Zarządzenia Wójta
Pobierz dane XMLAkt prawny: 125/2021Drukuj informacjęAkt prawny: 125/2021Szczegóły informacji
125/2021
Rodzaj: Zarządzenie
Status: Nieobowiązujący
Sesja: Nie dotyczy
Kadencja: Kadencja 2018-2024
Data podjęcia/podpisania: 2021-11-08
Data wejścia w życie: Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Tytuł aktu:
W sprawie zasad zarządzania ryzykiem w Urzędzie Gminy Piecki
Traci moc:
Utracił moc przez:
Na podstawie:
art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2021 r. poz. 1372) oraz art. 69 ust l pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych t.j.: Dz.U. z 2021 r., poz. 305)
Treść:
ZARZĄDZENIE NR 125/2021
WÓJTA GMINY PIECKI
z dnia 8 listopada 2021 r.
w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w Urzędzie Gminy Piecki
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2021 r. poz. 1372) oraz art. 69 ust l pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych t.j.: Dz.U. z 2021 r., poz. 305) zarządza się, co następuje:
o finansach publicznych t.j.: Dz.U. z 2021 r., poz. 305) zarządza się, co następuje:
§ 1.
- Określa się zasady i tryb zarządzania ryzykiem w Urzędzie Gminy Piecki.
- Zarządzanie ryzykiem jest ciągłym procesem stanowiącym jeden z elementów kontroli zarządczej obejmującej ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
- Identyfikacji i oceny ryzyka oraz ustalenia metody przeciwdziałania ryzyku dokonuje się raz w roku w terminie do 30 listopada oraz w przypadku gdy pracownik zgłosi bezpośredniemu przełożonemu o nowym zagrożeniu (ryzyku).
- Identyfikacji i oceny ryzyka oraz ustalenia metody przeciwdziałania ryzyku dokonuje Wójt Gminy oraz Sekretarz Gminy.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
- Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Piecki.
- Kierowniku Urzędu – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Piecki.
- Referatach - należy przez to rozumieć referaty i pozostałe jednoosobowe lub wieloosobowe komórki organizacyjne w Urzędzie.
- Osobach kierujących - należy przez to rozumieć kierowników referatów, pracowników jednoosobowych stanowisk pracy, Skarbnika Gminy, Sekretarza Gminy.
- Koordynatorze zarządzania ryzykiem - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy
- Ryzyku - należy przez to rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia mającego negatywny wpływ na wykonywanie zadań bądź osiąganie zamierzonych celów.
- Wpływie ryzyka - należy przez to rozumieć skutki dla realizowania zadań i osiągania celów spowodowane przez zdarzenie objęte ryzykiem.
- Prawdopodobieństwie występowania ryzyka - należy przez to rozumieć częstotliwość występowania zdarzenia objętego ryzykiem.
- Istotności ryzyka - należy przez to rozumieć wpływ ryzyka i prawdopodobieństwa jego wystąpienia.
- Akceptowanym poziomie ryzyka - należy przez to rozumieć ustalony w niniejszym zarządzeniu poziom istotności ryzyka, przy którym nie jest wymagane podejmowanie działań przeciwdziałających ryzyku.
- Zarządzaniu ryzykiem - należy przez to rozumieć proces identyfikacji, oceny i przeciwdziałaniu ryzyku; proces ten obejmuje także monitorowanie ryzyka i środków podejmowanych w celu jego ograniczenia lub całkowitej eliminacji.
- Arkuszu - należy przez to rozumieć arkusze identyfikacji, oceny i przeciwdziałania ryzyku.
- Mechanizmach kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć wszystkie działania i procedury podejmowane w celu zwiększenia prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów, w tym zwłaszcza: prowadzenie systemu kontroli zarządczej (procedury, instrukcje, wytyczne), dokumentowanie procesu kontroli, poszczególnych zdarzeń, zatwierdzanie operacji, podział obowiązków, nadzór, monitoring, rejestrowanie istotnych odstępstw od zasad zapisanych w procedurach, instrukcjach czy wytycznych, ograniczenie dostępu do zasobów materialnych, finansowych i informacyjnych przez precyzyjny zakres delegowanych uprawnień.
§ 3.
Cele zarządzania ryzykiem w Urzędzie jest:
- Usprawnienie procesu planowania.
- Zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów.
- Zapewnienie odpowiednich mechanizmów kontroli zarządczej.
- Zapewnienie Kierownictwu Urzędu wczesnej informacji o zagrożeniach dla realizacji wyznaczonych celów i zadań.
§ 4.
Zarządzanie ryzykiem odbywa się według zasad:
- Integracji z procesem zarządzania.
- Powiązania z wyznaczonymi celami i wyznaczonymi zadaniami Urzędu.
- Delegowania odpowiedzialności.
- Proporcjonalności działań przeciwdziałających ryzyku do jego wagi i istotności.
§ 5.
Proces zarządzania ryzykiem obejmuje:
- Identyfikację i ocenę ryzyka oraz odniesienie go do akceptowalnego poziomu ryzyka.
- Ustalenie i wprowadzenie metod przeciwdziałania ryzyku.
- Proces przeciwdziałania ryzyku.
- Monitorowanie procesu zarządzania ryzykiem i dokonywanie zmian.
§ 6.
- Identyfikacja ryzyka polega na ustaleniu ryzyka zagrażającego poszczególnym celom i zadaniom Urzędu oraz realizacji budżetu Gminy Piecki.
- W celu identyfikacji ryzyka należy dokonać analizy celów i zadań Urzędu oraz podległych jednostek, realizacji budżetu, zagrożeń związanych z osiąganiem celów i realizowaniem zadań oraz realizacją budżetu gminy wraz z ich wewnętrznymi i zewnętrznymi przyczynami oraz możliwymi scenariuszami rozwoju zdarzeń.
- Podczas identyfikacji ryzyka stosowana jest kategoryzacja ryzyka. Ustala się kategorie (obszary) ryzyka: finansowe, zasobów ludzkich, działalności, zewnętrzne.
- Przykłady ryzyka występującego w ramach poszczególnych kategorii (obszarów) określa załącznik nr l do niniejszego zarządzenia.
§ 7.
- Ocena ryzyka polega na określeniu wpływu i prawdopodobieństwa pojawienia się ryzyka, a następnie ustaleniu jego istotności według zasad określonych w § 8.
- Określenie wpływu ryzyka polega na określeniu przewidywanych skutków jakie będzie miało, dla realizacji zadania, osiągania celu i realizacji budżetu Gminy Piecki, wystąpienie zdarzenia objętego ryzykiem. Do określenia wpływu używany jest opis jakościowy przy zastosowaniu skali ocen: wysoki, średni, niski.
- Określenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka polega na określeniu przewidywanej częstotliwości występowania zdarzenia objętego ryzykiem w trakcie roku. Do określenia prawdopodobieństwa stosowany jest opis jakościowy przy zastosowaniu skali ocen: wysokie, średnie, niskie .
- Podczas określania wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka stosowane są zasady zawarte w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 8.
- W oparciu o dokonaną ocenę wpływu i prawdopodobieństwa ziszczenia się ryzyka ustalany jest poziom istotności ryzyka wskazany w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
- Ustala się następujące poziomy istotności ryzyka:
a) Ryzyko poważne, tj. ryzyko o wysokim wpływie oraz wysokim lub średnim prawdopodobieństwie oraz średnim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie;
b) Ryzyko umiarkowane, tj. ryzyko o wysokim wpływie i niskim prawdopodobieństwie, ryzyko o średnim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie, a także ryzyko o niskim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie;
c) Ryzyko niskie tj. ryzyko o niskim wpływie oraz średnim lub niskim prawdopodobieństwie.
- Ryzykiem akceptowanym jest ryzyko niskie. Ryzyka umiarkowane i poważne przekraczają akceptowany poziom ryzyka.
- Ryzyko przekraczające akceptowany poziom ryzyka wymaga ustalenia i podjęcia działań ograniczających je do tego poziomu poprzez zmniejszenie jego wpływu lub prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka (przeciwdziałanie ryzyku).
§ 9.
Metodami przeciwdziałania ryzyku są:
- Kontrolowanie ryzyka przez stosowanie mechanizmów kontroli zarządczej.
- Przeniesienie ryzyka przez przekazanie ryzyka podmiotowi zewnętrznemu.
§ 10.
W celu określenia metody przeciwdziałania ryzyku należy dokonać analizy:
- Przyczyny (źródła) ryzyka i możliwych scenariuszy rozwoju wydarzeń.
- Istniejących mechanizmów kontroli stosowanych w celu ograniczenia lub uniknięcia tego ryzyka.
- Skuteczności istniejących mechanizmów kontroli, tj. zakresu w jakim przeciwdziałają ryzyku, a poprzez to ułatwiają lub utrudniają realizację ustalonych celów i zadań.
§ 11.
- Na podstawie dokonanej identyfikacji i oceny ryzyka oraz określenia metody przeciwdziałania ryzyku, osoby kierujące referatami wypełniają Arkusze identyfikacji, oceny i przeciwdziałania ryzyku, według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
- Odnotowania w Arkuszach wymagają wszystkie zidentyfikowane ryzyka natomiast dla ryzyka przekraczającego akceptowany poziom ryzyka (ryzyka poważne i umiarkowane) należy podać planowane metody ograniczania go do akceptowanego poziomu.
- Arkusze przedkładane są koordynatorowi zarządzania ryzykiem w terminie do 30 listopada każdego roku.
- Arkusze podlegają zatwierdzeniu przez koordynatora zarządzania ryzykiem.
- Koordynator zarządzania ryzykiem w terminie do 15 grudnia każdego roku sporządza zbiorczy raport identyfikacji ryzyka przekraczających akceptowany poziom ryzyka (ryzyko poważne i umiarkowane) oraz planowane metody ograniczania go do akceptowanego poziomu i przedstawia go wraz z kserokopią zatwierdzonych Arkuszy – Wójtowi Gminy Piecki.
§ 12.
- Osoby kierujące referatami zapewniają stosowanie metod przeciwdziałania ryzyka ustalonych w Arkuszach, a w razie zaistniałej potrzeby przygotowują projekty stosownych aktów wewnętrznych określających mechanizmy kontroli i przedstawiają Wójtowi Gminy, w celu ich akceptacji i wprowadzenia do stosowania.
- Zidentyfikowane ryzyko oraz ustalone metody jego ograniczania do akceptowanego poziomu są na bieżąco oceniane (monitorowane) przez: osoby kierujące referatami, które oceniają poziom zidentyfikowanego ryzyka oraz skuteczność stosowanych metod jego ograniczania oraz osoby kierujące referatami w ramach bieżącego zarządzania Urzędem.
- Efektywność zarządzania ryzykiem oraz system kontroli zarządczej podlega obiektywnej ocenie koordynatora.
- Wyniki oceny, o której mowa w ust. l i 2, wykorzystywane są do poprawy efektywności zarządzania ryzykiem oraz usprawnienia systemu kontroli zarządczej.
§ 13.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy.
§ 14.
W terminie do 31 grudnia każdego roku osoby kierujące podpisują deklarację dotyczącą wykonanej pracy w danym roku związanej z zarządzaniem ryzykiem zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszego zarządzenia i przekazują ją Wójtowi Gminy Piecki.
§ 15.
Traci moc Zarządzenie nr 65/2011 Wójta Gminy Piecki z 8 lipca 2011 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu kontroli zarządczej, zmienione Zarządzeniem nr 193/2018 Wójta Gminy Piecki z 31 grudnia 2018 r.
§ 16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
(-) Agnieszka Kurczewska
(-) Agnieszka Kurczewska
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Piecki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2021-11-10 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Hubert Sadownikow |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2021-11-10 10:50:09 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Tyberiusz Maksymow |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2021-11-10 10:55:12 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Tyberiusz Maksymow |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2023-01-03 13:42:47 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1250 raz(y) |