ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr L/2014 Sesji Rady Gminy Piecki z 24 czerwca 2014 r.

Informacja ogłoszona dnia 2014-09-10 14:18:28 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr L/2014

L Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 24 czerwca 2014 r. pod przewodnictwem
Pana Andrzeja Brodzika – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.

Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:00 – 12:05.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności,
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Sekretarz Gminy Pani Bożena Wołkowicz,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska,
- Radca Prawny w Urzędzie Gminy Pan Dariusz Bączek.

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik dokonał otwarcia L Sesji przy obecności 13 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych (imiennie), po czym przedstawił propozycję zmiany porządku obrad - poszerzenie o podjęcie uchwał sprawach:
- zmian budżetu gminy na 2014 rok - jako pkt 6a
- nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa - jako pkt 6e
- powyższa propozycja zmiany porządku obrad została przyjęta w głosowaniu 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu za 2013 rok:
a) wystąpienie Wójta z informacją o wykonaniu budżetu Gminy za 2013 rok,
b) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o tym sprawozdaniu,
c) wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Wójta wraz z opinią RIO o wniosku,
d) dyskusja,
e) przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok,
f) przyjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Piecki z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok.
6. Przyjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian budżetu gminy na 2014 rok,
b) uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach,
c) ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Piecki,
d) wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatne służebności przesyłu na rzecz ENERGA Operator SA z siedzibą w Gdańsku,
e) nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
7. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
8. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
Pan Leszek Więcek – pytanie do Pani Wójt „sprzedała Pani część zatoczki w Brejdynach – jakie koszty Gmina poniosła i i ile z tego zostało, i co się stało ze studnią, która stała na tej działce – czy została wydzielona?”.
Pan Mariusz Adamiak – pytania do Pani Wójt „na jakim etapie są prace związane z przebudową stadionu w Pieckach i jak wyglądają prace nad funduszem sołeckim?”.

Ad. 3 – przyjęcie protokołów z poprzednich sesji

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że do przyjęcia pozostają protokoły z sesji Nr XXXVIII/2014 z dnia 30 maja oraz sesji nadzwyczajnej Nr XXXIX/2014 z dnia 9 czerwca 2014 r.; protokoły były wyłożone do wglądu na sali obrad, po czym zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą do nich uwagi bądź zapytania.
Nie zgłoszono; przyjęcie protokołów poddał pod głosowania:
Nr XXXVIII/2014 – 13 gł. „za”, tj. przyjęto jednogłośnie,
Nr XXXIX/2014 – 13 gł. „za”, tj. przyjęto jednogłośnie.

Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym

Informacja pisemna z działalności Wójta sporządzona na podstawie wydanych zarządzeń w okresie od 30 maja do 23 czerwca 2014 r. została przekazana radnym oraz sołtysom i zaproszonym gościom do zapoznania, stanowi załącznik do nin. protokołu.
M. in. z wypowiedzi Pani Wójt A. Kurczewskiej – od ostatniej sesji minęło niedużo czasu, bo miała miejsce 30 maja, a 9 czerwca odbyła się sesja nadzwyczajna, na której podjęta została bardzo ważna uchwała – utworzony został Zespół Szkół w Pieckach, w skład którego będą wchodzić dwie szkoły, tj. Szkoła Podstawowa im. K. Wojtyły w Pieckach i Gimnazjum. Uważam, że było to b. dobre, racjonalne działanie – i dziękuję radnym za zdrowy rozsądek, jestem z tego b. zadowolona, większość radnych zgodziła się z moją propozycją i zaakceptowała Zespół. Pani Kurator wydała pozytywną opinię w sprawie łączenia obu szkół. Mam nadzieję, że oszczędności, które będą wynikały z tego połączenia przeznaczymy na zorganizowanie opieki nad najmłodszymi dziećmi, na dodatkowe zajęcia. Także dzięki temu, że placówki zostały połączone część nauczycieli nie straci pracy, będą mogli uzupełniać swoje etaty.
Ponadto w ciągu tego okresu odbyło się wiele różnych spotkań, uroczystości. Odbył się też przetarg na zakup samochodu dla Środowiskowego Domu Samopomocy, nie został jednak rozstrzygnięty, gdyż proponowana kwota przez firmę przekraczała środki zabezpieczone w budżecie – mamy 100.000 zł, a oferta wynosiła 113.000 zł; w tej chwili wysyłane są zapytania ofertowe – i jeśli nie uda się zakupić, to będzie prośba do Rady o zwiększenie środków.
Dokonujemy obecnie odbioru inwestycji dot. przebudowy budynku przy ul. Zwycięstwa 35 w Pieckach – jeśli ktoś pamięta wnętrze tego budynku, to będzie mile zaskoczony, remont jest b. fajnie wykonany, GOPS będzie miał dobre warunki do pracy.

Po powyższym P. Wójt udzielała wyjaśnień na zapytania radnych odn. spraw zawartych w zarządzeniach Wójta.

Ad. 5 – rozpatrzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok

a) wystąpienie Wójta z informacją o wykonaniu budżetu Gminy za 2013 rok

Wójt Gminy Pani A. Kurczewska przedstawiła informację nt. realizacji budżetu za 2013 r. – wg danych zawartych w sprawozdaniu opisowym i tabelarycznym stanowiącym załącznik do protokołu.
M. in. z wypowiedzi: budżet Gminy 2013 r. zamknął się następującymi kwotami:
dochody 27.297.005 zł, z tego wykonano 24.972.307 zł, tj. 91,5%,
wydatki 25.847.005 zł, z tego wykonano 22.628.961 zł, tj. 87,5%.
W ciągu roku plan budżetu zwiększył się o kwotę 3.253.555 zł. Budżet zamknął się nadwyżką w kwocie 2.343.346 zł. W ciągu roku dokonano spłaty kredytu w wysokości 1.450.000 zł, tym samym zadłużenie na koniec grudnia zmniejszyło się i wynosiło 10.881.114 zł, co daje wskaźnik 43,57% w stosunku do kwoty zrealizowanych dochodów. Rozliczając wymagalne zobowiązania, które wystąpiły w ZGKiM w kwocie 145.035 zł, wskaźnik ten zwiększył się do 44,15%.
W 2013 r. spełnione zostały wymogi ustawy o finansach publicznych, tj. planowane i wykonane wydatki bieżące są niższe od planowanych i zrealizowanych dochodów budżetowych (art. 242).
W 2013 r. wykorzystywane były środki funduszu sołeckiego; planowane środki wynosiły 218.742 zł, wykorzystane 163.507 zł, tj. ok. 75%.
Realizacja dochodów majątkowych jest dosyć niska, wyniosła ok. 60%. Niskie wykonanie to nie otrzymane środki z dofinansowania takich zadań jak: budowa wodociągu Lipowo – Bobrówko, remonty świetlic, zakup samochodu bojowego OSP – łącznie to kwota ok. 1,5 mln zł.
Pomimo słabej koniunktury na nabycie nieruchomości, udało się w 98% zrealizować dochody z tyt. sprzedaży mienia komunalnego. Dobre jest również wykonanie dochodów podatkowych (podatku rolnego, od nieruchomości, leśnego, od środków transportowych) – wpływy zrealizowano wskaźnikiem ok. 100%.
Odnośnie wydatków – największe środki to oświata – wydatki wykonano kwotą ponad 8,8 mln zł, tj. ok. 39% ogółem poniesionych wydatków budżetowych, a ok. 28% to wydatki dotyczące opieki społecznej. Ogółem wydatki bieżące wyniosły ok. 21,2 mln zł, wydatki majątkowe ok. 1,4 mln zł.
Następnie P. Wójt przedstawiła realizowane w 2013 r. zadania inwestycyjne – wg załącznika inwestycyjnego do sprawozdania. Kończąc dodała, że jakiekolwiek rozpoczęte zadania były poprzedzone zdobywaniem środków zewnętrznych, jedyny wyjątek to budowa wiat przystankowych w Nawiadach, które były finansowane z funduszu sołeckiego, chociaż po części też będzie dofinansowanie, gdyż obecnie ubiegamy się o zwrot 30% wykonanych środków funduszu sołeckiego.

b) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o tym sprawozdaniu

Treść powyższej opinii odczytał Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak – opinia pozytywna, stanowi załącznik do nin. protokołu.

c) wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Wójta wraz z opinią RIO o wniosku

Wniosek Komisji Rewizyjnej odczytał Przewodniczący Komisji Pan Adam Garela; Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok i przyjęła wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium z tego tytułu; wniosek Komisji w załączeniu do nin. protokołu.
Treść opinii RIO w Olsztynie o wniosku Komisji Rewizyjnej odczytał Wiceprzewodniczący Rady Pan L. Krysiak – opinia pozytywna, stanowi załącznik do nin. protokołu.

d) dyskusja

Pan Przewodniczący A. Brodzik otworzył dyskusję, zwrócił się do radnych o zabieranie głosu – nie zgłaszano się, wobec czego wyraził zdanie, iż tradycją jest, że przed sesją absolutoryjną odbywa się wspólne posiedzenie komisji Rady, na którym radni wypowiadają swoje zdania, udzielane są wszelkie wyjaśnienia, stąd brak chętnych do dyskusji na sesji oznacza, że każdy wypowiedział się wcześniej na komisji.

e) przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok

Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za” tj. jednogłośnie (uchwała Nr L/218/14).

f) przyjęcie uchwały w sprawie absolutorium

Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Piecki absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2013 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 11 gł. „za”, 1 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr L/219/14).
(ogłoszenie przerwy w obradach)

Ad. 6 – przyjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu Gminy na 2014 rok

Propozycje zmian do budżetu przedstawiła Wójt Gminy Pani A. Kurczewska – wg propozycji pisemnej jak w załączniku. Zmiana w zakresie inwestycji - wprowadzenia do budżetu zadania dot. dokumentacji projektowej wraz ze studium wykonalności na wodociąg Piecki – Ostrów Pieckowski, kwota 19.065 zł. Wcześniej ZGKiM zlecił wykonanie tej dokumentacji, wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie budowy, nie udało się go pozyskać, gdyż zabrakło elementu kanalizacji. Nie może też ubiegać się o dofinansowanie z innego projektu – a może to zrobić Gmina, z działania „z podstawowych usług dla ludności”, stąd propozycja „odkupienia” dokumentacji od ZGKiM.

Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2014 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (sesję opuściła Pani B. Bongarc) (uchwała Nr L/220/14)

b) uchwalenia statutu GOPS w Pieckach

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała w zastępstwie Kierownika GOPS Pani M. Bijaczewska; m. in. wyjaśniła, że potrzeba zmiany dotychczasowego Statutu wynikła głównie z zaleceń pokontrolnych. Należy dokonać jego aktualizacji, dostosować do obecnie wykonywanych zadań, gdyż doszły nowe zadania własne i zlecone, a także spełnienie wymogów ustawowych odn. zabezpieczenia etatu „asystenta rodziny”. Ponadto proponuje się zwiększenie zatrudnienia o etat pracownika do obsługi księgowości i płac (do wykorzystania pół etatu).
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w pieckach; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr L/221/14);

c) ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Piecki

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Pani Sekretarz - m. in. wyjaśniła, że ustalanie wynagrodzenia Wójta należy do kompetencji Rady Gminy, co wynika z ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o pracownikach samorządowych. W budżecie gminy na ten rok Rada przyjęła 2,7 % wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pracowników jednostek Gminy. Pani Wójt w stosunku do wszystkich pracowników zastosowała ten wzrost, w stosunku do P. Wójt proponowany w projekcie uchwały Rady jest również 2,7% wzrost wynagrodzenia, z mocą od 1 stycznia br.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr L/222/14);

d) wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatne służebności przesyłu na rzecz ENERGA Operator SA z siedzibą w Gdańsku

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Pani Wójt; m. in. wyjaśniła, że sprawa dotyczy ustanowienia odpłatnej służebności przesyłu dla Spółki Energa Operator, po granicy działki 5 ha będzie przebiegała linia energetyczna, Spółka zapłaci za tą służebność jednorazowo kwotę 369 zł (niewiele, ale takie są przepisy), służebność będzie wpisana do ksiąg wieczystych.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatne służebność przesyłu na rzecz ENERGA Operator SA z siedzibą w Gdańsku; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 8 gł. „za”, 2 przeciw, 2 wstrz. się (uchwała Nr L/223/14);

e) nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonał Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik; m. in. wyjaśnił, że w dniu 9 czerwca – przed sesją nadzwyczajną w tym samym dniu, zostało dostarczone pismo wzywające Radę do usunięcia naruszenia prawa; pismo to zostało odczytane na sesji, czyli radni zostali zapoznani z jego treścią. Zgodnie z procedurą należy udzielić odpowiedzi – stąd na dzisiejszej sesji projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa (z uzasadnieniem): po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 11 gł. „za”, 0 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr L/224/14);

Ad. 7 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Na wstępie Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik odczytał zaproszenie Prezesa Zarządu Gminnego OSP w Pieckach do udziału w zawodach sportowo-pożarniczych, które odbędą się w dniu 29 czerwca, godz. 10:00 na stadionie w Pieckach.

Pani Marzenna Balcerczyk – Przewodnicząca Zarządu Osiedla w Pieckach zgłosiła pytania do Pani Wójt:
1) odn. projektu dotyczącego stawu w Pieckach, o którym było tak głośno – kiedy będzie to ukończone, kiedy będziemy mogli tam spacerować?
2) czy będę mogła złożyć wnioski odn. potrzeb na osiedlu, jeśli nie korzystamy z Funduszu Sołeckiego?

Pan Mirosław Kozak – Prezes Spółki ZGKiM w Pieckach – przedstawił wyjaśnienia do pisma ZGKiM, jakie ostatnio dotarło do mieszkańców gminy w sprawie wymiany liczników poboru wody; przepisy prawne ustanawiają, że ważność liczników wynosi 5 lat, potem należy je albo legalizować albo wymienić i zadanie to należy do ich właścicieli. Legalizacja może w sumie okazać się droższa niż wymiana, jeśli ktoś byłby chętny na wymianę, może się zgłosić do Zakładu, który dokona zakupu większej ilości i je zamontuje.

Ad. 8 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

Odpowiedzi udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, w tym m. in.:
- odn. pytań Pani M. Balcerczyk – to była koncepcja sporządzona przez Polskie Towarzystwo Ptaków, wartość projektu to 1 mln zł – PTOP złożyło wniosek o dofinansowanie razem z wnioskiem w zakresie ochrony jeziora, które jest wpisane na listę najcenniejszych przyrodniczo obszarów w Polsce, który nie przeszedł – ani jeden projekt ani drugi. Staraliśmy się sami wykonać część zadania, chcieliśmy złożyć wniosek o dofinansowanie budowy ścieżki – bez pomostów, koszt to 180.000 zł. W momencie jednak, kiedy realizowaliśmy tak dużo ważnych zadań, a ponadto problemy wynikające w ZGKiM, ciężko to wszystko finansować – i trzeba było wybierać te priorytetowe do wykonania, więć na ten czas odstępujemy od tego zadania. Przystępujemy niebawem do opracowania Strategii rozwoju gminy, w której powinny być określone najważniejsze działania z punktu widzenia ogółu społeczeństwa, a także możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych;
Odnośnie wniosków do budżetu dot. potrzeb na osiedlu – już wcześniej złożony był wniosek przez Państwa radnych Adama Jaroszewicza i Halinę Sadowską o budowę chodników, potwierdzony też przez mieszkańców bloków nr 1 i 2. Odpowiedziałam, że w tym roku wykonanie tego zadania nie będzie możliwe, będzie to wniosek do budżetu następnego roku – i dobrze byłoby go ponowić w terminie do 15 października br.;

- odn. kosztów związanych ze sprzedażą działki w Brejdynach – działka nie została jeszcze sprzedana, dopiero jest dzielona, mieszkańcy kupią 80 metrów, część zostawiliśmy na odśnieżanie i dodatkowo na posadzenie drzewek, żeby ten teren był atrakcyjny dla mieszkańców, studnię wyłączymy ze sprzedaży. Koszty związane z podziałem, wyceną ponoszą kupujący, gmina kosztów nie ponosi;

- odn. stadionu w Pieckach – przebudowywane będą w tym roku 2 obiekty sportowe – w Dobrym Lesie i w Pieckach; pragnę tu zaznaczyć, że to pracownicy Urzędu swoim staraniem, doświadczeniem zdobywali środki na wykonanie tych zadań, to ciężka praca pracowników (nie osób z zewnątrz), że mamy 200.000 zł z Programu „Ryby” i ok. 145.000 zł spodziewamy się z Ministerstwa Sportu. Na przełomie sierpnia i września będzie rozpisany przetarg, na wykonanie mamy czas do końca roku.
Odn. etapu wykorzystania środków Funduszu sołeckiego – dzisiaj nie odpowiem, pracownik obsługujący Fundusz przebywa obecnie na urlopie, będzie sporządzone sprawozdanie z realizacji budżetu za I półrocze i wówczas pokazane zostanie wykonanie środków Funduszu.

Ad. 9 – zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad L Sesji Rady Gminy Piecki Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik ogłosił zamknięcie obrad.

Na tym protokół zakończono.

Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik

Protokółowała:
Joanna Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2014-09-10
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2014-09-10 14:15:52
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2014-09-10 14:18:28
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:19:43
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
788 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony