ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XV/2019 Sesji Rady Gminy Piecki z 28 listopada 2019 r.

Informacja ogłoszona dnia 2019-12-31 12:15:19 przez Tyberiusz Maksymow

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XV/2019
 
XV Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 28 listopada 2019 r. pod przewodnictwem Pana Tomasza Jasinowicza – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
 
Transmisja obrad XV Sesji Rady Gminy Piecki znajduje się na stronie internetowej Gminy Piecki oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Piecki (bip.piecki.com.pl)*
 
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:05 – 12:00.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności (nieobecni: M. Balcerczyk, M. Kamińska);
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Skarbnik Gminy Pani Agata Naumowicz,
- Sekretarz Gminy Pan Hubert Sadownikow,
- Radca Prawny Urzędu Gminy Pan Dariusz Bączek.
 
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz dokonał otwarcia XV Sesji przy obecności 12 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych – lista obecności w załączeniu do niniejszego protokołu (Załącznik nr 1), stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, po czym przystąpiono do realizacji porządku obrad, jak niżej:
 
Porządek obrad:
  1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Zapytania radnych.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Podjęcie uchwał w sprawach:
  5. ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
  6. ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
  7. zmian budżetu gminy na 2019 rok;
  8. wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Gminą Miasto Mrągowo w sprawie udzielenia pomocy finansowej przez Gminę Piecki w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na rekultywację i monitoring składowiska odpadów w Polskiej Wsi;
  9. ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku oraz określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tych nieruchomości;
  10. określenia warunków udzielenia bonifikaty i wysokości stawek procentowych przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców;
  11. przyjęcia „Programu współpracy Gminy Piecki na rok 2020 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  12. przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Piecki na lata 2019-2032.
  13. Wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości.
  14. Odpowiedzi na zapytania radnych.
  15. Zamknięcie obrad.
 
Ad. 2 – zapytania radnych – nie zgłoszono.
Ad. 3 – przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poinformował, że protokół z ostatniej sesji, tj. Nr XIV/2019 z dnia 28 października 2019 r. wyłożony był przed sesją do wglądu na sali obrad, można było się z nim zapoznać także w biurze Rady, po czym zapytał czy są do niego ew. pytania bądź uwagi – nie zgłoszono, przyjęcie protokołu poddał pod głosowanie imienne, w wyniku którego został przyjęty 12 gł. „za”, tj. jednogłośnie; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 2;
 
Ad. 4 – przyjęcie uchwał w sprawach:
 
a) ustalenia stawek podatku od nieruchomości
 
Na wstępie Wójt Gminy Pani A. Kurczewska podziękowała radnym za wczorajsze konsultacje w sprawie stawek podatkowych – wspólne ustalenie propozycji, które dzisiaj przedstawione będą do uchwalenia. Będzie podwyżka podatków, jednak nie do max stawek ustawowych, mając na względzie zarówno możliwości mieszkańców – podatników, ale również ich potrzeby i oczekiwania co do stanu i rozwoju gminy.
 
- na sesję doszła radna Pani W. Rolka – stan Rady 13 radnych;
 
Skarbnik Gminy Pani A. Naumowicz przedstawiła i omówiła proponowane stawki w podatku od nieruchomości – wg materiału pomocniczego stanowiącego załącznik do projektu uchwały, w tym podała informacje nt. procentowego wskaźnika wzrostu w poszczególnych stawkach (na pytanie Pana Przewodniczącego T. Jasinowicza).
 
Pan radny A. Brodzik – zgłosił pytanie o ubytek w dochodach gminy z tyt. niezastosowania max stawek ustawowych – jego zdaniem to ok. 1 mln zł.
Pani Skarbnik podała (po późniejszej przerwie w obradach), iż skutek finansowy z powyższego tytułu za rok 2019 wyniósł 1.533.000 zł, za rok 2020 wyniesie 927.000 zł.
 
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/92/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 3;
 
b) ustalenia stawek podatku od środków transportowych
 
Skarbnik Gminy Pani A. Naumowicz poinformowała, że przyjęty został 3% wzrost w każdej z proponowanych stawek w poszczególnych rodzajach pojazdów. Ogółem zarejestrowanych środków transportowych, od których płacony jest podatek mamy w gminie 174, w tym: 56 samochodów ciężarowych, 43 ciągniki siodłowe, 63 przyczep i naczep oraz 10 autobusów.
 
Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/93/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 4;
 
c) zmian budżetu gminy na 2019 rok
 
- propozycje zmian przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Pani Agata Naumowicz – wg propozycji pisemnych stanowiących załącznik do projektu uchwały; zmiany w zakresie planu dochodów i wydatków, zmiany zadań w funduszach sołeckich (Babieta, Jakubowo, Stare Kiełbonki), przeniesienia środków w planie wydatków Urzędu Gminy, GOPS oraz jednostek oświatowych – SP Piecki i SP Nawiady, zgodnie ze złożonymi wnioskami.
P. Skarbnik podała poprawne kwoty wydatków i dochodów bieżących do projektu uchwały – jak w propozycjach pisemnych (wystąpił błąd rachunkowy).
 
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2019 rok, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/94/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 5;
 
d) zgody na zawarcie umowy z Gminą Miasto Mrągowo …
 
- wyjaśnień udzieliła Wójt A. Kurczewska, m.in.: w 2011 r. (na okres 10 lat) zawarte zostało porozumienie gmin powiatu mrągowskiego dot. rekultywacji składowiska odpadów w Polskiej Wsi; gminy są zobowiązane do corocznego ponoszenia kosztów utrzymania, tj. rekultywacji i monitoringu tego składowiska – nasz udział 7,28% i na 2019 r. wynosi 9.115 zł.
 
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Gminą Miasto Mrągowo w sprawie udzielenia pomocy finansowej przez Gminę Piecki w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na rekultywację i monitoring składowiska odpadów w Polskiej Wsi, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/95/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 6;
 
e) ustalenia ryczałtowej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi …
 
- wyjaśnień udzieliła Wójt A. Kurczewska, m.in.: w kwietniu 2019 r. Rada uchwaliła stawkę ryczałtową za odbiór odpadów z nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jednakże w trybie nadzoru prawnego uchwała została unieważniona przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Olsztynie – ze względu na wprowadzenie ryczałtowej stawki rocznej w trakcie roku. Obecnie proponowane stawki to 168 zł od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej rekreacyjnie oraz jej trzykrotność w przypadku gdy odpady nie są zbierane w sposób selektywny – na autopoprawkę Wójta do projektu uchwały przewidującego dwukrotność stawki.
 
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku oraz określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tych nieruchomości, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowane imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/96/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 7;
 
f) określenia warunków bonifikaty ….
 
Wyjaśnień udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, m.in., iż proponowana uchwała ma na celu uregulowanie kwestii poniesionych kosztów gminy przy remontach budynków komunalnych; wysokość bonifikat pozostaje bez zmian, proponuje się wprowadzenie zapisu, że do ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego na rzecz najemcy dolicza się odpowiednio do ilości udziałów kwotę kosztów wykonanego przez gminę remontu (np. dachu).
 
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie określenia warunków udzielenia bonifikaty i wysokości stawek procentowych przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 12 gł. „za”, 1 wstrz., 0 przeciw (uchwała Nr XV/97/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 8;
 
g) przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi … na 2020 r.
 
Wyjaśnień udzielił Sekretarz Gminy Pan H. Sadownikow, m.in., iż proponowany Program jest podstawowym dokumentem określającym zasady współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania własne gminy, wyłonionymi w trybie konkursowym. Program określa kwotę na realizację zadań w nim przewidzianych na 2020 rok – 188.000 zł.
Poinformował o autopoprawce Wójta do projektu Programu – w § 4 ust. 2c skreślenie słów „piłki nożnej”.
 
Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Piecki na rok 2020 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/98/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 9;
 
g) przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest na lata 2019-2032
 
Wyjaśnień udzielił Sekretarz Gminy Pan H. Sadownikow, m.in.: Gmina Piecki posiada taki Program na lata 2012-2032, jednak dokument ten jest już nieaktualny, wymaga zmian. W 2019 r. przeprowadzona została inwentaryzacja azbestu na terenie Gminy, której wyniki stanowią część obecnie przedkładanego Programu; ogółem na terenie naszej gminy znajduje się 1800 ton azbestu, zlokalizowanego w ponad 680 miejscach. Dotychczas azbest odbierany był w przypadkach, gdy był już zdjęty i składowany na nieruchomości – czekał na odbiór. Problemem występuje przy konieczności położenia nowego pokrycia dachowego w przypadku zdjęcia dachu zawierającego azbest – koszty nowego dachu są b. wysokie, wielu mieszkańców nie jest w stanie ponieść takiego wydatku.
Posiadanie Programu pozwala gminie ubiegać się o uzyskanie dofinansowania na usuwanie wyrobów zawierających azbest.
 
Uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan A. Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Piecki na lata 2019-2032, po czym Przewodniczący Rady Pan T. Jasinowicz poddał pod głosowanie imienne przyjęcie uchwały w w/w sprawie – została przyjęta 13 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XV/99/19); imienny wykaz głosowania stanowi załącznik Nr 10;
 
Ad. 5 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości
 
Pani Jadwiga Damięcka – sołtys s. Szklarnia – zgłosiła awarię oświetlenia ulicznego – lampy gasną i zapalają się, niektóre w ogóle nie świecą.
 
Ad. 6 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski
 
P. Wójt – sprawa awarii oświetlenia do zgłoszenia firmie wykonującej naprawy.
 
Ad. 7 – zamknięcie obrad
 
W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XV Sesji Rady Gminy Piecki, Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz ogłosił zamknięcie obrad.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
 
Protokół sporządziła:
Joanna Kaczyńska
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2019-12-31
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2019-12-31 12:15:04
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2019-12-31 12:15:19
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-12-31 12:15:19
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
403 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony