ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XXXI/2013 Sesji Rady Gminy Piecki z 11 stycznia 2012r.

Informacja ogłoszona dnia 2013-02-27 11:55:46 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr XXXI/2013
XXXI Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 11 stycznia 2013 r. pod przewodnictwem Pana Andrzeja Brodzika – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.

Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:00 – 11:20.

W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności (nieobecni: D. Dawid, M. Nadolna),
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Zastępca Wójta Pani Bożena Wołkowicz – Sekretarz Gminy,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska,
- Radca prawny UG Pan Dariusz Bączek – aplikant radcowski.

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik dokonał otwarcia XXXI Sesji przy obecności 13 radnych - na ustawowy stan Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, po czym przystąpiono do realizacji porządku obrad, jak niżej:

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie budżetu Gminy Piecki na 2013 rok:
a) odczytanie projektu uchwały budżetowej,
b) wystąpienie Wójta Gminy w sprawie projektu budżetu,
c) odczytanie opinii RIO w Olsztynie w sprawie projektu uchwały budżetowej,
d) odczytanie opinii RIO w Olsztynie w sprawie możliwości sfinansowania deficytu,
e) przedstawienie opinii i wniosków komisji Rady Gminy,
f) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, w tym nad wniesionymi propozycjami zmian,
g) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
6. Przyjęcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piecki na lata 2013-2021.
7. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
8. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
- nie zgłoszono.

Ad. 3 – przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że do przyjęcia pozostaje protokół z ostatniej sesji Nr XXX/2012 z dnia 29 grudnia 2012 r. , protokół był wyłożony do wglądu na sali obrad, każdy zainteresowany mógł się z nim zapoznać – po czym zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą uwagi.

Uwag nie wnoszono; przyjęcie protokołu poddano pod głosowanie, w wyniku którego został przyjęty 13 gł. „za” – jednomyślnie.

Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym

Powyższą Informację przedstawiła Zastępca Wójta Pani B. Wołkowicz; informacja dotyczy okresu od 31 grudnia 2012 r. do 10 stycznia 2013 r., w którym wydano 11 zarządzeń Wójta – omówiła poszczególne sprawy będące przedmiotem zarządzeń – wg informacji pisemnej, stanowiącej załącznik do protokołu. Radni oraz sołtysi otrzymali ją przed sesją do szczegółowego zapoznania się.
Ponadto z pozostałych działań Wójta:
3 stycznia odbyły się rokowania nt. nieruchomości w Goleni – chodzi o wykup części obory przez współwłaściciela – zaproponowano zainteresowanym, aby wykupili jako współwłaściciele część tej nieruchomości, ale z obciążeniem obecnością 3 osoby, która tam jest; są świadomi tego stanu, przyjęli to w protokole rokowań i tak będzie sporządzony akt notarialny – jeżeli nie odstąpią od tego zamiaru;
4 stycznia odbyło się spotkanie – z udziałem Pana Przewodniczącego A. Brodzika i Pana radcy prawnego, z Panią Iwoną Nowakowską – Wiceprezesem Fundacji „Stara Szkoła”, zainteresowaną użyczeniem budynku poszkolnego w Bobrówku na działalność Fundacji – przedstawiono jej propozycję zawarcia umowy użyczenia na takich samych warunkach jak użyczenie byłej szkoły w Babiętach, ale z warunkiem dodatkowym, że lokal w tym budynku będzie udostępniany mieszkańcom Bobrówka na potrzeby spotkań, zebrań wiejskich; do dziś nie ma odzewu na tą propozycję ze strony Pani Nowakowskiej;
od 14 stycznia rozpocznie się w Urzędzie Gminy kontrola RIO w Olsztynie – w celu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Gminy.
Pytań nie wnoszono.

Ad. 5 – przyjęcie budżetu Gminy Piecki na 2013 rok

a) odczytanie projektu uchwały budżetowej

- projekt uchwały budżetowej na 2013 rok odczytał Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak;

b) wystąpienie Wójta Gminy w sprawie projektu budżetu

W związku z nieobecnością Wójta Gminy Pani A. Kurczewskiej spowodowanej pobytem w szpitalu z chorym dzieckiem, wstępnie głos zabrała Zastępca Wójta Pani B. Wołkowicz; m. in. z wypowiedzi: „jak ważny jest budżet świadczy chociażby specjalnie opracowana procedura dla jego przyjmowania. Budżet Gminy to nie jest tylko plan finansowy, ale także element polityki finansowej i gospodarczej jaką Wójt proponuje na dany rok budżetowy – i jest jakby patronem tej koncepcji, jako polityk gminny ustala politykę w zakresie planu dochodów, wydatków, realizowanych inwestycji i bieżącej działalności Urzędu i jednostek gminnych. Pani Wójt projekt przygotowała – przy udziale głównie Pani Skarbnik, którą upoważniła do jego przedstawienia dzisiaj Państwu radnym, sołtysom oraz zaproszonym gościom”.

M. in. z wystąpienia Skarbnik Gminy Pani K. Witkowskiej: „Przedkładany dziś Wysokiej Radzie projekt budżetu Gminy na rok 2013 jest budżetem na miarę możliwości, aczkolwiek dosyć trudnym. Po wniesionych autopoprawkach, projekt w zakresie planowanych dochodów, wydatków oraz zadań inwestycyjnych został przedstawiony na posiedzeniach poszczególnych komisji Rady. Na komisjach nie zgłoszono żadnych poprawek, czy też wniosków, zatem uznać należy, iż zyskał akceptację Państwa radnych.
Proponowana wielkość dochodów budżetu na 2013 r.: 24.043.450 zł, z tego:
- dochody bieżące – 20.780.059 zł
- dochody majątkowe – 3.263.391 zł.
Na dochody majątkowe składają się środki na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz dochody ze sprzedaży mienia komunalnego, których wielkość na 2013 rok oszacowano na poziomie 1.487 tys. zł. Uzyskanie dochodów w takiej wysokości jest dosyć ryzykownym przedsięwzięciem, jednakże możliwym do wykonania pod warunkiem uruchomienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej; szacuje się, że wpływy ze sprzedaży terenu objętego tą Strefą wyniosą ok. 1.070 tys. zł. Na dzień dzisiejszy są potencjalni inwestorzy, jednakże procedura, która trwa na szczeblu centralnym przeciąga tą sprawę. Gdyby jednak okazało się, iż projekt Strefy nie jest możliwy do zrealizowania, wówczas będzie konieczność dokonania dosyć istotnych zmian w budżecie – niezbędna będzie tzw. rekonstrukcja budżetu. Może to być np. zmniejszenie wydatków bądź też sfinansowanie brakującej kwoty poprzez zaciągnięcie kredytu bankowego.
Proponowane na 2013 rok wydatki budżetu Gminy zamykają się kwotą 22.593.450 zł, z czego:
- wydatki bieżące wyniosą 19.439.959 zł
- wydatki majątkowe 3.263.391 zł.
Wydatki majątkowe stanowią ok. 14% ogólnej kwoty wydatków. Wśród zadań inwestycyjnych proponowanych do realizacji w 2013 r. występują zadania kontynuowane jak i nowe. Część zadań realizowana będzie przy udziale środków z budżetu UE. Wysokość dofinansowania określa Siena kwotę ponad 1.576 tys. zł. Jako zadanie priorytetowe przyjęto budowę przedszkola w Pieckach. Środki przewidziane na tą inwestycję w 2013 r. to kwota 945 tys. zł, istnieje szansa na pozyskanie dofinansowania w wysokości 770 tys. zł. Zakłada się, iż okres finansowania tego zadania obejmować będzie lata 2013 – 2015, dlatego też zostało ono ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
- tu Pani Skarbnik przedstawiła poszczególne zadania inwestycyjne, ujęte w załączniku „zadania inwestycyjne (roczne i wieloletnie) przewidziane do realizacji w 2013 r.”
Po raz pierwszy w budżecie Gminy wyodrębnione zostały środki w ramach Funduszu Sołeckiego. Wydatki realizowane z tych środków zaplanowane zostały na kwotę 218.742 zł, będzie ona wydatkowana na drogi, gospodarkę komunalną oraz świetlice (tylko 2 sołectwa nie będą korzystały z tego funduszu).
Największe wydatki budżetu przypadają na:
oświatę 9.466.921 zł – ok. 42%; subwencja oświatowa wynosi 5.851.441 zł, a więc ponad 3.600 tys. zł to środki własne budżetu Gminy,
pomoc społeczną 6.300.632 zł – ok. 28%
administrację publiczną 2.406.375 zł – ok. 11%
kulturę i ochronę dziedz. narod. 1.068.349 zł - ok. 5%.
W przedłożonym Państwu projekcie budżetu na rok 2013 przewidujemy nadwyżkę dochodów nad wydatkami w kwocie 1.450 tys. zł. Nadwyżka ta zostanie przeznaczona na spłatę kredytów. Zgodnie z umowami w roku bieżącym zobowiązani jesteśmy do spłaty rat kredytowych w kwocie 1.450 tys. zł.
Na koniec 2012 r. zadłużenie kredytowe Gminy wyniosło ponad 12. 331 tys. zł. Wskaźnik zadłużenia wynosi ok. 46,5% w stosunku do planowanych dochodów. Sporym obciążeniem dla budżetu są odsetki, na ten cel przewidziano 650 tys. zł. Łączna kwota na obsługę zadłużenia wyniesie 2.100 tys. zł, co jest dosyć dużym obciążeniem, przekłada się to na ograniczenie innych wydatków.
Projekt budżetu na 2013 rok został przedstawiony do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej, która rozpatrując go pod względem zgodności z prawem, a w szczególności pod kątem ograniczeń i wymogów ustawy o finansach publicznych, jak też i innych ustaw – nie wniosła żadnych uwag, tj. projekt uzyskał pozytywną opinię.
W imieniu Pani Wójt proszę Wysoką Radę o przyjęcie uchwały budżetowej na rok 2013 w przedłożonej dzisiaj wersji”.

c) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały budżetowej
- opinię RIO w Olsztynie w sprawie projektu uchwały budżetowej na 2013 rok odczytał Wiceprzewodniczący Rady Pan L. Krysiak – opinia pozytywna;

d) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie możliwości sfinansowania deficytu

Pani Skarbnik K. Witkowska wyjaśniła, iż w związku z tym, że budżet nie zamyka się deficytem, a nadwyżką, stąd nie było potrzeby wydania przez RIO opinii w sprawie deficytu. EW porządku obrad sesji tak punkt został uwzględniony z tego względu, że przewiduje go procedura przyjmowania budżetu Gminy.

Przerwa w obradach.
Po przerwie doszła Pani radna B. Bongarc – stan Rady 14 radnych.

e) przedstawienie opinii i wniosków komisji Rady Gminy

1) opinię Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu z dnia 7 stycznia 2013 r. przedstawiła Przewodnicząca Pani Halina Sadowska. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2013 rok przedstawiony przez Panią Wójt; pisemna opinia Komisji w załączeniu do nin. protokołu;

2) opinię Komisji Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej, Rolnictwa, Turystyki i Ochrony Środowiska z dnia 8 stycznia 2013 r. przedstawił Przewodniczący Pan Jan Puławski. Komisja w całości pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2013 r. przedstawiony przez Panią Wójt; pisemna opinia Komisji w załączeniu do nin. protokołu;

3) opinię Komisji Planowania, Budżetu i Przestrzegania Prawa przedstawiła Przewodnicząca Komisji Pani Bożena Bongarc; Komisja w dniu 9 stycznia 2013 r. wydała pozytywną opinię dla projektu budżetu przedstawionego przez Panią Wójt; pisemna opinia komisja w załączeniu do protokołu.

f) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, w tym nad wniesionymi propozycjami zmian

Pan Tomasz Jasinowicz – m. in. z wypowiedzi: „…budżet w mojej opinii jest dość śmiały i ryzykowny, jednakże Pani Wójt określiła swoje priorytety – jak budowa przedszkola, i ryzyko związane z tym przedsięwzięciem odn. uzyskania dofinansowania. Warto też podkreślić fakt tego natężenia budżetu i konieczności osiągnięcia korzyści ze sprzedaży mienia, a więc musimy ten plan jak najlepiej wykonać, uruchomić Strefę – czyli planujemy, nie jesteśmy pewni, ale z mojej strony i myślę, że i innych radnych wielka chęć wykonania tego budżetu, bo byłby to duży krok i konkretne inwestycje w naszej Gminie. Oby to wszystko nam się udało – czego życzę Pani Wójt i nam wszystkim”.

Pan Andrzej Brodzik Przewodniczący Rady – „..ogólnie mówiąc, wiadomo dochody są prognozowane – i rzeczą śmiałą jest zaplanowanie dochodów ze sprzedaży działek w Strefie w kwocie 1 mln zł – i jeśli się to ziści, to będzie coś pozytywnego, co przełoży się też na to, że w budżecie nie będziemy mieli deficytu, a całość ze sprzedaży w kwocie 1.450 tys. zł – mamy w takiej kwocie kredyty, a więc byłoby b. dobrze, gdyby to się udało. Są też i inne strony – dla mnie wydatki są niepokojące, w ostatnich 2 latach wydatki bieżące wzrosły o ponad 2 mln zł – wiadomo składa się na to wiele rzeczy – i Pani Wójt wspomniała o oszczędzaniu, cięciu wydatków – likwidacja czy zawieszenie czasopisma było zbyt małym krokiem wg mnie, w cięciu wydatków można było z miejsca rocznie przynajmniej 150 tys. zł uzyskać – a w jakich wydatkach każdy niech się domyśli”.

f) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie: „kto jest za przyjęciem budżetu w wersji przedstawionej przez Panią Wójt?” – 12 gł. „za”, 1 przeciw, 1 wstrz. się – uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Piecki na 2013 rok została przyjęta (Nr XXXI/124/13).

Ad. 6 – przyjęcie WPF Gminy Piecki na lata 2013 - 2021

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska; WPF jest dokumentem występującym obok budżetu Gminy, obejmuje okres przynajmniej 3 lat, ale w przypadku posiadania przez gminę długu musi obejmować okres spłaty tego długu. Zawiera wielkości prognozowanych dochodów, relację długu do prognozowanych dochodów, wykaz przedsięwzięć. Rok 2013 jest ostatnim rokiem, w którym obowiązywać będzie wskaźnik zadłużenia wg „starej” ustawy o finansach publicznych i max zadłużenie może wynieść 60% planowanych dochodów – my osiągamy wskaźnik 46,6%, liczony bez wymagalnych zobowiązań, które powstaną dopiero w miesiącu styczniu, kiedy zamknie się sprawozdawczość. Od 2014 roku obowiązywać będą tzw. indywidualne wskaźniki, których sposób liczenia wynika z nowej ustawy o finansach publicznych – i jest to relacja dochodów bieżących pomniejszonych o wydatki bieżące i zwiększone dochody ze sprzedaży mienia do dochodów ogółem. Nasz projekt WPF od 2014 r. spełnia wymogi tej ustawy i w związku z tym RIO zaopiniowała go pozytywnie.
Zadłużenie, z jakim wchodzimy w 2013 rok to kwota ponad 12 mln 331 tys. zł, spłaty będą rozłożone odpowiednio na lata 2013–2021 – i obciążenie z tyt. spłat kredytów w poszczególnych latach wynosić będzie:
w 2013 r. – 1.450 tys. zł
2014 - 1 mln zł
2015–17 - po 1.400 tys. zł
2018–19 - po 1.380 tys. zł
2020 - 1.440 tys. zł
2021 - 1.481 tys. zł.
Odn. przedsięwzięć zawartych w WPF – ujęte są inwestycje i zadania, których finansowanie przekracza 1 rok budżetowy, a więc jest to budowa przedszkola w Pieckach, której finansowanie będzie w okresie 3 lat oraz zadanie „kampania promocyjna obszaru „Mazurskie Morze” – na lata 2013-14.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piecki na lata 2013 - 2021; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednomyślnie (uchwała Nr XXXI/125/13).

Ad. 7 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Pani Jadwiga Pietrzykowska – Dyrektor Gimnazjum Pieckach – w imieniu własnym, nauczycieli oraz uczniów Gimnazjum zaprosiła wszystkich obecnych na obejrzenie Jasełek w wykonaniu uczniów i nauczycieli Gimnazjum, które odbędą się 18 stycznia, godz. 10 w GOKSiR w Pieckach.

Ad. 8 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

- brak zapytań.

Ad. 9 – zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XXXI Sesji Rady Gminy PieckI, Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik ogłosił zamknięcie obrad.

Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2013-02-27
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-02-27 11:55:21
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-02-27 11:55:46
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:20:07
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1000 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony