ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XIII/94/15Drukuj informacjęAkt prawny: XIII/94/15

Szczegóły informacji

XIII/94/15

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XIII

Kadencja: Kadencja 2014-2018

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

Data podjęcia/podpisania: 2015-12-16

Tytuł aktu:

W sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 rok.

Na podstawie:

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286 z późn. zm.)

Treść:

UCHWAŁA Nr XIII/94/15
RADY GMINY PIECKI
z dnia 16 grudnia 2015 r.
 
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 rok.
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286 z późn. zm.) - Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:
 
§ 1. Przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 rok, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.
 
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz  
 
Załącznik do Uchwały Nr XIII/94//15
Rady Gminy Piecki
z dnia 16 grudnia 2015 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
DLA GMINY PIECKI
 
GRUDZIEŃ 2015
 
SPIS TREŚCI
 
Wprowadzenie
 
I. Diagnoza problemów uzależnień.
II. Cele programu.
III. Zadania do realizacji.
  1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
  2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
  3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży - w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
  5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131  i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
  6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
IV. Działalność Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
V. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie.
VI. Sposoby realizacji zadań.
VII. Finansowanie zadań programu.
VIII. Sposób sprawozdawczości.
 
Wprowadzenie
 
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016 określa sposób realizacji zadań własnych gminy wynikających z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j.: Dz. U. z 2012 r. póz. 1356 z późn. zm.) z uwzględnieniem wytycznych podanych w Rekomendacjach PARPA do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2016r.
Działania na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie Gminy Piecki prowadzone są zgodnie z kierunkami określonymi w niniejszym programie, który jest kontynuacją działań w tym zakresie prowadzonych w latach poprzednich.
Aktami prawnymi regulującymi kwestie realizacji działań z przedmiotowego zakresu są:
  • Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020 opracowany przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Zdrowia Publicznego,
  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata
2011-2015 opracowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
 
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wykorzystywane będą jedynie na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, a także na zadania realizowane przez placówki wsparcia dziennego, o których mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej i nie mogą być przeznaczone na inne cele. Warto podkreślić, że wszelkie wsparcie finansowe przekazywane na rzecz ww. placówek musi być ujęte w gminnym programie. Z zapisu art. 182 w/w ustawy
jasno wynika, że kwota środków finansowych niewykorzystanych w danym 
roku budżetowym musi zwiększyć pulę środków przeznaczonych w następnym roku na realizację gminnych programów.
Realizując gminne programy należy bezwzględnie przestrzegać ustawowego wymogu, aby każde zadanie, które zostanie wpisane do gminnego programu miało związek z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ponieważ tylko na takie zadania mogą zostać wydatkowane środki pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o czym mówi art. 11¹ ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
 
  1. Diagnoza lokalna w zakresie spożywania napojów alkoholowych oraz problemów alkoholowych:
 
  1. Z danych uzyskanych z Referatu Ewidencji Ludności w Urzędzie Gminy w Pieckach wynika, że Gminę zamieszkuje 7.966 osób (stan na 30 czerwca 2015r.)
  2. Z informacji uzyskanych z PUP Mrągowo wynika, iż wskaźnik bezrobocia w województwie warmińsko-mazurskim to 15,8%, w Powiecie mrągowskim natomiast 16,4% (stan na październik 2015r.).
  3. Z danych z Urzędu Gminy w Pieckach wynika, że w okresie od 01 stycznia 2015r. do 30 listopada 2015r. wydano:
  4. liczba zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo – 58 zezwoleń,
- powyżej 4,5% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) – 32 zezwolenia,
- powyżej 18% zawartości alkoholu – 31 zezwoleń
  • liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych – 59
4. Baza placówek świadczących pomoc osobom uzależnionym z której korzystają mieszkańcy gminy Piecki:
  • Punkt Konsultacyjno-Informacyjny dla osób uzależnionych i członków ich rodzin oraz osób dotkniętych problemem przemocy w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pieckach, ul. Zwycięstwa 35/2, 11-710 Piecki
  • Wojewódzki Zespół Poradni Zdrowia Psychicznego Poradnia Uzależnień w Olsztynie, Al. Wojska Polskiego 35,
  • Miejski Zespół Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Poradnia Psychoprofilaktyki Problemów Uzależnień w Olsztynie, ul. Metalowa 5,
  • Przychodnia Psychoterapii Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Olsztynie, ul. Puszkina 13,
  • Poradnia Profilaktyki i terapii uzależnień w Elblągu, ul. Komeńskiego 44,
  • Oddział Detoksykacji Uzależnień w Węgorzewie, ul. Bema 24,
  • Ośrodek Leczenia Uzależnień w Giżycku, ul. Warszawska 41
  • Młodzieżowy Punkt Konsultacji i Terapii w Piszu, ul. Kopernika 8,
  • Poradnia Leczenia Uzależnień w Mrągowie, ul. Królewiecka 58
5. Z danych uzyskanych od Zespołu Interdyscyplinarnego wynika, że liczba sporządzonych Niebieskich Kart­­ w 2015r. to 15 kart (stan na 30 listopada 2015r).
6. Z informacji uzyskanej od Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, iż w 2015r. motywowano do podjęcia leczenia odwykowego 29 osób, 8 spraw skierowano do sądu.
7. Z danych zawartych w rocznym sprawozdaniu PARPA-G1 z działalności samorządów gminnych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2014r. wynika, iż z Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym skorzystało:
  • osoby z problemem alkoholowym - 64,
  • dorośli członkowie rodzin osób z problemem alkoholowym - (DDA)- 14,
  • osoby doznające przemoc w rodzinie- 51,
  • osoby stosujące przemoc w rodzinie - 8
8. Z danych zawartych w rocznym sprawozdaniu MPiPS wynika, iż 71 osób uzależnionych od alkoholu skorzystało ze świadczeń pomocy społecznej w 2014r.
 
 
II. Cele gminnego programu:
1. Cele nadrzędne:
  • zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych,
  • ograniczenie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży,
  • zmniejszenie rozmiarów istniejących problemów alkoholowych wśród osób dorosłych,
  • zmniejszenie liczby zachowań agresywnych i przemocy w rodzinie o podłożu alkoholowym.
 
2. Cele szczegółowe:
  • opóźnienie wieku inicjacji alkoholowej przez dzieci i młodzież,
  • ochrona dzieci i młodzieży przed wchodzeniem w kontakty z substancjami psychoaktywnymi, uzależnieniem się,
  • kształtowanie postaw prozdrowotnych,
  • zmniejszenie rozmiaru szkodliwości wynikających z picia alkoholu,
  • zmniejszenie liczby nietrzeźwych kierowców,
  • zwiększenie liczby osób podejmujących leczenie w placówkach lecznictwa odwykowego,
  • zwiększenie liczby sprzedawców kontrolujących wiek osób kupujących alkohol,
  • zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa środowiska rodzinnego, przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;
  • wzrost wiedzy mieszkańców nt. negatywnych konsekwencji sięgania po środki uzależniające.
 
 
III. Zadania gminnego programu
 
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
 
1.1. Prowadzenie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin.
1.2. Dofinansowanie programów ograniczenia picia alkoholu.
1.3. Dofinansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych.
1.4. Dofinansowanie programów profilaktycznych dotyczących problematyki przemocy w rodzinie.
1.5. Sfinansowanie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla rodziców/opiekunów oraz pracy terapeutycznej z całą rodziną.
1.6. Finansowanie zajęć w programie ponadpodstawowym dla osób uzależnionych.
1.7. Finansowanie kosztów sporządzania opinii biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i narkotyków.
1.8. Prowadzenie rozmów motywujących do podjęcia lecznictwa odwykowego przez członków GKRPA.
1.9. Korzystanie z usług Poradni Uzależnień na terenie województwa warmińsko - mazurskiego i powiatu mrągowskiego.
1.10. Upowszechnianie informacji o placówkach leczenia odwykowego.
1.11. Finansowanie udziału w szkoleniach, konferencjach osób pracujących w obszarze pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej.
1.12. Współpraca z Wojewódzkimi Ośrodkami Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Szpitalem Powiatowym w Mrągowie.
1.13. Współpraca z placówkami leczenia uzależnień, z których korzystają mieszkańcy gminy Piecki.
 
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
  1. Dofinansowanie pracy terapeutycznej z rodziną.
  2. Finansowanie programów psychoterapii współuzależnienia.
  3. Finansowanie zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
  4. Dofinansowanie obozów socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym/problemem przemocy.
  5. Finansowanie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  6. Finansowanie środowiskowych programów pomocy rodzinie, których efektem będzie m. in. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców (Konferencje Grup Rodzinnych, Grupy Zabawowe).
  7. Finansowanie zatrudnienia pracowników merytorycznych w placówkach udzielających pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
  8. Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
  9. Organizowanie i finansowanie superwizji lub konsultacji dla wychowawców udzielających pomocy psychologicznej dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
  10. Prowadzenie lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. Kampanie „Postaw na rodzinę” i „Stop przemocy”)
  11. Zwiększenie dostępności pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie - dorosłych i dzieci.
  12. wspieranie i finansowanie istniejących placówek pierwszego kontaktu, gwarantujących dostęp do informacji oraz podstawowej pomocy psychologicznej i prawnej,
  13. wspieranie działalności grup samopomocowych (w tym grup wsparcia) dla osób doznających przemocy w rodzinie,
  14. zapewnienie dostępności specjalistów przygotowanych do pracy z członkami rodzin z problemem przemocy-dorosłych i dzieci,
  15. wdrażanie i finansowanie metod pracy z osobami doznającymi przemocy w rodzinie, mających na celu zwiększenie umiejętności i możliwości radzenia sobie z przemocą (programy, warsztaty itp.)
  16. opracowywanie i upowszechnianie materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie i możliwości uzyskania pomocy w tym obowiązujących procedur interwencyjno-pomocowych (ulotki, informatory, broszury itp. adresowane do ofiar przemocy).
    1. Podniesienie jakości pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy:
  17. organizowanie i finansowanie dla przedstawicieli służb i instytucji działających na rzecz ochrony rodzin przed przemocą, szkoleń obejmujących zagadnienia dotyczące specyfiki zjawiska przemocy w rodzinie, konsekwencji doznawania przemocy w rodzinie, funkcjonowania osób doznających przemocy i stosujących przemoc,
  18. organizowanie specjalistycznych, interdyscyplinarnych szkoleń, dotyczących kompetencji służb, obowiązujących procedur, podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia przemocy w rodzinie (w tym posługiwanie się procedurą „Niebieskie Karty”) oraz współpracy służb i instytucji,
  19. organizowanie spotkań, narad roboczych i konferencji sprzyjających wymianie doświadczeń w zakresie interdyscyplinarnej pracy na rzecz ochrony rodzin przed przemocą,
  20. zapewnienie dostępu do stałej superwizji osobom pracującym w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
    1. Usprawnienie działań adresowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie oraz zwiększenie dostępności programów oddziaływań edukacyjno-korekcyjnych:
  21. organizowanie szkoleń dla osób mających kontakt z osobami stosującymi przemoc w rodzinie na temat możliwości oddziaływań wobec sprawców przemocy, podejmowania interwencji z wykorzystaniem procedury "Niebieskie karty" oraz uruchamiania procedur prawno-karnych,
  22. organizowanie szkoleń i konferencji służących podniesieniu kompetencji w zakresie nawiązywania kontaktu oraz motywowania do zmiany zachowania, w tym do uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych,
  23. wdrażanie i finansowanie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych,
  24. nawiązanie współpracy między przedstawicielami różnych służb, w tym przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości (prokuratorzy, sędziowie, kuratorzy) w celu kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych,
  25. upowszechnianie informacji o prowadzonych na terenie gminy lub powiatu oddziaływaniach adresowanych do osób krzywdzących swoich bliskich,
  26. przygotowanie materiałów informacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie, w których będą zawarte informacje na temat zjawiska przemocy w rodzinie i konsekwencji jakie pociąga za sobą jej stosowanie.
    1. Zwiększenie wiedzy i świadomości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie, sposobów reagowania na przemoc i możliwościach uzyskania pomocy:
  27. prowadzenie lokalnych kampanii informacyjnych, akcji edukacyjnych nt. zjawiska przemocy w rodzinie, w tym przemocy wobec dzieci,
  28. włączenie się w ogólnopolskie akcje promujące życie rodzinne bez przemocy,
  29. przygotowanie i upowszechnianie informacji na temat lokalnej oferty pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy, w szczególności z problemem alkoholowym,
  30. prowadzenie i finansowanie programów profilaktyki przemocy (np. warsztaty umiejętności rodzicielskich, programy dla rodziców nt. radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, rozwiązywania konfliktów, itp.),
  31. nawiązanie stałej współpracy z lokalnymi mediami : prasą, radiem, telewizją.

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  1. Działania profilaktyczne w zakresie problematyki alkoholowej:
  2. prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo- wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,
  3. wspierania programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych,
  4. realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze,
  5. wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych do młodzieży upijającej się,
  6. prowadzenie badań związanych zwłaszcza z diagnozą zachowań problemowych/używaniem substancji psychoaktywnych podejmowanych przez młodzież oraz ewaluacją programów profilaktycznych,
  7. realizacja programów profilaktycznych w zakresie uzależnień z elementami pozalekcyjnych zajęć sportowych,
3.2. Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej:
  • podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia,
  • prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych (broszury, plakaty, ulotki z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi dotyczącymi problematyki alkoholowej) dla określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, rodziców, policjantów, samorządowców i innych,
  • pozyskiwanie dla podejmowanych działań partnerów instytucji, organizacji i firm cieszących się uznaniem oraz partnerów medialnych lokalnych i regionalnych mediów,
  • realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze,
  • dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi, młodzieży oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, animatorów zajęć,
  • edukacja lokalnych decydentów i radnych w zakresie wagi i skali problematyki alkoholowej przez zaproszenia ich do lokalnych debat, kampanii edukacyjnych, udziału w imprezach profilaktycznych,
  • budowanie lokalnych koalicji na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • wspieranie edukacji osób pracujących zawodowo w systemie rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez prenumeratę lub zakup specjalistycznych opracowań, czasopism, publikacji, materiałów multimedialnych,
  • promowanie działań gminy na forum regionalnym, krajowym i międzynarodowym przez udział w konferencjach, seminariach i innych spotkaniach organizowanych przez województwa, instytucje centralne czy też międzynarodowe,
  • organizowanie szkoleń członków Komisji i osób aspirujących do pracy w tych strukturach (obowiązek ustawowy).
    1. Budowanie lokalnej koalicji na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, także w ramach porozumień z innymi samorządami lokalnymi czy współpracy z samorządem województwa i nagłaśnianie tych poczynań przy okazji różnych wydarzeń w gminie.
    2. Aktywna współpraca z lokalnymi i regionalnymi mediami, monitorowanie zawartości pojawiających się tam artykułów pod kątem problematyki alkoholowej, inicjowanie artykułów na ten temat, w razie potrzeby przygotowywanie sprostowań, prezentowanie w lokalnych i regionalnych mediach gminnych działań profilaktycznych i ich efektów.
    3. Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach:
  • prowadzenie lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. KampaniaZachowaj Trzeźwy Umysł”) organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni - trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach,
  • współpraca na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, nawiązanie stałej współpracy z instytucjami, które w zakresie swoich działań w różnym stopniu są powiązane z ruchem drogowym.
3.4. Przeciwdziałanie nietrzeźwości w miejscach publicznych:
  • podnoszenie kompetencji zawodowych przedstawicieli służb kontaktujących się z osobami nietrzeźwymi (policji, straży miejskiej, pogotowia ratunkowego, pracowników socjalnych) - zwiększenie umiejętności nawiązania kontaktu z osobą nietrzeźwą.
 
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych :
  • współpraca z instytucjami i podmiotami pozarządowymi, organizacjami sportowymi, kulturalno-oświatowymi i innymi w zakresie realizacji zajęć z zakresu profilaktyki uniwersalnej i selektywnej,
  • podejmowanie wspólnych inicjatyw na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w szczególności na rzecz promocji i realizacji działań w tym zakresie czy organizowaniu konferencji, szkoleń i narad.

5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
 
  • działania kontrolne mające na celu ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim,
  • podejmowanie interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów cytowanej ustawy, dotyczących zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, określonym w ustawie osobom i w określonych sytuacjach.
 
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej/ Klubu Integracji Społecznej.
Wspieranie przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych od alkoholu.
 
7. Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego (opinie biegłych sądowych).
Do zadań własnych gminy, na mocy art. 41 ust. 3 oraz art. 25 i 26 ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, należy powołanie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych na której spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy, sąd wszczyna postępowanie na wniosek gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych lub prokuratora, a do wniosku dołącza się zebraną dokumentację wraz z opinią biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
 
 
8. Zapewnienie warunków działania/pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych korzysta z pomieszczeń w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pieckach, który zapewnia obsługę administracyjną i księgowo-finansową.
Kompetencje członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powinny być ściśle powiązane z zadaniami, jakie realizuje Komisja, które dotyczą zagadnień:
  • uzależnienia od alkoholu, leczenia osób uzależnionych, picia ryzykownego i szkodliwego oraz strategii pomocy, w tym programów redukcji szkód oraz programów ograniczenia picia,
  • rodziny z problemem alkoholowym, w tym współuzależnienia,
  • sytuacji dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym oraz strategii pomocy organizowanej w środowisku lokalnym z uwzględnieniem pracy socjoterapeutycznej,
  • zjawiska przemocy w rodzinie - aspekty prawne i psychologiczne, praca w zespołach interdyscyplinarnych i grupach roboczych, procedura "Niebieskiej karty" z uwzględnieniem roli gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • skutecznej strategii profilaktycznej, wiedzy o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących, profilaktyka szkolna, środowiskowa i rodzinna, standardy programów profilaktycznych oraz ich ewaluacja,
  • diagnozy problemów alkoholowych w środowisku lokalnym,
  • systemu rozwiązywania problemów alkoholowych w Polsce oraz budowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i ich ewaluacja,
  • zasad wydawania i cofania zezwoleń oraz prowadzenia kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
  • lokalnej strategii ograniczenia dostępności alkoholu, w tym zawartość merytoryczna uchwał podejmowanych przez rady gmin na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  • kontaktu z klientem gminnej komisji - osobą uzależnioną, współuzależnioną, osobą doświadczającą przemocy i stosującą przemoc (dotyczy to przede wszystkim tych z członków komisji, którzy takie rozmowy prowadzą).
 
IV. Współpraca z instytucjami w zakresie współrealizacji zadań wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
- Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
- Komisariat Policji w Pieckach, Komenda Powiatowa Policji w Mrągowie,
- Sąd Rejonowy w Mrągowie,
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach,
- Poradnia Leczenia Uzależnień w Mrągowie,
- Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Pieckach,
- Szkoły i inne placówki oświatowe w Gminie Piecki,
- Kościół katolicki i inne związki wyznaniowe,
- Media lokalne (prasa, radio, TV),
- Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego w Warszawie (porozumienie),
- Związek Harcerstwa Polskiego,
- Inne organizacje pozarządowe.
 
V. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie:
 
  • zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących problemów alkoholowych, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie, (od Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego, Policji),
  • dokonanie diagnozy opartej na cyklicznych, rzetelnych badaniach problemów i zjawisk związanych z nadużywaniem alkoholu przez dzieci, młodzież w szkołach podstawowych i gimnazjach w ramach szkolnego programu profilaktyki,
  • gromadzenie bazy danych o miejscach i formach pomocy dla osób z problemem alkoholowym korzystających z porad w Punkcie konsultacyjno – informacyjnym
  • pozyskiwanie danych nt. liczby interwencji domowych, liczby przestępstw, liczby zatrzymań związanych z problemem alkoholowym i przemocą - PP w Pieckach,
  • pozyskiwanie danych dotyczących przestępczości nieletnich oraz ofiar i liczby wypadków drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców za pośrednictwem Posterunku Policji w Pieckach
  • współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w celu pozyskiwania przydatnych danych do diagnozy problemów alkoholowych w gminie Piecki.
 
VI. Sposoby realizacji zadań
 
  1. Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywa się przy współpracy instytucji placówek i innych podmiotów działających na terenie gminy Piecki oraz organizacji pozarządowych działających ponad lokalnie.
  2. Obsługę administracyjną i księgowo-finansową pełni Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach.
 
VII. Finansowanie programu
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizowany będzie przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych planowanych w budżecie Gminy, pozyskiwanych zgodnie z art. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Określa je preliminarz wydatków opracowany na dany rok, zgodny z projektem budżetu Gminy w dziale 851 – ochrona zdrowia, w rozdziale 85154 - przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako środki nie wygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do momentu uprawomocnienia się nowego Gminnego Programu.
 
Zasady wynagradzania członków komisji
1. Za posiedzenie GKPiRPA członek komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 85 zł netto,
2. Za posiedzenie GKPiRPA przewodniczący lub zastępca komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 110 zł netto,
3. Za posiedzenie GKPiRPA sekretarz komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 95 zł netto,
4. Za każde posiedzenie Zespołu problemowego jego członek otrzymuje 85 zł netto,
5. Za każdorazowe reprezentowanie komisji w sądzie w sprawach inicjowanych przez Komisję jej członek otrzymuje 85 zł netto
6. Członkowie GKRPA nie będący pracownikami Urzędu otrzymują zwrot kosztów podróży na zasadach obowiązujących w GOPS w Pieckach.
 
VIII. Sposób sprawozdawania.
  1. Sprawozdanie finansowe i merytoryczne z realizacji Programu będzie przekładane corocznie Radzie Gminy Piecki do końca pierwszego kwartału następnego roku.
 
 
 
Załącznik nr 1 do GPPiRPA na 2016 r.
 
Plan finansowy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 r.
 
LP.
ZADANIA DO REALIZACJI I SFINANSOWANIA
PLANOWANA KWOTA WYDATKÓW (ROCZNIE)
I.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
50.000
1.
Funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz dotkniętych przemocą w rodzinie: zatrudnienie (umowy zlecenia) terapeuty uzależnień, pedagoga/mediatora (praca z rodziną) psychologa, radcy prawnego.
 
 
45.000
 
 
2.
Dofinansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych oraz programów ograniczenia picia alkoholu.
5.000
 
II.
 
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
 
41.000
Pomoc dzieciom z rodzin z problemami uzależnień i przemocy.
1.
Finansowanie zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego w Nawiadach ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. (zatrudnienie wychowawców, w tym do zajęć profilaktycznych, zakup materiałów do prowadzenia zajęć, itp.).
20.000
2.
Finansowanie realizacji zajęć socjoterapeutycznych lub opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci z grup ryzyka, zwłaszcza dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicach wiejskich.
2.000
3.
Finansowanie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
5.000
4.
Dofinansowanie rodzinnych wyjazdów profilaktyczno-terapeutycznych.
3.000
5.
Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
1.000
Kompleksowe wsparcie rodzin w których występują problemy uzależnień i przemocy
4.
Organizowanie i dofinansowanie miejsc i programów wsparcia rodzin (szczególnie z małymi dziećmi) których efektem będzie m. in. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców (np. Centrum dla rodzin, Grupy Zabawowe, praca metodą Konferencji Grup Rodzinnych).
5.000
5.
Szkolenia dot. uzależnienia od alkoholu, motywowania do leczenia oraz dla wybranych grup zawodowych, członków zespołu interdyscyplinarnego i członków Komisji ds. RPA
3.000
6.
Zakup materiałów informacyjnych i edukacyjnych nt. uzależnienia od alkoholu i przeciwdziałania przemocy oraz opracowanie i wydanie lokalnego informatora lub biuletynu.
 
2.000
III.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
 
 
 
33.500
1.
Dofinansowanie na terenie szkół, innych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży przy współpracy NGO (tworzenie sieci punktów informacyjnych)
5.000
2.
Wspieranie pro-społecznych działań młodzieży, programów liderskich i działań rówieśniczych z obszaru profilaktyki i promocji zdrowia m.in. współpraca z ZHP.
2.000
3.
Realizacja programów profilaktycznych w zakresie uzależnień z elementami pozalekcyjnych zajęć sportowych,
 
3.000
4.
Prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych (wydawanie artykułów w prasie lokalnej, zakup materiałów m.in. broszury, plakaty, ulotki z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi dotyczącymi problematyki alkoholowej) dla określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, rodziców, policjantów, samorządowców i innych.
3.000
5.
Dofinansowanie środowiskowych form wsparcia dzieci, młodzieży i rodzin zagrożonych patologią społeczną w tym podnoszenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz zatrudnienie specjalistów ( pedagog ulicy, asystent rodziny, animator czasu wolnego)
5.500
6.
Dofinansowanie programów wychowawczych, profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w ramach form wypoczynku zimowego i letniego
10.000
7.
Prowadzenie lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. KampaniaZachowaj Trzeźwy Umysł”) organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni - trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach.
5.000
IV
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
2.500
1.
Wspólne inicjatywy na rzecz zapobiegania problemów alkoholowych na rzecz promocji i realizacji działań w tym zakresie m. in. organizowanie konferencji, szkoleń, narad.
2.500
V
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
bezkosztowo
VI
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej/ Klubu Integracji Społecznej. Wspieranie przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych od alkoholu.
5.000
VII
Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego (opinie biegłych sądowych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu w procedurze sądowego przymusu leczenia odwykowego).
3.000
VIII
Koszta związane z pracą Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (diety, materiały papiernicze, delegacje, artykuły spożywcze).
5.000
 
IX
 
Obsługa merytoryczna i funkcjonowanie Programu
 
 
20.000
1.
Dodatek dla koordynatora Programu
15.000
2.
Zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, telefonia stacjonarna, usługi pocztowe itp.
2.000
3.
Zakup niezbędnych materiałów, sprzętu itp. do realizacji Programu w siedzibie GOPS i na terenie Gminy.
3.000
RAZEM
160.000
 
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2015-12-18
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2015-12-18 13:13:46
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2015-12-18 13:18:21
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2015-12-18 14:18:21
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1679 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony