Uchwały Rady Gminy
Szczegóły informacji
34/2010
Rodzaj: Nieokreślony
Status: Obowiązujący
Sesja: Zarządzenie
Kadencja: Kadencja 2006-2010
Data wejścia w życie: Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Data podjęcia/podpisania: 2010-06-16
Tytuł aktu:
W sprawie określenia składu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
Na podstawie:
art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej / Dz.U. nr 62 poz. 558 i nr 74 poz. 676 / oraz § 4 ust. 6,7 i 8 Rozporządzenia rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002oku w sprawie tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania /Dz.U. Nr 215, poz. 1818/, art. 32 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym / Dz.U. Nr 89 z 2007 r. poz. 590 / oraz § 17 ust. 9 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy
Treść:
Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 34/10
Wójta Gminy Piecki z dnia 16 czerwca 2010 roku
w sprawie : określenia składu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
w sprawie : określenia składu Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
Na podstawie art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej / Dz.U. nr 62 poz. 558 i nr 74 poz. 676 / oraz § 4 ust. 6,7 i 8 Rozporządzenia rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002oku w sprawie tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania /Dz.U. Nr 215, poz. 1818/, art. 32 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym / Dz.U. Nr 89 z 2007 r. poz. 590 / oraz § 17 ust. 9 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy, z a r z ą d z a s i ę co n a s t ę p u j e :
§ 1.
Powołuje się Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego w Pieckach zwany dalej gminnym zespołem” w składzie :
1. Maria Jarczewska - Szef Zespołu - Wójt Gminy
2. Bożena Wołkowicz - Zastępca Szefa Zespołu - Sekretarz Gminy
3. Eugeniusz Szydlik - Zastępca Szefa Zespołu - Inspektor Urzędu Gminy
§ 2.
Grupy robocze gminnego zespołu o charakterze stałym :
1. Grupa planowania cywilnego ;
1/ Ryszard Kosak - Komendant Gminny Ochotniczych Straży Pożarnych
Inspektor Urzędu Gminy
2/ Janusz Prętkiewicz - Kierownik Posterunku Policji w Pieckach
3/ Marek Hajko - Kierownik Referatu Budownictwa, Gospodarki
Komunalnej i Mieszkaniowej w Urzędzie Gminy
4/ Adam Paździorek - Przedstawiciel Służby Zdrowia
/ Indywidualna Praktyka Pielęgniarska/
5/ Stanisław Żbikowski - Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej
2. Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz ;
1/ Edward Maksymow - Inspektor Urzędu Gminy
2/ Danuta Biedrzycka - Inspektor Urzędu Gminy
3/ Elżbieta Krzemińska - Inspektor Urzędu Gminy
4/ Małgorzata Boruch - Inspektor Urzędu Gminy
5/ Jolanta Kowalczyk - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
6/ Krystyna Witkowska - Skarbnik Gminy
7/ Zdzisław Piaskowski - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury Sportu
i Rekreacji „PEGAZ” w Pieckach
8/ Krzysztof Grygo - Dyrektor Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych
§ 3.
Grupy robocze gminnego zespołu o charakterze czasowym:
1. Grupa operacji i organizacji działań ;
1/ Sekretarz Gminy,
2/ Kierownik Posterunku Policji w Pieckach,
3/ Komendant Gminny OSP,
4/ Inspektor d/s wojskowych i OC,
2. Grupa zabezpieczenia logistycznego ;
1/ Kierownik BKR Urzędu Gminy,
2/ Inspektor d/s gospodarki komunalnej,
3/ Inspektor d/s obrotu nieruchomościami,
3. Grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej;
1/ Przedstawiciel służby zdrowia,
2/ Kierownik GOPS.
§ 4.
Szczegółowe zadania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego określa regulamin
działania zespołu stanowiący załącznik Nr 1 do zarządzenia.
§ 5.
Traci moc zarządzenie Nr OK-0151-23/03 z dnia 13.10.2003 roku
§ 6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
Maria Jarczewska
Maria Jarczewska
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia
Wójta Gminy Nr 34/10 z dnia
16 czerwca 2010 roku
R O Z D Z I A Ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Zespół działa na podstawie :
1.1. ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej / Dz.U.Nr 62 poz.556 i Nr 74,poz.676/;
1.2. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 roku w sprawie tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania / Dz.U.Nr 215,poz.1818/;
1.3. Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym /Dz.U.z 2007r. Nr 89, poz. 590/;
1.4. aktów prawnych i normatywnych regulujących działanie administracji publicznej słuzb, straży, inspekcji;
1.5. Zarządzenia Nr 34/10 z dnia 16 czerwca 2010 roku w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
1.6. niniejszego regulaminu;
1.7. rocznego planu pracy.
2. Regulamin Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Pieckach, zwanego dalej „Zespołem” określa zadania Zespołu i jego członków oraz zasady i tryb działania.
3. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje statutowe zadania i obowiązki.
4. Realizacja statutowych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić :
4.1. bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych
w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i zabezpieczenia
w sytuacjach klęski żywiołowej obejmującej jedno lub więcej zagrożeń;
4.2. zapewnić współdziałanie z siłami i środkami sąsiednich gmin, siłami podporządkowania centralnego oraz innych podmiotów.
5. Grupy robocze Zespołu realizują zadania w ramach faz zarządzania sytuacją kryzysową tj:
1.1. w fazie zapobiegania;
1.2. w fazie przygotowania;
1.3. w fazie reagowania;
1.4. w fazie odbudowy.
6. Zespół uruchamiany jest alarmowo przez Szefa Zespołu, a w wypadku gdyby wystapiły symptomy lub klęska żywiołowa.
R O Z D Z I A Ł II
ZADANIA GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
1. monitorowanie zagrożeń i występujących klęsk żywiołowych oraz prognozowanie rozwoju sytuacji;
2. opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego obejmujących fazy zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy;
3. realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu zagrożenia lub klęski żywiołowej;
4. planowanie wsparcia organów kierujących i działających na różnym szczeblu administracyjnym;
5. przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej;
6. realizowanie polityki informacyjnej związanej z przygotowaniem i stanem klęski żywiołowej.
Do szczegółowych zadań Zespołu należy :
1/ w fazie zapobiegania;
a/ analizowanie i skategoryzowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń możliwych do wystąpienia na obszarze gminy,
b/ skatalogowanie i ocena elementów infrastruktury technicznej, środowiska naturalnego oraz grup i środowisk społecznych szczególnie wrażliwych na skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,
c/ analiza i ocena funkcjonalnych aktów prawnych pod katem prawidłowości i skuteczności oraz aktualności zawartych w nich rozwiązań prawnych z zakresu bezpieczeństwa,
d/ planowanie środków finansowych oraz trybu i źródeł ichpozyskiwania – przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć realizowanych we wszystkich fazach prac zespołu.
e/ opracowanie koncepcji pozyskiwania środków pozabudżetowych na rzecz wykonawstwa zadań z zakresu bezpieczeństwa, realizowanych przez instytucje i służby ratownicze,
f/ prowadzenie kontroli i nadzoru nad przyjetymi lub przekazanymi do realizacji zadaniami o charakterze prewencyjnym,
2/ w fazie przygotowania :
a/ opracowanie i aktualizowanie Gminnego Zespołu Zarzadzania Kryzysowego i wszystkich jego dokumentów pochodnych,
b/ bierzące monitorowanie stanu organizacji oraz wyposażenia Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego pod katem uzyskania i utrzymania wymaganych standardów,
c/ bieżące monitorowanie stanu organizacji i możliwości rozwinięcia stanowiska pracy Zespołu w obiekcie zastepczym,
d/ przygotowanie zasad wymiany informacji, ich formy i zakresu w relacjach ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zaplanowanymi do udziału w pracach
Zespołu, obejmujących wszystkie fazy pracy Zespołu /wszystkie fazy zarządzania kryzysowego/,
e/ opracowanie, aktualizowanie i tworzenie zgodnie z potrzebami bieżącymi baz danych teleadresowych, materiałowo-sprzętowych, medycznych, itp. określających wielkość poszczególnych kategorii zasobów ludzkich, środków i materiałów na potrzeby prowadzonych akcji,
f/ analizowanie przebiegu działań ratowniczych i odbudowy prowadzonych w przeszłości na terenie gminy i poza jej obszarem oraz wyciąganie wniosków zapewniających sprawne i skuteczne prowadzenie działań w przyszłości,
g/ organizowanie i prowadzenie gier decyzyjnych i ćwiczeń w celu przygotowania członków
Zespołu i sił ratowniczych do skoordynowanego i skutecznego prowadzenia działań,
h/ określenie oraz zabezpieczenie potrzeb materiałowo-technicznych i finansowych niezbędnych do realizacji przyjetych zadań.
3/ w fazie reagowania :
a/ podjęcie procesu czynnej koordynacji działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne zaangażowane w reagowanie kryzysowe na obszarze gminy,
b/ podjęcie pracy w układzie całodobowym pełnym składem Zespołu, w zależności od potrzeb,
c/ uruchomienie wszystkich systemów, struktur ratowniczych i procedur w celu zabezpieczenia mozliwości realizacji przez Wójta funkcji kierowania w warunkach stanu klęski żywiołowej na obszarze gminy,
d/ zabezpieczenie procesu stałej, całodobowej wymiany informacji w zakresie zagrożeń i podejmowanych (podjetych) działań oraz współdziałanie ze słuzbami (zespołami) innych organów administracji publicznej, resortów, organizacji pozarządowych i społecznych,
e/ monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz prognozowanie ich dalszego rozwoju,
f/ przyjmowanie meldunków i informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań,
g/ opracowanie raportu z prowadzonych działań.
4. w fazie odbudowy :
a/ zapobieganie powstaniu wtórnych zagrożeń spowodowanych skutkami klęski żywiołowej,
b/ zapewnienie dostatecznych warunków egzystencji ludności poszkodowanej,
c/ monitorowanie możliwości systemu służby zdrowia w zakresie leczenia i rehabilitacji ludności poszkodowanej,
d/ opracowanie ocen, opinii i analiz oraz niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej,
w celu wypracowania i podjęcia realizacji wniosków i zaleceń mających na celu zmniejszenie w przyszłości podatności gminy, jako całości na negatywne skutki klęski żywiołowej,
e/ zmodyfikowanie i aktualizacja planów reagowania kryzysowego, ocen zagrożenia dokumentów pochodnych,
f/ opracowanie wniosków Wójta Gminy i wystąpienia o pomoc do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego.
5. Grupy robocze o charakterze stałym realizują zadania w zakresie :
1/ grupa planowania cywilnego;
a/ koordynacji przedsiawzięć planistycznych związanych z opracowaniem, aktualizacji
i weryfikacji Gminnego Plany Reagowania Kryzysowego,
b/ planowania wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu,
2/ grupa monitorowania, prognoz i analiz;
a/ zapewnienie dyżurów w Urzędzie Gminy ( w oparciu o stały dyżur),
b/ monitorowania, przy współpracy ze służbami dyżurnymi zespolonych służb, inspekcji i straży, sytuacji na terenie gminy oraz prognozowania rozwoju sytuacji,
c/ opracowanie i aktualizowanie procedur działania,
d/ uruchamiania procedur i programów reagowania,
e/ zabezpieczenia stałej wymiany informacji z instytucjami sąsiednimi oraz gminami powiatu mrągowskiego,
f/ utrzymanie w stałej gotowości gminnego systemu ostrzegania i alarmowania.
6. Grupy robocze o charakterze czasowym realizują zadania w zakresie :
8. 1. Grupa operacji realizuje zadania w zakresie ;
a/ wypracowania założeń operacyjno-taktycznych do realizacji zadań w ramach akcji i operacji ratowniczych oraz przywracania naruszającego porządku publicznego,
b/ przygotowania planów akcji, operacji, zabezpieczeń, itp. zgodnie z założeniami Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego,
c/ przygotowanie propozycji decyzji,poleceń dla Szefa Zespołu,
d/ współdziałania ze służbami, instytucjami, organizacjami i organami uczestniczącymi w realizacji zadań w ramach prowadzonych operacji i akcji,
e/ kalkulacji sił i środków.
8. 2. Grupa zabezpieczenia logistycznego realizuje zadania w zakresie :
a/ organizacji zabezpieczenia logistycznego na potrzeby sił reagujących oraz zabezpieczenie potrzeb własnych Zespołu,
b/ bieżącego rozpoznania lokalizacji.
8.3. Grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej realizuje zadania w zakresie:
a/ wypracowania propozycji decyzji i poleceń mających na celu zabezpieczenie warunków opieki zdrowotnej i opieki socjalno-bytowej na rzecz ludności poszkodowanej,
b/ współdziałania z kierującym (dowodzącym) akcją ratowniczą w celu koordynacji działań związanych z ewakuacją ludności poszkodowanej ( w tym zwierząt ),
c/ rozpoznania bieżących faktycznych potrzeb ludności poszkodowanej.
R O Z D Z I A Ł III
ZADANIA CZŁONÓW GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Do zadań Szefa Zespołu należy :
1/ ustalenie zmian w regulaminie,
2/ zatwierdzenie rocznego planu pracy i protokołów z posiedzeń Zespołu,
3/ zwoływanie w trybie nadzwyczajnym posiedzeń Zespołu w związku z wystąpieniem symptomów lub stanu klęski żywiołowej,
4/ osobiste przewodniczenie posiedzeniom Zespołu zwoływanym w trybie nadzwyczajnym,
5/ podejmowanie decyzji i kierowanie działaniami lub wspieranie Wójta siłami i środkami, gdy klęska wystąpiła na terenie gminy,
6/ osobiste kierowanie ćwiczeniami i grami decyzyjnymi z udziałem Zespołu,
7/ wystepowanie z wnioskami o pomoc sił i środków ze szczebla nadrzędnego.
Do zadań Zastępcy Szefa Zespołu należy :
1/ zastepowanie Szefa Zespołu w razie jego nieobecności,
2/ stwarzanie warunków do realizacji podjętych decyzji,
3/ zgłaszanie do rozpatrzenia przez Zespół i ewentualnego wdrożenia w gminie nowych rozwiązań mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań,
4/ opracowanie rocznego planu pracy Zespołu na podstawie propozycji zgłaszanych przez
członków Zespołu,
5/ kierowanie opracowywaniem dokumentów decyzyjnych,
6/ zapewnienie sprawnego powiadamiania członków Zespołu w przypadku zarządzenia nadzwyczajnego posiedzenia Zespołu,
7/ nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z ewakuacją ludności oraz jej ostrzeganiem, powiadamianiem i alarmowaniem,
8/ prowadzenie działalności informacyjnej,
1. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje statutowe zadania i obowiązki. Realizacja statutowych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i zabezpieczenia w sytuacjach klęski żywiołowej obejmującej jedno lub więcej zagrożeń, a także zapewnią współdziałanie z siłami
i środkami innych województw, siłami podporządkowania centralnego oraz innych podmiotów.
2. Do zadań członków Zespołu należy :
1/ ocena i analiza zagrożeń,
2/ opracowanie Planu Reagowanie Kryzysowego Gminy na poszczególne zagrożenia,
3/ organizowanie przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia ochrony ludności środowiska naturalnego a także przygotowania i zapewnienia warunków do przetrwania ludności w sytuacji klęski żywiołowej,
4/ utrzymanie w gotowości sił i środków przewidywanych do działania,
5/ dokumentowanie działań,
6/ opracowanie rocznych i perspektywicznych planów potrzeb do realizacji przyjętych zadań,
7/ udział w organizacji i prowadzeniu szkoleń, ćwiczeń oraz treningów mających na celu integrację działań na obszarze gminy,
8/ włączenie organizacji społecznych i charetatywnych oraz wolontariatu do realizacji
działań,
9/ stała aktualizacja Planu Reagowania Kryzysowego,
10/ opracowanie raportu z działań,
11/ prezentowanie analiz i wniosków dotyczących ochrony ludności, jej mienia
i środowiska naturalnego,
12/ przygotowanie wniosków i propozycji dotyczących podejmowanych działań,
13/ zapewnienie udziału ekspertów z danej dziedziny działania,
14/ nadzór merytorycznych nad prowadzeniem działalności zapobiegawczej i odbudową,
15/ Zespół uruchamiany jest alarmowo przez Szefa Zespołu na wniosek członka Zespołu, w wypadku, gdy wystąpiły symptomy lub klęska żywiołowa.
R O Z D Z I A Ł IV
OGÓLNE ZASADY FUNKCJONOWANIA I TRYB PRACY ZESPOŁU
Posiedzenie Zespołu, zwołuje Szef Zespołu :
1/ w trybie zwyczajnym – zgodnie z rocznym planem pracy,
2/ w trybie alarmowym ( nadzwyczajnym ) – w przypadku wystapienia symptomów lub klęski żywiołowej.
Miejscem posiedzeń Zespołu zwoływanych w trybie zwyczajnym jest Urząd Gminy – sala posiedzeń, pok. nr 2, a w trybie alarmowym miejsce określone przez Szefa Zespołu.
O posiedzeniach zwoływanych w trybie zwyczajnym Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu – co najmniej na 14 dni przed jego treningiem, informując o czasie, miejscu i porządku obrad.
O posiedzeniu Zespołu zwoływanym w trybie alarmowym ( nadzwyczajnym ) Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu poprzez osobę Stałego Dyżuru Urzędu Gminy określając skład osobowy, miejsce i czas rozpoczęcia posiedzenia.
Szef Zespołu lub jego zastępca mogą organizować posiedzenia grup roboczych w pełnym lub niepełnym składzie.
Członkowie Zespołu wymienieni w § 2 pkt. 1 i 2 Zarządzenia Nr 34/10 Wójta Gminy Piecki z dnia 16 czerwca 2010 roku pracują na stanowiskach pracy w swoich macierzystych instytucjach, a w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej w miejscu wyznaczonym przez Szefa Zespołu.
Szef Zespołu w miarę potrzeb może zapraszać do udziału w pracach Zespołu inne osoby.
W czasie obowiązywania klęski żywiołowej lub innego stanu nadzwyczajnego zagrożenia, Zespół pracuje w strukturze określonej przez Szefa Zespołu w systemie całodobowym.
Zabezpieczenia warunków socjalno – bytowych dla członków Zespołu organizuje i realizuje pracownik urzędu odpowiedzialny za sprawy gospodarcze.
1. Dokumentami prac bieżących Zespołu są :
1/ Gminny Plan Reagowania Kryzysowego,
2/ roczny plan pracy Zespołu,
3/ plan ćwiczeń,
4/ protokoły posiedzeń Zespołu i grup roboczych,
5/ inne niezbedne dokumenty.
2. Dokumentami działań Zespołu są :
1/ Gminny Plan Reagowania Kryzysowego,
2/ plan organizacji pomieszczenia i funkcjonowania Zespołu w obiekcie zastępczym,
3/ regulamin bieżących prac Zespołu,
4/ raporty bieżące i okresowe,
5/ raporty odbudowy,
6/ dziennik działania Zespołu ( odpowiednio grupy roboczej ),
7/ karty zdarzeń,
8/ polecenia, zarządzenia, decyzje i rozkazy,
9/ dokumenty graficzno-tekstowe ( mapy, plany, szkice, itp. )
10/ harmonogramy przedsiąwzięć i grafiki pracy,
11/ inne niezbędne dokumenty.
3. Gminny Plan Reeagowania Kryzysowego w Pieckach określa przedsięwzięcia
podejmowane na wypadek zagrożenia:
a/ zadania w zakresie monitorowania, analizowania i prognozowania zagrożeń,
zadania w zakresie systemu obiegu i wymiany informacji w relacjach pomiędzy
wszystkimi elementami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania
w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,
b/ bilans sił i środków niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń,
c/ procedury działań i algorytmy postepowania realizowane na wszystkich szczeblach administracji w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,
d/ zasady współdziałania,
e/ sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń.
4. Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis przebiegu zdarzeń, wypracowanych decyzji i wdrażanych kolejno działań podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczenia strat.
5. Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycję działań mających na celu przywrócenie stanu faktycznego.
6. Integralną częścią protokołu posiedzeń Zespołu są załączniki w postaci :
a/ porządku obrad,
b/ wykazu osób uczestniczących w posiedzeniu,
c/ treści ustaleń podjetych na posiedzeniu,
d/ dokumentów i materiałów przygotowanych przed i w trakcie posiedzenia.
7. Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół oraz wyciągi dla członków Zespołu, których dotyczą ustalenia podjęte na posiedzeniu.
1. Finansowanie Zespołu w zakresie zabezpieczenia warunków do jego bieżącego funkcjonowania realizowane jest z budżetu państwa.
2. Zadania inwestycyjne zaplanowane i realizowane w celu osiągnięcia nałożonych przepisami standardów wyposażenia technicznego i lokalizacji są finansowane ze środków budżtu państwa na inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz ze środków programów wieloletnich.
Ze względu na wagę podejmowanych decyzji mających znaczenie dla prowadzenia działań, Szef Zespołu może wprowadzić tajność obrad.
Decyzje w sprawach będących podmiotem działania Zespołu jednoosobowo podejmuje Szef Zespołu w oparciu o przeprowadzoną przez Zespół analizę i ocenę zagrożenia oraz wypracowaną koncepcję działania.
Obsługę kancelaryjno-biurową Zespołu zabezpiecza Urząd Gminy.
Wójta Gminy Nr 34/10 z dnia
16 czerwca 2010 roku
R E G U L A M I N
Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
R O Z D Z I A Ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Zespół działa na podstawie :
1.1. ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej / Dz.U.Nr 62 poz.556 i Nr 74,poz.676/;
1.2. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 roku w sprawie tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania / Dz.U.Nr 215,poz.1818/;
1.3. Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym /Dz.U.z 2007r. Nr 89, poz. 590/;
1.4. aktów prawnych i normatywnych regulujących działanie administracji publicznej słuzb, straży, inspekcji;
1.5. Zarządzenia Nr 34/10 z dnia 16 czerwca 2010 roku w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
1.6. niniejszego regulaminu;
1.7. rocznego planu pracy.
2. Regulamin Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Pieckach, zwanego dalej „Zespołem” określa zadania Zespołu i jego członków oraz zasady i tryb działania.
3. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje statutowe zadania i obowiązki.
4. Realizacja statutowych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić :
4.1. bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych
w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i zabezpieczenia
w sytuacjach klęski żywiołowej obejmującej jedno lub więcej zagrożeń;
4.2. zapewnić współdziałanie z siłami i środkami sąsiednich gmin, siłami podporządkowania centralnego oraz innych podmiotów.
5. Grupy robocze Zespołu realizują zadania w ramach faz zarządzania sytuacją kryzysową tj:
1.1. w fazie zapobiegania;
1.2. w fazie przygotowania;
1.3. w fazie reagowania;
1.4. w fazie odbudowy.
6. Zespół uruchamiany jest alarmowo przez Szefa Zespołu, a w wypadku gdyby wystapiły symptomy lub klęska żywiołowa.
R O Z D Z I A Ł II
ZADANIA GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
§ 2.
Do zadań Zespołu należy :1. monitorowanie zagrożeń i występujących klęsk żywiołowych oraz prognozowanie rozwoju sytuacji;
2. opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego obejmujących fazy zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy;
3. realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu zagrożenia lub klęski żywiołowej;
4. planowanie wsparcia organów kierujących i działających na różnym szczeblu administracyjnym;
5. przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej;
6. realizowanie polityki informacyjnej związanej z przygotowaniem i stanem klęski żywiołowej.
§ 3.
Do szczegółowych zadań Zespołu należy :
1/ w fazie zapobiegania;
a/ analizowanie i skategoryzowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń możliwych do wystąpienia na obszarze gminy,
b/ skatalogowanie i ocena elementów infrastruktury technicznej, środowiska naturalnego oraz grup i środowisk społecznych szczególnie wrażliwych na skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,
c/ analiza i ocena funkcjonalnych aktów prawnych pod katem prawidłowości i skuteczności oraz aktualności zawartych w nich rozwiązań prawnych z zakresu bezpieczeństwa,
d/ planowanie środków finansowych oraz trybu i źródeł ichpozyskiwania – przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć realizowanych we wszystkich fazach prac zespołu.
e/ opracowanie koncepcji pozyskiwania środków pozabudżetowych na rzecz wykonawstwa zadań z zakresu bezpieczeństwa, realizowanych przez instytucje i służby ratownicze,
f/ prowadzenie kontroli i nadzoru nad przyjetymi lub przekazanymi do realizacji zadaniami o charakterze prewencyjnym,
2/ w fazie przygotowania :
a/ opracowanie i aktualizowanie Gminnego Zespołu Zarzadzania Kryzysowego i wszystkich jego dokumentów pochodnych,
b/ bierzące monitorowanie stanu organizacji oraz wyposażenia Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego pod katem uzyskania i utrzymania wymaganych standardów,
c/ bieżące monitorowanie stanu organizacji i możliwości rozwinięcia stanowiska pracy Zespołu w obiekcie zastepczym,
d/ przygotowanie zasad wymiany informacji, ich formy i zakresu w relacjach ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zaplanowanymi do udziału w pracach
Zespołu, obejmujących wszystkie fazy pracy Zespołu /wszystkie fazy zarządzania kryzysowego/,
e/ opracowanie, aktualizowanie i tworzenie zgodnie z potrzebami bieżącymi baz danych teleadresowych, materiałowo-sprzętowych, medycznych, itp. określających wielkość poszczególnych kategorii zasobów ludzkich, środków i materiałów na potrzeby prowadzonych akcji,
f/ analizowanie przebiegu działań ratowniczych i odbudowy prowadzonych w przeszłości na terenie gminy i poza jej obszarem oraz wyciąganie wniosków zapewniających sprawne i skuteczne prowadzenie działań w przyszłości,
g/ organizowanie i prowadzenie gier decyzyjnych i ćwiczeń w celu przygotowania członków
Zespołu i sił ratowniczych do skoordynowanego i skutecznego prowadzenia działań,
h/ określenie oraz zabezpieczenie potrzeb materiałowo-technicznych i finansowych niezbędnych do realizacji przyjetych zadań.
3/ w fazie reagowania :
a/ podjęcie procesu czynnej koordynacji działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne zaangażowane w reagowanie kryzysowe na obszarze gminy,
b/ podjęcie pracy w układzie całodobowym pełnym składem Zespołu, w zależności od potrzeb,
c/ uruchomienie wszystkich systemów, struktur ratowniczych i procedur w celu zabezpieczenia mozliwości realizacji przez Wójta funkcji kierowania w warunkach stanu klęski żywiołowej na obszarze gminy,
d/ zabezpieczenie procesu stałej, całodobowej wymiany informacji w zakresie zagrożeń i podejmowanych (podjetych) działań oraz współdziałanie ze słuzbami (zespołami) innych organów administracji publicznej, resortów, organizacji pozarządowych i społecznych,
e/ monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz prognozowanie ich dalszego rozwoju,
f/ przyjmowanie meldunków i informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań,
g/ opracowanie raportu z prowadzonych działań.
4. w fazie odbudowy :
a/ zapobieganie powstaniu wtórnych zagrożeń spowodowanych skutkami klęski żywiołowej,
b/ zapewnienie dostatecznych warunków egzystencji ludności poszkodowanej,
c/ monitorowanie możliwości systemu służby zdrowia w zakresie leczenia i rehabilitacji ludności poszkodowanej,
d/ opracowanie ocen, opinii i analiz oraz niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej,
w celu wypracowania i podjęcia realizacji wniosków i zaleceń mających na celu zmniejszenie w przyszłości podatności gminy, jako całości na negatywne skutki klęski żywiołowej,
e/ zmodyfikowanie i aktualizacja planów reagowania kryzysowego, ocen zagrożenia dokumentów pochodnych,
f/ opracowanie wniosków Wójta Gminy i wystąpienia o pomoc do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego.
5. Grupy robocze o charakterze stałym realizują zadania w zakresie :
1/ grupa planowania cywilnego;
a/ koordynacji przedsiawzięć planistycznych związanych z opracowaniem, aktualizacji
i weryfikacji Gminnego Plany Reagowania Kryzysowego,
b/ planowania wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu,
2/ grupa monitorowania, prognoz i analiz;
a/ zapewnienie dyżurów w Urzędzie Gminy ( w oparciu o stały dyżur),
b/ monitorowania, przy współpracy ze służbami dyżurnymi zespolonych służb, inspekcji i straży, sytuacji na terenie gminy oraz prognozowania rozwoju sytuacji,
c/ opracowanie i aktualizowanie procedur działania,
d/ uruchamiania procedur i programów reagowania,
e/ zabezpieczenia stałej wymiany informacji z instytucjami sąsiednimi oraz gminami powiatu mrągowskiego,
f/ utrzymanie w stałej gotowości gminnego systemu ostrzegania i alarmowania.
6. Grupy robocze o charakterze czasowym realizują zadania w zakresie :
8. 1. Grupa operacji realizuje zadania w zakresie ;
a/ wypracowania założeń operacyjno-taktycznych do realizacji zadań w ramach akcji i operacji ratowniczych oraz przywracania naruszającego porządku publicznego,
b/ przygotowania planów akcji, operacji, zabezpieczeń, itp. zgodnie z założeniami Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego,
c/ przygotowanie propozycji decyzji,poleceń dla Szefa Zespołu,
d/ współdziałania ze służbami, instytucjami, organizacjami i organami uczestniczącymi w realizacji zadań w ramach prowadzonych operacji i akcji,
e/ kalkulacji sił i środków.
8. 2. Grupa zabezpieczenia logistycznego realizuje zadania w zakresie :
a/ organizacji zabezpieczenia logistycznego na potrzeby sił reagujących oraz zabezpieczenie potrzeb własnych Zespołu,
b/ bieżącego rozpoznania lokalizacji.
8.3. Grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej realizuje zadania w zakresie:
a/ wypracowania propozycji decyzji i poleceń mających na celu zabezpieczenie warunków opieki zdrowotnej i opieki socjalno-bytowej na rzecz ludności poszkodowanej,
b/ współdziałania z kierującym (dowodzącym) akcją ratowniczą w celu koordynacji działań związanych z ewakuacją ludności poszkodowanej ( w tym zwierząt ),
c/ rozpoznania bieżących faktycznych potrzeb ludności poszkodowanej.
R O Z D Z I A Ł III
ZADANIA CZŁONÓW GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
§ 4.
Do zadań Szefa Zespołu należy :
1/ ustalenie zmian w regulaminie,
2/ zatwierdzenie rocznego planu pracy i protokołów z posiedzeń Zespołu,
3/ zwoływanie w trybie nadzwyczajnym posiedzeń Zespołu w związku z wystąpieniem symptomów lub stanu klęski żywiołowej,
4/ osobiste przewodniczenie posiedzeniom Zespołu zwoływanym w trybie nadzwyczajnym,
5/ podejmowanie decyzji i kierowanie działaniami lub wspieranie Wójta siłami i środkami, gdy klęska wystąpiła na terenie gminy,
6/ osobiste kierowanie ćwiczeniami i grami decyzyjnymi z udziałem Zespołu,
7/ wystepowanie z wnioskami o pomoc sił i środków ze szczebla nadrzędnego.
§ 5.
Do zadań Zastępcy Szefa Zespołu należy :
1/ zastepowanie Szefa Zespołu w razie jego nieobecności,
2/ stwarzanie warunków do realizacji podjętych decyzji,
3/ zgłaszanie do rozpatrzenia przez Zespół i ewentualnego wdrożenia w gminie nowych rozwiązań mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań,
4/ opracowanie rocznego planu pracy Zespołu na podstawie propozycji zgłaszanych przez
członków Zespołu,
5/ kierowanie opracowywaniem dokumentów decyzyjnych,
6/ zapewnienie sprawnego powiadamiania członków Zespołu w przypadku zarządzenia nadzwyczajnego posiedzenia Zespołu,
7/ nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z ewakuacją ludności oraz jej ostrzeganiem, powiadamianiem i alarmowaniem,
8/ prowadzenie działalności informacyjnej,
§ 6.
1. Członkowie Zespołu realizują w trakcie jego prac swoje statutowe zadania i obowiązki. Realizacja statutowych zadań przez członków Zespołu ma zapewnić bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i zabezpieczenia w sytuacjach klęski żywiołowej obejmującej jedno lub więcej zagrożeń, a także zapewnią współdziałanie z siłami
i środkami innych województw, siłami podporządkowania centralnego oraz innych podmiotów.
2. Do zadań członków Zespołu należy :
1/ ocena i analiza zagrożeń,
2/ opracowanie Planu Reagowanie Kryzysowego Gminy na poszczególne zagrożenia,
3/ organizowanie przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia ochrony ludności środowiska naturalnego a także przygotowania i zapewnienia warunków do przetrwania ludności w sytuacji klęski żywiołowej,
4/ utrzymanie w gotowości sił i środków przewidywanych do działania,
5/ dokumentowanie działań,
6/ opracowanie rocznych i perspektywicznych planów potrzeb do realizacji przyjętych zadań,
7/ udział w organizacji i prowadzeniu szkoleń, ćwiczeń oraz treningów mających na celu integrację działań na obszarze gminy,
8/ włączenie organizacji społecznych i charetatywnych oraz wolontariatu do realizacji
działań,
9/ stała aktualizacja Planu Reagowania Kryzysowego,
10/ opracowanie raportu z działań,
11/ prezentowanie analiz i wniosków dotyczących ochrony ludności, jej mienia
i środowiska naturalnego,
12/ przygotowanie wniosków i propozycji dotyczących podejmowanych działań,
13/ zapewnienie udziału ekspertów z danej dziedziny działania,
14/ nadzór merytorycznych nad prowadzeniem działalności zapobiegawczej i odbudową,
15/ Zespół uruchamiany jest alarmowo przez Szefa Zespołu na wniosek członka Zespołu, w wypadku, gdy wystąpiły symptomy lub klęska żywiołowa.
R O Z D Z I A Ł IV
OGÓLNE ZASADY FUNKCJONOWANIA I TRYB PRACY ZESPOŁU
§ 7.
Posiedzenie Zespołu, zwołuje Szef Zespołu :
1/ w trybie zwyczajnym – zgodnie z rocznym planem pracy,
2/ w trybie alarmowym ( nadzwyczajnym ) – w przypadku wystapienia symptomów lub klęski żywiołowej.
§8.
Miejscem posiedzeń Zespołu zwoływanych w trybie zwyczajnym jest Urząd Gminy – sala posiedzeń, pok. nr 2, a w trybie alarmowym miejsce określone przez Szefa Zespołu.
§ 9.
O posiedzeniach zwoływanych w trybie zwyczajnym Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu – co najmniej na 14 dni przed jego treningiem, informując o czasie, miejscu i porządku obrad.
§ 10.
O posiedzeniu Zespołu zwoływanym w trybie alarmowym ( nadzwyczajnym ) Szef Zespołu zawiadamia członków Zespołu poprzez osobę Stałego Dyżuru Urzędu Gminy określając skład osobowy, miejsce i czas rozpoczęcia posiedzenia.
§ 11.
Szef Zespołu lub jego zastępca mogą organizować posiedzenia grup roboczych w pełnym lub niepełnym składzie.
§ 12.
Członkowie Zespołu wymienieni w § 2 pkt. 1 i 2 Zarządzenia Nr 34/10 Wójta Gminy Piecki z dnia 16 czerwca 2010 roku pracują na stanowiskach pracy w swoich macierzystych instytucjach, a w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej w miejscu wyznaczonym przez Szefa Zespołu.
§ 13.
Szef Zespołu w miarę potrzeb może zapraszać do udziału w pracach Zespołu inne osoby.
§ 14.
W czasie obowiązywania klęski żywiołowej lub innego stanu nadzwyczajnego zagrożenia, Zespół pracuje w strukturze określonej przez Szefa Zespołu w systemie całodobowym.
§ 15.
Zabezpieczenia warunków socjalno – bytowych dla członków Zespołu organizuje i realizuje pracownik urzędu odpowiedzialny za sprawy gospodarcze.
§ 16.
1. Dokumentami prac bieżących Zespołu są :
1/ Gminny Plan Reagowania Kryzysowego,
2/ roczny plan pracy Zespołu,
3/ plan ćwiczeń,
4/ protokoły posiedzeń Zespołu i grup roboczych,
5/ inne niezbedne dokumenty.
2. Dokumentami działań Zespołu są :
1/ Gminny Plan Reagowania Kryzysowego,
2/ plan organizacji pomieszczenia i funkcjonowania Zespołu w obiekcie zastępczym,
3/ regulamin bieżących prac Zespołu,
4/ raporty bieżące i okresowe,
5/ raporty odbudowy,
6/ dziennik działania Zespołu ( odpowiednio grupy roboczej ),
7/ karty zdarzeń,
8/ polecenia, zarządzenia, decyzje i rozkazy,
9/ dokumenty graficzno-tekstowe ( mapy, plany, szkice, itp. )
10/ harmonogramy przedsiąwzięć i grafiki pracy,
11/ inne niezbędne dokumenty.
3. Gminny Plan Reeagowania Kryzysowego w Pieckach określa przedsięwzięcia
podejmowane na wypadek zagrożenia:
a/ zadania w zakresie monitorowania, analizowania i prognozowania zagrożeń,
zadania w zakresie systemu obiegu i wymiany informacji w relacjach pomiędzy
wszystkimi elementami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania
w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,
b/ bilans sił i środków niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń,
c/ procedury działań i algorytmy postepowania realizowane na wszystkich szczeblach administracji w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,
d/ zasady współdziałania,
e/ sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń.
4. Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis przebiegu zdarzeń, wypracowanych decyzji i wdrażanych kolejno działań podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczenia strat.
5. Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycję działań mających na celu przywrócenie stanu faktycznego.
6. Integralną częścią protokołu posiedzeń Zespołu są załączniki w postaci :
a/ porządku obrad,
b/ wykazu osób uczestniczących w posiedzeniu,
c/ treści ustaleń podjetych na posiedzeniu,
d/ dokumentów i materiałów przygotowanych przed i w trakcie posiedzenia.
7. Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół oraz wyciągi dla członków Zespołu, których dotyczą ustalenia podjęte na posiedzeniu.
§ 17.
1. Finansowanie Zespołu w zakresie zabezpieczenia warunków do jego bieżącego funkcjonowania realizowane jest z budżetu państwa.
2. Zadania inwestycyjne zaplanowane i realizowane w celu osiągnięcia nałożonych przepisami standardów wyposażenia technicznego i lokalizacji są finansowane ze środków budżtu państwa na inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz ze środków programów wieloletnich.
§ 18.
Ze względu na wagę podejmowanych decyzji mających znaczenie dla prowadzenia działań, Szef Zespołu może wprowadzić tajność obrad.
§ 19.
Decyzje w sprawach będących podmiotem działania Zespołu jednoosobowo podejmuje Szef Zespołu w oparciu o przeprowadzoną przez Zespół analizę i ocenę zagrożenia oraz wypracowaną koncepcję działania.
§ 20.
Obsługę kancelaryjno-biurową Zespołu zabezpiecza Urząd Gminy.
OPRACOWAŁ ZATWIERDZAM
Eugeniusz Szydlik Maria Jarczewska
Eugeniusz Szydlik Maria Jarczewska
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Piecki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Eugeniusz Szydlik |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2010-06-17 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Eugeniusz Szydlik |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2010-06-17 13:18:44 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2010-06-17 13:18:55 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2010-06-17 13:18:55 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1751 raz(y) |