ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: 125/2021Drukuj informacjęAkt prawny: 125/2021

Szczegóły informacji

125/2021

Rodzaj: Zarządzenie

Status: Nieobowiązujący

Sesja: Nie dotyczy

Kadencja: Kadencja 2018-2024

Data podjęcia/podpisania: 2021-11-08

Data wejścia w życie: Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Tytuł aktu:

W sprawie zasad zarządzania ryzykiem w Urzędzie Gminy Piecki

Traci moc:

65/2011

Utracił moc przez:

188/2022

Na podstawie:

art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2021 r. poz. 1372) oraz art. 69 ust l pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych t.j.: Dz.U. z 2021 r., poz. 305)

Treść:

ZARZĄDZENIE NR 125/2021
WÓJTA GMINY PIECKI
z dnia 8 listopada 2021 r.
 
w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w Urzędzie Gminy Piecki
 
            Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2021 r. poz. 1372) oraz art. 69 ust l pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych t.j.: Dz.U. z 2021 r., poz. 305) zarządza się, co następuje:
§ 1.
  1. Określa się zasady i tryb zarządzania ryzykiem w Urzędzie Gminy Piecki.
  2. Zarządzanie ryzykiem jest ciągłym procesem stanowiącym jeden z elementów kontroli zarządczej obejmującej ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
  3. Identyfikacji i oceny ryzyka oraz ustalenia metody przeciwdziałania ryzyku dokonuje się raz w roku w terminie do 30 listopada oraz w przypadku gdy  pracownik zgłosi bezpośredniemu przełożonemu o nowym zagrożeniu (ryzyku).
  4. Identyfikacji i oceny ryzyka oraz ustalenia metody przeciwdziałania ryzyku dokonuje Wójt Gminy oraz Sekretarz Gminy.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
  1. Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy  Piecki.
  2. Kierowniku Urzędu – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Piecki.
  3. Referatach - należy przez to rozumieć referaty i pozostałe jednoosobowe lub wieloosobowe komórki organizacyjne w Urzędzie.
  4. Osobach kierujących - należy przez to rozumieć kierowników referatów, pracowników jednoosobowych stanowisk pracy, Skarbnika Gminy, Sekretarza Gminy.
  5. Koordynatorze zarządzania ryzykiem - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy 
  6. Ryzyku - należy przez to rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia mającego negatywny wpływ na wykonywanie zadań bądź osiąganie zamierzonych celów.
  7. Wpływie ryzyka - należy przez to rozumieć skutki dla realizowania zadań i osiągania celów spowodowane przez zdarzenie objęte ryzykiem.
  8. Prawdopodobieństwie występowania ryzyka - należy przez to rozumieć częstotliwość występowania zdarzenia objętego ryzykiem.
  9. Istotności ryzyka - należy przez to rozumieć wpływ ryzyka i prawdopodobieństwa jego wystąpienia.
  10. Akceptowanym poziomie ryzyka - należy przez to rozumieć ustalony w niniejszym zarządzeniu poziom istotności ryzyka, przy którym nie jest   wymagane podejmowanie działań przeciwdziałających ryzyku.
  11. Zarządzaniu ryzykiem - należy przez to rozumieć proces identyfikacji, oceny i przeciwdziałaniu ryzyku; proces ten obejmuje także monitorowanie ryzyka i środków podejmowanych w celu jego ograniczenia lub całkowitej eliminacji.
  12. Arkuszu - należy przez to rozumieć arkusze identyfikacji, oceny   i przeciwdziałania ryzyku.
  13. Mechanizmach kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć wszystkie działania i procedury podejmowane w celu zwiększenia prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów, w tym zwłaszcza: prowadzenie systemu kontroli zarządczej (procedury, instrukcje, wytyczne), dokumentowanie procesu kontroli, poszczególnych  zdarzeń, zatwierdzanie operacji, podział obowiązków, nadzór, monitoring, rejestrowanie istotnych odstępstw od zasad zapisanych w procedurach, instrukcjach czy wytycznych, ograniczenie dostępu do zasobów materialnych, finansowych i informacyjnych przez precyzyjny zakres delegowanych uprawnień.
§ 3.
Cele zarządzania ryzykiem w Urzędzie jest:
  1. Usprawnienie procesu planowania.
  2. Zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów.
  3. Zapewnienie odpowiednich mechanizmów kontroli zarządczej.
  4. Zapewnienie Kierownictwu Urzędu wczesnej informacji o zagrożeniach dla realizacji wyznaczonych celów i zadań.
§ 4.
Zarządzanie ryzykiem odbywa się według zasad:
  1. Integracji z procesem zarządzania.
  2. Powiązania z wyznaczonymi celami i wyznaczonymi zadaniami Urzędu.
  3. Delegowania odpowiedzialności.
  4. Proporcjonalności działań przeciwdziałających ryzyku do jego wagi i istotności.
§ 5.
Proces zarządzania ryzykiem obejmuje:
  1. Identyfikację i ocenę ryzyka oraz odniesienie go do akceptowalnego poziomu ryzyka.
  2. Ustalenie i wprowadzenie metod przeciwdziałania ryzyku.
  3. Proces przeciwdziałania ryzyku.
  4. Monitorowanie procesu zarządzania ryzykiem i dokonywanie zmian.
§ 6.
  1. Identyfikacja ryzyka polega na ustaleniu ryzyka zagrażającego poszczególnym  celom i zadaniom Urzędu oraz realizacji budżetu Gminy Piecki.
  2. W celu identyfikacji ryzyka należy dokonać analizy celów i zadań Urzędu oraz podległych jednostek, realizacji budżetu, zagrożeń związanych z osiąganiem celów i realizowaniem zadań oraz realizacją budżetu gminy wraz z ich wewnętrznymi i zewnętrznymi przyczynami oraz możliwymi scenariuszami rozwoju zdarzeń.
  3. Podczas identyfikacji ryzyka stosowana jest kategoryzacja ryzyka. Ustala się kategorie (obszary) ryzyka: finansowe, zasobów ludzkich, działalności, zewnętrzne.
  4. Przykłady ryzyka występującego w ramach poszczególnych kategorii (obszarów) określa załącznik nr l do niniejszego zarządzenia.
§ 7.
  1. Ocena ryzyka polega na określeniu wpływu i prawdopodobieństwa pojawienia się ryzyka, a następnie ustaleniu jego istotności według zasad określonych w § 8.
  2. Określenie wpływu ryzyka polega na określeniu przewidywanych skutków jakie będzie miało, dla realizacji zadania, osiągania celu i realizacji budżetu Gminy Piecki, wystąpienie zdarzenia objętego ryzykiem. Do określenia wpływu używany jest opis jakościowy  przy zastosowaniu  skali ocen: wysoki, średni, niski.
  3. Określenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka polega na określeniu przewidywanej częstotliwości występowania zdarzenia objętego ryzykiem w trakcie roku. Do określenia prawdopodobieństwa stosowany jest opis jakościowy przy zastosowaniu skali ocen: wysokie, średnie, niskie .
  4. Podczas określania wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka stosowane są zasady zawarte w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 8.
  1. W oparciu o dokonaną ocenę wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka ustalany jest poziom istotności ryzyka wskazany w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
  2. Ustala się następujące poziomy istotności ryzyka:
a) Ryzyko poważne, tj. ryzyko o wysokim wpływie oraz wysokim lub średnim prawdopodobieństwie oraz średnim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie;
b) Ryzyko umiarkowane, tj. ryzyko o wysokim wpływie i niskim prawdopodobieństwie, ryzyko o średnim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie, a także ryzyko o niskim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie;
c) Ryzyko niskie tj. ryzyko o niskim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie.
  1. Ryzykiem akceptowanym jest ryzyko niskie. Ryzyka umiarkowane i poważne przekraczają akceptowany poziom ryzyka.
  2. Ryzyko przekraczające akceptowany poziom ryzyka wymaga ustalenia i podjęcia działań ograniczających je do tego poziomu poprzez zmniejszenie jego wpływu lub prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka (przeciwdziałanie ryzyku).
 
§ 9.
Metodami przeciwdziałania ryzyku są:
  1. Kontrolowanie ryzyka przez stosowanie mechanizmów kontroli zarządczej.
  2. Przeniesienie ryzyka przez przekazanie ryzyka podmiotowi zewnętrznemu.
§ 10.
W celu określenia metody przeciwdziałania  ryzyku należy dokonać analizy:
  1. Przyczyny (źródła) ryzyka i możliwych scenariuszy rozwoju wydarzeń.
  2. Istniejących mechanizmów kontroli stosowanych w celu ograniczenia lub uniknięcia tego ryzyka.
  3. Skuteczności istniejących mechanizmów kontroli, tj. zakresu w jakim przeciwdziałają ryzyku, a poprzez to ułatwiają lub utrudniają realizację ustalonych celów i zadań. 
§ 11.
  1. Na podstawie dokonanej identyfikacji i oceny ryzyka oraz określenia metody przeciwdziałania ryzyku, osoby kierujące referatami wypełniają Arkusze identyfikacji, oceny i przeciwdziałania ryzyku, według wzoru zamieszczonego  w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
  2. Odnotowania w Arkuszach wymagają wszystkie zidentyfikowane ryzyka natomiast dla ryzyka przekraczającego akceptowany poziom ryzyka (ryzyka poważne i umiarkowane) należy podać planowane metody ograniczania go do akceptowanego poziomu.
  3. Arkusze przedkładane są koordynatorowi zarządzania ryzykiem w terminie do  30 listopada każdego roku.
  4. Arkusze podlegają zatwierdzeniu przez koordynatora zarządzania ryzykiem.
  5. Koordynator zarządzania ryzykiem w terminie do 15 grudnia każdego roku sporządza zbiorczy raport identyfikacji ryzyka przekraczających  akceptowany poziom ryzyka (ryzyko poważne i umiarkowane) oraz  planowane metody ograniczania go do akceptowanego poziomu i przedstawia go wraz z kserokopią zatwierdzonych Arkuszy – Wójtowi Gminy Piecki.
 
§ 12.
  1. Osoby kierujące referatami zapewniają stosowanie metod przeciwdziałania ryzyka ustalonych w Arkuszach,  a w razie zaistniałej potrzeby przygotowują projekty stosownych aktów wewnętrznych określających mechanizmy kontroli i przedstawiają Wójtowi Gminy, w celu ich akceptacji i wprowadzenia do stosowania.
  2. Zidentyfikowane ryzyko oraz ustalone metody jego ograniczania do akceptowanego poziomu są na bieżąco oceniane (monitorowane) przez: osoby kierujące referatami, które oceniają poziom zidentyfikowanego  ryzyka oraz skuteczność stosowanych metod jego ograniczania oraz  osoby kierujące referatami w ramach bieżącego zarządzania Urzędem.
  3. Efektywność zarządzania ryzykiem oraz system kontroli zarządczej podlega obiektywnej ocenie  koordynatora.
  4. Wyniki oceny, o której mowa w ust. l i 2, wykorzystywane  są do poprawy efektywności zarządzania ryzykiem oraz usprawnienia systemu kontroli zarządczej.
 
§ 13.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.
 
§ 14.
W terminie do 31 grudnia każdego roku osoby kierujące podpisują deklarację dotyczącą wykonanej pracy w danym roku związanej z zarządzaniem ryzykiem zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszego zarządzenia i przekazują ją Wójtowi Gminy Piecki.
 
§ 15.
Traci moc Zarządzenie nr 65/2011 Wójta Gminy Piecki z 8 lipca 2011 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu kontroli zarządczej, zmienione Zarządzeniem nr 193/2018 Wójta Gminy Piecki z 31 grudnia 2018 r.
                                                          
§ 16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt             
(-) Agnieszka Kurczewska

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2021-11-10
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Hubert Sadownikow
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-11-10 10:50:09
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tyberiusz Maksymow
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-11-10 10:55:12
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Tyberiusz Maksymow
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-01-03 13:42:47
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1069 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony