ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr LIV/2014 Sesji Rady Gminy Piecki z 15 listopada 2014 r.

Informacja ogłoszona dnia 2015-02-04 08:47:08 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr LIV/2014

LIV Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 15 listopada 2014 r. pod przewodnictwem Pana Andrzeja Brodzika – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.

Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 11:00 – 13:00.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności,
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska.

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik dokonał otwarcia LIV Sesji przy obecności 13 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, po czym przedstawił propozycję zmiany porządku obrad (przyjętą na wspólnym posiedzeniu komisji) - poszerzenie o sprawę przyjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 rok – jako pkt 6 -
- powyższa propozycja zmiany porządku obrad została przyjęta w głosowaniu 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Ustalenie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych – przyjęcie uchwał w sprawach:
a) ustalenia stawek podatku od nieruchomości,
b) ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
c) obniżenia średniej ceny żyta do celów wymiaru podatku rolnego,
d) ustalenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru,
e) ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty,
f) ustalenia wysokości stawki opłaty od posiadania psów oraz terminów jej płatności.
6. Zmiana budżetu gminy na 2014 rok – przyjęcie uchwały.
7. Zmiana Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Piecki – przyjęcie uchwały.
8. Informacja Wójta o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2013/2014.
9. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
10. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
11. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
- nie wniesiono.

Ad. 3 – przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że do przyjęcia jest protokół Nr LIII/2014 sesji Rady Gminy Piecki z dnia 31 października 2014 r.; protokół wyłożony był do wglądu na sali obrad - zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą do niego uwagi bądź zapytania.
Nie zgłoszono, przyjęcie protokołu poddał pod głosowanie, w wyniku którego został przyjęty 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie.

Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym

Informacja pisemna z działalności Wójta sporządzona na podstawie wydanych zarządzeń w okresie od 31 października do 14 listopada 2014 r. została przekazana radnym oraz sołtysom i zaproszonym gościom do zapoznania, stanowi załącznik do nin. protokołu.
P. Wójt A. Kurczewska podała informację nt. pozostałych bieżących działań, w tym m. in.:
- odbyły się 3 przetargi: na wyposażenie kuchni w Zespole Szkół w Pieckach, na alejkę spacerową, na zimowe utrzymanie dróg gminnych. Odn. przetargu na wyposażenie kuchni: wpłynęło 5 ofert – nie wszystkie są kompletne, będą uzupełniane; najniższa oferta jest o 100.000 zł niższa od najwyższej, a najwyższa jest o 2.000 zł droższa niż mamy środków na to zadanie w budżecie, a jest to 295.000 zł;
- 12 listopada został podpisany akt notarialny na zakup nieruchomości przeznaczonej na siedzibę Muzeum Regionalnego im. W. Dermackiej w Pieckach,
- w dniu wczorajszym podpisany akt notarialny na zamianę gruntów z Nadleśnictwem Spychowo.

Pytań, uwag do w/w informacji nie wnoszono.

Ad. 5 – ustalenie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych

Propozycje w/w stawek podatkowych przedstawiała i omawiała Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska.

a) podatek od nieruchomości – przedstawiła proponowane stawki wg projektu uchwały; max stawki urzędowe wzrastają od 1 stycznia 2015 r. o 0,4%, zaś faktyczne stawki obowiązujące w gminie są ustalane przez Radę Gminy, która ma uprawnienia do obniżenia max stawek na terenie swojego działania. Proponowany jest wzrost o 1% w stosunku do stawek obowiązujących w 2014 r., co skutkuje wzrostem wpływów do budżetu z tego podatku o 24.000 zł; ogółem szacunkowy dochód z tego podatku 2,4 mln zł.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 8 gł. „za”, 1 przeciw, 3 wstrz. się (uchwała Nr LIV/243/14);

b) podatek od środków transportowych – ten podatek pobiera się od samochodów ciężarowych, przyczep, naczep, ciągników siodłowych, autobusów, a stawki są zróżnicowane w zależności od rodzaju pojazdu, liczby osi, ładowności, itp.; stawki proponowane na 2015 rok wzrastają o 0,5% do stawek z 2014 r., skutek finansowy tego wzrostu to 650 zł.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 1 przeciw (uchwała Nr LIV/244/14);

c) cena żyta do celów wymiaru podatku rolnego – podstawę do ustalenia podatku rolnego stanowi cena żyta ogłaszana przez Prezes GUS. W tym roku Prezes GUS w komunikacie z dnia 20 października w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2015, podał cenę w kwocie 61,37 zł za 1 dt, co daje podatek rolny 153,43 zł/1q. W 2014 r. cena żyta w naszej gminie była ustalona na 57,20 zł, co dawało podatek 143 zł za 1 ha przeliczeniowy. Propozycja P. Wójt na 2015 r. to utrzymanie ceny z 2014 r., tj. 57,20 zł. P. Skarbnik dodała, że propozycja stawki podatku rolnego podlega zaopiniowaniu przez W-M Izbę Rolniczą – mamy negatywną opinię tej stawki, Izba proponuje obniżyć cenę żyta do 44 zł.

Pan radny Tomasz Jasinowicz – m. in. z wypowiedzi: jeżeli średnia cena skupu żyta jest o 13 zł niższa od ceny z 2014 r., to wydaje mi się że powinniśmy też i u nas ją obniżyć. Znamy sytuację w rolnictwie, w mleczarstwie – rolnicy muszą płacić kary za mleko. Proponuję cenę żyta na 55 zł, co dale podatek rolny w wysokości 137,50 zł – zgłaszam taki wniosek.

Pani Wójt odnosząc się do w/w propozycji: cena 57,20 zł to była propozycja, cena żyta ogłoszona przez Prezesa GUS uległa obniżeniu, więc logiczne jest, żeby i u nas to zastosować – to nie jest duża różnica, jesteśmy w stanie ją przeliczyć.

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poddał pod głosowanie wniosek Pana radnego T. Jasinowicza o obniżenie ceny żyta do kwoty 55 zł -
„za” przyjęciem wniosku 12 głosów, przeciw 0, wstrz. się 1 – wniosek przyjęty.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny żyta do celów wymiaru podatku rolnego; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 1 gł. przeciw (uchwała Nr LIV/245/14);

d) opłata targowa – w naszej Gminie stawka dzienna jest zróżnicowana – w zależności od formy, w jakiej handel się odbywa, np. z ręki, z kosza, z wózka, stoiska zadaszonego bądź nie. Inkasentami tej opłaty są sołtysi, pobór opłaty następuje za pokwitowaniem, inkasentom przysługuje wynagrodzenie – 20% zainkasowanej kwoty. Proponowane stawki na 2015 rok wzrastają o ok. 1,6% w stosunku do 2014 r.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia dziennych stawek opłaty targowej oraz zasad jej poboru; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, 1 przeciw (uchwała Nr LIV/246/14);

e) opłata miejscowa – pobierana jest za każdy dzień pobytu od osób przebywających na terenie Gminy w celach wypoczynkowych lub rekreacyjnych; stawka max wynosi 2,20 zł, u nas proponowana jest 2,18 zł. Proponowane jest również utrzymanie dotychczasowych zwolnień i obniżeń, stawka pobierana w drodze inkasa.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za” – jednogłośnie (uchwała Nr LIV/247/14);

f) opłata od posiadania psów – stawka ustawowa za 1 psa wynosi 121,50 zł, w naszej Gminie proponuje się 61 zł – wzrost o 1 zł do 2014 r.; praktycznie podatek ten nie jest pobierany – na mocy wcześniejszej uchwały Rady Gminy zwalniającej z opłaty do 3 psów na każde gospodarstwo domowe.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawki opłaty od posiadania psów oraz terminów jej płatności; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 10 gł. „za”, 1 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr LIV/248/14);

Ad. 6 – zmiana budżetu Gminy na 2014 rok

Propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska – w planie wydatków proponuje się dokonanie zmian polegających na przesunięciu środków na kwotę 119.262 zł zgodnie z wnioskiem Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Pieckach – głównie dot. przesunięć z „oddziałów przedszkolnych” na zwiększenie środków na wynagrodzenia w szkołach (wniosek w załączeniu).

Pytań, uwag do w/w propozycji zmian budżetu nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy na 2014 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr LIV/249/14);

- ogłoszenie przerwy w obradach -

Ad. 7 – zmiana Regulaminu wynagradzania nauczycieli ...

Powyższą sprawę przedstawiła P. Wójt A. Kurczewska; ZNP w Pieckach złożył wniosek 29 sierpnia br. o zmianę Regulaminu wynagradzania nauczycieli, który następnie przekazaliśmy Dyrektorowi ZOPO dla wyliczenia skutków finansowych. Nie na wszystkie proponowane zmiany jesteśmy w stanie przystać, proponowane zmiany dotyczyły m. in.:
- modyfikacji dodatku funkcyjnego dla nauczyciela, któremu powierzono funkcję dyrektora – w oddziałach od 17 do 20 uczniów – 45 – 65%, od 21 uczniów i więcej – 50 – 70% (wzrost o 5%),
- modyfikacji dodatku za wychowawstwo – żeby był liczony od wynagrodzenia nauczyciela mianowanego, gdyż w obecnym Regulaminie liczony jest on od wynagrodzenia nauczyciela stażysty – i proponowany jest wzrost o 1% liczony od wynagrodzenia nauczyciela stażysty.
Nie zostały zaakceptowane propozycje ZNP w zakresie dodatku mieszkaniowego, godzin ponadwymiarowych i związanych z przeprowadzeniem egzaminu końcowego, do których ew. wrócimy w terminie późniejszym.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr LIV/250/14);

Ad. 8 – informacja Wójta o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2013/2014

Powyższą informację Pani Wójt A. Kurczewska przedstawiła wg danych zawartych w opracowaniu pn. „Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Piecki w roku szkolnym 2012/2013”, sporządzonym przez Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Pieckach, stanowiącym załącznik do protokołu.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik przyjęcie w/w informacji poddał pod glosowanie, w wyniku którego została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie.

Ad. 9 - wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Pani Maria Jarczewska – b. Wójt Gminy Piecki: pytania do Pani Wójt - m. in. z wypowiedzi:
1) czy wobec właściciela ośrodka w Ostrowiu Pieckowskim, który puszczał szambo do jeziora – i zostało to namierzone, sprawdzone, i już zaniechane, ale nie wiemy ile czasu – czy lat, czy miesięcy to szambo płynęło do jeziora – czy zostały wyciągnięte jakieś sankcje? Bo jeżeli nie, to jest to wielki błąd, bo kara z tego tytułu jest ogromna, która pomogłaby nam finansowo, na pewno na dużą inwestycję, bo wiem, że kary za zanieczyszczenie środowiska są bardzo wysokie. Temat jest znany, byli tam wszyscy, i Pan Prezes Spółki, i Pan Żbikowski, wiem, że Pani Wójt też o tym wiedziała – więc czy zostały wyciągnięte konsekwencje? Nie ukrywam, że mój mąż jako pierwszy odkrył, że to szambo płynie, otrzymywałam nawet smsy z groźbami – i biorę to na siebie, zrobię z tego użytek. Chciałabym jeszcze wiedzieć kiedy przestaniemy pić wodę z bakteriami coli? My nie pijemy, cały Ostrów kupuje wodę, przywozi w butelkach;
2) czy teren Meblarni jest dalej Podsterfą? - utworzonej przez Radę w 2009 czy 2010 r.

Pani Hanna Bazarewicz – Prezes Zarządu Oddziału ZNP w Pieckach – podziękowała Radzie za podjęcie uchwały, podziękowała Panu Przewodniczącemu za możliwość uczestniczenia przez ostatnie 4 lata w posiedzeniach Rady.

Pani Jadwiga Pietrzykowska – Dyrektor Zespołu Szkół w Pieckach – podziękowała Radzie i Pani Wójt za 4-letnią współpracę, dobrą współpracę, szczególnie za dzisiejszą zmianę Regulaminu – najbardziej cieszy sprawa dodatku funkcyjnego za wychowawstwo.

Pani Beata Bulak – sołtys s. Głogno – pytanie do Przewodniczącego Rady: czy sołtys ma obowiązek mówić na sesjach o swoich problemach? Jak każdy z nas będzie mówić o swoich bolączkach – braku światła i innych podobnych, to sesje będą trwały do 19-tej.
Pytanie do naszego radnego – jakim sposobem Gmina stała się właścicielem świetlicy w Dłużcu? Do tej pory wiedziałam co innego, a to co dzisiaj usłyszałam to powaliło mnie po prostu z nóg.


Ad. 10 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

Odpowiedzi na pytania Pani M. Jarczewskiej udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, m.in. z wypowiedzi:
- odn. Meblarni – Meblarnia nadal jest w podstrefie W-M Specjalnej Strefy Ekonomicznej,
- odn. szamba – tu jestem zaniepokojona, bo w tym momencie jak powzięłam informację, że dostawała Pani informacje z groźbami, to będę musiała skierować tą sprawę w stosowne miejsce. Zadała mi Pani pytanie w Prusinowie – ja naprawdę nie wiedziałam o tym, ale w tym momencie, jeśli Pan Prezes miał takie informacje, to tą sprawę skierujemy do służb, a jeśli Pani pozwoli skorzystać z tego, że miała te smsy – co jest potwierdzeniem, i będę musiała posiłkować się Panią jako świadkiem tego zdarzenia, ja tą sprawę ruszę.

Pani M. Jarczewska – dodała, że świadkami jest cały Ostrów, łącznie z pracownikiem Zakładu Komunalnego Panem Świderkiem, Panem Żbikowskim, Panem Prezesem – oni za to odpowiadają, oni tam byli na miejscu, oni to widzieli.

Pani Wójt - …. im więcej świadków tym lepiej, na pewno tej sprawy nie zostawimy.

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik odniósł się do pytania Pani sołtys B. Bulak – m. in. wyraził zdanie, że jeżeli sołtys ma jakąś ważną i trudną do załatwienia sprawę przez sołectwo, to może i powinien zabierać głos na sesji.
Do pytania o sprawę świetlicy w Dłużcu odniosła się Pani M. Jarczewska – były Wójt Gminy Piecki – m. in.: to budynek byłej zlewni mleka, odkupowaliśmy ten budynek od Mleczarni, ale na pewno nie w przetargu.

Ad. 11 – zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad LIV Sesji Rady Gminy Piecki, Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik ogłosił zamknięcie obrad.

Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2015-02-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2015-02-04 08:46:53
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2015-02-04 08:47:08
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:19:43
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
788 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony