Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Szczegóły informacji

LIV/238/10

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: LIV

Kadencja: Kadencja 2006-2010

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Data podjęcia/podpisania: 2010-09-30

Tytuł aktu:

W sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach.

Na podstawie:

art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591, zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 806, Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, z 2009 r. Nr 223, poz. 1458, Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146)

Treść:

UCHWAŁA Nr LIV/238/10
RADY GMINY PIECKI
z dnia 30 września 2010 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach.

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591, zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 806, Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, z 2009 r. Nr 223, poz. 1458, Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2. Tracą moc uchwały Rady Gminy Piecki:

1) Nr XX/84/04 z dnia 22 września 2004 r. w sprawie nadania Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach;

2) Nr XLII/193/06 z dnia 26 października 2006 r. w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach;

3) Nr XXVI/112/08 z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady
Jan Gleba
Załącznik
do uchwały Nr LIV/238/10
Rady Gminy Piecki
z dnia 30 września 2010 r.
 
Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach

Rozdział I

Postanowienie ogólne

§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Piecki utworzoną do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

§ 2. Ośrodek działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmian.),
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zmian.),
3) innych przepisów prawa dotyczących Ośrodka i gminnych jednostek organizacyjnych,
4) niniejszego Statutu.

§ 3. 1. Ośrodek jest komunalną jednostką organizacyjną Gminy Piecki finansowaną ze środków własnych Gminy oraz ze środków administracji rządowej na zadania zlecone.

2. Ośrodek realizuje zadania własne Gminy w zakresie pomocy społecznej kierując się ustaleniami Wójta Gminy Piecki.

3. Ośrodek wykonuje zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej kierując się ustaleniami Wojewody Warmińsko-Mazurskiego.

4. Ośrodek koordynuje realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grupy szczególnego ryzyka.

5. Ośrodek realizuje także inne zadania nałożone przez Wójta Gminy Piecki.

§ 4. Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Piecki.

§ 5. 1. Kontrolę nad działalnością Ośrodka oraz nad realizacją zadań własnych Gminy z zakresu pomocy społecznej i innych zadań własnych sprawuje Wójt Gminy Piecki.

2. Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka oraz bieżącą realizacją zadań własnych Gminy z zakresu pomocy społecznej i innych zadań własnych sprawuje Wójt Gminy Piecki.

§ 6. W sprawach zleconych gminie w zakresie administracji rządowej nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wojewoda Warmińsko-Mazurski.

Rozdział II

Zakres działania Ośrodka

§ 7. Do zadań Ośrodka z zakresu pomocy społecznej należy:

1. W zakresie zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym:

1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grupy szczególnego ryzyka,
2) sporządzenie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
3) udzielenie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4) przyznawanie i wypłacanie świadczeń z pomocy społecznej (zasiłków okresowych, zasiłków celowych i zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego),
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
6) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny,
7) praca socjalna,
8) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych (z wyłączeniem usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi), w miejscu zamieszkania,
9) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo – wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,
10) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
11) dożywianie dzieci,
12) sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
13) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
14) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
15) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
16) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
17) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych,
18) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie Warmińsko-Mazurskiemu, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.

2. W zakresie ogólnych zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej:

1) przyznawanie i wypłacanie świadczeń z pomocy społecznej (zasiłków specjalnych celowych, pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze),
2) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
3) wydawanie opinii w sprawach powierzania funkcji rodziny zastępczej,
4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnienie informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach.

3. W zakresie zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej:

1) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
2) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
3) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy oraz cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany w Rzeczypospolitej Polskiej,
5) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki,
6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

§ 8. Ośrodek realizuje inne zadania niż wymienione w § 7 Statutu, a wynikające z:

1) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zmian.):
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie świadczeń rodzinnych oraz wypłata tych świadczeń;

2) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7 z późn. zmian.):
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie ustalania uprawnień do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata tych świadczeń,
b) podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych;

3) ustawy z dnia 21 czerwca z 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późn. zmian.):
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych oraz wypłata tych dodatków;

4) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zmian.):
a) opracowywanie, realizacja i obsługa finansowa gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
b) obsługa organizacyjna gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;

5) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn. zmian):
a) tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
b) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie,
c) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
d) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia,
e) zapewnienie funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych;

6) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 64, poz. 595 z późn. zmian.):
a) organizowanie oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
b) prowadzenie postępowania w przedmiocie przyjęcia do szpitala psychiatrycznego lub domu pomocy społecznej osób objętych oparciem społecznym;

7) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. Nr 122, poz. 1143 z późn. zmian.):
a) kierowanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej,
b) organizowanie robót publicznych,
c) prowadzenie klubu integracji społecznej;

8) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zmian.):
a) organizowanie prac społecznie użytecznych na terenie gminy,
b) ustalanie i wypłata świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

§ 9. Ośrodek może realizować także inne zadania, nie wymienione w Statucie, powierzone przez Wójta Gminy Piecki.

§ 10. Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.

§ 11. Ośrodek współpracuje, na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim i innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, instytucjami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w celu realizacji zadań.

Rozdział III

Gospodarka finansowa Ośrodka

§ 12. Ośrodek prowadzi działalność finansową w oparciu o przepisy:

1) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zmian.),
2) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 Nr 113, poz. 759),
3) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zmian.),
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zmian.)
5) porozumień w sprawie realizacji zadań zleconych w zakresie pomocy społecznej oraz innych zadań z zakresu administracji rządowej zawartych pomiędzy Gmina Piecki a Wojewodą Warmińsko-Mazurskim i Marszałkiem Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

§ 13. Ośrodek jest jednostką budżetową.

§ 14. Ośrodek może pozyskiwać dodatkowe środki na działalność w sprawach z zakresu pomocy i integracji społecznej z funduszy zewnętrznych, w tym funduszy Unii Europejskiej.

§ 15. Podstawę gospodarki finansowej Ośrodka stanowi plan finansowy sporządzony z uwzględnieniem potrzeb na świadczenia pomocy społecznej i inne świadczenia na rzecz ludności oraz na utrzymanie Ośrodka.

§ 16. Ośrodek posiada własny rachunek bankowy.

Rozdział IV

Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem

§ 17. 1. Ośrodkiem kieruje kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy Piecki.

2. Kierownik Ośrodka w szczególności:

1) reprezentuje Ośrodek na zewnątrz,
2) organizuje pracę Ośrodka tak aby wszystkie jego zadania były skutecznie i efektywnie realizowane,
3) wydaje zarządzenia, regulaminy i instrukcje dla realizacji zadań statutowych oraz organizacji Ośrodka,
4) jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy w stosunku do pracowników Ośrodka,
5) wykonuje kompetencje przypisane kierownikowi Ośrodka w ustawie o pomocy społecznej i innych ustawach,
6) składa Radzie Gminy Piecki coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.

§ 18. 1. Wójt Gminy Piecki udziela kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej oraz z zakresu innych zadań wykonywanych przez Ośrodek należących do właściwości gminy.

2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 może być także udzielone innej osobie na wniosek kierownika Ośrodka.

§ 19. 1. W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy:

1) kierownik Ośrodka,
2) główny księgowy,
3) zespół pracowników socjalnych,
4) punkt opieki nad chorymi w domu,
5) stanowisko pracy ds. dodatków mieszkaniowych i do obsługi gminnego programu profilaktyki uzależnień,
6) stanowisko pracy ds. świadczeń rodzinnych,
7) stanowisko pracy ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
8) koordynator KIS,
9) informatyk,
10) stanowisko pracy ds. realizacji świadczeń i spraw organizacyjnych.

2. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań w Ośrodku mogą być tworzone inne stanowiska w miarę występujących potrzeb.

§ 20. Stanowiskami kierowniczymi w Ośrodku są kierownik i główny księgowy.

§ 21. 1. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458) a w sprawach nieunormowanych tą ustawą – Kodeks pracy.

2. Pracownicy Ośrodka wykonują zadania określone w indywidualnych zakresach czynności, obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności ustalanych przez kierownika Ośrodka.

§ 22. 1. Ośrodek prowadzi Klub Integracji Społecznej.

2. Organizację i zadania Klubu Integracji Społecznej określa kierownik Ośrodka w regulaminie.

§ 23. Szczegółowe zasady dotyczące porządku wewnętrznego i organizacji wewnętrznej Ośrodka oraz prawa i obowiązki związane z procesem pracy pracowników Ośrodka określają regulaminy ustalane przez kierownika Ośrodka.

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 24. W sprawach nieuregulowanych treścią niniejszego Statutu mają zastosowanie przepisy wymienione w § 2 Statutu.

§ 25. 1. Zmiany Statutu następują w trybie określonym dla jego nadania.

2. Niniejszy Statut wchodzi w życie w terminie określonym w uchwale Rady Gminy Piecki o nadaniu
Statutu.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2010-10-08
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2010-10-08 11:29:35
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2010-10-08 11:46:13
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2012-10-18 09:09:11
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1315 raz(y)