ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokoły z sesji Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ Nr XXXII/2013 Sesji Rady Gminy Piecki z 22 lutego 2013r.

Informacja ogłoszona dnia 2013-07-02 09:02:55 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

P R O T O K Ó Ł Nr XXXII/2013

XXXII Sesji Rady Gminy Piecki, odbytej w dniu 22 lutego 2013 r. pod przewodnictwem
Pana Andrzeja Brodzika – Przewodniczącego Rady Gminy Piecki.
Obrady Rady Gminy odbyły się w sali posiedzeń Urzędu Gminy Piecki, w godzinach 10:00 – 13:10.

W sesji udział wzięli:
- radni Rady Gminy Piecki - wg załączonej listy obecności (nieobecny D. Dawid)
- sołtysi z terenu Gminy – wg załączonej listy obecności,
- zaproszeni goście – wg załączonej listy obecności,
- Wójt Gminy Pani Agnieszka Kurczewska,
- Sekretarz Gminy Pani Bożena Wołkowicz,
- Skarbnik Gminy Pani Krystyna Witkowska,
- Radca prawny UG Pan Ryszard Bielański.

Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik dokonał otwarcia XXXI Sesji przy obecności 13 radnych - na ustawowy stan Rady 15 radnych, stwierdził zachowanie prawomocności obrad, powitał wszystkich zebranych, w tym po raz 1-wszy zaproszonych byłych wójtów Gminy Piecki. Zmian do porządku obrad nie proponowano, przystąpiono do jego realizacji, w brzmieniu jak niżej:

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Zapytania i wolne wnioski radnych.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Wdrożenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Piecki – przyjęcie uchwał w sprawach:
a) regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki,
b) wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości stawki tej opłaty,
c) określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości,
d) określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
e) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
6. Przyjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian budżetu Gminy na 2013 rok,
b) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2013-2021,
c) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii oraz Przemocy w Rodzinie na 2013 rok,
d) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości położonej w miejscowości Nawiady,
e) rozstrzygnięcia nieuwzględnionych uwag przez Wójta Gminy Piecki zgłoszonych w czasie wyłożenia do publicznego wglądu projektu zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Piecki.
7. Wystąpienia sołtysów oraz zaproszonych gości.
8. Odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.

Ad. 2 – zapytania i wolne wnioski radnych
Pan Andrzej Brodzik – „…jako, że na ostatniej sesji – budżetowej nie było Pani Wójt, chciałbym wyjaśnić dlaczego głosowałem przeciwko budżetowi. Jak znają mnie radni z poprzedniej kadencji, zawsze byłem za oszczędnościami, Pani Wójt znalazła w tym budżecie 7 tys. zł oszczędności, które zostały zdjęte z druku Gazety, zaraz potem w „autopoprawkach” 20.000 zł zwiększenie na wynagrodzenia w Urzędzie Gminy – no nie ma tu oszczędności, a oszczędności naprawdę są możliwe, Pani wie gdzie – i to każdy wcześniej sygnalizował, może pewne osoby nie są potrzebnie zatrudnione, może trzeba byłoby to zweryfikować, myślę, że P. Wójt w ciągu roku weźmie to pod uwagę.
Ponadto sprawa pytań zadanych P. Wójt w mniejszym gronie, na które miała udzielić odpowiedzi szerszemu gronu – prośba o ew. odniesienie się do tych pytań”.

Ad. 3 – przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik poinformował, że do przyjęcia pozostaje protokół z ostatniej sesji Nr XXXI/2013 z dnia 11 stycznia 2013 r. , protokół był wyłożony do wglądu na sali obrad, każdy zainteresowany mógł się z nim zapoznać – po czym zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy wnoszą uwagi.
Uwag nie wnoszono; przyjęcie protokołu poddano pod głosowanie, w wyniku którego został przyjęty 13 gł. „za” – jednomyślnie.

Ad. 4 – informacja Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym
(doszła Pani radna W. Rolka - stan Rady 14 radnych)

Powyższą Informację przedstawiła Pani Wójt A. Kurczewska – za okres od 11 stycznia do 21 lutego 2013 r. – wg informacji pisemnej, sporządzonej na podstawie wydanych zarządzeń Wójta w tym okresie (w trakcie Pani Wójt poinformowała – prosząc o odnotowanie w protokole, że jest obecnie na zwolnieniu lekarskim); informacja stanowi załącznik do protokołu, radni oraz sołtysi otrzymali ją przed sesją do szczegółowego zapoznania się.
Ponadto przedstawiła informacje nt. pozostałych działań, m.in.:
­ podpisane zostało Porozumienie z firmą ENERGA OPERATOR, które umożliwia nam osiągnięcie korzystniejszej ceny za energię elektryczną – mamy tańszą taryfę o 30% (ostatecznie nie zdecydowaliśmy się na przystąpienie do tzw. grupy zamówieniowej na energię elektr.);
­ podpisana została z firmą ENERGA OŚWIETLENIE umowa na konserwację urządzeń oświetlenia ulicznego, ponadto łącznie z tą firmą zorganizujemy inwentaryzację wszystkich urządzeń elektrycznych na terenie Gminy;
­ w styczniu podpisana została w Urzędzie Marszałkowskim umowa na dofinansowanie remontu strażnicy w Pieckach; remont będzie polegał na wymianie całej stolarki okiennej i drzwiowej, dociepleniu budynku – elewacja, na piętrze będą pomieszczenia na potrzeby GOPS, będzie też świetlica do wykorzystania przez różne grupy społeczne, które będą współpracować z GOPS i OSP. W dolnej części swoje pomieszczenie będzie miał Zarząd Gminny OSP. Otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 627.000 zł, z tego 550.000 zł otrzymamy w formie zaliczki w tym roku, co dla nas jest b. dobrym rozwiązaniem, bo nie musimy kredytować tego zadania z własnych środków. W tym roku wykorzystane będą tylko te otrzymane pieniądze;
­ odn. naszego wniosku do PO RYBY o dofinansowanie budowy przedszkola w Pieckach – otrzymaliśmy informację, że wniosek został uwzględniony; nie wiemy jak długo będzie trwała jego weryfikacja w Urzędzie Marszałkowskim, ale wnioskowaliśmy o kwotę 707.000 zł i z tego co wiem, ta kwota w pełnej wysokości została nam przez LGD przyznana. Jest to Program, z którego otrzymaliśmy dofinansowanie na strażnicę, a więc też powinniśmy otrzymać zaliczkowanie;
­ rozstrzygnięte zostały przetargi na:
• wycenę i podział nieruchomości – wygrała firma olsztyńska, kwotą ok. 9.000 zł
• usługi geodezyjne – wygrał Pan Wasilewski kwotą 16.500 zł
• usługi kominiarskie – wygrała firma z Myszyńca kwotą 6.049 zł;
­ aktywnie uczestniczę – z Panem Komendantem Gminnym przy pomocy Pana K. Hanuszewskiego, w pozyskiwaniu pieniędzy na zakup samochodu dla OSP Nawiady (co nie jest łatwym zadaniem);
­ z „przykrych spraw” – możemy napotkać na problemy finansowe z kotłownią – 12 stycznia odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy VAPO, w którym wzięli też udział Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska, Główna Księgowa ZGKiM, radni Pan L. Krysiak i T. Jasinowicz. Ogólnie mówiąc wszystko idzie w jednym kierunku – VAPO zamierza skrócić okres obowiązywania umowy – do końca kwietnia przyśle informację, czy pozostaną na kolejny okres, czy też nie – wykorzystując zapis § 21 umowy mówiący, że firma może w każdym momencie skrócić okres trwania umowy, jeśli wykaże złą sytuację finansową – a zasygnalizowali, że koszty produkcji peletu rosną, pelet nie jest najtańszym paliwem, nasze państwo nie sprzyja biopaliwom. Firma zamierza odzyskać od nas pieniądze w kwocie ponad 1,3 mln zł – i absolutnie nie ma mowy o rozłożeniu na raty, do końca roku trzeba byłoby tą kwotę spłacić. Uważam, że nie powinniśmy płacić tej kwoty, ponieważ zakupiono kotły, zakupiono węzły omijając procedurę przetargową – pozbawiono Gminę wyłonienia w drodze przetargu korzystnych ofert, więc w tym momencie uważam, że powinniśmy się bronić – a na pewno nie stać nas na wygospodarowanie w jednym roku kwoty 1,3 mln zł. Co dalej z firmą VAPO – będziecie Państwo na bieżąco informowani. 200.000 zł to zaległości wobec VAPO za dostawę ciepła – podpisaliśmy ugodę przed Notariuszem z Panią Skarbnik – te 200.000 zł musi być uregulowane do końca marca, ale wcześniej spłacimy tą kwotę. Na dzień dzisiejszy ZGKiM zadłużony jest na kwotę 698.000 zł – wg danych Głównej Księgowej, w tym część w stosunku do VAPO.
To wszystko, dziękuję, jeśli będą pytania to odpowiem.

Pan A. Brodzik – co jeśli firma się wycofa? Jakie paliwo? – bo są głosy, że będzie olejowe, a to trochę drogo.
P. Wójt – nie wiem skąd głosy, że wejdziemy w paliwo olejowe, bo decyzję będziemy podejmowali wspólnie, sama decyzji nie podejmę.

Ad. 5 – wdrożenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi

Wprowadzenia do powyższej sprawy, omówienia poszczególnych projektów uchwał dokonała Sekretarz Gminy Pani B. Wołkowicz, m.in.: temat wynika z nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na pewno Państwo wiele już słyszeli o tym w mediach – jest to temat nowy, trudny, związany z finansami, dotyczący nas wszystkich. Na mocy tej ustawy, z końcem grudnia 2012 r. straciły moc dotychczasowe regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminach. Musimy przyjąć nowy Regulamin, zgodny z tą nowelizacją, który ma przede wszystkim zawierać konkretne zapisy dot. gospodarki odpadami komunalnymi oraz zapisy wynikające dla gmin z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, przyjętego przez Sejmik Samorządowy. Nasz projekt Regulaminu spełnia te wymogi, jest skonsultowany z Sanepid w Mrągowie i uzyskał pozytywną opinię w grudniu ub. roku. Pozostałe projekty uchwał dot. gospodarki „śmieciowej” mieliśmy przygotowane też w grudniu, ale czekaliśmy na kolejną nowelizację ustawy, wg której jeszcze korzystniejsze można by było zawrzeć zapisy w tych projektach. W związku z tym, że do dzisiaj ta nowelizacja nie została opublikowana, chociaż podpisał ją już Prezydent, nie możemy tych przepisów dzisiaj zaproponować. Dłużej czekać z tymi tematami też nie możemy, tym bardziej, że Wojewoda wezwał nas już do podjęcia uchwał.
Odn. proj. uchwały o wyborze metody ustalania opłaty oraz wysokości tej opłaty – gmina może wybrać jedną z czterech metod naliczania opłaty, tj. albo w oparciu o powierzchnię mieszkania, albo od osoby, albo od gospodarstwa domowego, albo od zużycia wody – wybrana została od ilości osób w gospodarstwie domowym. Co do wysokości opłaty – projekt uchwały zawiera pierwotną propozycję Pani Wójt, by stawki wynosiły 8,50 zł za odpady segregowane i 12 zł za nie segregowane, natomiast radni na wspólnym posiedzeniu komisji przed tą sesją zaproponowali – za zgodą Pani Wójt, aby opłaty wynosiły odpowiednio 7,50 zł i 11 zł;
Odn. projektu w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty, składanej przez właściciela nieruchomości – wzór deklaracji uwzględnia dane do naliczenia opłaty – ile osób wytwarza odpady, a także informację, oświadczenie właściciela nieruchomości o osobach „nieobecnych”, co jest uwzględniane w naliczeniu opłaty;
Odn. terminu uiszczania opłaty – cały system rusza od 1 lipca, pierwsza opłata będzie musiała być uiszczona do 1 sierpnia. Na razie jest to początek całego systemu, po półrocznym obowiązywaniu tych przepisów, w 2014 r. będziemy mieli obraz jak to wygląda, a jak powinno wyglądać, czyn ta opłata jest właściwa czy nie, czy należy ją zmieniać, bo obecnie opiera się to wszystko na szacunkach;
Odn. projektu w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów – jest to uszczegółowienie zapisów Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie.
Na tym etapie nie proponujemy przyjęcia uchwały w sprawie odbierania odpadów od nieruchomości niezamieszkałych, bo jesteśmy do tego organizacyjnie i kadrowo nie przygotowani, a ustawa na razie takiego wymogu na nas nie nakłada, tak więc może w przyszłym roku sprawa ta będzie podjęta i uregulowana.

Po powyższym Przewodniczący Rady Pan A. Brodzik zwrócił się do radnych, czy są pytania do Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piecki?
Pytań nie zgłoszono, Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia w/w Regulaminu; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXII/126/13);

b) wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości stawki tej opłaty –
P. Przewodniczący A. Brodzik – jak wspomniała Pani Sekretarz, propozycja Pani Wójt w projekcie była wstępnie 12 zł za odpady niesegregowane i 8,50 zł za segregowane, na wspólnym posiedzeniu komisji przyjęta została w drodze głosowania propozycja (przy zgodnie P. Wójt) 11 zł i 7,50 zł; czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Pan Jan Puławski – …. myślę, że nasza gminnie jest małą gminą co do ilości mieszkańców – uważam, i proszę Radę o przyjęcie stawek 6 zł i 10 zł – i taki zgłaszam wniosek; na początek nie windujmy tych opłat, bo finansowo nasi mieszkańcy nie są zamożni.

Dalszych wniosków – propozycji nie zgłaszano.
Radca prawny Pan R. Bielański – w obecnej sytuacji są 2 wnioski – propozycje: Pani Wójt oraz Pana radnego Puławskiego, i w 1-wszej kolejności należy tu przegłosować wniosek Pana radnego, następnie propozycja P. Wójt – wg propozycji przyjętej na wspólnym posiedzeniu komisji, tj. 7,50 zł i 11 zł.

P. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Pana radnego J. Puławskiego, który uzyskał następującą ilość głosów: 4 „za” przyjęciem, 9 przeciw i 1 wstrz. się – wniosek upadł.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości stawki tej opłaty; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 10 gł. „za”, 4 przeciw, 0 wstrz. się (uchwała Nr XXXII/127/13);

c) określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości –

- pytań, uwag nie zgłaszano;
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXII/128/13);

d) określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi -

- pytań, uwag nie zgłaszano;
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXII/129/13);

e) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów -

- pytań, uwag nie zgłaszano;
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 13 gł. „za”, 0 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr XXXII/130/13);

(ogłoszenie przerwy w obradach)

Ad. 6 – przyjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian budżetu Gminy na 2013 rok -

Skarbnik Gminy Pani K. Witkowska przedstawiła i omówiła proponowane zmiany – wg propozycji pisemnych z dnia 23 stycznia i 20 lutego br., stanowiących załącznik do nin. protokołu.

Pytań, uwag nie wnoszono.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Piecki na 2013 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXII/131/13);

b) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piecki na lata 2013 - 2021

Pani Skarbnik wyjaśniła, iż zmiana WPF wynika ze zmian przyjętych do budżetu, dotyczy realizacji zadania inwestycyjnego pn. przebudowa budynku przy ul. Zwycięstwa 35 (strażnicy) – przyjęcia realizacji w cyklu 2-letnim.

Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piecki na lata 2013 - 2021; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXII/132/13);

c) przyjęcia Gminnego Programu RPA na 2013 rok

P. Przewodniczący Rady poinformował, że w/w Program był przedstawiony i szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji przez Panią Pełnomocnik ds. „alkoholowych” J, Nadolną, która ze względu na chorobę nie może być obecna na dzisiejszej sesji, by go ponownie omówić.

Pytań, uwag nie zgłaszano.
Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii oraz Przemocy w Rodzinie na 2013 rok; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 14 gł. „za”, tj. jednogłośnie (uchwała Nr XXXII/133/13);

d) wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości położonej w miejscowości Nawiady

Wyjaśnień do powyższej sprawy udzieliła Pani Wójt A. Kurczewska, m. in. z wypowiedzi: do roku 2012 w zawieszeniu funkcjonowała Spółdzielnia Kółek Rolniczych w Nawiadach, na skutek śmierci członków Zarządu nie funkcjonowała w sposób należyty, miała bardzo dużo zobowiązań wobec różnych podmiotów, m. in. wobec Gminy Piecki – jesteśmy wpisani do hipoteki kwotą 64.000 zł. Obecnie Spółdzielnia jest w likwidacji, Likwidator ogłosił przetarg na nieruchomość – i zwracam się do Rady o zgodę na jej zakupienie, gdyż możemy kupić tą nieruchomość nie za cenę wywoławczą 112.500 zł, a pomniejszoną o nasze wierzytelności, bo jeśli dopuścimy do tego, że ktoś inny to kupi, to jesteśmy kolejnym podmiotem do zaspokojenia naszych roszczeń, gdyż w 1-wszej kolejności zabezpieczane są zaległości wobec ZUS, urzędów skarbowych – a tylko za rok 2006 zaległość wobec ZUS wynosi 13.610 zł, ponadto tą nieruchomością interesują się Urząd Skarbowy w Piszu i w Kętrzynie. Pytanie do Pana radcy – gdybyśmy przystąpili do przetargu, złożyli ofertę – to czy w tej ofercie możemy zawrzeć zapis, że kupimy jeśli będzie nam potrącona kwota zadłużenia ujawniona w hipotece?

Pan radca R. Bielański w swej wypowiedzi m. in. potwierdził, że gdybyśmy to jako Gmina kupili, to od ceny wywoławczej odliczono by nasze należności, bo w przeciwnym razie szanse na odzyskanie są praktycznie równe zeru.

Cd. P. Wójt – w 2011 r. podjęliśmy działania w kierunku ustanowienia Kuratora – ponieśliśmy koszty sądowe, obecnie jest ustanowiony Likwidator Sp-ni, i możemy odzyskać nasze koszty związane z tym procesem, a także główną zaległość, gdybyśmy wykupili tą nieruchomość.

Pan radca dodał, że to tylko Gmina Piecki podjęła wszelkie działania – po śmierci Pana Z. Skrzypczaka, w celu prawnego uregulowania spraw Spółdzielni, bo praktycznie nie było już z kim rozmawiać – i dzięki tym działaniom mamy szanse na odzyskanie naszych pieniędzy, bo inaczej absolutnie nie byłoby o tym mowy, Likwidator majątek by sprzedał, zabezpieczył swoje należności oraz roszczenia ZUS i urzędów skarbowych.

P. Wójt – m. in. wyjaśniła, że przedmiotową nieruchomość stanowi 50 arów ziemi przy drodze krajowej, zabudowanej pomieszczeniami biurowym, magazynowym, warsztatowym – wszystko w nie najlepszym stanie, ale można byłoby to podzielić na mniejsze działki pod zabudowę mieszkaniową i wystawić do sprzedaży, bądź też zagospodarować w inny sposób, np. wydzierżawić.

Pan radca udzielił dodatkowych wyjaśnień nt. postępowania spadkowego po śmierci Pana Skrzypczaka, w tym że wszyscy spadkobiercy w liczbie 25 osób zrzekły się spadku, a gmina – z mocy prawa dziedziczy po osobach gdy nie ma spadkobierców.

Pan Przewodniczący A. Brodzik – w świetle okoliczności spadkowych i innych spraw przedstawionych przez Pana radcę wynika, że tym bardziej nie powinno się wchodzić w taki interes. Po 2-gie: jeśli roszczenia ZUS i innych podmiotów pierwszych w kolejności, np. samego ZUS za 2006 r. są tak duże, to można przypuszczać, że wszystkie są dużo wyższe niż różnica, którą zapłacimy.

P. Wójt – i dlatego należy wziąć pod uwagę, że jeśli jako gmina zakupimy, to po potrąceniu naszych wierzytelności – i płacimy tylko różnicę, z której będą zaspokojeni inni wierzyciele. Jeśli natomiast my tego nie kupimy, to sprzedadzą za 112.500 zł – a my dostaniemy końcówkę, która zostanie po wszystkich innych uregulowaniach. Tak więc dla nas jest to b.dobra forma inwestycji, bo za 50 tys. nabywamy nieruchomość o wartości 112.500 zł.

Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości położonej w miejscowości Nawiady; po poddaniu pod głosowanie uchwała w w/w sprawie została przyjęta 7 gł. „za”, 6 przeciw, 1 wstrz. się (uchwała Nr XXXII/134/13);

e) rozstrzygnięcia nieuwzględnionych uwag przez Wójta zgłoszonych w czasie wyłożenia do publicznego wglądu projektu zmiany Studium

Wprowadzenia do powyższej sprawy dokonała Pani Wójt A. Kurczewska, m. in. z wypowiedzi: podjęcie uchwały w sprawie rozstrzygnięcia nieuwzględnionych przez Wójta uwag do Studium jest kolejnym etapem prac nad zmianami Studium. Na czas rozstrzygania nie miałam informacji co do ew. zmian dokumentów strategicznych, jakim jest m. in. Plan Ochrony MPK, trochę się sytuacja zmieniła w ostatnim czasie. Niepodjęcie uchwały w tej sprawie, odrzucenie uchwały spowoduje to, że będziemy dalej procedowali, dalej uzgadniali z RDOŚ, z MPK działki, które mogłyby się znaleźć w Studium, bądź też dostaniemy ostateczną informację że działki, które podlegają szczególnej ochronie, w Studium znaleźć się nie mogą. Na dzień kiedy tworzony był dokument sytuacja była trochę inna – i macie Państwo informację, dlaczego niektóre działki nie zostały uwzględnione – głównie z tego względu, że są objęte szczególnymi formami ochrony przyrody. Jeśli Państwo się ni zgodzicie, to będziemy dalej procedowali, macie do tego pełne prawo, co prawda cała procedura zmian Studium trwała rok. Tu chciałabym żebyście wiedzieli, że nie wszystkie działki, które znajdą się w Studium, będą miały pozytywną decyzję o warunkach zabudowy, ze dana działka uzyska pozwolenie na budowę – ze względu na to, że Studium nie jest aktem prawa miejscowego, a są to tylko wytyczne do dalszego działania.

Pan Przewodniczący A. Brodzik – pytanie zasadnicze do P. Wójt – korzystniej byłoby dla Gminy podjecie czy niepodjęcie tej uchwały?

Pani Wójt – nie można tu odpowiedzieć jednym zdaniem – wiadomym jest, że korzystniej byłoby, gdyby Gmina miała na swoim terenie więcej działek rekreacyjnych, letniskowych, a nie rolnych, jeszcze klasy VI. Niekorzystnie będzie o tyle, że działki które wcześniej zostały ujęte w propozycji zmian, będą odrzucone podczas ponownego uzgadniania – jeśli Państwo nie podejmiecie tej uchwały.

Pani radna W. Rolka - …są miejsca, o których przekwalifikowanie zwracają się właściciele, gdzie to nie są działki rolne, bo stoją na nich domki – a stoją od 20 – 30 lat i pewnie dalej będą stały, skoro do tej pory nikt ni potrafił z tym nic zrobić, to na pewno my ich nie zlikwidujemy. Ci ludzie tam przyjeżdżają, mieszkają w okresie letnim, zimowym. Kłania się tu też ustawa śmieciowa, bo jak teraz ci ludzie będą składali deklaracje? Myślę, że nie będą składać na naszym terenie, bo nie są tu zameldowani – ich działki figurują jako rolne – przykład naszych działek w Kiełbonku zabudowanych przez tzw. warszawiaków – oni do tej pory mieli kosze, śmieci były odbierane – a teraz?

Pani Wójt – jest problem z działkami w obrębie ST. Kiełbonki – mieszkańcy płacą stawkę za działkę rekreacyjną – i to jest problem, bo w tej chwili nadzór budowlany każe rozbierać te budynki.
Działania w kierunku uzgodnień Studium to nie kwestia własnego uznania czy woli, którą działkę uwzględnić, a którą nie – to jest szereg uzgodnień z innymi podmiotami, to jest walka z fundacjami na rzecz ochrony przyrody – i bardzo często jest to kompromis, na który Gmina musi pójść. Jeśli Państwo dzisiaj tej uchwały nie podejmiecie, odrzucicie ją, to trzeba będzie z tym problemem zmierzyć się jeszcze raz.

Pan radny J. Puławski - … chcę powiedzieć, że dużo ludzi przybyło z zewnątrz, mają duże powierzchnie gruntów o V i VI klasie od ponad 20 lat, nie płacą żadnych podatków, a nasi mieszkańcy – byli rolnicy płacą duże, wysokie podatki. Proszę Szanowną Radę o nie przyjęcie tego dokumentu – jest to krzywdzące dla naszych mieszkańców, mówię ogólnie o całej gminie (oklaski ze strony sołtysów).

Pani Wójt - … naprawdę nie upieram się żebyście Państwo dzisiaj tą uchwałę przyjęli – tylko żebyście mieli świadomość, że to nie jest widzi mi się Wójta, a są to uzgodnienia z wieloma instytucjami. Chciałabym żebyście Państwo aktywnie uczestniczyli w pracach – bo na spotkaniu z Panem Grządką był obecny tylko Pan Puławski.

Po powyższym, Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Krysiak odczytał projekt uchwały w sprawie rozstrzygnięcia nieuwzględnionych uwag przez Wójta Gminy Piecki zgłoszonych w czasie wyłożenia do publicznego wglądu projektu zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Piecki.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie w/w uchwały: „za” przyjęciem 0 głosów, przeciw 13, wstrz. się 1 – uchwała nie została przyjęta.

Ad. 7 – wystąpienia sołtysów i zaproszonych gości

Pan Piotr Juchiumiuk – były Wójt Gminy Piecki – m. in. w swej wypowiedzi podziękował Panu Przewodniczącemu za zaproszenie na sesję Rady; podjęte zostały b. ważne uchwały (chociaż nie ma nieważnych uchwał), Rada pracowała sprawnie, życzył sukcesów w ich realizacji i w dalszej pracy.

Pani Anna Zdanowska - dyrektor Szkoły Podst. w Dłużcu – wyraziła podziękowanie za pomoc, także finansową i zaangażowanie sołtysów oraz radnych w życiu szkoły – Panów J. Puławskiego, A. Larenty oraz sołtysów z terenu działania szkoły Pani M. Puławskiej, M. Kamińskiej i Panu M. Podrażka.

Pan Adam Paździorek – sołtys s. Lipowo przedstawił problemy dot. odśnieżania dróg – powiatowej do wsi oraz gminnej na terenie wsi – drogi nie są odśnieżane na czas, w dniu wczorajszym nie przyjechał ani autobus szkolny, ani kursowy.

Pani Małgorzata Fabisiak – sołtys s. Dobry Lasek – zgłosiła również uwagi do odśnieżania dróg gminnych, w tym przez osobę odśnieżającą drogi na terenie sołectwa.

Ad. 8 – odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski

Odpowiedzi udzielała Pani Wójt A. Kurczewska, m. in.:

- odn. problemów z odśnieżaniem dróg – przede wszystkim to sołtys powinien się porozumieć w tej sprawie z „Panem odśnieżającym” na danym terenie, powinno to też być kontrolowane, żeby nie było zarzutów co do ilości godzin odśnieżania – i prośba, żeby wszelkie problemy zgłaszać na bieżąco do Urzędu, nie czekać do sesji;

- odniesienie się do pytań przedstawionych przez Pana Przewodniczącego A. Brodzika – 16 stycznia odbyło się spotkanie w Urzędzie Gminy, przy współudziale Pani Skarbnik K. Witkowskiej, Pani Sekretarz B. Wołkowicz, Pani Inspektor J. Kaczyńskiej – Pan Przewodniczący A. Brodzik zorganizował to spotkanie, żeby przedstawić mi zarzut lekceważenia Rady, a mianowicie:
- „boi się Pani sesji, na sesję Pani nie przychodzi” – ja się sesji nie boję, oczywiście trzeba się do sesji przygotować – to mój obowiązek; odnośnie nieobecności – na 32 sesje nie byłam na 3 sesjach: raz byłam na urlopie i była to sesja nadzwyczajna, 2-gi raz – byłam po zabiegu operacyjnym i 3-ci raz – byłam przy łóżku chorego dziecka w szpitalu w Olsztynie;
- „bo omawiała Pani projekt budżetu Gminy zanim został on przedstawiony Radzie” – zgodnie z procedurą ustawową do 15 listopada propozycja budżetu była przedstawiona Radzie, a 21 listopada spotkałam się z sołtysami – jako organem pomocniczym Gminy, gdzie omawiane były założenia do budżetu w zakresie wniosków sołeckich oraz inne bieżące sprawy dotyczące sołectw – i takie spotkania będą nadal organizowane.
Odnośnie kwestii Gazety i wydatków związanych z jej wydawaniem – wolałabym to omówić w gronie radnych – ew. po sesji, bo moje wystąpienie mogłoby przynieść b. brzydki efekt, jednak chciałabym tu ponownie poinformować, że z Gazety nie zrezygnowaliśmy, została tymczasowo zawieszona.
W kwestii oszczędności w budżecie – uważam, że 150.000 zł oszczędności, które znalazł Pan Przewodniczący – przy ponad 20-milionowym budżecie świadczy, że budżet ten został dobrze skonstruowany. Przesunięcie 20.000 zł na płace – należy pamiętać, że 2013 rok to też sprawa zatrudnienia pracowników do obsługi gospodarki śmieciowej.

Pan Przewodniczący A. Brodzik - … sprostowanie – to nie były zarzuty, tylko zasygnalizowanie pewnych spraw, o które Pani prosi – i mogła Pani udzielić odpowiedzi od razu, ale zdecydowała Pani, że publicznie – i dlatego ta sprawa dziś się pojawiła.

Ad. 9 – zamknięcie obrad

W związku z wyczerpaniem spraw z porządku obrad XXXII Sesji Rady Gminy PieckI, Przewodniczący Rady Pan Andrzej Brodzik ogłosił zamknięcie obrad.

Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik
Protokółowała:
J. Kaczyńska

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2013-07-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-07-02 09:02:31
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-07-02 09:02:55
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-01-21 10:20:07
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
780 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony