ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr LXVIII/2023 z 22 listopada 2023 r.

Informacja ogłoszona dnia 2023-12-28 15:02:55 przez Tyberiusz Maksymow

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr LXVIII/2023
LXVIII Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 22 listopada 2023 r. pod przewodnictwem Pana Tomasza Jasinowicza – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
 
Transmisja obrad LXVIII Sesji Rady Gminy Piecki znajduje się na stronie internetowej Gminy Piecki (https://gminapiecki.pl) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Piecki (https://bip.piecki.com.pl)
 
Miejsce posiedzenia: Sala Posiedzeń Urzędu Gminy Piecki.
Czas trwania obrad: 10:08 – 12:35.
W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności (nieobecni radni: Łukasz
Bałdyga, Maria Jarczewska, Paweł Serowik, Stanisław Trzciński),
- sołtysi z terenu Gminy - wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy – Agnieszka Kurczewska,
- Skarbnik Gminy - Agata Naumowicz,
- Sekretarz Gminy – Hubert Sadownikow.
 
Streszczenie obrad:
 
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz dokonał otwarcia LXVIII Sesji Rady Gminy Piecki, powitał Wójt Gminy Panią Agnieszkę Kurczewską, Sekretarza Gminy Pana Huberta Sadownikow, Skarbnik Panią Agatę Naumowicz, zaproszonych gości i pozostałe osoby biorące udział w sesji.
W dalszej kolejności Przewodniczący stwierdził zachowanie prawomocności obrad przy obecności 11 radnych - na ustawowy skład Rady 15 radnych – lista obecności w załączeniu do niniejszego protokołu (załączniki nr 1 i 2),   stwierdził zachowanie prawomocności obrad.
Następnie Przewodniczący przystąpił do realizacji porządku obrad, jak niżej:
  1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
  2.  Przyjęcie protokołu Nr LXVII/2023 z dnia 31 października 2023 r.
  3.  Zapytania radnych.
  4.  Podjęcie uchwał w sprawach:
  1. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2023-2032;
  2. zmian budżetu gminy na 2023 rok;
  3. ustalenia stawek podatku od nieruchomości;
  4. ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
  5. obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2024;
  6. ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową, dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty;
  7. zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych;
  8. wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w obrębie geodezyjnym Piecki gmina Piecki;
  9. wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu;
  10. wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz ENERGA – OPERATOR S.A.
  11. ustalenia wysokości opłat za korzystanie ze słupów oświetlenia ulicznego stanowiących własność Gminy Piecki;
  12. określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze sąsiedzkie  oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, a także trybu ich pobierania;
  13. przyjęcia Rocznego Programu współpracy Gminy Piecki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok.
  1. Wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości.
  2. Odpowiedzi na zapytania radnych.
  3. Zamknięcie obrad.
 
- Ad. 2) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji:
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz poinformował, że protokół został sporządzony i był wyłożony do wglądu w sali posiedzeń, tj. Nr LXVII/2023 z dnia 31 października 2023 r. Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec powyższego przyjęcie protokołu Nr LXVII/2023 poddał pod głosowanie imienne, w wyniku, którego został przyjęty 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 3.
 
- Ad. 3) Zapytania radnych:
Brak zapytań i uwag.
 
- Ad. 4) Podjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2023-2032:
Skarbnik Pani Agata Naumowicz omówiła projekt uchwały dotyczący WPF. Poinformowała o wprowadzonych zmianach, które dotyczą aktualizacji w zakresie planowanych dochodów i wydatków budżetu gminy w roku bazowym. Wynik budżetu to deficyt w wysokości 5 689 343,63 zł. W wykazie przedsięwzięć na lata 2023-2026 wprowadza się zmiany na zadaniu „Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Piecki” zwiększa się nakłady ogółem o kwotę 161 000,00 zł do kwoty 2 321 000,00 zł, limit wydatków na 2023 rok wynosi 5 000,00 zł, a na 2024 rok 2 313 000,00 zł.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
          Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2023-2032, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 4 (uchwała Nr LXVIII/410/23).
 
b) zmian budżetu gminy na 2023 rok:
Projekt uchwały omówiła Pani Skarbnik. Przedstawiła propozycję zmian budżetu gminy na 2023 rok, dotyczących dochodów zwiększenia, dochodów zmniejszenia, dochodów przeniesienia, wydatków zwiększenia oraz wydatków zmniejszenia. Poinformowała, że planowane dochody to kwota 52 537 249,88 zł, planowane wydatki to kwota 58 226 593,51 zł, a deficyt budżetu będzie to kwota  5 689 343,63 zł.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
          Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały zmian budżetu gminy na 2023 rok, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 5 (uchwała Nr LXVIII/411/23).
 
c) ustalenia stawek podatku od nieruchomości:
Projekt uchwały omówiła Skarbnik Pani Agata Naumowicz, informując, że podatki
i opłaty lokalne stanowią dochody własne gminy, a podstawowym ich źródłem jest podatek od nieruchomości. Nadmieniła, że zgodnie z przepisami prawa kompetencje do ustalenia wysokości stawek tego podatku posiada Rada Gminy, z tym, że nie mogą one przekroczyć stawek określonych corocznie przez Ministra Finansów, ogłoszonych Obwieszczeniem z dnia 21 lipca 2023 roku – w tym roku jest to 15%. Skarbnik nadmieniła, że w przedstawionym projekcie uchwały w sprawie stawek od nieruchomości na 2024 rok zaproponowane zostały stawki podatkowe, zwaloryzowane o wskaźnik 8% w stosunku do stawek podatkowych obowiązujących w 2023 roku.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
          Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 6 (uchwała Nr LXVIII/412/23).
 
d) ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych:
      Projekt uchwały omówiła Pani Skarbnik, informując, że zgodnie z przepisami prawa Rada Gminy w drodze uchwały określa wysokość stawek podatku od środków transportowych,
z tym, że wysokość tych stawek nie może przekroczyć stawek maksymalnych ogłoszonych w Obwieszczeniu Ministra Finansów, ale również nie może być mniejsza niż ustalone na rok 2024 stawki minimalne podatku od środków transportowych. Nadmieniła, że proponowany projekt uchwały określa wysokość stawek podatku od środków transportowych od samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i balastowych powyżej 3,5 tony, od przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od
7 ton oraz wysokość stawek podatku od autobusów. W dalszej kolejności Pani Skarbnik wytłumaczyła, iż Rada Gminy uchwala stawki podatku od środków transportowych
w zależności od rodzaju środka transportowego, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, liczby osi oraz rodzaju zawieszenia. Podatek od środków transportowych dla autobusów wyróżnia dwie stawki, dla autobusów, które mają mniej niż 22 miejsca siedzące oraz równej lub wyższej niż 22 miejsca. W tym miejscu Pani Skarbnik podkreśliła, że zaproponowany wariant stawek podatku od środków transportowych został podwyższony o 8% w stosunku do roku poprzedniego, a stawki mieszczą się w granicach określonych przepisami prawa o podatkach
i opłatach lokalnych.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
     Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 7 (uchwała Nr LXVIII/413/23).
 
e) obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2024:
            Projekt uchwały omówiła Pani Skarbnik, informując, że podatek rolny stanowi równowartość pieniężną odpowiadającą 2,5q żyta (w przypadku gospodarstw rolnych) lub 5q (w przypadku działek rolnych), obliczoną według średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów, będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego. Skarbnik nadmieniła, że cena żyta na 2024 rok ogłoszona została w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
z dnia 19 października 2023 r. i wynosi 89,63 zł za 1dt. Wartość jaka została zaproponowana w projekcie uchwały to 82,36 zł za 1dt, gdzie będzie to stanowić 91,9% stawki ustawowej.
            W tym miejscu głos zabrała radna Pani Wiesława Rolka, informując, że sytuacja rolników w tym roku jest ciężka ze względu na suszę, gdzie ich dochody zostały obniżone
o 30-40%, w zależności kto czym się zajmuje. Radna zauważyła, że wszystkie podatki podnoszone są o 8 % w stosunku do roku 2023, a podatek rolny w tym roku planuje się podnieść prawie o 17%. Zaproponowała, aby rolników potraktować jak inne grupy społeczne i również podnieść podatek o 8%, w stosunku do 2023 roku, gdzie cena 1q żyta wynosiłaby około 75 zł.
            Następnie głos zabrała Pani Wójt, stwierdzając, że szanuje głos Pani Radnej
i wszystkich rolników, jednak klucz do obniżenia podatku rolnego został zastosowany dokładnie taki sam jak w zeszłym roku. Dodała, że sytuacja dotyka wszystkie działalności życia społecznego, przedsiębiorcy, rolnicy oraz każdy z nas ma bardzo poważny uszczerbek w portfelu. Stawki podatków nie zostały podniesione o najwyższe wartości lecz mniej więcej
o połowę wzrostu ustawowego. Pani Wójt podkreśliła, że mamy zadania własne gminy, które nie są działaniami inwestycyjnymi, są to działania, które są wydatkiem bieżącym,
a w przyszłorocznym budżecie mamy różnicę między wydatkami bieżącymi, a dochodami bieżącymi tylko 40 000 zł. Jeżeli ta różnica będzie na plus na wydatki bieżące, wtedy budżet gminy nie będzie uchwalony przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Pani Wójt poinformowała, że swojego zdania nie zmieni i nie będzie zgłaszała autopoprawki do projektu uchwały.
            W dalszej kolejności głos zabrał Radny Pan Andrzej Brodzik, podkreślił, że chciałby udzielić wsparcia Radnej Pani Wiesławie Rolce, skoro nie chcemy wyróżniać, żadnej grupy społecznej, ani krzywdzić to 8,5% powinno być w każdym podatku, a nie jak u rolników gdzie wzrost jest o 17%. W tym miejscu Radny Pan Andrzej Brodzik złożył wniosek formalny
o obniżenie podatku dla rolników do ceny 79 zł za 1q. Zwrócił się do Skarbnik, aby podała skutek finansowy zaproponowanych zmian dla budżetu.
            W tym miejscu głos zabrała Pani Wójt informując, że w zeszłym roku takim samym kluczem, gdzie była to propozycja radnych, w tym roku Pani Skarbnik policzyła podatek rolny. Wójt zaproponowała, aby radni się zastanowili, bo wcześniej tego problemu nie zgłaszali. Nie można faworyzować tylko jednej grupy społecznej.
            Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz, który podkreślił, że jeśli chcemy szukać sprawiedliwości to nie wszystkie grupy społeczne mają podniesione
o 7 % podatki, bo na przykład turystyka, rekreacja to maksymalna 100% podwyżka.
            Radna Pani Wiesława Rolka podkreśliła, że z zeszłym roku może nikt nic nie mówił, bo sytuacja rolników była zupełnie inna, zwróciła się do Pani Wójt z prośbą, aby wspomóc rolników. Radna odpowiadając Przewodniczącemu Radny nadmieniła, że podatki turystyczne od lat są maksymalne, a należałoby się zastanowić nad podatkiem leśnym.
            Pani Skarbnik poinformowała, że podatek leśny ustalany jest od ceny drewna, w tym roku cena drewna wynosi 327,43 zł za m3, natomiast cena w ubiegłym roku wynosiła 323,18 zł za m3. Podatek leśny wzrasta ogólnie w całym kraju o 1,32 %.
            Radna Pani Wiesława Rolka podkreśliła, że w zeszłym roku zwyżka podatku rolnego nie wyglądała tak źle, a w tym roku ten podatek tak wygląda jak wygląda, bo jest ustawowo naliczany.
            W tym miejscu Przewodniczący Rady Pan Tomasz Jasinowicz poinformował, że wniosek formalny został przyjęty i będzie przeprowadzone głosowanie, w tej sprawie, po przerwie.
            Pani Wójt podkreśliła, że sytuacja rolników, to sytuacja gdzie tak zwanych rolników trzeba wyłonić z grupy prawdziwych rolników, a w momencie obniżenia kwoty podatku to dociera do osób które posiadają hektary i nie realizują zadań z zakresu produkcji żywności, a biorą tylko dopłaty. Zwróciła się z zapytaniem jakie są dopłaty do hektara – odpowiedzi udzieliła Radna Pani Wiesława Rolka, informując, że 700 zł. Wójt dodała, że podatek rolny za hektar wychodzi przy proponowanej stawce 205 zł. Nadmieniła, że rolnicy mogą składać wnioski o ulgę w podatku rolnym jeżeli wykażą suszę, uszczerbek w dochodzie lub straty
w roli. Wójt poinformowała, że skutek finansowy dla budżetu gminy przy obniżeniu ceny żyta do 79 zł to będzie 45 000 zł mniej w budżecie, a w planowanym przyszłorocznym budżecie różnica pomiędzy wydatkami bieżącymi, a dochodami bieżącymi to tylko 40 000 zł, z tym, że plany wszystkich jednostek podległych gminie zostały ucięte. Wójt podkreśliła, że jeżeli zostanie uchwalona taka stawka to wydatki bieżące przewyższają dochody bieżące o 5 000 zł.
 
Ogłoszenie 10-minutowej przerwy, godz. 10:52.
Wznowienie obrad, godz. 11:06.
 
            Przewodniczący Rady wznowił obrady, poinformował, że nastąpi głosowanie w sprawie wniosku formalnego dotyczącego zmiany treści uchwały dotyczącej obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów do kwoty 79 zł, który poddał pod głosowanie imienne,
w wyniku, którego został przyjęty 3 gł. „za”, 5 gł. „przeciw”, 3 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 8.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2024, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 9 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 2 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 9 (uchwała Nr LXVIII/414/23).
 
f) ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową, dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty:
            Projekt uchwały omówiła Pani Skarbnik, informując, że zgodnie z przepisami prawa Rada Gminy może wprowadzić opłatę miejscową, którą pobiera się od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. Skarbnik nadmieniła, że w proponowanym projekcie uchwały zmienia się tylko  wysokość stawki dziennej do kwoty maksymalnej, która wynosi 3,22 zł, bez zmian pozostają miejscowości, w których pobiera się  opłatę miejscową, nie zmienia się sposób i termin poboru tej opłaty, jak również inkasenci oraz wysokość inkasa.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową, dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty.
            W tym miejscu głos zabrała Pani Wójt, która swoje słowa skierowała do wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność turystyczną, aby nie bali się i nie wstydzili pobierania opłaty miejscowej, bo nie ważne gdzie się jedzie, czy to będą góry czy morze każdy musi taką opłatę miejscową ponieść i tak samo u nas na Mazurach, a fundusze z opłaty miejscowej gmina może przeznaczyć na działania inwestycyjne na swoim terenie.
            W dalszej kolejności głos zabrała Radna Pani Marzenna Balcerczyk z prośbą
o zwrócenie uwagi, na sytuacje, które mają miejsce głównie na Osiedlu Lawendowym, gdzie przyjeżdżają budki z różnego rodzaju towarem, tj. jajka, ziemniaki, itp. i nikt tam opłaty nie pobiera, może policja mogłaby upominać te osoby o opłacie miejscowej.
            Odpowiedzi udzieliła Pani Wójt, która poinformowała Radną Panią Marzennę Balcerczyk, że opłatę miejscową pobiera się od osób przebywających na terenie cennym przyrodniczo i turystycznie. W tym miejscu Radna Pani Marzenna Balcerczyk przeprosiła, ponieważ pomyliła opłaty.
            Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały
w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową, dziennych stawek opłaty miejscowej oraz zasad poboru tej opłaty – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 10 (uchwała Nr LXVIII/415/23).
 
Ogłoszenie 10-minutowej przerwy, godz. 11:19.
Wznowienie obrad, godz. 11:28.
 
g) zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych:
            Projekt uchwały omówił Sekretarz Pan Hubert Sadownikow informując, że sprawa dotyczy nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami, która nałożyła obowiązek przyjęcia zasad i warunków, które będą dotyczyły sytuacji ewentualnej sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste. Pan Sekretarz dodał, że
w projekcie uchwały jest zapis jakie warunki trzeba spełnić, tj. nieruchomość gruntowa jest zabudowana i nie jest przeznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego bądź Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego; nieruchomość gruntowa została zagospodarowana zgodnie z postanowieniami umowy, decyzji, innych dokumentów bądź zgodnie z przepisami prawa i ostatni warunek to dotychczasowy użytkownik wieczysty nie posiada zaległości wobec Gminy Piecki w stosunku do nieruchomości gruntowej objętej sprzedażą z tytułu opłat rocznych.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 11 (uchwała Nr LXVIII/416/23).
           
h) wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w obrębie geodezyjnym Piecki gmina Piecki:
            Projekt uchwały omówiła Pani Wójt, informując, że sprawa dotyczy nieruchomości, które są położone w okolicy Ośrodka Wypoczynkowego Ostrów Pieckowski, gdzie właściciel ośrodka zwrócił się do Gminy Piecki z prośbą o zamianę nieruchomości, na potrzeby utworzenia boiska pełnowymiarowego. Pani Wójt dodała, że z uwagi na ciężki dojazd do plaży wiejskiej i fakt, że część przestrzeni publicznej przy plaży i droga dojazdowa należy do właściciela ośrodka, przyszedł czas na sformalizowanie i uporządkowanie sytuacji. Poinformowała, że nastąpi zamiana gruntów, co w konsekwencji doprowadzi do tego, że Gmina Piecki będzie miała swój własny dojazd drogą utwardzoną, wyłożoną polbrukiem, wykonaną przez właściciela Ośrodka, a w poczet tego Gmina Piecki zobowiązana jest oddać część przestrzeni publicznej przy plaży, tak aby właściciel mógł wykonać boisko pełnowymiarowe. Pani Wójt zaznaczyła, że nie widzi ryzyka, ponieważ zamiana nastąpi dopiero po położeniu polbruku na drodze, która będzie własnością gminy.
            Następnie Przewodniczący Rady dodał, że w tym przypadku interes gminy jest zachowany, a nowa droga będzie jeszcze lepsza, ponieważ szerokość samej drogi to 5 metrów, a pobocza to około 20 metrów.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w obrębie geodezyjnym Piecki gmina Piecki, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 12 (uchwała Nr LXVIII/417/23).
 
i) wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu:
            Projekt uchwały omówił Pan Sekretarz, poinformował, że w 2023 roku Pani Wójt decyzją ustanowiła na rzecz Środowiskowego Domu Samopomocy w Pieckach trwały zarząd, za który pobiera się opłatę roczną określoną według stawki procentowej od ceny nieruchomości, która nie może być niższa niż jej wartość. Sekretarz nadmienił, że przepisy prawa o gospodarce nieruchomościami przewidują możliwość udzielenia bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu, jeżeli nieruchomość jest oddana jednostce organizacyjnej na siedzibę. Następnie Pan Sekretarz powiedział, że Środowiskowy Dom Samopomocy
w Pieckach realizuje cele niezwiązane z działalnością zarobkową oraz nie dysponuje odpowiednim budynkiem na własną działalność statutową, dlatego mając powyższe na uwadze zasadnym jest udzielenie bonifikaty w wysokości 90% od opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu, która została ustalona w oparciu o wartość nieruchomości określoną przez rzeczoznawcę majątkowego i wynosi 1 149,00 zł rocznie.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 13 (uchwała Nr LXVIII/418/23).
 
j) wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz ENERGA – OPERATOR S.A.:
            Projekt uchwały omówiła Pani Wójt, informując, że służebność dotyczy działki nr 90/3 o powierzchni 3,3911 ha, która zlokalizowana jest w kierunku Szklarni, przed zjazdem na ul. Polną. Nadmieniła, że służebność będzie dotyczyła przesyłu dla urządzeń projektowanych, tj. przyłącza kablowego elektroenergetycznego wraz ze złączem kablowo pomiarowym do zasilenia przepompowni ścieków.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz ENERGA – OPERATOR S.A., po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 14 (uchwała Nr LXVIII/419/23).
 
k) ustalenia wysokości opłat za korzystanie ze słupów oświetlenia ulicznego stanowiących własność Gminy Piecki:
            Projekt uchwały omówił Sekretarz, informując, że sprawa dotyczy ustalenia stawek za dzierżawę słupów oświetlenia ulicznego, które są własnością Gminy Piecki, a na których miałyby być zawieszone urządzenia telekomunikacyjne. Sekretarz nadmienił, że wnioski
z prośbą o wyrażenie zgody na zamontowanie takich urządzeń na słupach oświetlenia ulicznego już wpływają do Urzędu Gminy, stąd potrzeba podjęcia uchwały, która określa stawkę dzierżawy na 3 zł netto za jeden słup za miesiąc.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie ze słupów oświetlenia ulicznego stanowiących własność Gminy Piecki, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 15 (uchwała Nr LXVIII/420/23).
 
l) określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze sąsiedzkie  oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, a także trybu ich pobierania:
            Projekt uchwały omówił Pan Sekretarz, informując, że na mocy wprowadzonych w dniu 28 lipca 2023 roku zapisów o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych ustaw, nałożono na gminę obowiązek realizacji w ramach zadań własnych nowego zadania, tj. usług opiekuńczych sąsiedzkich. Nadmienił, że przepisy prawa określają obowiązek ustalenia przez gminę w drodze uchwały szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, wymiar i zakres oraz sposób rozliczenia wykonywania takich usług. W dalszej kolejności Pan Sekretarz dodał, że podczas posiedzenia komisji pojawiło się sporo wątpliwości, czy takie wsparcie jest potrzebne, ponieważ do tej pory można było robić to bezinteresownie. W Gminie Piecki prowadzone są inne formy wsparcia, jak „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”.
            W dalszej kolejności głos zabrała Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Teresa Nowacka, która dodała, że nowelizacja ustawy o pomocy społecznej daje możliwość wprowadzenia z dniem 1 listopada 2023 r. w gminie usługi opiekuńczej sąsiedzkiej, która zakresem pokrywa się z innymi już realizowanymi programami na terenie Gminy Piecki, tj. usługami opiekuńczymi, czy też usługami asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. Kierownik nadmieniła, że należałoby rozważyć koszty, ponieważ nie ma na te działanie żadnej dotacji, a puki co zadanie jest fakultatywne, czyli nieobowiązkowe. Kierownik poinformowała, że na ten moment jest wystarczająca ilość opiekunek i opiekunów.
            Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady, informując, że korzysta z usług opiekuńczych w swojej rodzinie. Jest to bardzo dobre przedsięwzięcie, jednak występuje już mnogość tych wszystkich programów usług opiekuńczych. Przewodniczący dodał, że nazwa programu usługi opiekuńcze sąsiedzkie psuje przede wszystkim wszelkie wartości sąsiedzkie i nie powinno się mieszać sąsiedztwa z usługą, a po drugie ten program nie posiada  żadnego dofinansowania.
            Pani Wójt, nadmieniła, że jeżeli projekt uchwały zostanie przyjęty to program będzie finansowany z pieniędzy mieszkańców, dodatkowo jest tez zapis, że może być prowadzone działanie nieodpłatnie, jeżeli kryterium dochodowe nie będzie przekroczone. Wójt dodała, że bardzo cieszy ją wypowiedź Pani Kierownik GOPS, że ta uchwała nie jest obligatoryjna, czyli nie ma obowiązku podjęcia na dzień dzisiejszy tej uchwały. Wójt zaproponowała, aby Gmina Piecki skupiła się na utworzeniu Lokalnego Programu Pomocy Seniorom.
            W tym miejscu głos zabrał Przewodniczący Rady, który stwierdził, że najpierw trzeba poznać potrzeby mieszkańców, a jeżeli będzie taka potrzeba kolejne programy wprowadzać.
            Pani Wójt poinformowała, że GOPS Piecki, bierze udział w projektach pomocowych osób starszych i niepełnosprawnych, a co za tym idzie Gmina Piecki jest jedną z wiodących
w tej dziedzinie. W dalszej kolejności Pani Wójt dodała, że powinna wcześniej zgłębić temat opieki sąsiedzkiej i zdjąć z porządku obrad projekt uchwały w tej sprawie, tak aby nie stawiać Radnych w rozterce, ale nie widziała, że uchwała nie jest obligatoryjna. Wójt zwróciła się do radnych z prośbą o przeanalizowanie wszystkiego jeszcze raz i zagłosowanie przeciw, ponieważ jest potrzebna gruntowna diagnoza potrzeb społecznych Gminy Piecki.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze sąsiedzkie  oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat,
a także trybu ich pobierania, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 0 gł. „za”, 10 gł. „przeciw”, 1 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 16 (uchwała została odrzucona).
 
m) przyjęcia Rocznego Programu współpracy Gminy Piecki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok:
            Pani Wójt omówiła projekt uchwały, informując, że corocznie gmina zobowiązana jest przedstawić Program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami,
a zadania zawarte w programie pokrywają się z zadaniami z poprzedniego roku. Kwota jaka została przeznaczona to 257 400 zł, na działania konkursowe oraz pozakonkursowe. Program był konsultowany z zainteresowanymi środowiskami, uwag nie wniesiono. Nadmieniła, że na działalność Ochotniczych Straży Pożarnych oraz WOPR są zabezpieczone inne środki.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Wiceprzewodniczący Rady Pan Adam Larenta odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu współpracy Gminy Piecki z organizacjami pozarządowymi
i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 rok, po czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie imienne przyjęcie projektu uchwały w ww. sprawie – uchwała została podjęta następującą proporcją głosów: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 gł. „wstrzymuję się”; imienny wykaz głosowania stanowi załącznik nr 17 (uchwała Nr LXVIII/421/23).
 
- Ad. 5) Wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości:
          Radny Pan Andrzej Brodzik, który jest nie tylko Radnym, ale również Sołtysem Jakubowa zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie sprawy dotyczącej plaży, ponieważ wśród mieszkańców sołectwa Jakubowo pojawiają się głosy, że sołtys i Wójt robią coś poza plecami. Sołtys zaapelował do Pani Wójt o wyjaśnienie sprawy i umieszczenie jej na tablicy ogłoszeń
w sołectwie Jakubowo. Dodatkowo Radny zwrócił uwagę na rozbierany pomost w Jakubowie.
          W tym momencie Pani Wójt odniosła się do słów Radnego Pana Andrzeja Brodzik, informując, że jakiś czas temu zmienił się właściciel nieruchomości zlokalizowanej przy plaży w Jakubowie. Wcześniejszy właściciel wyrażał zgodę, na to żeby mieszkańcy jeździli przez środek jego nieruchomości, dojeżdżając do plaży. Pani Wójt nadmieniła, że problem zaczął się gdy pojawił się nowy właściciel, który nie życzył sobie aby ktoś korzystał z jego nieruchomości, dlatego zagrodził swój teren z dwóch stron. Poinformowała, że po tej sytuacji gmina zaczęła analizować wykonanie dojazdu do plaży od strony drogi gminnej, jednak tam jest bardzo niebezpieczny dojazd. Pani Wójt w tym momencie odniosła się do sytuacji
z rozbieranym pomostem na jeziorze w Jakubowie, informując, że pomost nie należy do Gminy Piecki, jest własnością prywatną. Na koniec oświadczyła, że ani ona ani Pan Sołtys nie mają cichych umów z właścicielem nieruchomości ani inną instytucją. Dodatkowo Pani Wójt nadmieniła, że nie ukrywa przed Radą niczego, bo nawet wczoraj na wspólnym posiedzeniu komisji odczytała słowo w słowo umowę, która została zawarta na lat 30 z Bankiem Żywności, na użyczenie nieruchomości po starej szkole w Dłużcu, celem utworzenia Centrum Edukacji, Centrum Kultury.  
 
- Ad. 6) Odpowiedzi na zapytania radnych:
Brak zapytań.
 
- Ad. 7)  Zamknięcie obrad:
W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad LXVIII Sesji Rady Gminy Piecki, Przewodniczący Rady Gminy ogłosił zamknięcie obrad.
 
Na tym protokół zakończono.
  Przewodniczący Rady
/-/ Tomasz Jasinowicz
Protokół sporządziła:                                                                        
Agnieszka Gryczon                                                                             

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-12-28
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Agnieszka Gryczon
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-12-28 15:02:05
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tyberiusz Maksymow
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-12-28 15:02:55
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Tyberiusz Maksymow
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-12-28 15:02:55
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
150 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony