Protokoły z sesji Rady Gminy
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
PROTOKÓŁ Nr XXXIV/2017 Sesji Rady Gminy Piecki z 31 marca 2017r.
Informacja ogłoszona dnia 2017-05-04 14:26:37 przez Tyberiusz Maksymow, informacja należąca do archiwum
Akapit nr 1 - brak tytułu
PROTOKÓŁ Nr XXXIV/2017
XXXIV Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 31 marca 2017 r. pod przewodnictwem Pana Tomasza Jasinowicza – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:00 – 13:10.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności,
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Sekretarz Gminy – Zastępca Wójta Pani Bożena Wołkowicz.
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz dokonał otwarcia XXXIV Sesji przy obecności 12 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, po czym przystąpiono do realizacji porządku obrad, jak niżej:
Porządek obrad:
-
Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
-
Zapytania i wolne wnioski radnych.
-
Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
-
Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
-
Przyjęcie uchwał w sprawach:
-
zmiany budżetu gminy na 2017 rok,
-
dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego,
-
określenia kryteriów przyjmowania kandydatów do przedszkola i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Piecki na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, liczby punktów za poszczególne kryteria oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów,
-
postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne,
-
ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku oraz określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tych nieruchomości,
-
wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych położonych na terenie Gminy Piecki,
-
poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa,
-
przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Piecki na 2017 rok”,
-
wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz ENERGA S. A. z siedzibą w Gdańsku,
-
przyjęcia do realizacji zadania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddziału w Olsztynie z zakresu utrzymania chodników, przejść dla pieszych i poboczy znajdujących się w pasie drogowym drogi krajowej Nr 58 na terenie Gminy Piecki.
-
-
Sprawozdania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach:
a) z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w 2016 roku,
b) z działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w 2016 r.,
c) z realizacji zadań ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w 2016 r.
-
Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
-
Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
-
Zamknięcie obrad.
Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
Pani Marzenna Balcerczyk – korzystając z obecności Pana Prezesa ZGKiM sp. z o. o. w Pieckach zapytała na jakim etapie są działania związane z budową bloku wielorodzinnego na osiedlu w Pieckach.
Pani radna Teresa Dworczak – poprosiła o rozszerzenie informacji przez Pana Prezesa o jakość wody z wodociągu w Pieckach.
Pan Andrzej Brodzik – zwrócił się do Pani Dyrektor Zespołu Szkół w Pieckach o ogólną informację nt. dzisiejszego strajku oświaty – jak to wygląda w naszej gminie?
Ad. 3 – przyjęcie protokołów z poprzednich sesji
Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poinformował, że do przyjęcia pozostają protokoły z ostatnich sesji, tj. Nr XXXII/2017 z 28 lutego 2017 r. i Nr XXXIII/2017 (sesji nadzwyczajnej) z 10 marca 2017 r. Protokoły wyłożone były wcześniej do wglądu na sali obrad, po czym ich przyjęcie poddał pod głosowania:
-
Nr XXXII/2017 – 12 gł. „za”;
-
Nr XXXIII/2017 – 12 gł. „za”;
Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym
Informacja pisemna z działalności Wójta sporządzona na podstawie wydanych zarządzeń w okresie od 28 lutego do 30 marca 2017 r. została przedłożona radnym oraz sołtysom i zaproszonym gościom do zapoznania, stanowi załącznik do nin. protokołu.
Pani B. Wołkowicz – Zastępca Wójta przedstawiła powyższą informację - omówiła sprawy będące przedmiotem poszczególnych zarządzeń oraz przekazała dodatkowe informacje nt. ważniejszych działań Wójta w tym okresie – m. in.:
-
6 marca Pani Wójt przyjęła delegację innych samorządów oraz Zarządu ZGOK w Olsztynie; tematem spotkania było omówienie dalszych kroków w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych przez ZGOK oraz problemu umowy wykonawczej – ew. podjęcia na nowo;
-
6 marca odbył się przetarg na sprzedaż działki w Pieckach – przetarg wygrali Państwo Sypniewscy kwotą 42.400 zł, w dniu wczorajszym podpisany został akt notarialny;
-
10 marca Pani Wójt odbyła naradę z sołtysami, odbyła się też sesja nadzwyczajna Rady Gminy;
-
15 marca – P. Wójt wzięła udział w posiedzeniu Komisji ds. oświaty, na którym głównie omawiano stan budynku likwidowanej Szkoły Podstawowej w Starych Kiełbonkach,
-
16 marca P. Wójt wraz z Dyrektorem ZOPO Panem K. Grygo oraz dyrektorami szkół uczestniczyli w konferencji w Olsztynie w sprawie reformy oświatowej,
-
17 marca – spotkanie z dyrektorami szkół w sprawie opracowania arkuszy organizacyjnych na następny rok szkolny.
Ad. 5 – przyjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian budżetu gminy na 2017 rok
Propozycje zmian przedstawiła i omówiła Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz – wg propozycji pisemnych stanowiących załącznik do nin. protokołu; dotyczą zmian w planie dochodów i wydatków, przesunięć środków w ramach budżetu oraz zmian w funduszach sołeckich – zmiana przedsięwzięć w sołectwach Bobrówko, Gant i Machary.
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2017 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/199/17);
b) dostosowania szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego
Powyższą sprawę przedstawiła Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz; m.in. przekazała, że w związku z trwającą reformą oświatową Rada podjęła już uchwałę dot. projektu sieci szkół w naszej Gminie; projekt tej sieci podlegał zaopiniowaniu przez Kuratora Oświaty – otrzymaliśmy opinię tzw. pozytywną warunkową – Kurator przyjmuje projekt organizacji szkół i przedszkoli, z tym, że winniśmy zmienić zapis dot. wskazania realizacji obowiązku szkolnego dla dzieci z Krutyni i Dłużca w zakresie klas VII-VIII w Szkole Podstawowej w Pieckach. Pan Kurator jest zdania, że szkoły muszą być 8-klasowe, bo jest to założeniem całego systemu oświaty – powinniśmy więc dostosować nasze szkoły do funkcjonowania jako 8-klasowe. Opinia Kuratora jest dla nas wiążąca (służy tylko skarga do NSA) i w takiej sytuacji – po konsultacji też z Kuratorium, musieliśmy zaproponować Radzie projekt uchwały zgodny z opinią Kuratora, tj. sieć pozostaje jak dotychczas – bez zapisu, że dzieci z Krutyni i Dłużca realizują klasy VII-VIII w szkole w Pieckach. W tej sytuacji dzieci te – za zgodą rodziców, mogą realizować ten obowiązek w szkole w Pieckach (tu Pani Dyrektor Zespołu Szkół J. Pietrzykowska poinformowała, ze takie wnioski rodziców już wpływają).
Uwag do powyższego projektu nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 11 gł. „za”, 0 wstrz., 1 gł. przeciw (uchwała Nr XXXIV/200/17);
c) określenia kryteriów przyjmowania kandydatów do przedszkola ….
Powyższą sprawę przedstawiła Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz; m.in.: dotychczas kryteria przyjmowania dzieci ustalał dyrektor przedszkola, obecnie w związku ze zmianą ustawy Prawo oświatowe wprowadzone zostały inne, dodatkowe kryteria, które ustala Rada Gminy – stosowane w przypadku większej ilości kandydatów niż miejsc w przedszkolu; dodatkowe kryteria jak podane w projekcie uchwały.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów przyjmowania kandydatów do przedszkola i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Piecki na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, liczby punktów za poszczególne kryteria oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/201/17);
d) postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych z nieruch. Niezamieszkałych ...
Pani Sekretarz m. in. wyjaśniła, że obecnie, zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, proponuje się objęcie gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych nieruchomości, na których nie zamieszkują, a powstają odpady, tj. nieruchomości wykorzystywanych letniskowo, rekreacyjnie, a także na prowadzenie działalności gospodarczej.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/202/17);
e) ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za odpady komunalne ...
Pani Sekretarz m. in. wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy określenia wysokości opłaty za odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych, wykorzystywanych jedynie przez część roku, tj.: za odpady zbierane selektywnie – 168 zł rocznie, za odpady nie zbierane selektywnie – 252 zł rocznie. Tryb składania deklaracji o wysokości opłaty za odpady jak dla nieruchomości zamieszkałych, jak również tryb egzekucji.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku oraz określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tych nieruchomości; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/203/17);
- ogłoszenie przerwy w obradach -
f) wzoru deklaracji o wysokości opłaty za odpady komunalne ...
Pani Sekretarz m. in. wyjaśniła, projekt powyższej uchwały dotyczy przyjęcia wzoru deklaracji składanej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne; 1-wszą deklarację składają nie później niż 15 maja br. Określony został również wzór deklaracji składanej w formie elektronicznej.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych położonych na terenie Gminy Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/204/17);
g) poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa
Pani Sekretarz m. in. wyjaśniła, że dotychczas obowiązywała uchwała Rady w tej sprawie z 2016 r. - ZGKiM Sp. z o. o. w Pieckach wskazany był jako inkasent opłaty od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, obecnie ze względu na objęcie nieruchomości niezamieszkałych gminnym systemem odbioru odpadów, należy również te nieruchomości uwzględnić w uchwale – stąd potrzeba jej zmiany.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za” - jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/205/17);
h) przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami … na 2017 rok”
Pani Sekretarz m.in. przekazała, że z ustawy o ochronie zwierząt wynika, iż Rada Gminy ma obowiązek przyjmować corocznie program opieki nad zwierzętami, ustawa ta też określa, co taki program ma zawierać i regulować – przedstawienie danych wg projektu programu. Program na 2017 rok zadaniowo jest bardzo podobny do Programu z roku ubiegłego, środki na jego realizację zwiększone o 1.000 zł i wynoszą 131.500 zł, z czego większość przeznaczona na utrzymanie naszych psów w schronisku w Baginicach, ponadto na zakup karmy dla kotów i ich sterylizację i kastrację. Na wczorajszym wspólnym posiedzeniu komisji zgłoszona została propozycja, żeby zastanowić się nad zmniejszeniem środków na dokarmianie kotów, a zwiększeniem na sterylizację i usypianie ślepych miotów, gdyż populacja kotów dziko żyjących rośnie w zastraszającym tempie
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Piecki na 2017 rok”; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 11 gł. „za”, 0 przeciw, 0 wstrz. (uchwała Nr XXXIV/206/17);
i) wyrażenia zgody na ustanowienie służebności przesyłu ...
Pani Sekretarz m. in. wyjaśniła, że ustanowienie służebności dotyczy działki gminnej w Pieckach dla umożliwienia budowy przyłącza kablowego pod ziemią o długości 3 metrów.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności przesyłu na rzecz ENERGA Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 11 gł. „za”, 0 przeciw, 0 wstrz. (uchwała Nr XXXIV/207/17);
j) przyjęcia do realizacji zadania GDDiA ...
Pani Sekretarz m. in. wyjaśniła, że zadanie dotyczy utrzymania chodników, poboczy i przejść dla pieszych przy drodze krajowej Nr 58 na odcinkach: miejscowość Stare Kiełbonki i most w Zgonie. Przejęcie tego zadania nastąpi w drodze Porozumienia pomiędzy GDDKiA a Wójtem Gminy Piecki; podobne Porozumienie z GDDKiA zawarte jest na drogę Nr 59 – w zakresie utrzymania chodników w m. Piecki.
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddziału w Olsztynie z zakresu utrzymania chodników, przejść dla pieszych i poboczy znajdujących się w pasie drogowym drogi krajowej Nr 58 na terenie Gminy Piecki; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 12 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXIV/208/17);
Ad. 6 – sprawozdania GOPS w Pieckach
a) z realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2016 roku
- powyższe sprawozdanie przedstawiła Kierownik GOPS w Pieckach Pani Teresa Nowacka – wg sprawozdania pisemnego, stanowiącego załącznik do niniejszego protokołu – głównie skupiając się na omówieniu zrealizowanych zadań Programu, wyszczególnionych w sprawozdaniu finansowym, ogółem na kwotę 160.000 zł.
Sprawozdanie zamieszczone również na stronie internetowej GOPS.
Pytań nie zgłaszano.
Sprawozdanie zostało przyjęte w głosowaniu 12 gł. „za”, tj. jednogłośnie;
b) z działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w 2016 r.
- powyższe sprawozdanie przedstawiła Pani Agnieszka Mieszała - pracownik socjalny GOPS w Pieckach – wg danych zawartych w sprawozdaniu pisemnym, stanowiącym załącznik do niniejszego protokołu.
Pytań nie zgłaszano.
Sprawozdanie zostało przyjęte w głosowaniu 12 gł. „za”, tj. jednogłośnie;
b) z realizacji zadań ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w 2016 r.
- powyższe sprawozdanie przedstawiła Kierownik GOPS Pani Teresa Nowacka – wg danych zawartych w sprawozdaniu pisemnym, stanowiącym załącznik do niniejszego protokołu.
Pytań nie zgłaszano.
Sprawozdanie zostało przyjęte w głosowaniu 12 gł. „za”, tj. jednogłośnie.
Ad. 7 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości
Pani Jadwiga Kulas – sołtys s. Nawiady zapytała o termin przetargu na remonty dróg gminnych, bo mieszkańcy zgłaszają takie potrzeby – odpowiedź Pani Sekretarz: 6 kwietnia br.;
Pani Wiesława Rolka – sołtys s. Stare Kiełbonki - zapytanie w sprawie opłaty ryczałtowej za odpady dla nieruchomości niezamieszkałych – czy nie będzie problemu z działkami rolnymi, na których stoją domki letniskowe -
- wyjaśnienie Pani Sekretarz – opłata dotyczy każdej nieruchomości, na której powstają odpady;
Ponadto Pani W. Rolka zwróciła się z prośbą do Pana Prezesa ZGKiM M. Kozaka o wcześniejsze powiadamianie mieszkańców o awariach i wyłączeniach dostaw wody, żeby mogli się jakoś do tego przygotować, np. nie używać pralek.
Ad. 8 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski
Odpowiedzi udzielone przez Pana Prezesa M. Kozaka, m.in.:
-
odnośnie etapu budowy bloku wielorodzinnego – wykonana kompletna dokumentacja projektowa, skierowany do Starostwa Powiatowego wniosek o pozwolenie na budowę; po otrzymaniu pozwolenia do przeprowadzenia przetargi na budowę i na kredyt. Po przetargu będzie można określić koszty 1 m2 – spodziewają się poniżej 3 tys. zł za m2. Projekt jest na 30 mieszkań, o powierzchni od 40 do 60 m2; poddasze będzie nieużytkowe;
-
odnośnie jakości wody – generalnie pod względem bakteriologicznym i chemicznym wszędzie jest w porządku, pod względem fizycznym niestety jest problem w Starych Kiełbonkach i Pieckach – z nitką od hydroforni do Krzywego Rogu. Sieć na tych odcinkach planowana jest do płukania – przy współpracy i wykorzystaniu samochodów OSP. Nie ma możliwości płukania przyłączy – i tu będą proponować odjęcie 1 m3 od zużytej wody przez użytkownika przyłącza – dla przepłukania przez niego własnego przyłącza.
Dyrektor Zespołu Szkół w Pieckach Pani Jadwiga Pietrzykowska udzieliła wyjaśnień nt. dzisiejszego strajku oświaty i sytuacji w gminie Piecki – m.in.: strajk jest ogólnopolski, w naszej gminie strajk poparło 56 nauczycieli, przystąpiło 38, z tego 9 strajkuje w Zespole Szkół w Pieckach. Lekcje, zajęcia szkolne odbywają się normalnie.
Ad. 9 – zamknięcie obrad
W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XXXIV Sesji Rady Gminy Piecki, Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz ogłosił zamknięcie obrad.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
Protokół sporządziła:
Joanna Kaczyńska
Pobierz dane XML PROTOKÓŁ Nr XXXIV/2017 Sesji Rady Gminy Piecki z 31 marca 2017r. Drukuj informację PROTOKÓŁ Nr XXXIV/2017 Sesji Rady Gminy Piecki z 31 marca 2017r.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Piecki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Joanna Kaczyńska |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2017-05-04 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Joanna Kaczyńska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2017-05-04 14:26:22 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2017-05-04 14:26:37 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2019-01-21 10:19:04 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 552 raz(y) |