Uchwały Rady Gminy
Pobierz dane XMLAkt prawny: XIII/94/15Drukuj informacjęAkt prawny: XIII/94/15Szczegóły informacji
XIII/94/15
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XIII
Kadencja: Kadencja 2014-2018
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.
Data podjęcia/podpisania: 2015-12-16
Tytuł aktu:
W sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 rok.
Na podstawie:
art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286 z późn. zm.)
Treść:
UCHWAŁA Nr XIII/94/15
RADY GMINY PIECKI
z dnia 16 grudnia 2015 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.) oraz art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286 z późn. zm.) - Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 rok, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
Załącznik do Uchwały Nr XIII/94//15
Rady Gminy Piecki
z dnia 16 grudnia 2015 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
DLA GMINY PIECKI
GRUDZIEŃ 2015
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
I. Diagnoza problemów uzależnień.
II. Cele programu.
III. Zadania do realizacji.
-
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
-
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
-
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży - w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
-
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
-
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
-
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
IV. Działalność Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
V. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie.
VI. Sposoby realizacji zadań.
VII. Finansowanie zadań programu.
VIII. Sposób sprawozdawczości.
Wprowadzenie
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016 określa sposób realizacji zadań własnych gminy wynikających z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j.: Dz. U. z 2012 r. póz. 1356 z późn. zm.) z uwzględnieniem wytycznych podanych w Rekomendacjach PARPA do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2016r.
Działania na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie Gminy Piecki prowadzone są zgodnie z kierunkami określonymi w niniejszym programie, który jest kontynuacją działań w tym zakresie prowadzonych w latach poprzednich.
Aktami prawnymi regulującymi kwestie realizacji działań z przedmiotowego zakresu są:
-
Narodowy Program Zdrowia na lata 2016-2020 opracowany przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Zdrowia Publicznego,
-
Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata
2011-2015 opracowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wykorzystywane będą jedynie na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, a także na zadania realizowane przez placówki wsparcia dziennego, o których mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej i nie mogą być przeznaczone na inne cele. Warto podkreślić, że wszelkie wsparcie finansowe przekazywane na rzecz ww. placówek musi być ujęte w gminnym programie. Z zapisu art. 182 w/w ustawy
jasno wynika, że kwota środków finansowych niewykorzystanych w danym
roku budżetowym musi zwiększyć pulę środków przeznaczonych w następnym roku na realizację gminnych programów.
jasno wynika, że kwota środków finansowych niewykorzystanych w danym
roku budżetowym musi zwiększyć pulę środków przeznaczonych w następnym roku na realizację gminnych programów.
Realizując gminne programy należy bezwzględnie przestrzegać ustawowego wymogu, aby każde zadanie, które zostanie wpisane do gminnego programu miało związek z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ponieważ tylko na takie zadania mogą zostać wydatkowane środki pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o czym mówi art. 11¹ ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
-
Diagnoza lokalna w zakresie spożywania napojów alkoholowych oraz problemów alkoholowych:
-
Z danych uzyskanych z Referatu Ewidencji Ludności w Urzędzie Gminy w Pieckach wynika, że Gminę zamieszkuje 7.966 osób (stan na 30 czerwca 2015r.)
-
Z informacji uzyskanych z PUP Mrągowo wynika, iż wskaźnik bezrobocia w województwie warmińsko-mazurskim to 15,8%, w Powiecie mrągowskim natomiast 16,4% (stan na październik 2015r.).
-
Z danych z Urzędu Gminy w Pieckach wynika, że w okresie od 01 stycznia 2015r. do 30 listopada 2015r. wydano:
-
liczba zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo – 58 zezwoleń,
- powyżej 4,5% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) – 32 zezwolenia,
- powyżej 18% zawartości alkoholu – 31 zezwoleń
-
liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych – 59
4. Baza placówek świadczących pomoc osobom uzależnionym z której korzystają mieszkańcy gminy Piecki:
-
Punkt Konsultacyjno-Informacyjny dla osób uzależnionych i członków ich rodzin oraz osób dotkniętych problemem przemocy w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pieckach, ul. Zwycięstwa 35/2, 11-710 Piecki
-
Wojewódzki Zespół Poradni Zdrowia Psychicznego Poradnia Uzależnień w Olsztynie, Al. Wojska Polskiego 35,
-
Miejski Zespół Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Poradnia Psychoprofilaktyki Problemów Uzależnień w Olsztynie, ul. Metalowa 5,
-
Przychodnia Psychoterapii Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Olsztynie, ul. Puszkina 13,
-
Poradnia Profilaktyki i terapii uzależnień w Elblągu, ul. Komeńskiego 44,
-
Oddział Detoksykacji Uzależnień w Węgorzewie, ul. Bema 24,
-
Ośrodek Leczenia Uzależnień w Giżycku, ul. Warszawska 41
-
Młodzieżowy Punkt Konsultacji i Terapii w Piszu, ul. Kopernika 8,
-
Poradnia Leczenia Uzależnień w Mrągowie, ul. Królewiecka 58
5. Z danych uzyskanych od Zespołu Interdyscyplinarnego wynika, że liczba sporządzonych Niebieskich Kart w 2015r. to 15 kart (stan na 30 listopada 2015r).
6. Z informacji uzyskanej od Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, iż w 2015r. motywowano do podjęcia leczenia odwykowego 29 osób, 8 spraw skierowano do sądu.
7. Z danych zawartych w rocznym sprawozdaniu PARPA-G1 z działalności samorządów gminnych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2014r. wynika, iż z Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym skorzystało:
-
osoby z problemem alkoholowym - 64,
-
dorośli członkowie rodzin osób z problemem alkoholowym - (DDA)- 14,
-
osoby doznające przemoc w rodzinie- 51,
-
osoby stosujące przemoc w rodzinie - 8
8. Z danych zawartych w rocznym sprawozdaniu MPiPS wynika, iż 71 osób uzależnionych od alkoholu skorzystało ze świadczeń pomocy społecznej w 2014r.
II. Cele gminnego programu:
1. Cele nadrzędne:
-
zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych,
-
ograniczenie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży,
-
zmniejszenie rozmiarów istniejących problemów alkoholowych wśród osób dorosłych,
-
zmniejszenie liczby zachowań agresywnych i przemocy w rodzinie o podłożu alkoholowym.
2. Cele szczegółowe:
-
opóźnienie wieku inicjacji alkoholowej przez dzieci i młodzież,
-
ochrona dzieci i młodzieży przed wchodzeniem w kontakty z substancjami psychoaktywnymi, uzależnieniem się,
-
kształtowanie postaw prozdrowotnych,
-
zmniejszenie rozmiaru szkodliwości wynikających z picia alkoholu,
-
zmniejszenie liczby nietrzeźwych kierowców,
-
zwiększenie liczby osób podejmujących leczenie w placówkach lecznictwa odwykowego,
-
zwiększenie liczby sprzedawców kontrolujących wiek osób kupujących alkohol,
-
zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa środowiska rodzinnego, przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;
-
wzrost wiedzy mieszkańców nt. negatywnych konsekwencji sięgania po środki uzależniające.
III. Zadania gminnego programu
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
1.1. Prowadzenie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin.
1.2. Dofinansowanie programów ograniczenia picia alkoholu.
1.3. Dofinansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych.
1.4. Dofinansowanie programów profilaktycznych dotyczących problematyki przemocy w rodzinie.
1.5. Sfinansowanie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla rodziców/opiekunów oraz pracy terapeutycznej z całą rodziną.
1.6. Finansowanie zajęć w programie ponadpodstawowym dla osób uzależnionych.
1.7. Finansowanie kosztów sporządzania opinii biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i narkotyków.
1.8. Prowadzenie rozmów motywujących do podjęcia lecznictwa odwykowego przez członków GKRPA.
1.9. Korzystanie z usług Poradni Uzależnień na terenie województwa warmińsko - mazurskiego i powiatu mrągowskiego.
1.10. Upowszechnianie informacji o placówkach leczenia odwykowego.
1.11. Finansowanie udziału w szkoleniach, konferencjach osób pracujących w obszarze pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej.
1.12. Współpraca z Wojewódzkimi Ośrodkami Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Szpitalem Powiatowym w Mrągowie.
1.13. Współpraca z placówkami leczenia uzależnień, z których korzystają mieszkańcy gminy Piecki.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
-
Dofinansowanie pracy terapeutycznej z rodziną.
-
Finansowanie programów psychoterapii współuzależnienia.
-
Finansowanie zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
-
Dofinansowanie obozów socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym/problemem przemocy.
-
Finansowanie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
-
Finansowanie środowiskowych programów pomocy rodzinie, których efektem będzie m. in. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców (Konferencje Grup Rodzinnych, Grupy Zabawowe).
-
Finansowanie zatrudnienia pracowników merytorycznych w placówkach udzielających pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
-
Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
-
Organizowanie i finansowanie superwizji lub konsultacji dla wychowawców udzielających pomocy psychologicznej dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
-
Prowadzenie lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. Kampanie „Postaw na rodzinę” i „Stop przemocy”)
-
Zwiększenie dostępności pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie - dorosłych i dzieci.
-
wspieranie i finansowanie istniejących placówek pierwszego kontaktu, gwarantujących dostęp do informacji oraz podstawowej pomocy psychologicznej i prawnej,
-
wspieranie działalności grup samopomocowych (w tym grup wsparcia) dla osób doznających przemocy w rodzinie,
-
zapewnienie dostępności specjalistów przygotowanych do pracy z członkami rodzin z problemem przemocy-dorosłych i dzieci,
-
wdrażanie i finansowanie metod pracy z osobami doznającymi przemocy w rodzinie, mających na celu zwiększenie umiejętności i możliwości radzenia sobie z przemocą (programy, warsztaty itp.)
-
opracowywanie i upowszechnianie materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie i możliwości uzyskania pomocy w tym obowiązujących procedur interwencyjno-pomocowych (ulotki, informatory, broszury itp. adresowane do ofiar przemocy).
-
Podniesienie jakości pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy:
-
-
organizowanie i finansowanie dla przedstawicieli służb i instytucji działających na rzecz ochrony rodzin przed przemocą, szkoleń obejmujących zagadnienia dotyczące specyfiki zjawiska przemocy w rodzinie, konsekwencji doznawania przemocy w rodzinie, funkcjonowania osób doznających przemocy i stosujących przemoc,
-
organizowanie specjalistycznych, interdyscyplinarnych szkoleń, dotyczących kompetencji służb, obowiązujących procedur, podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia przemocy w rodzinie (w tym posługiwanie się procedurą „Niebieskie Karty”) oraz współpracy służb i instytucji,
-
organizowanie spotkań, narad roboczych i konferencji sprzyjających wymianie doświadczeń w zakresie interdyscyplinarnej pracy na rzecz ochrony rodzin przed przemocą,
-
zapewnienie dostępu do stałej superwizji osobom pracującym w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
-
Usprawnienie działań adresowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie oraz zwiększenie dostępności programów oddziaływań edukacyjno-korekcyjnych:
-
-
organizowanie szkoleń dla osób mających kontakt z osobami stosującymi przemoc w rodzinie na temat możliwości oddziaływań wobec sprawców przemocy, podejmowania interwencji z wykorzystaniem procedury "Niebieskie karty" oraz uruchamiania procedur prawno-karnych,
-
organizowanie szkoleń i konferencji służących podniesieniu kompetencji w zakresie nawiązywania kontaktu oraz motywowania do zmiany zachowania, w tym do uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych,
-
wdrażanie i finansowanie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych,
-
nawiązanie współpracy między przedstawicielami różnych służb, w tym przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości (prokuratorzy, sędziowie, kuratorzy) w celu kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych,
-
upowszechnianie informacji o prowadzonych na terenie gminy lub powiatu oddziaływaniach adresowanych do osób krzywdzących swoich bliskich,
-
przygotowanie materiałów informacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie, w których będą zawarte informacje na temat zjawiska przemocy w rodzinie i konsekwencji jakie pociąga za sobą jej stosowanie.
-
Zwiększenie wiedzy i świadomości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie, sposobów reagowania na przemoc i możliwościach uzyskania pomocy:
-
-
prowadzenie lokalnych kampanii informacyjnych, akcji edukacyjnych nt. zjawiska przemocy w rodzinie, w tym przemocy wobec dzieci,
-
włączenie się w ogólnopolskie akcje promujące życie rodzinne bez przemocy,
-
przygotowanie i upowszechnianie informacji na temat lokalnej oferty pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy, w szczególności z problemem alkoholowym,
-
prowadzenie i finansowanie programów profilaktyki przemocy (np. warsztaty umiejętności rodzicielskich, programy dla rodziców nt. radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, rozwiązywania konfliktów, itp.),
-
nawiązanie stałej współpracy z lokalnymi mediami : prasą, radiem, telewizją.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
-
Działania profilaktyczne w zakresie problematyki alkoholowej:
-
prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo- wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,
-
wspierania programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych,
-
realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze,
-
wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych do młodzieży upijającej się,
-
prowadzenie badań związanych zwłaszcza z diagnozą zachowań problemowych/używaniem substancji psychoaktywnych podejmowanych przez młodzież oraz ewaluacją programów profilaktycznych,
-
realizacja programów profilaktycznych w zakresie uzależnień z elementami pozalekcyjnych zajęć sportowych,
3.2. Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej:
-
podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia,
-
prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych (broszury, plakaty, ulotki z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi dotyczącymi problematyki alkoholowej) dla określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, rodziców, policjantów, samorządowców i innych,
-
pozyskiwanie dla podejmowanych działań partnerów instytucji, organizacji i firm cieszących się uznaniem oraz partnerów medialnych lokalnych i regionalnych mediów,
-
realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze,
-
dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi, młodzieży oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, animatorów zajęć,
-
edukacja lokalnych decydentów i radnych w zakresie wagi i skali problematyki alkoholowej przez zaproszenia ich do lokalnych debat, kampanii edukacyjnych, udziału w imprezach profilaktycznych,
-
budowanie lokalnych koalicji na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
-
wspieranie edukacji osób pracujących zawodowo w systemie rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez prenumeratę lub zakup specjalistycznych opracowań, czasopism, publikacji, materiałów multimedialnych,
-
promowanie działań gminy na forum regionalnym, krajowym i międzynarodowym przez udział w konferencjach, seminariach i innych spotkaniach organizowanych przez województwa, instytucje centralne czy też międzynarodowe,
-
organizowanie szkoleń członków Komisji i osób aspirujących do pracy w tych strukturach (obowiązek ustawowy).
-
Budowanie lokalnej koalicji na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, także w ramach porozumień z innymi samorządami lokalnymi czy współpracy z samorządem województwa i nagłaśnianie tych poczynań przy okazji różnych wydarzeń w gminie.
-
Aktywna współpraca z lokalnymi i regionalnymi mediami, monitorowanie zawartości pojawiających się tam artykułów pod kątem problematyki alkoholowej, inicjowanie artykułów na ten temat, w razie potrzeby przygotowywanie sprostowań, prezentowanie w lokalnych i regionalnych mediach gminnych działań profilaktycznych i ich efektów.
-
Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach:
-
-
prowadzenie lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł”) organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni - trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach,
-
współpraca na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, nawiązanie stałej współpracy z instytucjami, które w zakresie swoich działań w różnym stopniu są powiązane z ruchem drogowym.
3.4. Przeciwdziałanie nietrzeźwości w miejscach publicznych:
-
podnoszenie kompetencji zawodowych przedstawicieli służb kontaktujących się z osobami nietrzeźwymi (policji, straży miejskiej, pogotowia ratunkowego, pracowników socjalnych) - zwiększenie umiejętności nawiązania kontaktu z osobą nietrzeźwą.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych :
-
współpraca z instytucjami i podmiotami pozarządowymi, organizacjami sportowymi, kulturalno-oświatowymi i innymi w zakresie realizacji zajęć z zakresu profilaktyki uniwersalnej i selektywnej,
-
podejmowanie wspólnych inicjatyw na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w szczególności na rzecz promocji i realizacji działań w tym zakresie czy organizowaniu konferencji, szkoleń i narad.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
-
działania kontrolne mające na celu ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim,
-
podejmowanie interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów cytowanej ustawy, dotyczących zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, określonym w ustawie osobom i w określonych sytuacjach.
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej/ Klubu Integracji Społecznej.
Wspieranie przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych od alkoholu.
7. Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego (opinie biegłych sądowych).
Do zadań własnych gminy, na mocy art. 41 ust. 3 oraz art. 25 i 26 ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, należy powołanie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych na której spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy, sąd wszczyna postępowanie na wniosek gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych lub prokuratora, a do wniosku dołącza się zebraną dokumentację wraz z opinią biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
8. Zapewnienie warunków działania/pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych korzysta z pomieszczeń w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pieckach, który zapewnia obsługę administracyjną i księgowo-finansową.
Kompetencje członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powinny być ściśle powiązane z zadaniami, jakie realizuje Komisja, które dotyczą zagadnień:
-
uzależnienia od alkoholu, leczenia osób uzależnionych, picia ryzykownego i szkodliwego oraz strategii pomocy, w tym programów redukcji szkód oraz programów ograniczenia picia,
-
rodziny z problemem alkoholowym, w tym współuzależnienia,
-
sytuacji dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym oraz strategii pomocy organizowanej w środowisku lokalnym z uwzględnieniem pracy socjoterapeutycznej,
-
zjawiska przemocy w rodzinie - aspekty prawne i psychologiczne, praca w zespołach interdyscyplinarnych i grupach roboczych, procedura "Niebieskiej karty" z uwzględnieniem roli gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
-
skutecznej strategii profilaktycznej, wiedzy o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących, profilaktyka szkolna, środowiskowa i rodzinna, standardy programów profilaktycznych oraz ich ewaluacja,
-
diagnozy problemów alkoholowych w środowisku lokalnym,
-
systemu rozwiązywania problemów alkoholowych w Polsce oraz budowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i ich ewaluacja,
-
zasad wydawania i cofania zezwoleń oraz prowadzenia kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
-
lokalnej strategii ograniczenia dostępności alkoholu, w tym zawartość merytoryczna uchwał podejmowanych przez rady gmin na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
-
kontaktu z klientem gminnej komisji - osobą uzależnioną, współuzależnioną, osobą doświadczającą przemocy i stosującą przemoc (dotyczy to przede wszystkim tych z członków komisji, którzy takie rozmowy prowadzą).
IV. Współpraca z instytucjami w zakresie współrealizacji zadań wynikających z gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
- Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
- Komisariat Policji w Pieckach, Komenda Powiatowa Policji w Mrągowie,
- Sąd Rejonowy w Mrągowie,
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach,
- Poradnia Leczenia Uzależnień w Mrągowie,
- Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Pieckach,
- Szkoły i inne placówki oświatowe w Gminie Piecki,
- Kościół katolicki i inne związki wyznaniowe,
- Media lokalne (prasa, radio, TV),
- Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego w Warszawie (porozumienie),
- Związek Harcerstwa Polskiego,
- Inne organizacje pozarządowe.
V. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie:
-
zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących problemów alkoholowych, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie, (od Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego, Policji),
-
dokonanie diagnozy opartej na cyklicznych, rzetelnych badaniach problemów i zjawisk związanych z nadużywaniem alkoholu przez dzieci, młodzież w szkołach podstawowych i gimnazjach w ramach szkolnego programu profilaktyki,
-
gromadzenie bazy danych o miejscach i formach pomocy dla osób z problemem alkoholowym korzystających z porad w Punkcie konsultacyjno – informacyjnym
-
pozyskiwanie danych nt. liczby interwencji domowych, liczby przestępstw, liczby zatrzymań związanych z problemem alkoholowym i przemocą - PP w Pieckach,
-
pozyskiwanie danych dotyczących przestępczości nieletnich oraz ofiar i liczby wypadków drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców za pośrednictwem Posterunku Policji w Pieckach
-
współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w celu pozyskiwania przydatnych danych do diagnozy problemów alkoholowych w gminie Piecki.
VI. Sposoby realizacji zadań
-
Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywa się przy współpracy instytucji placówek i innych podmiotów działających na terenie gminy Piecki oraz organizacji pozarządowych działających ponad lokalnie.
-
Obsługę administracyjną i księgowo-finansową pełni Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach.
VII. Finansowanie programu
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizowany będzie przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych planowanych w budżecie Gminy, pozyskiwanych zgodnie z art. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Określa je preliminarz wydatków opracowany na dany rok, zgodny z projektem budżetu Gminy w dziale 851 – ochrona zdrowia, w rozdziale 85154 - przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako środki nie wygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do momentu uprawomocnienia się nowego Gminnego Programu.
Zasady wynagradzania członków komisji
1. Za posiedzenie GKPiRPA członek komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 85 zł netto,
2. Za posiedzenie GKPiRPA przewodniczący lub zastępca komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 110 zł netto,
3. Za posiedzenie GKPiRPA sekretarz komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 95 zł netto,
4. Za każde posiedzenie Zespołu problemowego jego członek otrzymuje 85 zł netto,
5. Za każdorazowe reprezentowanie komisji w sądzie w sprawach inicjowanych przez Komisję jej członek otrzymuje 85 zł netto
6. Członkowie GKRPA nie będący pracownikami Urzędu otrzymują zwrot kosztów podróży na zasadach obowiązujących w GOPS w Pieckach.
VIII. Sposób sprawozdawania.
-
Sprawozdanie finansowe i merytoryczne z realizacji Programu będzie przekładane corocznie Radzie Gminy Piecki do końca pierwszego kwartału następnego roku.
Załącznik nr 1 do GPPiRPA na 2016 r.
Plan finansowy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2016 r.
LP.
|
ZADANIA DO REALIZACJI I SFINANSOWANIA
|
PLANOWANA KWOTA WYDATKÓW (ROCZNIE)
|
|
I.
|
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
|
50.000
|
|
1.
|
Funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz dotkniętych przemocą w rodzinie: zatrudnienie (umowy zlecenia) terapeuty uzależnień, pedagoga/mediatora (praca z rodziną) psychologa, radcy prawnego.
|
45.000
|
|
2.
|
Dofinansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych oraz programów ograniczenia picia alkoholu.
|
5.000
|
|
II.
|
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
|
41.000
|
|
Pomoc dzieciom z rodzin z problemami uzależnień i przemocy.
|
|||
1.
|
Finansowanie zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego w Nawiadach ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. (zatrudnienie wychowawców, w tym do zajęć profilaktycznych, zakup materiałów do prowadzenia zajęć, itp.).
|
20.000
|
|
2.
|
Finansowanie realizacji zajęć socjoterapeutycznych lub opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci z grup ryzyka, zwłaszcza dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym w świetlicach wiejskich.
|
2.000
|
|
3.
|
Finansowanie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
|
5.000
|
|
4.
|
Dofinansowanie rodzinnych wyjazdów profilaktyczno-terapeutycznych.
|
3.000
|
|
5.
|
Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
|
1.000
|
|
Kompleksowe wsparcie rodzin w których występują problemy uzależnień i przemocy
|
|||
4.
|
Organizowanie i dofinansowanie miejsc i programów wsparcia rodzin (szczególnie z małymi dziećmi) których efektem będzie m. in. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców (np. Centrum dla rodzin, Grupy Zabawowe, praca metodą Konferencji Grup Rodzinnych).
|
5.000
|
|
5.
|
Szkolenia dot. uzależnienia od alkoholu, motywowania do leczenia oraz dla wybranych grup zawodowych, członków zespołu interdyscyplinarnego i członków Komisji ds. RPA
|
3.000
|
|
6.
|
Zakup materiałów informacyjnych i edukacyjnych nt. uzależnienia od alkoholu i przeciwdziałania przemocy oraz opracowanie i wydanie lokalnego informatora lub biuletynu.
|
2.000
|
|
III.
|
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
|
33.500
|
|
1.
|
Dofinansowanie na terenie szkół, innych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży przy współpracy NGO (tworzenie sieci punktów informacyjnych)
|
5.000
|
|
2.
|
Wspieranie pro-społecznych działań młodzieży, programów liderskich i działań rówieśniczych z obszaru profilaktyki i promocji zdrowia m.in. współpraca z ZHP.
|
2.000
|
|
3.
|
Realizacja programów profilaktycznych w zakresie uzależnień z elementami pozalekcyjnych zajęć sportowych,
|
3.000
|
|
4.
|
Prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych (wydawanie artykułów w prasie lokalnej, zakup materiałów m.in. broszury, plakaty, ulotki z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi dotyczącymi problematyki alkoholowej) dla określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, rodziców, policjantów, samorządowców i innych.
|
3.000
|
|
5.
|
Dofinansowanie środowiskowych form wsparcia dzieci, młodzieży i rodzin zagrożonych patologią społeczną w tym podnoszenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz zatrudnienie specjalistów ( pedagog ulicy, asystent rodziny, animator czasu wolnego)
|
5.500
|
|
6.
|
Dofinansowanie programów wychowawczych, profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w ramach form wypoczynku zimowego i letniego
|
10.000
|
|
7.
|
Prowadzenie lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł”) organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni - trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach.
|
5.000
|
|
IV
|
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
|
2.500
|
|
1.
|
Wspólne inicjatywy na rzecz zapobiegania problemów alkoholowych na rzecz promocji i realizacji działań w tym zakresie m. in. organizowanie konferencji, szkoleń, narad.
|
2.500
|
|
V
|
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
|
bezkosztowo
|
|
VI
|
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej/ Klubu Integracji Społecznej. Wspieranie przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych od alkoholu.
|
5.000
|
|
VII
|
Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego (opinie biegłych sądowych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu w procedurze sądowego przymusu leczenia odwykowego).
|
3.000
|
|
VIII
|
Koszta związane z pracą Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (diety, materiały papiernicze, delegacje, artykuły spożywcze).
|
5.000
|
|
IX
|
Obsługa merytoryczna i funkcjonowanie Programu
|
20.000
|
|
1.
|
Dodatek dla koordynatora Programu
|
15.000
|
|
2.
|
Zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, telefonia stacjonarna, usługi pocztowe itp.
|
2.000
|
|
3.
|
Zakup niezbędnych materiałów, sprzętu itp. do realizacji Programu w siedzibie GOPS i na terenie Gminy.
|
3.000
|
|
RAZEM
|
160.000
|
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Piecki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Joanna Kaczyńska |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2015-12-18 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Joanna Kaczyńska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2015-12-18 13:13:46 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2015-12-18 13:18:21 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2015-12-18 14:18:21 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1745 raz(y) |