ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

P R O T O K Ó Ł Nr XLV/10 Sesji Rady Gminy Piecki z 24 lutego 2010 r

Informacja ogłoszona dnia 2010-03-16 10:26:16 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

 
P R O T O K Ó Ł Nr XLV/10

XLV Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 24 lutego 2010 r.
pod przewodnictwem Pana Jana Gleby – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.

Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy w Pieckach, rozpoczęcie o godz.10:00, zakończenie o godz. 12:45.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności (100% obecność),
- sołtysi z terenu gminy - wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Maria Jarczewska,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska,
- Sekretarz Gminy Pani Bożena Wołkowicz.

Przewodniczący Rady Pan Jan Gleba dokonał otwarcia XLV Sesji przy obecności 15 radnych - na ustawowy stan Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, przywitał wszystkich zebranych na sali sesyjnej.
Następnie przystąpiono do realizacji porządku obrad – przedstawionego w zawiadomieniach o zwołaniu nin. sesji, jak niżej:

Porządek obrad :

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum, przedstawienie porządku obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie uchwał w sprawach zatwierdzenia Planów Odnowy Miejscowości: Babięta, Dobry Lasek, Rosocha oraz zmiany Planu Miejscowości Piecki.
6. Przyjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian budżetu Gminy Piecki na 2010 rok,
b) zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Mrągowie w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. M. Kajki w Mrągowie.
7. Wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości.
8. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych

Pan Andrzej Brodzik – pytanie do Dyrektora ZGKiM w Pieckach – „ludzie często narzekają na spadki ciśnienia – co się dzieje? mieszkańcy np. biorąc prysznic pod koniec nie mają się już czym opłukać”.

Pan Tomasz Jasinowicz – pytania do Dyrektora ZGKiM – „czy zapoznał się Pan z dokumentacją Pana Olaska odn. modernizacji kotłowni? Jak się przedstawiają ogólnie finanse odn. paliwa od Pana Siwka dot. tegorocznej zimy?”.

Pan Dariusz Michalczewski – „chciałbym podziękować Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nawiadach za zrobienie lodowiska w tym roku – jest to inicjatywa rzadko spotykana w ostatnich latach, tym bardziej godna zauważenia. Ponadto chciałbym zwrócić uwagę na parking przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej – on się robi za mały, w obecnej dobie motoryzacji trudno byłoby stawiać zakazy; jest to problem, który będziemy musieli przeanalizować”.

Pan Tomasz Pietryga – pytanie do Pani Wójt – „…czy droga do Krutyni, która była otwarta na czas remontu mostu w Zgonie – zdaje się, że ktoś się zobowiązał, że po jej zamknięciu będzie remontowana – obecnie nawierzchnia wymaga takiego remontu”.

Ad. 3 - przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Przewodniczący Rady Pan J. Gleba poinformował, że protokół z poprzedniej sesji, tj. z dnia 9 lutego 2010 r. wyłożony był do wglądu na sali obrad, dostępny był również w biurze Rady, każdy zainteresowany mógł się z nim zapoznać – po czym zwrócił się z pytaniem czy są uwagi -
nie wniesiono; przyjęcie protokołu poddał pod głosowanie, w wyniku którego został przyjęty 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie.

Ad. 4 – informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym

W/w informację przedstawiła ustnie Wójt Gminy Pani M. Jarczewska – za okres od 9 do 23 lutego 2010 r.; w okresie od ostatniej sesji wydane zostały 3 zarządzenia Wójta:
1) w sprawie upoważnienia Kierownika GOPS w Pieckach do prowadzenia spraw z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
2) w sprawie upoważnienia pracownika GOPS Pani M. Wojdasiewicz do przeprowadzania wywiadu alimentacyjnego oraz odbioru oświadczeń majątkowych dłużnika;
3) w sprawie upoważnienia Kierownika GOPS do wydawania decyzji potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

Następnie udzieliła dodatkowych informacji nt. bieżących spraw, w tym m. in.:
1) złożyliśmy łącznie 7 wniosków do Ldz. – wszystkie wnioski przeszły, przekazane zostały do Urzędu Marszałkowskiego do oceny merytorycznej;
2) informowałam na poprzedniej sesji, że będziemy składać wnioski do PROW na plac zabaw na os. 35-lecia i remont świetlic w Dobrym Lasku, Babiętach i Rososze – dziś rozstrzygnie się sprawa cofnięcia naboru wniosków, gdyż ukazuje się nowe rozporządzenie, które wchodzi w życie z dniem 30 marca – i będzie ono korzystniejsze dla samorządów, ponieważ dotychczas mogliśmy złożyć jako gmina – 1 wniosek, jako GOK – 1 wniosek i związki wyznaniowe, stowarzyszenia – 1 wniosek. Nowe rozporządzenie pozwala na składanie wielu wniosków, zostaje parytet 500.000 zł na jedną miejscowość w całym okresie programowania. Pan Marszałek, który ogłosił nabór wniosków od 2 do 26 lutego prawdopodobnie dzisiaj podejmie decyzję o cofnięciu tego naboru, będzie rozpisany w kwietniu korzystniejszy dla wszystkich samorządów. Stąd dzisiaj nie proponujemy jeszcze przesunięć w budżecie odn. tych wniosków;
3) odbyło się kolejne spotkanie samorządów lezących na szlaku rzeki Dajna – dot. nowego produktu turystycznego – szlaku wodnego z Piecek do Świętej Lipki. Ostateczna decyzja ma zapaść jak WZUWiM w Olsztynie podejdzie do pogłębienia kanału wypływającego z jez. Wągiel do jez. Wierzbowo. Myślę, że do końca marca będziemy to wiedzieć – bo jeżeli WZUWiM nie zdecyduje się na pogłębienie tego kanału, to wówczas szlak zaczynałby się dalej i wypadlibyśmy z tego projektu, chociaż wszystkie samorządy są za tym, aby zaczynał się z Piecek;
4) został rozstrzygnięty konkurs na wykonywanie zadań własnych Gminy przez organizacje pozarządowe w 2010 r. – wpłynęły oferty:
- na ochronę dziedzictwa kulturowego – 1 oferta – Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Turystyki Wiejskiej, na kwotę 2.000 zł,
- na profilaktykę i przeciwdziałanie alkoholizmowi – 1 oferta – Synapsy; oferta wpłynęła po terminie i musiała zostać odrzucona. Środki będą wykorzystanie przez Panią Pełnomocnik ds. „alkoholowych” w drodze zamówienia z wolnej ręki ,
- na bezpieczeństwo na wodach – 1 oferta, dot. jez. Białe i Krzywe,
- na sport i kulturę fizyczną w gminie – 3 oferty: Hufiec Mrągowo – na kwotę 12.025 zł, Stowarzyszenie Sportowe Pegaz w Pieckach – na kwotę 35.000 zł, OSP Krutyń - na kwotę 1.795 zł. Z tego względu, że działania w tych ofertach nie powielają się, wszystkie 3 zostały uwzględnione, i tak:
- Hufiec Mrągowo na kwotę 4.000 zł – głównie na sport wody, w tym naukę pływania
- Stowarzyszenie Pegaz na kwotę 30.000 zł
- OSP Krutyń na kwotę 1.000 zł – nordic walking.

Radny Pan T. Jasinowicz zapytał, na jakim terenie działa Hufiec Mrągowo?
- odp. P. Wójt: Dłużec, Głogno, Gant – dotyczy dzieci z tego terenu.

Ad. 5 – zatwierdzenie Planów Odnowy Miejscowości: Babięta, Dobry Lasek, Rosocha oraz zmian Planu Piecek

Na wstępie Pani Wójt ponownie zwróciła się do sołtysów z prośbą, aby każda miejscowość posiadała plan odnowy, dlatego że rusza znowu nabór wniosków do Lokalnej Grupy Działania – na Odnowę Wsi i z małych projektów, chociaż tu takie plany nie są wymagane, jednak dobrze by było, żeby wszystkie miejscowości je posiadały, gdyż są niezbędnymi załącznikami w działaniach PROW.

Po powyższym przystąpiono do omawiania i przyjmowania POM dla miejscowości:

Babięta – założenia przedstawił i omówił radny Pan Dariusz Dawid – wg projektu stanowiącego załącznik do nin. protokołu.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Babięta na lata 2010 - 2016; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XLV/187/10).

Dobry Lasek – założenia przedstawił i omówił radny, sołtys s. Dobry Lasek Pan Tomasz Pietryga – wg projektu stanowiącego załącznik do nin. protokołu.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Dobry Lasek na lata 2010 - 2015; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XLV/188/10).

Rosocha - założenia przedstawił i omówił sołtys s. Rosocha Pan Czesław Banach – wg projektu stanowiącego załącznik do nin. protokołu.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Rosocha na lata 2010 - 2015; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XLV/189/10).

Piecki – propozycje zmian do Planu Odnowy M. Piecki na lata 2009 – 2016 przedstawił sołtys s. Piecki Pan Tadeusz Żuralski; poinformował, iż zmiany dotyczą zadań już ujętych w Planie, tj. budowy skate-parku na osiedlu 35-lecia oraz remontu stadionu – zmianie ulegają koszty zadań. Projekt zmiany Planu w załączeniu do nin. protokołu.

Radny Pan T. Pietryga – pytanie dot. plaży – czy zmieniła się koncepcja, gdyż było 1,2 mln zł, a jest 2,5 mln zł.

M. In. z odpowiedzi P. Wójt: nic się nie zmieniło, oprócz tego że nie będzie robione ogrodzenie, oświetlenie, zlikwidowane miejsce zabudowane na grilla, plac zabaw dla dzieci przysunięty bliżej brzegu jeziora. W tej chwili trwa proces dokumentacyjny – wykonuje firma Pana Wietrowa. Zgonie z koncepcją będzie slip do wodowania kajaków, utwardzony zjazd, parking na 40 samochodów, sanitariaty, plac zabaw, mały skate-park, małe boisko do koszykówki, 2 boiska do piłki plażowej, plaża, pomost – i przy pomoście jest sugestia Pana projektanta, żeby go zmienić na pomost pływający, tj. zrobić 2 pomosty wychodzące do jeziora, a bojami oznaczyć baseny do pływania – być może jest to lepsze rozwiązanie, a przy tym dużo tańsze. Myślę, że ok. 1,5 mln zł będzie to nas kosztować.

Radny Pan T. Pietryga zwrócił się z pytaniem o sprawę utworzenia Muzeum Mazurska Zagroda w Pieckach.

Odpowiedzi udzieliła Pani B. Bongarc – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu, której tematem ostatniego posiedzenia była sprawa utworzenia Muzeum. Posiedzenie odbyło się z udziałem Pani Marii Dermackiej – właścicielki kolekcji figurek ludowych, Starosty Mrągowskiego Pana Dominika Tarnowskiego, radnego powiatowego Pana Marka Szabelskiego, Pani Wójt Marii Jarczewskiej, Dyrektora GOKSiR Pana Zdzisława Piaskowskiego. Przekazując Informacje nt. przebiegu w/w posiedzenia powiedziała m. In. że Pan Starosta, jak również Pan Szabelski są bardzo zaangażowani w sprawę utworzenia tego Muzeum, Pan Starosta zadeklarował pomoc finansową i organizacyjną.
GOKSiR złożył wniosek do Ministerstwa Kultury o częściowe dofinansowanie wykupu kolekcji od Pani M. Dermackiej, ale wiemy już, ze są pewne problemy. Przyjęta została inicjatywa sporządzenia tzw. listu intencyjnego dot. powołania Rady Naukowo-Społecznej, skierowanego do osób-autorytetów w dziedzinie kultury – głównie wskazanych przez Panią Dermacką, który po zaakceptowaniu przez te osoby byłby przedstawiony w Ministerstwie – z nadzieją, że okaże się pomocny w ubieganiu się o dofinansowanie. Kończąc, Pani B. Bongac powiedziała, że Pani Marii Dermackiej należą się podziękowania od nas wszystkich, że swoją kolekcję zgodziła się przekazać dla Gminy, która jest dla niej bardzo cenna, jest wyrzeczeniem się wszystkiego, bo każde pieniądze były przeznaczane na zakup następnej figurki – dlatego ta kolekcja jest taka duża. Mamy nadzieję, że utworzenie Muzeum przyczyni się do rozsławienia kolekcji na całą Polskę – i cały świat.

Radny Pan T. Pietryga – pytanie do POM Piecki – „…wczoraj był gorący temat w radio o przedszkolach, przy okazji pogrzebałem w Internecie – znalazłem w Gazecie Prawnej artykuł dot. programu Kapitał Ludzki, z którego wynika, że Gminy mogą ubiegać się o środki unijne na budowę i modernizację przedszkoli – zagrożonych likwidacją, a nasze jest zagrożone ze względu na stan techniczny, stosunek dofinansowania 85% + 15% środki własne.”

Pani Wójt odnosząc się do powyższego m. In. powiedziała, że program Kapitał Ludzki jest programem, z którego pieniądze są na „przegadanie”, bo tylko w 10% mogą być na tzw. twarde projekty, czyli na – w przypadku przedszkoli doposażenie, dokształcanie nauczycieli, zajęcia dodatkowe – nie ma pieniędzy na budowę. Gdy wybudujemy przedszkole, to owszem na doposażenie możemy się ubiegać o pomoc z tego programu. Być może pojawi się jakiś program, z którego będzie można pozyskać na budowę – na pewno będziemy szukać.

Dalszych pytań nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Planu Odnowy Miejscowości Piecki na lata 2009 - 2016; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 15 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XLV/190/10).

Ad. 6 – przyjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu Gminy Piecki na 2010 rok

- propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska; zmiany dotyczą:
- zwiększenia środków dla GOPS o kwotę 10.000 zł z przeznaczeniem na pomoc dla pogorzelców (pożar w mieszkaniu Pani Głąbińskiej),
- zwiększenie o kwotę 25.000 zł dotacji dla ZGKiM na zimowe utrzymanie chodników,
- zmniejszenie o kwotę 35.000 zł środków udziału finansowego Gminy w rozbudowie składowiska odpadów komunalnych w Linowie.

Radny Pan A. Marzewski – pytanie czy ktoś inny, poza ZGKiM, zajmował się odśnieżaniem dróg gminnych? Ponadto prośba do Dyrektora ZGKiM żeby przygotował zestawienie wykonanych robót i poniesionych na to wydatków, ile czasu zostało poświęcone na ich wykonanie – żeby kwota dotacji wynikała z faktycznie poniesionych kosztów.

Pan S. Żbikowski – Dyrektor ZGKiM – „…złożony wniosek był szacunkowy, ale z wyliczeń na podstawie kart pracy wynika, że do 16 lutego usługi zimowego utrzymania kosztowały nas 17.227 zł. Zima jeszcze się nie skończyła, już mam sygnały wywiezienia śniegu ze Starych Kiełbonek oraz sprzed przedszkola, ostateczne rozliczenie kosztów nastąpi po zakończeniu sezonu zimowego”.

Pani Wójt w uzupełnieniu poinformowała, że akcją odśnieżania zajmowało się b. wielu ludzi, rolnicy posiadający sprzęt wykonywali usługi odśnieżania (za wiedzą Pana Kosaka) i przedstawiają rachunki – na terenie Gminy jest ok. 10 rolników posiadających taki sprzęt. Oprócz tego ściągaliśmy sprzęt z Mrągowa – Pana Kotlarskiego, który sporo pracował na naszym terenie, szczególnie Babięta, Zyzdrojowy Wola. ZGKiM w Pieckach odśnieżał chodniki i osiedla, a drogi główne – sprzęt ciężki. Na pewno trzeba będzie dokonać przesunięć w budżecie odn. zimowego utrzymania dróg, na pewno nie zmieścimy się w 100.000 zł, a na całe roczne utrzymanie dróg w budżecie mamy 160.000 zł.

Radna Pani W. Rolka – „…sygnalizowałam u Pana Maksymowa problem śniegu przy świetlicy, jest ogromna hałda sięgająca dachu, która spłynie do świetlicy. Śnieg jest po części z jezdni, po części z nieba, ale też od sąsiadów Państwa Marzewskich – i do końca nie jestem przekonana, czy gospodarka komunalna ma sfinansować wywóz tego śniegu..”.

Radny Pan T. Pietryga – „…ZGKiM otrzymał 30.000 zł na utrzymanie chodników, czyli zostaje jeszcze 12.000 zł – tak że nie wiem, czy jest uzasadnione zwiększanie teraz dotacji o 25.000 zł, może Pan Dyrektor zwróci się o dofinansowanie w terminie późniejszym?”.

Pan Dyrektor m. In. odpowiedział, że te 30.000 zł jest na całoroczne utrzymanie chodników, a na zimowe - szczególnie gdy zima jest taka jak obecnie, było finansowanie odrębnie z Urzędu Gminy. Dodał, że jeżeli Zakład nie otrzyma zwiększenia w miesiącu kwietniu, to „zostawiamy te chodniki, niech się rozwalają, rozpadają”.

Radna Pani W. Rolka – zwróciła się z pytaniem: jak mówi ustawa – kto powinien sprzątać chodniki?

Odpowiedzi udzieliła Pani Sekretarz B. Wołkowicz; m. In. powiedziała, że zgodnie z przepisami ustawy, obowiązek właściciela nieruchomości dotyczy odśnieżania chodnika, jeżeli chodnik bezpośrednio przylega do jego nieruchomości. Jeżeli w planach, na mapach jest zaznaczony pas zieleni, dzielący nieruchomość od chodnika, to właściciel tej nieruchomości nie ma takiego obowiązku.

Radna Pani W. Rolka – „…skoro tak, bo przeważnie pas drogowy jest pasem zieleni, to może należałoby zwiększyć środki na odśnieżanie i odśnieżać we wszystkich miejscowościach, nie tylko w Pieckach, bo wszyscy skarżą się, że nie odśnieżone – a ludzie to nie mają czasu, to są starsi, schorowani. Może faktycznie trzeba byłoby się nad tym zastanowić, i wszystkie miejscowości potraktować jednakowo”.

Dalszych pytań nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2010; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, 1 gł. wstrz. się (uchwała Nr XLV/191/10).

b) zaopiniowania pr. uchwały Rady Powiatu w Mrągowie w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego …

- projekt uchwały wraz z uzasadnieniem radni otrzymali do zapoznania (jak w załączeniu); o wprowadzenie do powyższej sprawy Przewodniczący Rady zwrócił się do Przewodniczącego Rady Powiatu Pana Lucjana Kulika.
Pan L. Kulik m. In. poinformował, iż Rada Powiatu przyjęła uchwały 11 lutego i 4 września ub. roku w sprawie zmian w statucie Szpitala w Mrągowie – i zmiany te zostały wprowadzone w życie, a prawo nakazuje, aby przy zmianach statutu zasięgać opinii samorządów i wojewody, co nie było w tych przypadkach zrobione. Wojewoda zaskarżył te uchwały do Sądu Administracyjnego – za pośrednictwem Rady Powiatu. Rada Powiatu na ostatniej sesji unieważniła te uchwały – weszła w proces naprawczy, zobaczymy jak to będzie uwzględnione przez SA. Obecnie zgodnie z obowiązującą procedurą zwracamy się do rad o zaopiniowanie projektu przekształcenia Szpitala.

Radny Pan A. Marzewski – „…chciałbym poruszyć temat oddziału urologicznego – fakt, że ordynatorem był Pan Bykowski – mąż byłej Pani Dyrektor Szpitala, być może był przyczyną, że ten oddział się nie utrzymał; w sumie był on dobrze wyposażony, miał dużo pacjentów (którzy teraz muszą jeździć do Ełku, Giżycka) – i pytanie, czy koszty poniesione na ten oddział to poniósł Pan Bykowski, czy Szpital? Czy nie można było go utrzymać? co obecnie znajduje się po tym oddziale?..”

Pani Marzenna Balcerczyk – pracownik Szpitala – „..ten oddział był bardzo mało dochodowy, bo pacjenci obsługiwani przez Pana Bykowskiego byli obsługiwani przez niego prywatnie – Szpital nie miał wcale dochodu, okazało się, że przynosi straty, a nie dochody, dlatego został zlikwidowany. Odnośnie sprzętu – głównie był to sprzęt do rozbijania kamieni, co było priorytetem tego oddziału – i jak nastała Pani Bykowska można było już kupić ten sprzęt za grosze, bo ileś tam lat leasingu już mijało – można było go wykupić za 10%, ale Pani Bykowska stwierdziła, że dla Szpitala on jest już niepotrzebny – i kupił go Pan Bykowski. W tej chwili przeniesiony jest tam oddział dziecięcy, który jest gruntownie remontowany”.

Radny Pan Tomasz Jasinowicz - w wypowiedzi nt. szpitali powiatowych m. in. powiedział: „obserwuje się taką rzecz, że jest coraz mniej oddziałów, coraz mniej specjalistów, musimy się przemieszczać do większych miast, a powiatowe szpitale – to stwierdzenie specjalistów, nie przynoszą strat, bo mają puste łóżka, mało oddziałów lub takie, które przynoszą dochód – a dla nas mieszkańców nie liczą się zyski, tylko dobra obsługa, a wydaje się, że mamy coraz gorszą obsługę i coraz mniej specjalistów”.

Przewodniczący Rady Powiatu Pan L. Kulik odnosząc się powyższej wypowiedzi m. In. powiedział: „…szpitale powiatowe są małymi szpitalami, i nigdy nie będzie tak – a szczególnie w przypadku naszego szpitala, gdzie jest ok. 60.000 mieszkańców, że we wszystkim się wyspecjalizuje i we wszystkim będzie dobry. Są też pewne warunki, które nie pozwolą na stworzenie pewnych oddziałów, np. oddział urologiczny – tam potrzeba 4 specjalistów, w tym 1 z I stopniem specjalizacji – nie pozyska się tak fachowej kadry w tak małym szpitalu. Wiadomym jest, ze lekarze tutaj nie przyjdą, bo wolą duży szpital w dużym mieście, gdzie mają prywatną praktykę i wielu pacjentów. To nie jest tak, że jeżeli puste łóżka, to nie przynoszą strat – są przecież koszty osobowe, koszty stałe i one też decydują, czy jest dochód, czy nie”. Odnosząc się pytania Pana Marzewskiego co będzie po oddziale urologicznym, poinformował, że po zakończeniu remontu oddziału dziecięcego, który planuje się na kwiecień tego roku, będzie tam przeniesiona rehabilitacja i fizykoterapia.

Dalszych pytań, uwag nie wnoszono.
Przewodniczący Rady Pan J. Gleba poddał pod głosowanie wariant pozytywnego zaopiniowania pr. uchwały Rady Powiatu dot. przekształcenia Szpitala – został przyjęty 7 gł. „za”, 8 gł. wstrz. się.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Mrągowie w sprawie przekształcenia Szpitala Powiatowego im. M. Kajki w Mrągowie (opinia pozytywna); po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 8 gł. „za”, 7 gł. wstrz. się (uchwała Nr XLV/192/10).

Ad. 7 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Pani Marzenna Balcerczyk – Przewodnicząca Zarządu Osiedla w Pieckach – zwróciła się z prośbą aby skontrolować chodniki, które zostały wybudowane na osiedlu, gdyż po roztopach nastąpiło b.dużo odsunięć, wypaczeń krawężników – niedługo kończy się okres gwarancyjny i dobrze byłoby to zgłosić i naprawić. Ponadto zgłosiła, ze blok nr 2 jest teraz zalewany – polbruk położony został wyżej bloku i 3-cia klatka jest całkowicie zalana.

Pan Jan Trzciński – sołtys s. Nowe Kiełbonki – zgłosił problem – konieczność przekopania rowu, udrożnienia kanału z jeziora Nowe Kiełbonki na Nawiady; istnieją przyduchy, nieprzyjemne zapachy, a jeziora są bardzo „oblepione” i gdy przychodzi wiosna to zaczyna się tragedia – ptactwo rozciąga ryby, nieprzyjemnie wejść do wody.

Pan L. Kulik – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Pieckach – odniósł się do uwagi Pana radnego D. Michalczewskiego odn. parkingu – faktycznie jest to problem, na razie wszyscy jakoś sobie radzą, czasem jednak zdarza się, że nie można wyjechać. Z pewnością jest to jedyne miejsce do parkowania, i w swoim czasie zwróci się w sprawie drzew, bo wiele jest usychających i przy silnym wietrze zagrażają bezpieczeństwu tych samochodów.
Ponadto poinformował, że 26 marca, o godz. 16:30 w GOK w Pieckach odbędzie się podsumowanie autoewaluacji szkoły, będą występy dzieci – w związku z rozpoczęciem procedury ubiegania się o uzyskanie krajowego certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie.

Pan Stanisław Miciński – Delegat Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej w Olsztynie – odniósł się do pytania Pana radnego Puławskiego z grudniowej sesji, m. In. z wypowiedzi: Izba Rolnicza zaprosiła na swoje posiedzenie przewodniczących komisji rolnictwa z 4 gmin – przykro nam było, że nikt nie przyjechał. Posiedzenie mamy raz na kwartał – dowiem się, czy przewodniczący się usprawiedliwili, czy zlekceważyli – nasz Pan Przewodniczący Puławski jest usprawiedliwiony, bo w tym dniu miał posiedzenie swojej komisji.
Następnie przekazał informacje sołtysom, rolnikom: nt. podpisywania ew. umów z przedsiębiorcami, którzy chcą budować wiatraki – by rolnicy zwracali szczególną uwagę na treść tych umów, głównie na swoje prawa, gdyż groźba jest taka, że po likwidacji wiatraka ten przedsiębiorca posiada prawo pierwszeństwa wykupu tego gruntu;
w sprawie słupów energetycznych stojących na gruntach rolników – jest taka możliwość, że rolnik może wystąpić do Zakładu Energetycznego o płatność dzierżawy, nawet za lata ubiegłe ale w tym przypadku trzeba wystąpić na drogę sądową.

Pan Tadeusz Żuralski – sołtys s. Piecki – złożył oficjalne podziękowania mieszkańcom ul. Wolności za samodzielne odśnieżanie chodników. Wystąpił z propozycją, by np. już w miesiącu sierpniu w gazecie lokalnej zamieścić ogłoszenie – przypomnienie mieszkańcom o obowiązku odśnieżania chodników przy swoich posesjach.

Ad. 8 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

Odpowiedzi udzielone przez Panią Wójt M. Jarczewską:
- w sprawie parkingu przy szkole i gimnazjum Pieckach zgłoszonej przez Pana radnego D. Michalczewskiego – jest to działka Skarbu Państwa, którą zawiaduje Powiat. Głównie chodzi o to, żeby ten parking udrożnić, postawiliśmy za przystankiem znak zakaz zatrzymywania się i postoju, jednak nikt go nie przestrzega, ludzie stawiają samochody gdy przyjeżdżają do lekarza. Powstał zasadniczy błąd kiedy Pan dr Ziemba otwierał prywatną praktykę – i nie wiem jak to się stało, że nadzór budowlany przyjął przychodnię bez własnego parkingu, co obecnie bardzo utrudnia sytuację. Być może uda nam się w przyszłości wspólnie z Powiatem utwardzić, zrobić ten parking z prawdziwego zdarzenia, przede wszystkim z odwodnieniem;

- w sprawie drogi nr 610 zgłoszonej przez Pana radnego T. Pietrygę – faktycznie były założenia, że droga ta będzie remontowana po puszczeniu ruchu przez Zgon – zasygnalizuję tą sprawę Panu Dyrektorowi Zarządu Woj. Dróg, zapytam kiedy podejmą sprawę remontu tej drogi;

- w sprawach zgłoszonych przez Panią Przewodniczącą Osiedla – chodnik na osiedlu jest na gwarancji, na pewno będziemy sprawdzali stan wszystkich chodników po zimie i zgłosimy do naprawy. Odn. bloku nr 2 – ten blok posadowiony jest bardzo nisko i zalewanie jest jego bolączką od lat, być może trzeba będzie pomyśleć o zebraniu wody w przeciwnym kierunku, ale na dziś nie możemy tu nic zrobić;

- w sprawie zgłoszonej przez Pana sołtysa z Nowych Kiełbonek – nic mi nie wiadomo o tym kanałku, sprawdzę czyj on jest, będę rozmawiała na ten temat z Panem Nurczykiem z WZUWiM w Olsztynie.

Odpowiedzi na pytania z zakresu gospodarki komunalnej udzielił Dyrektor ZGKiM Pan S. Żbikowski:
- w sprawie spadków ciśnienia w Jakubowie, zgłoszonej przez Pana radnego A. Brodzika –m. In. w trakcie wyjaśnień stwierdził, że być może jest to za mały przepływ, być może wada jakiegoś urządzenia – trzeba pojechać na miejsce, sprawdzić i wówczas dojść do przyczyny;

- w sprawach pytań Pana radnego T. Jasinowicza: odn. oleju – na dzień dzisiejszy koszty, tak jak w całej Polsce w związku z tegoroczną ciężką zimą, wzrosły w granicach 40%; wcześniej kupowaliśmy olej w cenie 1.760 zł za tonę, dziś już 1.920 zł. Rozliczenie za cały okres grzewczy będzie dopiero po jego zakończeniu – myślę, że w maju powinniśmy już wszystko wiedzieć, Na dzień dzisiejszy wiem, że wyprodukowaliśmy więcej energii i wiem, że więcej zużyliśmy oleju – o ok. 40%.
Co do dokumentacji – szczerze mówiąc od początku jestem w kropce, gdyż wg tego co się dzieje na rynku, to trudno coś powiedzieć, każda decyzja może być zła. Na pewno nikt nie wejdzie w sprzedaż i odzyskiwanie pieniędzy. Jeżeli dla Zakładu pozostanie tylko odkupywanie energii i odzyskiwanie pieniędzy, to sytuacja nie będzie wesoła. W tej chwili już widać, że przy wyższych temperaturach – przy takiej zimie jak obecnie, ucieka nam ciepło w powietrze, na dziś jest to ponad 20%, a za 2 – 3 lata może to być 40 – 50% - i trzeba będzie zapłacić, a pomierniki ciepła są na każdym węźle.

Pan T. Jasinowicz zwrócił się z pytaniem do Dyrektora ZGKiM – czy wyda opinię nt. dokumentacji – jako człowiek, który najwięcej wie o ciepłownictwie w naszej gminie.
Pan Dyr. S. Żbikowski m. In. powiedział, że nie jest przekonany czy ten kierunek jest dobry, ale twierdzi, że jeśli ktokolwiek przejmie kotłownię – zna zasadach które proponuje Pan Olasek, to Zakład będzie miał jeszcze większe długi jak dotychczas.

Ad. 9 - zamknięcie obrad

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad XLV Sesji Rady Gminy Piecki został wyczerpany i zrealizowany, po czym ogłosił zamknięcie sesji.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przebieg obrad Rady w całości zarejestrowany na nośniku cyfrowym.

Przewodniczący Rady
Jan Gleba

Protokółowała:
Joanna Kaczyńska

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2010-03-16
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2010-03-16 10:15:13
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2010-03-16 10:26:16
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:20:44
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
776 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony