ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Zarządzenia Wójta

Pobierz dane XMLAkt prawny: XI/39/11Drukuj informacjęAkt prawny: XI/39/11

Szczegóły informacji

XI/39/11

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: XI

Kadencja: Kadencja 2010-2014

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Data podjęcia/podpisania: 2011-09-08

Tytuł aktu:

W sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy.

Na podstawie:

art. 18, ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

Treść:

UCHWAŁA Nr XI/39/11
RADY GMINY PIECKI
z dnia 8 września 2011 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy.

Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Skargę Pana Edwarda Zamojcina, mieszkańca wsi Głogno otrzymaną za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w dniu 26 sierpnia 2011 r. na działalność Wójta Gminy Piecki w przedmiocie nie ujęcia jego nieruchomości przy budowie gminnej kanalizacji sanitarnej, uznaje się za bezzasadną.

2. Uzasadnienie stanowi załącznik do uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady do zawiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik

Załącznik
do Uchwały Nr XI/39/11
Rady Gminy Piecki
z dnia 8 września 2011 r.
UZASDNIENIE

Wyznaczając zakres, który obejmować miał projekt kanalizacji sanitarnej brano pod uwagę:
zapisy obowiązującego rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji, które warunkowały możliwość uzyskania dofinansowania planowanej inwestycji,
efektywność ekonomiczną planowanej do budowy kanalizacji sanitarnej,
uwarunkowania techniczno - eksploatacyjne uzasadniające lub negujące zasadność budowy kanalizacji.
Zgodnie z przywołanym wyżej rozporządzeniem „granica aglomeracji powinna przebiegać wzdłuż zewnętrznych granic skanalizowanych bądź przewidzianych do skanalizowania działek budowlanych”. Przy wyznaczaniu obszaru aglomeracji należało brać pod uwagę „że realizacja sieci kanalizacyjnej na obszarze aglomeracji z doprowadzeniem do oczyszczalni ścieków powinna być uzasadniona finansowo i technicznie”. Dodatkowym kryterium wymienionym w rozporządzeniu był też wskaźnik liczony jako stosunek liczby mieszkańców do długości sieci, który nie mógł być niższy niż 120 mieszkańców na 1 km sieci. Co prawda, nie obowiązywał on na terenach objętych formami ochrony (§3 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia) jednak główne kryterium - uzasadnienie finansowe i technicznie realizacji kanalizacji pozostawało niezmienne. Należy zaznaczyć, iż obecnie obszary objęte formami ochrony przyrody wymienionymi w ustawie o ochronie przyrody nie są tak łagodnie traktowane i obowiązuje na nich wskaźnik min. 90 mieszkańców na 1 km sieci (dla realizowanego na terenie Gminy projektu wskaźnik wynosi tylko 34,7 mk/km).
Wyznaczenie aglomeracji, wpisanie jej do Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych, było podstawowym warunkiem, aby móc się ubiegać o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. W obowiązującym w dniu ustanowienia aglomeracji Piecki stanie prawnym, z racji objęcia terenu całej Gminy Piecki obszarem NATURA 2000, nie obowiązywał wskaźnik 120 osób/ km sieci kanalizacyjnej. Złagodzone kryterium nie zwalniało jednak władz Gminy od racjonalnego planowania inwestycji, brania pod uwagę wielkości planowanych do poniesienia nakładów w stosunku do osiąganego efektu. Musiano również brać pod uwagę, iż celem programu MASTERPLAN, z którego planowano (i uzyskano) dofinansowanie inwestycji związanych z budową kanalizacji na terenie Gminy Piecki była i jest ochrona zlewni Wielkich Jezior Mazurskich. W efekcie granice Aglomeracji Piecki wyznaczono w ten sposób, aby obejmowała ona zwarte obszary wsi oraz przewidywała skanalizowanie znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie sieci kanalizacji przesyłowej zabudowy rozproszonej (np. m. SZKLARNIA). Konsekwencją tak przyjętych założeń było nieobjęcie zakresem dokumentacji projektowej m. in. zabudowań oznaczonych nr porządkowym Głogno 1/2 pod którym mieszka Pan Zamojcin. Znajdują się one w odległości ok. 280 m od północno-zachodniego krańca wsi Głogno. W tamtym kierunku brak jest innych miejscowości, które mogłyby być skanalizowane, więc nie było potrzeby projektowania kanalizacji przesyłowej. Oddziaływanie na zlewnię Wielkich Jezior Mazurskich pojedynczego budynku oddalonego od szlaku Krutyni w linii prostej o ponad 1000 m jest znikome, a nawet można przyjąć zerowe. Włączenie do projektu tak oddalonego budynku jak Głogno 1/2 stworzyłoby precedens, który skutkowałby koniecznością wykonania kanalizacji w zabudowie kolonijnej m. in. wsi Dłużec, Cierzpięty, Szklarnia itd. co byłoby niezgodne z zasadami wyznaczania Aglomeracji, a tym samym pozbawiłoby Gminę możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. W tym momencie należy wyjaśnić, iż podnoszony przez Pana Zamojcina argument, iż budynek nie ma charakteru zabudowy kolonijnej ponieważ oznaczony jest nr porządkowym 1/2 nie jest do końca prawdziwy. Każdy budynek, czy to znajdujący się w centrum wsi, czy też w zabudowie rozproszonej kolonijnej jest oznaczony numerem porządkowym, i nie ma to żadnego znaczenia przy ocenie efektywności realizacji takich zadań jak kanalizacja.
Nie można postawić władzom Gminy zarzutu nierównego traktowania poszczególnych obywateli oraz ograniczania ich praw, np. do dostępu do kanalizacji. Aglomeracja Piecki obejmuje obszary - miejscowości oddziaływujące w największym stopniu poprzez rzekę Krutynię na Zlewnię Wielkich Jezior Mazurskich, tj. miejscowości: Piecki, Brejdyny, Szklarnia, Krzywy Róg, Rutkowo, Dłużec, Głogno, Dobry Lasek, Nawiady, Cierzpięty, Czaszkowo, Mojtyny, Stare Kiełbonki, Zgon, Krutyń, Krutyński Piecek, Zielony Lasek, Rosocha, Chostka. W ramach prowadzonych prac budowana jest kanalizacja sanitarna w miejscowościach: Piecki, Brejdyny, Szklarnia, Krzywy Róg, Rutkowo, Dłużec, Głogno, Czaszkowo, Zgon, Krutyń, Krutyński Piecek, Zielony Lasek.
Jak wynika z powyższego Gmina nie buduje na dzień dzisiejszy kanalizacji w miejscowościach Rosocha i Chostka, mimo że są położne bezpośrednio nad brzegiem rzeki Krutyni oraz w miejscowościach: Dobry Lasek, Nawiady, Cierzpięty, Mojtyny, Stare Kiełbonki, które objęte są granicami aglomeracji, a w których mieszka łącznie ok. 1120 mieszkańców. Przyczyną zaniechania skanalizowania ww miejscowości jest brak środków finansowych. Inwestycje kanalizacyjne nie są tanimi przedsięwzięciami, a obecnie realizowane zadania wyczerpują możliwości finansowe Gminy w zakresie zapewnienia wkładu własnego. Jeżeli brak jest środków finansowych na budowę kanalizacji na terenach zwartej zabudowy, to tym bardziej brak jest środków na rozbudowę kanalizacji na terenach zabudowy rozproszonej. Nie bez znaczenia są też późniejsze koszty utrzymania i amortyzacji sieci, co bezpośrednio przekładać się będzie na cenę ścieków.
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, jako sposób rozwiązania gospodarki ściekowej poza kanalizacją zbiorczą są wymienione przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz zbiorniki szczelne. Gmina zobowiązana jest do budowy kanalizacji sanitarnej jeżeli jest to uzasadnione ekonomicznie i technicznie. Jeżeli nie ma takiego uzasadnienia, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do wyposażenia jej w odpowiednie urządzenia (zbiorniki szczelne lub oczyszczalnie przydomowe) i do właściwej ich eksploatacji. Budowa przyłącza kanalizacji tłocznej o dł. ok. 280 m do budynku, w którym zamieszkują trzy osoby i gdzie zużywano średnio 31 m3 wody rocznie byłaby ze względów eksploatacyjnych nieuzasadnione. Nie ma znaczenia dla sprawy fakt lokalizacji w przedmiotowym budynku świetlicy wiejskiej. Jest to pomieszczenie rzadko używane, obecnie nie wyposażone w instalację kanalizacyjną, w którym gmina planuje w 2012 r. wykonać sanitariaty w oparciu o zbiornik szczelny.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-09-13
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-09-13 14:29:01
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-09-13 14:29:13
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2011-09-13 14:29:13
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1238 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony