ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr VI/2015 Sesji Rady Gminy Piecki z 8 czerwca 2015 r

Informacja ogłoszona dnia 2015-06-30 09:58:19 przez Tyberiusz Maksymow, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr VI/2015
 
VI Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 8 czerwca 2015 r. pod przewodnictwem
Pana Tomasza Jasinowicza – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
 
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:00 –12:30.
 
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności,
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska,
- Radca Prawny Urzędu Gminy Pan Dariusz Bączek.
 
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz dokonał otwarcia VI Sesji przy obecności 15 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych. Przedstawił propozycję zmiany porządku obrad – poszerzenie o sprawę rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa – jako pkt 5h (wezwanie wpłynęło po ustaleniu porządku obrad nin. sesji i dotyczy niezadowolenia z uchwały Rady w spr. rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy w zakresie publikacji w BIP protokołów sesji Rady);
- powyższa propozycja zmiany porządku obrad została przyjęta w głosowaniu 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie.
 
Porządek obrad:
 
  1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
  5. Przyjęcie uchwał w sprawach:
    1. przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Piecki na lata 2014 – 2024,
    2. zmian budżetu Gminy na 2015 rok,
    3. zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015 – 2021,
    4. zmiany uchwały Nr XXXVIII/157/13 Rady Gminy Piecki z dnia 13 września 2013 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki,
    5. zmiany uchwały Nr XXXII/130/13 Rady Gminy Piecki z dnia 22 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
    6. zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym na rzecz najemcy,
    7. wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz ENERGA Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku (dwie uchwały),
    8. rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
  6. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
  7. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
  8. Zamknięcie obrad.
 
Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
 
Pani Marzenna Balcerczyk – przedstawiła prośbę do Pani Wójt i Szanownej Rady o utworzenie miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych tam, gdzie ich nie ma; mamy bardzo dużo dzieci niepełnosprawnych, dojeżdżających na rehabilitację i mamy z wózkami i sprzętem mają b. ciężko się przemieszczać – prośba żeby chociaż po jednym takim miejscu zorganizować.
 
Pan Adam Larenta – zapytania do Pani Wójt:
- co z tablicami informacyjnymi na osiedlu jednorodzinnym na skrzyżowaniu ulic Lipowa – Topolowa? Ten Pan już zakończył remonty, wynajmuje mieszkania, a tablic nie ma;
- pytanie odn. koszenia traw - czy ma się tym zająć właściciel na tym skrzyżowaniu Topolowa–Lipowa 12? oraz koszenie placu za placem zabaw.
 
Ad. 3 – przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
 
Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poinformował, że do przyjęcia jest protokół z V sesji z dnia 29 kwietnia 2015 r., protokół był wyłożony do wglądu na sali obrad, wcześniej można było się z nim zapoznać w biurze Rady. Zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą do niego uwagi – nie zgłoszono; przyjęcie protokołu poddał pod głosowanie, w wyniku którego został przyjęty 15 gł. „za”, tj. jednogłośnie.
 
Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym
 
Informacja pisemna z działalności Wójta sporządzona na podstawie wydanych zarządzeń w okresie od 29 kwietnia do 5 czerwca 2015 r. została przekazana radnym oraz sołtysom i zaproszonym gościom do zapoznania, stanowi załącznik do nin. protokołu.
Powyższą informację omówiła Pani Wójt A. Kurczewska oraz przedstawiła dodatkowe informacje, w tym m. in.:
- wystawionych było dość dużo działek do sprzedaży w drodze przetargu – żadna nie została sprzedana, nie było chętnych, czyli brak zainteresowania nieruchomościami – i tak się dzieje chyba w całej Polsce,
- odbyło się Zgromadzenie Wspólników Spółki ZGOK w Olsztynie – bardzo burzliwe, miały być rozpatrywane sprawy związane z opłatą za śmieci „na bramie”, które zostały zdjęte z porządku obrad i przesunięte na termin późniejszy; nie możemy się zgodzić z wysokością tej opłaty w kwocie 350 zł za tonę, gdyż bardzo mocno wzrosłyby opłaty od naszych mieszkańców, proponujemy pozostawienie na obecnym poziomie, tj. 250 zł za tonę. W naszym przypadku musimy i tak dopłacać do odpadów ok. 10.000 zł miesięcznie;
- sprawa hydroforni w Ostrowiu Pieckowskim – została powołana komisja odbiorowa i jutro odbędzie się odbiór tej inwestycji, natomiast w dzisiejszych propozycjach zmian do budżetu znajduje się propozycja wymiany hydroforów i aeratorów na hydroforni w Pieckach, co pozwoli na poprawę sytuacji pod względem stanu wody w całych Pieckach, woda będzie lepszej jakości.
 
Pytań do w/w informacji nie zgłaszano.
 
Ad. 5przyjęcie uchwał w sprawach:
 
a) Strategii Rozwoju Gminy Piecki na lata 2014 - 2024
 
Powyższą sprawę przedstawiła Pani Wójt, m.in.: prace nad opracowaniem Strategii trwały co najmniej od pół roku, odbywały się konsultacje z mieszkańcami, z radnymi nt. kierunków rozwoju naszej Gminy. Strategia to dokument niezbędny głównie w momencie ubiegania się o pozyskanie środków unijnych, są tam zapisy i ogólne, i szczegółowe. Dokładne informacje nt. założeń Strategii zostały przedstawione radnym przez jej autorów na wspólnym posiedzeniu komisji Rady w dniu 27 maja br. Strategia została opracowana na 10 lat, wnioski mieszkańców zostały ujęte, w tym dot. ścieżek rowerowych; konsultacje zakończyły się 20 maja.
Pytań, uwag do w/w sprawy nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Piecki na lata 2014 - 2024; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr VI/47/15);
 
b) zmian budżetu Gminy na 2015 rok
 
Propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska – wg propozycji pisemnych, stanowiących załącznik do nin. protokołu.
 
Uwag do w/w propozycji nie wnoszono.
 
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy na 2015 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr VI/48/15);
 
c) zmiany WPF
 
Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska wyjaśniła, że zmiana WPF jest konsekwencją wprowadzenia do budżetu zadania inwestycyjnego dot. przebudowy drogi gminnej Głogno – Rutkowo, którego finansowanie odbywać się będzie przez okres 2 lat, wobec czego w załączniku do WPF pn. „przedsięwzięcia” należy ująć to zadanie.
 
Pytań, uwag nie zgłoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2015-2021; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr VI/49/15);
 
d - e) zmiana Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy oraz zmiana uchwały w sprawie szczegółowego sposobu … odbierania odpadów komunalnych
 
Wyjaśnień do powyższych spraw udzieliła Wójt Gminy Pani A. Kurczewska; m. in. wyjaśniła, że dotyczą one popiołu, który powinien być wydzielany odrębnie ze strumienia odpadów komunalnych. Popiół będzie składowany do worków o poj. 120 litrów w kolorze białym (bo firmy odbierające odpady nie mają pojemników). O taką zmianę zwróciła się Spółka ZGOK w Olsztynie, tj. o wyeliminowanie popiołu z pozostałych odpadów, który będzie odrębnie zagospodarowywany.
 
Pani radna M. Balcerczyk – pytanie, co tymi mieszkańcami, którzy się nie zastosują do tej zmiany?
P. Wójt – firma odbierająca odpady będzie zgłaszała takie przypadki, będziemy obciążali karami. Mieszkańcy będą poinformowani o obowiązku wydzielania popiołu, najlepszą formą będą ulotki, forma ich dostarczenia jeszcze do rozważenia, być może poprzez firmę wywozową.
 
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVIII/157/13 Rady Gminy Piecki z dnia 13 września 2013 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr VI/50/15);
Następnie Pan Wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/130/13 Rady Gminy Piecki z dnia 22 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr VI/51/15);
 
(ogłoszenie przerwy w obradach)
 
f) zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym na rzecz najemcy
 
Wyjaśnień do powyższej sprawy udzieliła P. Wójt A. Kurczewska, m.in.: dotyczy lokalu mieszkalnego nr 3 w budynku byłej szkoły w Lipowie, o którego wykupienie na własność ubiega się najemca. Jest to lokal na parterze budynku, w którym mieszka rodzina z 3 dzieci. W budynku tym na parterze mieści się świetlica wiejska, na górze lokal mieszkalny.
Zgodnie z uchwałą Rady w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami, jeżeli wartość nieruchomości przewyższa 150.000 zł lub stanowi mienie po byłych szkołach, to wymagana jest zgoda Rady na jej sprzedaż.
 
Uwag, pytań nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym na rzecz najemcy; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr VI/52/15);
 
g) wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu ...
 
Wyjaśnień do powyższej sprawy udzieliła Wójt Gminy Pani A. Kurczewska, m. in. wyjaśniła, że w sprawie tej przygotowane zostały 2 projekty uchwał – w związku z wykonywaniem nowych przyłączy energetycznych przez ENEGA Operator S. A.; 1-wszy dot. działki nr 213 o pow. 6 arów w Nowym Zyzdroju (obręb Nowe Kiełbonki), 2-gi dot. działki nr 23/4 o pow. 3,70 ha w Brejdynach (po granicy Parku).
 
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał kolejno projekty uchwał w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz ENEGA Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku:
1) dot. działki w m. Nowy Zyzdrój - po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr VI/53/15).
 
2) dot. działki w m. Brejdyny - po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr VI/54/15).
 
h) rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa
 
Wyjaśnień do powyższej sprawy udzielił Radca prawny Pan D. Bączek, m.in.: na ostatniej sesji Rada przyjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta dot. nieumieszczania w BIP protokołów z sesji Rady - skarga została uznana za bezzasadną, natomiast osoba skarżąca wniosła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzając, że uchwała w takim kształcie jest niezgodna z prawem, a uzasadnienie było zbyt ogólnikowe, ponadto wskazując w uzasadnieniu wezwania, że Rada Gminy wprowadza niczym nieuzasadnione ograniczenia w dostępie do informacji publicznej. W istocie nie ma to miejsca, ponieważ każda zainteresowana osoba ma możliwość zapoznania się z tym protokołem – co określa też Statut Gminy, że każdy bezpośrednio po sesji może mieć dostęp do protokołu.
Być może skarżący trochę myli kwestię – to, że Rada zatwierdza protokół na następnej sesji utożsamia z tym, że dopiero ten protokół może być udostępniony – a tak w istocie nie jest.
 
Uwag, pytań nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr VI/55/15);
 
Ad. 6 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości
 
Pani Wicestarosta Maria Jarczewska – jako radna okręgu pieckowskiego, przedstawiła najważniejsze działania Zarządu Powiatu, w tym m.in.:
- b. ważna informacja dot. Wydziału Komunikacji – jedno stanowisko będzie wydzielone jako tzw. kolejka internetowa, będzie można przez internet umówić się na konkretną datę dla załatwienia sprawy;
- 23 czerwca będzie sesja Rady Powiatu, na której podpisany będzie list intencyjny o przystąpieniu do realizacji dużego przedsięwzięcia modernizacji i termomodernizacji wszystkich placówek oświatowych, a także przebudowy Szpitala – w ramach standaryzacji, głównie przebudowa Bloku Operacyjnego. Powiat będzie realizował to przedsięwzięcie w formie partnerstwa publiczno-prawnego, łączny jego koszt to ok. 60 mln zł, w tym samego szpitala ok. 23 mln zł;
- będziemy łączyć Zespół Szkół Zawodowych z Mrągowskim Centrum Kształcenia i Bursą – na przyszły rok szkolny (kiedyś tak było, że te 3 jednostki były w całości, później je rozdzielono i obecnie znów się je łączy); będą na pewno z tego tytułu i oszczędności, ale też wymusza to niż demograficzny. W Zespole planujemy otworzyć klasę mleczarską – o co bardzo zabiega MLEKPOL, pod przyszłą inwestycję – proszkownię za 20 mln zł.
 
Pani Maria Twork – sołtys s. Prusinowo – podziękowała za remonty dróg, w tym szczególnie bardzo dobrze wykonane prace przez operatora równiarki. Ponadto zwróciła się z prośbą, apelem do nauczycieli, prowadzącego sekcję kolarską - w sprawie dzieci z tej sekcji (i nie tylko), które jeżdżą po naszych drogach, asfaltem – jeżdżą sami peletonem, słuchawki w uszach – to jest bardzo niebezpieczne, reagujmy, póki nie wydarzyła się jeszcze tragedia.
Ponadto poruszyła sprawę odbioru śmieci sprzed przystanków – obecnie Zakład sprząta je chyba w piątki, czy nie można byłoby tego przenieść np. na poniedziałki, bo po weekendzie zostaje ich bardzo dużo i tak to trwa przez tydzień.
 
Pani Wiesława Rolka – sołtys s. Stare Kiełbonki – przedstawiła sprawy:
1) zbliżają się wakacje, sezon kąpania się – no i zbliża się koniec ważności naszego operatu, pozwolenia wodno-prawnego, w związku z czym prośba do Pani Wójt o przyśpieszenie prac nad budową pomostu. Mamy już drewno na pomost, środki na konserwację, potrzebna kwota 4-5.000 zł na wykonanie;
2) sprawa śmieci – Pani sołtys poinformowała, że przed weekendem objechała wszystkie domki letniskowe, porozwoziła informację nt. Obowiązku właścicieli posiadania pojemników na odpady komunalne oraz umów na ich odbieranie – różnie do tego podchodzili, niektórzy bardzo chętnie godzą się na zaopatrzenie w pojemniki czy worki, a niektórzy nie chcieli tej informacji nawet wziąć do ręki. Pytanie do pani Wójt – jak macie zamiar egzekwować ten obowiązek? Bo we wsi zostawiane są worki ze śmieciami, psy je rozciągają po okolicy;
3) sprawa komputerów z Programu wykluczenia cyfrowego - część osób, które złożyły wnioski, tych komputerów nie otrzymały – prośba do pani Wójt, żeby osoby, które nie otrzymały, bo się nie zakwalifikowały otrzymały odpowiedź, bo ludzie się denerwują, czekają, nie wiedzą.
 
Pani Jadwiga Kulas – sołtys s. Nawiady – zgłosiła sprawę remontu drogi do jeziora – droga została zrobiona „paskudnie, żałujecie tego kruszywa, a trzeba go nawieźć domiejscowo, żeby droga była zrobiona w miarę dobrze”. Ponadto przedstawił sprawę zgłoszoną przez mieszkankę Nawiad, że w godzinach szczytowych jak wraca z pracy, to w domu nie ma wody.
Ad. 7 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski
 
Odpowiedzi udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, m. in.:
- sprawa podziękowania za remont drogi – też uważa, że operator w tym roku bardzo dobrze pracuje, b. porządna praca,
- sprawa drogi w Nawiadach – środków na drogi nie ma mamy dużo, robimy w miarę możliwości, co do nawiezienia kruszywa na drogę do jeziora – jeśli wystarczy środków po przetargu na drogi, bo w pierwszej kolejności robione są drogi dojazdowe do budynków mieszkalnych, gospodarstw rolnych,
- sprawa pomostu w St. Kiełbonkach – te 4-5.000 zł trzeba będzie zabezpieczyć w budżecie na najbliższej sesji, żeby zagospodarować ten projekt z funduszu sołeckiego i żeby ten pomost powstał;
- w sprawie sekcji kolarstwa – zwrócę się z prośbą do osoby prowadzącej sekcję o zachowanie środków ostrożności przez uczestników tej sekcji,
- w sprawie śmieci na przystankach na terenach, gdzie wcześniej był stawiany pojemnik KP-7 – była taka propozycja, że jeżeli będą już b. uciążliwe te śmieci, to od połowy czerwca postawimy KP-7, ale być może taniej będzie, jak zlecimy Zakładowi zrobienie dodatkowej pętli i zebranie śmieci po weekendzie, tj. w miejscowościach Prusinowo, Babięta, Zgon i Dłużec.
Co do konsekwencji w sprawie braku podpisanej umowy na odbiór odpadów przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych – na razie nie każemy, prowadzone były i będą kontrole pod tym względem w czasie weekendów; odbyta kontrola w Zgonie przyniosła b. pozytywne efekty, ludzie podpisują umowy i śmieci są wywożone;
- sprawa braku wody w godzinach szczytu – będzie nam wody brakowało, bo zaczął się sezon podlewania ogrodów, zamierzam podobnie jak w roku ubiegłym, wydać zarządzenie w sprawie zakazu podlewania ogrodów działkowych wodą z wodociągów – podlewanie będzie możliwe tylko w godzinach 22:00 – 6:00;
- sprawa komputerów – 60 gospodarstw domowych skorzysta z komputerów i dostępu do internetu, jednak są rezygnacje części osób i jest lista rezerwowa, dopilnuję, żeby taka odpowiedź została wystosowana do wszystkich zainteresowanych, chociaż myślę, że Pan Hubert takich odpowiedzi udzielał;
- sprawa utworzenia na osiedlu miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych – dotyczy to bloków, przy których są parkingi, tj. nr 10, 11, 4 i 5 – postaramy się utworzyć takie miejsca;
- sprawa tablic informacyjnych na ulicy Lipowej i Topolowej – w budżecie sołectwa Piecki – Funduszu Sołeckim są przewidziane środki w kwocie 5.000 zł postawienie takich tablic - prośba o kontakt z Panią sołtys Justyną Bzura-Niksa i wskazanie miejsca posadowienia tych tablic.
Odn. koszenia za placem zabaw na osiedlu jednorodzinnym – jest to działka gminna, ale nie będzie koszona, gdyż po prostu nie stać nas na koszenie wszystkich działek i nieużytków, jedynie zlecone będzie wykoszenie odcinka na łuku skrzyżowania.
 
Ad. 8 – zamknięcie obrad
 
W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad V Sesji Rady Gminy Piecki, Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz dokonał zamknięcia obrad.
 
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
 
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2015-06-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2015-06-30 09:58:09
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2015-06-30 09:58:19
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:19:43
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
738 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony