

Informacja pisemna z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, sporządzona na podstawie wydanych zarządzeń w okresie od 13 września do 29 października br., stanowi załącznik do nin. protokołu.
Na wstępie przekazała, że ostatnia sesja – nadzwyczajna, była związana z wyrażeniem zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym działki w Pieckach dla zarządcy Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Tak się stało, że w dniu 15 października Rada Ministrów rozszerzyła Podstrefę w Pieckach – mamy dodatkowe 4 ha w Strefie. Ma to wielkie znaczenie dla Gminy, ponieważ w Strefie będą mogli rozwijać się przedsiębiorcy wykonujący działalność produkcyjno – usługową. W związku z tym będą mieli ulgę inwestycyjną – wydatki na inwestycje będą mogły być odliczone od podatku dochodowego w wysokości do 75%, więc dla p-ców jest to bardzo ważna sprawa. Nie rezygnujemy z pobierania podatku od nieruchomości, od prowadzonej działalności gospodarczej – takich uchwał Rada nie podjęła i myślę, że nie będziemy zmuszeni przez Strefę do podejmowania takich uchwał.
Przygotowujemy do sprzedaży działkę o pow. 2,35 ha – jedną z działek – większą, zostają jeszcze 2 mniejsze. Kwota za ten obszar to 410.000 zł – i mam nadzieję, że jeszcze w tym roku ta kwota wpłynie do budżetu, bo jeśli nie, to jest duże zagrożenie niewykonania budżetu. Mamy rozpoczętych wiele inwestycji, w tym budowę przedszkola, budowę wodociągu w Bobrówku – i przetarg na to zadanie wygrała firma Pani Sitko kwotą 1.684.000 zł (najwyższa oferta była na 2.783.000 zł), a w budżecie zarezerwowana była kwota 1.883.000 zł, stąd będzie trochę oszczędności;
Ponadto w okresie międzysesyjnym odbyło się wiele innych przetargów, w tym:
- na nadzór inwestorski budowy wodociągu Bobrówko – wpłynęło 6 ofert, wygrał Pan Benedykt Krutul kwotą 15.375 zł (najwyższa oferta 55.000 zł),
- na nadzór inwestorski budowy przedszkola – wygrał Pan M. Piórkowski INWESTBUD z Kętrzyna kwotą 26.000 zł (najwyższa oferta 81.000 zł). Dla przypomnienia – na budowę przedszkola najwyższa oferta była 3,7 mln zł, a najniższa 2.761.000 zł, czas budowy to 400 dni od podpisania umowy, tak więc do połowy listopada przyszłego roku przedszkole musi być oddane do użytkowania.
Z pozostałych działań:
- zakończyła się nasza batalia z firmą VAPO – 18 października podpisałyśmy z Panią Skarbnik ugodę przedsądową u Notariusza, tj. po wykonaniu przez VAPO remontu kotła, który uległ awarii 27 września- koszt tego remontu wyniósł 80.000 zł (wymiana 30 rusztów). Wg ugody: zobowiązania wobec VAPO za ciepło w kwocie 182.000 zł ZGKiM spłaci do 15 maja przyszłego roku bez odsetek, za kocioł 530.000 zł (z pierwotnej kwoty podanej przez VAPO 700.000 zł) zapłacimy do 30 maja 2014 r., do 15 lutego spłata za węzły cieplne;
- w tym okresie 2 sołtysów złożyło rezygnacje z pełnionych funkcji, tj. sołectwa Goleń i sołectwa Głogno; wybór nowego sołtysa w Goleni się nie powiódł, gdyż na Zebranie przyszło 2 osoby, Zebranie w s. Głogno zwołane zostało na 6 listopada;
- dzisiaj podpisana została umowa na wykonanie prac ziemnych w sołectwie Dłużec i Zgon – w ramach Funduszu Sołeckiego oraz w sołectwie Cierzpięty – w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie.
Zapytań do wyżej przedstawionej informacji nie zgłaszano.

Ad. 5 – przyjęcie uchwał w sprawach:

a) przyjęcia Projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Gminy Piecki na lata 2013 - 2028

Na wstępie Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że na wspólnym posiedzeniu komisji przed tą sesją Projekt był szczegółowo omówiony i zaprezentowany przez Panią z firmy go opracowującej, stąd też temat jest radnym znany, jednak o ogólne wprowadzenie zwrócił się do Pani Sekretarz.
M. in. z wypowiedzi Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz: w/w Projekt przygotowuje Wójt, co wynika z ustawy Prawo energetyczne, na okres co najmniej 15 lat i aktualizuje się go raz na 3 lata. Rada Gminy uchwala te załażenia. Projekt stanowi podstawę do ew. opracowania Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i gazową, ale tego Planu się nie przyjmuje, jeżeli założenia są realizowane przez przedsiębiorstwa energetyczne. Projekt założeń jest też dla Gminy podstawą do opracowania innych dokumentów, np. strategii rozwoju Gminy, a także stanowi podstawę do ubiegania się o pozyskanie środków zewnętrznych na realizację zadań w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną, elektryczną i gazową.
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Projektu założeń do Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe Gminy Piecki na lata 2013 - 2028; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XL/166/13);

b) likwidacji ZGKiM w Pieckach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Wójt Gminy Pani A. Kurczewska; m. in. wypowiedzi: dzisiaj radni podejmą decyzję – na moją prośbę, czy likwidujemy ZGKiM i przekształcamy w spółkę, czy też nie. To nie jest sprawa łatwa, dla pracowników Zakładu również, ale zdaję sobie sprawę, że to już ostatni moment na przekształcenie, pracownicy również wiedzą i czują potrzebę takiego przekształcenia. To „ratowanie umierającego”, bo Zakład powinien być przekształcony dużo wcześniej. Przekształcenie w spółkę da wiele możliwości temu podmiotowi – będzie on mógł być wspierany przez Gminę, ale też i nie musi, bo będzie mógł decydować o kierunkach swojej działalności, o swoim rozwoju, finansować swoje zadania. Jeśli będzie funkcjonować w obecnej formule, to być tak jak w kraju się obecnie dzieje, że będzie wcielony w struktury Urzędu.
Dlaczego taka decyzja teraz? Głównie z tego względu, że mamy szanse na odzyskanie WAT w wys. ok. 3 mln zł, co wzbogaci Zakład i podniesie kondycję finansową Gminy. Jeśli z dniem 30 listopada br. ZGKiM przestanie funkcjonować, to w przyszłym roku do kwietnia mamy szanse na uzyskanie tak dużego wsparcia finansowego z tyt. zwrotu WAT z inwestycji wodno-kanalizacyjnych realizowanych w ramach MASTERPLAN.
Pracownicy ZGKiM bardzo rozsądnie podeszli do tematu, przesłali na moje ręce i do Rady pismo, z którego wynika, że nie są przeciwni przekształceniu, ale proszą o rozważenie zapewnienia składników wynagrodzenia na dotychczasowych zasadach, tj. tak jak w jednostce budżetowej, głównie chodzi o utrzymanie dodatku za staż pracy, tzw. trzynastki, nagród jubileuszowych i funduszu świadczeń socjalnych przez okres 5 lat – do negocjacji na okres kolejnych 5 lat. Tak wiec warunki są b. rozsądne, proszą o to co mają.
Co do utworzenia Spółki – Gmina będzie 100% udziałowcem, udziały nie będą sprzedawane – projekt dzisiejszej uchwały nie przewiduje sprzedaży udziałów.

Po powyższym, Przewodniczący Rady zwrócił się do radcy prawnego o ogólne informacje nt. funkcjonowania spółki, funkcji prezesa, zarządu, rady nadzorczej.
M. in. z wypowiedzi Pana radcy D. Bączka – co do kwestii funkcjonowania spółki – na wspólnym posiedzeniu komisji przy omawianiu tej sprawy wskazywane były najistotniejsze kwestie ekonomiczne, mające kluczowe znaczenie dla jej funkcjonowania. Jak było już powiedziane, ZGKiM borykał się z wieloma problemami, w tym finansowymi, zadłużeniem oraz dofinansowywaniem Zakładu, żeby mógł dalej działać – a w momencie utworzenia spółki, stanie się ona klasycznym podmiotem gospodarczym, który przede wszystkim ma zarabiać na siebie, a to czy spółka się utrzyma, to już kwestia rynku.
Co do najważniejszych plusów – spółka znacznie odciąży budżet Gminy, poprawi wskaźniki finansowe, ponieważ spółka będzie nowym podmiotem, który będzie się sam finansować, zaciągać zobowiązania, m. in. kredyty, podpisywać umowy leasingu, który w pewien sposób umożliwi modernizację tego zakładu. Spółka będzie mogła wykonywać zadania szeroko rozumianej sfery użyteczności publicznej.
Co do funkcji rady nadzorczej, zarządu – to zależy jak te kwestie będą ustalone w akcie założycielskim – umowy spółki sporządzonej w formie aktu notarialnego, a możliwości są takie: zarząd może być jedno lub wieloosobowy, rada nadzorcza – żeby zostać członkiem rady nadzorczej spółki komunalnej trzeba spełnić określone wymagania – trzeba mieć zdany egzamin na członka rady nadzorczej przed Ministrem Skarbu, ale z tego egzaminu zwolnione są osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, typu adwokat, radca prawny, biegły rewident.
Ponadto co do poruszanej wcześniej kwestii aktualnego zadłużenia ZGKiM i co dalej z tym zadłużeniem – możliwe są tu dwa warianty postępowania – albo spółka przejmie to zadłużenie albo zrobimy prezent i je umorzymy – spółka powstaje jako nowy byt i startuje bez obciążeń. Dalej jest już rola prezesa, aby spółka dobrze funkcjonowała i zarabiała na siebie. Nikt dzisiaj jednak nie da odpowiedzi, czy ta spółka się utrzyma na naszym rynku lokalnym, i jak to wszystko będzie funkcjonować w przyszłości.

Pan radny J. Puławski – pytanie do Pana radcy – kto będzie miał największy wgląd, kontrolę nad działalnością Prezesa?
Pan radca m. in. wyjaśnił, że organem kontrolnym w spółce będzie rada nadzorcza, czyli de facto najszybciej powinna działać rada nadzorcza, sprawdzać czy prezes zarządu wywiązuje się z zadań nałożonych m. in. przez właściciela. Z uwagi na to, że będzie to spółka komunalna ze 100% udziałem Gminy, to Wójt będzie sprawował bezpośredni nadzór nad tym, co się dzieje w spółce – i będzie informował o tym na bieżąco radnych. Radni będą mogli też o to wypytywać Wójta, ponadto wszelkie dokumenty finansowe, w tym sprawozdania będą Radzie udostępniane przez spółkę.

Dalszych pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Pieckach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 0 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr XL/167/13);

c) zmian budżetu Gminy na 2013 rok

Propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska – wg propozycji pisemnych, stanowiących załącznik do nin. protokołu. M. in. poinformowała, że głównym celem jest zapewnienie środków na zimowe utrzymanie dróg, praktycznie wszystkie środki zaplanowane na utrzymanie dróg zostały już wykorzystane. Zbliża się zima, a żeby móc rozpisać przetarg na zimowe utrzymanie, niezbędne jest zwiększenie środków. Proponowane jest zwiększenie o kwotę 19.390 zł, bo tyle na chwilę obecną możemy zwiększyć.
Ponadto proponowane jest wprowadzenie nowego zadania dot. budowy placu zabaw w m. Krutyński Piecek, na które podpisana jest umowa o dofinansowanie z Samorządu Województwa w wys. 7.699 zł, a wkład własny Gminy to 3.271 zł. Proponowane są również przesunięcia środków w budżetach na wnioski gminnych jednostek: GOPS na kwotę 5.000 zł i ŚDS na kwotę 52.768 zł.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy na 2013 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XL/168/13);

(ogłoszenie przerwy w obradach)

d) zmian w planie finansowym GPPiRPA na 2013 rok

Proponowane zmiany przedstawiła i omówiła kierownik GOPS w Pieckach Pani T. Nowacka – wg projektu uchwały; zmiany dotyczą przesunięć środków w ramach w/w planu finansowego, związane są powstaniem Placówki wsparcia dziennego (świetlicy opiekuńczo-wychowawczej) przy Szkole Podst. w Nawiadach, proponowane przesunięcia są ogółem na kwotę 22.500 zł, w tym na zwiększone zatrudnienie wychowawców (zwiększona ilość godzin pracy placówki), dożywianie dzieci oraz na doposażenie w materiały do prowadzenia zajęć.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w planie finansowym Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Przemocy w Rodzinie na 2013 r.; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XL/169/13);

e) poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa

Wyjaśnień do powyższej sprawy dokonała Pani Wójt A. Kurczewska, m. in. z wypowiedzi: w związku z tym, że mieszkańcy bardzo często domagali się utworzenia punktu wpłat opłat za śmieci, i na wniosek ZGKiM – stworzymy możliwość uiszczania tych opłat w kasie ZGKiM. Z tego też względu będzie można dofinansować Zakład ze środków tzw. śmieciowych na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania do obsługi tych wpłat. ZGKiM z tytułu inkasa otrzyma wynagrodzenie w wys. 2 % od zainkasowanych wpłat.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XL/170/13);

f) poparcia stanowiska Lokalnych Grup Rybackich oraz Lokalnych Grup Działania z województwa warmińsko-mazurskiego

Wyjaśnień do powyższej sprawy udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska; m. in. poinformowała, że do Urzędu wpłynęło pismo z prośbą o poparcie wspólnego stanowiska LGR i LGD w kwestii rozszerzenia przez Samorząd Województwa projektów unijnych, z których moglibyśmy skorzystać z dofinansowania. Komisja Europejska dała możliwość pozyskania środków z wielu projektów, natomiast Zarząd Województwa trochę je zminimalizował i nie we wszystkich projektach będzie można wziąć udział. Ostatnie zdanie stanowiska „Mamy nadzieję, że zgodnie z intencją Komisji Europejskiej instrument RLKS (Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność) zastosowany zostanie w pełnym dopuszczalnym zakresie na Warmii i Mazurach i przyczyni się do zwiększenia udziału społeczności lokalnej w programowaniu i zarządzaniu rozwojem swoich „małych ojczyzn” oraz budowaniu społeczeństwa obywatelskiego”. Uważam to stanowisko za słuszne, my również ubiegamy się o środki poprzez LGDz.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie poparcia stanowiska Lokalnych Grup Rybackich oraz Lokalnych Grup Działania z województwa warmińsko-mazurskiego; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XL/171/13);

g) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Krutyński Piecek

Pani Wójt m. in. wyjaśniła, że kwota 7.699 zł wpłynęła do budżetu z nowego Projektu związanego z aktywizacją miejscowości na terenach wiejskich – u nas 2 sołectwa zakwalifikowały się do tego programu – Piecki m. Czaszkowo i Krutyński Piecek. Sołectwo Krutyński Piecek działa aktywnie, m. Czaszkowo wycofała się, główną przyczyną był problem z własnością gruntów. Krutyński Piecek otrzymał na budowę placu zabaw ponad 7.000 zł, środki własne 3.200 zł, ale też i ogromny wkład mieszkańców, bo jednym z warunków była aktywizacja mieszkańców – co potwierdzam, mieszkańcy ciężko pracują. Dla rozliczenia tego Projektu niezbędny jest Plan Odnowy Miejscowości Krutyński Piecek, który zawiera działania na najbliższą przyszłość – dość rozsądne, bo np. ścieżki rowerowe, żadnych inwestycji poza możliwości.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Krutyński Piecek na lata 2013-2019; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XL/172/13).

Ad. 6 – ustalenie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2014 rok

Propozycje w/w stawek podatkowych przedstawiała i omawiała Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska.

a) podatek od nieruchomości – m. in.: jest to z punktu widzenia wpływów do budżetu najistotniejszy podatek, stąd jego stawki mają tu dość duże znaczenie. Stawki urzędowe – maksymalne podatków i opłat lokalnych zostały ogłoszone w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 30 lipca br., Rada Gminy ma uprawnienia do obniżenia tych stawek na terenie swojego działania. Stawki w tym podatku wzrastają o 1% do stawek obowiązujących w 2013 r., są w granicach 70 – 75% max stawek urzędowych.
Omówienie poszczególnych stawek w w/w podatku – wg materiału pisemnego dot. wszystkich proponowanych stawek podatkowych na 2014 r., stanowiącego załącznik do nin. protokołu. M. in.: stawka podatku od gruntów – proponowany jest wzrost o 1 grosz, poza gruntami zajętymi pod jeziora – wzrost o 5 groszy za 1 m2; od budynków – wzrost o 1 grosz, a zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wzrost o 16 groszy na 1 m2.
Gdyby przyjąć stawki w proponowanych wysokościach, to wpływy do budżetu można szacować na ok. 2,5 mln zł.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 0 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr XL/173/13);

b) podatek od środków transportowych – ten podatek pobiera się od samochodów ciężarowych, przyczep, naczep, ciągników siodłowych, autobusów, a stawki są zróżnicowane w zależności od rodzaju pojazdu, liczby osi, ładowności, itp. – i wzrastają o 1% w stosunku do stawek z 2013 r. Stawki nie przekraczają max stawek urzędowych, szacowany wpływ do budżetu z tyt. tego podatku to ok. 120.000 zł.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 0 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr XL/174/13);

c) cena żyta do celów wymiaru podatku rolnego – podstawę do ustalenia podatku rolnego stanowi cena żyta ogłaszana przez Prezes GUS. W tym roku Prezes GUS w komunikacie z dnia 18 października w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2014, podał cenę w kwocie 69,28 zł za 1 dt (co daje podatek rolny 69,28 x 2,5q=173,20 zł/1q). W ub. roku cena urzędowa wynosiła 75,86 zł, u nas wynosiła 56,65 zł, na 2014 rok p. Wójt proponuje jej podwyższenie o 1,35 zł/1q, czyli do kwoty 58 zł, co daje podatek rolny w wysokości 145 zł/1q (w ub. roku wynosił 141,63 zł).

Pani radna Wiesława Rolka zgłosiła wniosek o nie podwyższanie ceny żyta, uzasadniając m. in. tym, że ustalając podatki bazujemy na stawkach urzędowych, w tym roku z korzyścią dla rolników cena żyta jest obniżona, a u nas przy takiej propozycji będzie prawie 3% wyższa niż w zeszłym roku, a poza tym wzrost innych podatków proponuje się o 1%. Ponownie postawia wniosek o pozostawienie ceny żyta na poziomie 2013 r.
Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik powyższy wniosek poddał pod glosowanie: „za” przyjęciem 8 gł., przeciw 4 gł., wstrz. się 1 (w III. głosowaniu ze względu na błędne liczenia głosów).
Pani Wójt A. Kurczewska odnosząc się do powyższej sytuacji m. in. wyraziła zdanie, że stawki podatkowe powinno się corocznie urealniać, żeby nie było znaczących skoków, jak to miało miejsce przy cenie żyta kilka lat temu, gdy z kwoty 34 zł musieliśmy podnieść do 55 zł. Obecnie proponowany jest wzrost o 2% i jest to najniższa stawka w całym powiecie. Nie będzie się jednak biła z propozycjami radnych o kwotę 1,35 zł za 1q, chociaż te środki przeznaczone są na utrzymanie szkół, dróg, itp.
Pan radny Tomasz Jasinowicz zgłosił propozycję - wniosek o podwyższenie ceny żyta o 1% w stosunku do ceny z 2013 r.

- ogłoszenie przerwy w obradach

Pani Wójt wycofała akceptację dla wniosku radnych o pozostawienie ceny żyta na poziomie 2013 r. przedstawiła propozycję autopoprawki do projektu uchwały - ustalenie ceny żyta w kwocie 57,20 zł/q, tj. podwyższenie o 1% w stosunku do ceny z 2013 r.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny żyta do celów wymiaru podatku rolnego; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 7 gł. „za”, 5 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr XL/175/13);

d) opłata targowa – stawka urzędowa tej opłaty wynosi 764,62 zł za każdy dzień. W naszej Gminie stawka jest zróżnicowana – w zależności od formy, w jakiej handel się odbywa, np. z ręki, z kosza, z wózka, stoiska zadaszonego bądź nie. Inkasentami tej opłaty są sołtysi, pobór opłaty następuje za pokwitowaniem, inkasentom przysługuje wynagrodzenie – 20% zainkasowanej kwoty.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 1 wstrz. się (uchwała Nr XL/176/13);

e) opłata miejscowa – pobierana jest za każdy dzień pobytu od osób przebywających na terenie Gminy w celach wypoczynkowych lub rekreacyjnych; stawka max wynosi 2,19 zł, u nas proponowana jest 2,16 zł. Proponowane jest również utrzymanie dotychczasowych zwolnień i obniżeń, stawka pobierana w drodze inkasa.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za” – jednogłośnie (uchwała Nr XL/177/13);

f) opłata od posiadania psów – stawka ustawowa za 1 psa wynosi 121,01 zł. W naszej Gminie proponuje się 60 zł. W 2004 roku Rada Gminy podjęła uchwałę zwalniającą z tej opłaty 3 psy w każdym gospodarstwie domowym – oprócz ustawowych zwolnień, stad praktycznie wpływów do budżetu z tej opłaty nie ma.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki opłaty od posiadania psów oraz terminów jej płatności; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za” – jednogłośnie (uchwała Nr XL/178/13);

Ad. 7 – informacja Wójta o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2012/2013

Powyższą informację Pani Wójt A. Kurczewska przedstawiła wg danych zawartych w opracowaniu pn. „Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2012/2013”, sporządzonym przez Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Pieckach, stanowiącym załącznik do protokołu.
Pytań, uwag nie wnoszono.

Ad. 8 – informacje Wójta i Przewodniczącego Rady o wynikach analizy oświadczeń majątkowych

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik przedstawił informację nt. analizy oświadczeń majątkowych za 2012 rok złożonych przez radnych Gminy Piecki – wg informacji pisemnej stanowiącej załącznik do protokołu; nieprawidłowości w złożonych oświadczeniach nie stwierdzono.

Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska przedstawiła informację nt. analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez pracowników Urzędu Gminy oraz dyrektorów i pracowników gminnych jednostek organizacyjnych, za 2012 rok oraz składanych w ciągu roku 2013 w związku z wykonywaniem funkcji kierowniczych oraz z tytułu upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta – wg informacji pisemnej stanowiącej załącznik do protokołu; nieprawidłowości w złożonych oświadczeniach nie stwierdzono.

Ad. 9 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Na wstępie Przewodniczący Rady udzielił głosu (na jej wcześniejszą prośbę) Pani Barbarze Wyłudek – Kierownik Inkubatora Ekonomii Społecznej w Mrągowie – Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, działającego przy Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Spółdzielczości i Przedsiębiorczości Lokalnej WAMA-COOP.
Pani B. Wyłudek przekazała radnym, sołtysom informacje nt. działalności Inkubatora, którego głównym celem jest udzielanie pomocy, wsparcia podmiotom ekonomii społecznej, w tym organizacjom pozarządowym, osobom zainteresowanym działaniem i zatrudnieniem w sektorze ekonomii społecznej. Zadeklarowała swoją pomoc i uczestnictwo w zebraniach sołeckich, spotkaniach organizacji, itp. zwołanych dla bliższego zapoznania się z tym tematem.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu (na jego prośbę przed sesją) mieszkańcowi Piecek Panu Zdzisławowi Radoch.
Pan Z. Radoch w swym wystąpieniu przedstawił sprawę drogi dojazdowej do swojego gospodarstwa rolnego, m. in. z wypowiedzi: „…Gmina, Pani Wójt wie o co chodzi. Mówi się, że Gmina nie ma już pieniędzy na drogi, na odśnieżanie – ale Gmina lekką ręką niszczy to co zostało zrobione, …bo można pewne rzeczy naprawić i nie psuć. Jeden człowiek potrafi zniszczyć to, nad czym ja przez cały rok pracuję, żeby ta droga była jak należy. Pani Wójt zezwoliła na ten przegon, tylko Pan który miał sprzątać drogę po przegonie, olewał to sobie. Trzy razy interweniowałem w tej sprawie, Pan sołtys też – mam zdjęcia jak wyglądał droga po przegonie. Mam żal do Pani Wójt o tą sprawę. W tym roku wydawałem swoje pieniądze, nie przyszedłem prosić. … W 2002 r. sam zrobiłem tą drogę, bo nie można było już przejść, było bagno – i dlaczego odcinek 250 metrów ma być niszczony przez jednego człowieka? – który ma sprzęt i może tą trawę skosić, jak ja koszę koło kotłowni.
Proszę o całkowite wyłączenie tej drogi z przegonu lub wydzielenie pasa do przegonu, albo utwardzenie tej drogi kamieniem, tak jak gdzie indziej się utwardza.
Ponadto inna sprawa: od 2007 roku osiedle nasze walczy i zgłasza o zrobienie oświetlenia – 3 lampy u gospodarzy i 1 u mnie, gdzie nie trzeba stawiać słupa, bo jest podwójny – Gminy na to nie stać od tylu lat. ..”.

Pan Paweł Kisiel – pracownik GOKSiR w Pieckach – w imieniu Pani Dyrektor podziękował za przyjęcie zaproszeń na obchody Dnia Niepodległości 11 listopada, organizowane przez GOKSiR, ponownie zaprosił wszystkich do uczestnictwa i wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych.

Pani Wiesława Rolka – sołtys s. Stare Kiełbonki – „… swego czasu sołtysi zbierali pieniądze i wpłacali do Urzędu, np. z tytułu wynajmu świetlicy. Były tzw. padkonta, teraz to się chyba zmieniło, pieniądze te są w ogólnym budżecie – ale czy są przydzielone do danej świetlicy? Bo niby możemy z nich korzystać, ale jak to wygląda w praktyce?”.

Ad. 10 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

Wójt Pani A. Kurczewska wypowiedziała się na temat problemowej drogi przedstawionej przez Pana Zdzisława Radocha, m. in.: … jedynie Rada Gminy może wyłączyć drogę z przepędzania zwierząt gospodarskich – tylko musimy pamiętać, że mieszkamy na terenach wiejskich. Widzę tu konflikt rodzin, jednak nie może on być podstawą działania, nie miałam mocy prawnej żeby zabronić przepędzania krów. Krowy są przepędzane nie tylko na tych 200 metrach – olewająco nie podeszliśmy, kilkakrotnie jeździliśmy z Panem Sołtysem na tą drogę i nie stwierdziliśmy żeby była brudna, zaniedbana, oczywiście widoczne były ślady krowich racic, przepędzanych jest ok. 16 krów.
Z tego co wiem przepędzanie krów na tej drodze trwa 2 tygodnie, z Panem sołtysem byliśmy też na tej łące, trawa była bardzo niska, niemożliwa do skoszenia jako 3 pokos.
Problem tu polega na tym, że Pan Wójcik pole ma nie w jednym kawałku – i musi przepędzać krowy. Obowiązkiem Pana Wójcika było nawiezienie kruszywa i zwałowanie.
Złożymy stosowny wniosek do Rady o przyjęcie regulaminu przepędzania zwierząt gospodarskich, ew. wyłączenia drogi na odcinku 200 m z przepędzania krów – tylko będzie to skutkowało tym, że nawet Pan Radoch nie będzie mógł ich przepędzać na tej drodze. Mam jednak nadzieję, że tego wniosku Rada nie uwzględni, bo mieszkamy na terenach wiejskich i te 200 metrów nie stanowi uszczerbku dla społeczeństwa.

Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska udzieliła wyjaśnień do sprawy przedstawionej przez Panią sołtys s. Stare Kiełbonki W. Rolkę, m. in. wyjaśniła, że kwoty uzyskiwane z tytułu wynajmu świetlic trafiają do budżetu Gminy i stanowią dochód z mienia komunalnego. Można je przeznaczyć na potrzeby konkretnego sołectwa, ale za każdym razem trzeba dokonywać zmiany budżetu w drodze uchwały Rady.
Ad. 11 – zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XL Sesji Rady Gminy PieckI, Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik ogłosił zamknięcie obrad.

Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2013-12-18
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-12-18 14:12:00
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-12-18 14:13:21
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:20:07
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1018 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony