Uchwały Rady Gminy
Szczegóły informacji
XXII/150/16
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XXII
Kadencja: Kadencja 2014-2018
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Data podjęcia/podpisania: 2016-09-20
Tytuł aktu:
W sprawie przyjęcia Gminnego Programu Ochrony Zdrowia, Promocji i Profilaktyki „Zdrowie – Dobrem Życia” na lata 2016 – 2020.
Na podstawie:
art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j. t. Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) i art. 17 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z późn. zm.)
Treść:
UCHWAŁA Nr XXII/150/16
RADY GMINY PIECKI
z dnia 20 września 2016 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Ochrony Zdrowia, Promocji i Profilaktyki „Zdrowie – Dobrem Życia” na lata 2016 – 2020.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j. t. Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) i art. 17 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z późn. zm.) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Ochrony Zdrowia, Promocji i Profilaktyki „Zdrowie – Dobrem Życia” na lata 2016 – 2020, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
Załącznik
do Uchwały Nr XXII/150/16
Rady Gminy Piecki
z dnia 20 września 2016 r.
GMINNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA, PROMOCJI
I PROFILAKTYKI ”ZDROWIE – DOBREM ŻYCIA”
NA LATA 2016 – 2020
I. WSTĘP
Według ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz.446 z późn. zm.) ochrona zdrowia jest jednym z zadań własnych gminy i nakłada na gminę obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym spraw z zakresu ochrony zdrowia. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) wymienione są szczególnie istotne zadania własne gminy w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym:
-
opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy;
-
przekazywanie marszałkowi województwa informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych;
-
inicjowanie i udział w wytyczaniu kierunków przedsięwzięć lokalnych zmierzających do zaznajamiania mieszkańców z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia oraz jej skutkami;
-
podejmowanie innych działań wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy;
Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem oraz jego poprawę. Celem tego procesu jest wyposażenie jednostek i grup w taki poziom wiedzy i umiejętności oraz w takie możliwości działania, aby mogły nie tylko reagować właściwie w sytuacjach zagrożenia zdrowia, ale także na co dzień realizować normy wynikające z przyjęcia prozdrowotnego trybu życia.
Edukacja zdrowotna stanowi podstawowy element promocji zdrowia i ma prowadzić do zapoznania się z celami działań na rzecz zdrowia oraz zapobiegania chorobom poprzez wpływ na zachowania osobnicze, postawy i wykazanie korzyści płynących z zachowania zdrowia. Polega nie tylko na przekazywaniu wiedzy, lecz także na uczestniczeniu we współdziałaniu, dwukierunkowym porozumiewaniu się oraz na podkreśleniu znaczenia czynników społecznych, ekonomicznych, fizycznych i politycznych, których podstawą jest dokonywanie wolnego wyboru. Edukacja zdrowotna ma dostarczyć informacji i wiedzy na temat zdrowia, wzmacniać działania na rzecz zdrowia, przekonywać oraz zapewniać wpływ na tworzenie zdrowej polityki społecznej.
Profilaktyka oznacza odpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się i/lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności; profilaktyka może również polegać na promowaniu alternatywnych zjawisk w stosunku do tych, które usiłuje się wyeliminować.
II. Ogólna charakterystyka Gminy
Powierzchnia Gminy wynosi 314,6 km kw.
Gmina administracyjnie podzielona jest na 25 jednostek pomocniczych: 24 sołectwa i osiedle, tj.: Babięta, Bobrówko, Brejdyny, Cierzpięty, Dobry Lasek, Dłużec, Gant, Głogno, Goleń, Jakubowo, Krutyń, Krutyński Piecek, Lipowo, Machary, Mojtyny, Nawiady, Nowe Kiełbonki, Piecki, Prusinowo, Rosocha, Stare Kiełbonki, Szklarnia, Zgon, Zyzdrojowy Piecek i Osiedle 35-lecia PRL w Pieckach.
Struktura administracyjna Gminy Piecki (stan na 30.06.2016r.):
Lp.
|
Jednostka pomocnicza
|
Liczba mieszkańców
|
1
|
Babięta
|
179
|
2
|
Bobrówko
|
109
|
3
|
Brejdyny
|
370
|
4
|
Cierzpięty
|
168
|
5
|
Dłużec
|
274
|
6
|
Dobry Lasek
|
116
|
7
|
Gant
|
88
|
8
|
Głogno
|
148
|
9
|
Goleń
|
116
|
10
|
Jakubowo
|
156
|
11
|
Krutyń
|
282
|
12
|
Krutyński Piecek
|
122
|
13
|
Lipowo
|
293
|
14
|
Machary
|
346
|
15
|
Mojtyny
|
135
|
16
|
Nawiady
|
411
|
17
|
Nowe Kiełbonki
|
94
|
18
|
Piecki
|
2410
|
19
|
Osiedle 35-lecia PRL w Pieckach
|
1068
|
20
|
Prusinowo
|
138
|
21
|
Rosocha
|
141
|
22
|
Stare Kiełbonki
|
335
|
23
|
Szklarnia
|
234
|
24
|
Zgon
|
134
|
25
|
Zyzdrojowy Piecek
|
59
|
Ogółem:
|
7926
|
Liczba mieszkańców Gminy z uwzględnieniem wieku i płci:
wiek
|
kobiety
|
mężczyźni
|
ogółem
|
przedprodukcyjny
|
773
|
753
|
1526
|
Produkcyjny
|
2378
|
2804
|
5182
|
poprodukcyjny
|
823
|
395
|
1218
|
Ogółem:
|
3974
|
3952
|
7926
|
Kształtowanie się liczby mieszkańców Gminy w przeciągu ostatnich pięciu lat:
rok
|
liczba mieszkańców
|
przyrost naturalny
|
2011
|
7575
|
+89
|
2012
|
7639
|
+64
|
2013
|
7708
|
+69
|
2014
|
7787
|
+79
|
2015
|
7862
|
+75
|
Ocena stanu zdrowia ludności zamieszkałej na terenie gminy Piecki za 2015 r. wskazuje, iż od lat zdecydowanie największym zagrożeniem życia dla mieszkańców gminy, podobnie jak dla mieszkańców całego kraju, są choroby układu krążenia (główna przyczyna chorobowości i zachorowalności oraz zgonów), jak również nowotwory, choroby odkleszczowe oraz przede wszystkim schorzenia spowodowane niewłaściwą dietą i brakiem aktywności fizycznej zarówno wśród dzieci i młodzieży jak i osób dorosłych (wady postawy, schorzenia kręgosłupa, otyłość, cukrzyca, alergie).
III. CELE PROGRAMU
-
zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej społeczeństwa,
-
zwiększenie aktywności fizycznej ludności, stwarzanie warunków umożliwiających wszystkim chętnym aktywność fizyczną i edukacyjną,
-
profilaktyka zakaźnych chorób odkleszczowych (borelioza i kleszczowe zapalenie mózgu),
-
zapobieganie, wczesna diagnostyka i zwiększenie efektywności leczenia nowotworów u kobiet i mężczyzn oraz raka piersi,
-
poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności,
-
rehabilitacja medyczna - schorzenia narządu ruchu związane z dolegliwościami ze strony kręgosłupa oraz walka z otyłością,
-
profilaktyka wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych - spektrum autyzmu,
-
edukacja społeczna na temat wpływu alkoholu na rozwój płodu - syndrom FAS,
-
wczesna diagnostyka chorób alzheimera i parkinsona.
IV. UZASADNIENIE WYBORU CELÓW
Aktywność fizyczna jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju oraz zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego ludzi w każdym wieku. Zapobiega występowaniu zaburzeń i chorób układu ruchu, otyłości, zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.
Problemem województwa warmińsko-mazurskiego, z uwagi na endemiczne występowanie zakażonych kleszczy, jest wysoki współczynnik zapadalności na boreliozę (prawie dwukrotnie wyższy niż w kraju) i kleszczowe zapalenie mózgu (prawie sześciokrotnie wyższy niż w kraju). W ubiegłym roku odnotowano aż 904 przypadki boreliozy w województwie warmińsko-mazurskim. Ważna jest więc edukacja jak chronić się przed kleszczami i zapobiec zachorowaniu na choroby odkleszczowe.
Nowotwory kobiecych narządów płciowych (uwzględniając raka piersi) są najczęstszymi nowotworami u kobiet. Blisko połowa wszystkich nowotworów złośliwych u pań dotyczy właśnie tej lokalizacji. Znaczny odsetek nowotworów ginekologicznych stanowią nowotwory złośliwe, w których rokowanie i wyniki leczenia zależą od stopnia zaawansowania i przede wszystkim od wczesnego rozpoznania.
Nieprawidłowości żywieniowe wpływają na szybszy rozwój wielu chorób, spośród których należy wymienić miedzy innymi miażdżycę, cukrzycę, osteoporozę a także niektóre postacie nowotworów.
Otyłość to patologiczne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie, przekraczające jego fizjologiczne potrzeby i możliwości adaptacyjne. Stwierdzono, że otyłość zwiększa ryzyko zapadania na niektóre z chorób i zwiększa śmiertelność. Wyjątkowo duża otyłość prowadzi do niepełnosprawności z uwagi na schorzenia narządu ruchu związane z dolegliwościami ze strony kręgosłupa.
Autyzm to nie choroba, lecz całościowe zaburzenie rozwoju. Nie da się go wyleczyć, ale można stworzyć osobie z autyzmem satysfakcjonujące warunki życia, dlatego najważniejsza jest profilaktyka wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacja dzieci cierpiących na spektrum autyzmu.
Każda ilość alkoholu wypitego w ciąży może spowodować nieodwracalne uszkodzenia płodu. Dziecko może urodzić się z FAS (alkoholowym zespołem płodowym). Obecnie FAS pozostaje najbardziej znaną przyczyną opóźnienia umysłowego, której można zapobiec. Problemy behawioralne i neurologiczne, występujące u jednostek narażonych przed urodzeniem na działanie alkoholu, mogą skutkować zarówno trudnościami z nauką, jak i kłopotami z prawem i utrzymaniem pracy w okresie dojrzewania oraz dorosłości. Ważne jest więc ciągłe zwiększanie świadomości społecznej dotyczącej ryzyka związanego z narażeniem płodu na działanie alkoholu.
V. ZADANIA DO REALIZACJI
-
edukacja mieszkańców poprzez organizowanie spotkań i prelekcji z dietetykiem, trenerem personalnym, psychologiem, mających na celu dostarczanie prawdziwej wiedzy o zdrowiu a szczególnie przełamywanie fałszywych stereotypów żywieniowych,
-
warsztaty na temat właściwego żywienia (normalizacja ciężaru masy ciała, odpowiednie proporcje składników odżywczych w zależności od stanu zdrowia, płci, wieku, wykonywanej pracy) i nabywania praktycznych umiejętności przygotowywania odpowiednich posiłków,
-
organizowanie spotkań ze specjalistami i udzielanie wskazówek na temat pielęgnacji ciała, makijażu i inne,
-
ożywianie miejsc sprzyjających aktywności ruchowej (stadion, siłownia plenerowa),
-
tworzenie aktywnie działających grup wokół pozytywnych aktywności zdrowotnych (sekcja kijek, sekcja rowerowa, sekcja fitness, rajdy piesze),
-
współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w zakresie realizacji przedsięwzięcia profilaktyki chorób odkleszczowych,
-
stworzenie możliwości skorzystania przez mieszkanki gminy z porad lekarzy specjalistów, poprzez cykliczne zapraszanie lekarzy różnych specjalności (głównie: ginekolog, onkolog, rehabilitant, psycholog, terapeuta, dietetyk i innych w zależności od potrzeb) bez konieczności odpłatności i długiego oczekiwania na wizytę,
-
stworzenie Gminnego Kalendarza Wydarzeń Promujących Zdrowie,
-
badania przesiewowe na określenie poziomu cukru u dzieci z nadwagą i/lub stwierdzoną cukrzycą u rodziców,
-
wprowadzenie zajęć gimnastyki korygującej wady postawy u dzieci przedszkolnych i szkolnych,
-
prelekcje dla rodziców dzieci przedszkolnych oraz klas I-II na temat wczesnego wykrywania spektrum autyzmu u dzieci i ewentualnej rehabilitacji,
-
aktywne włączenie się w ogólnopolską kampanię STOP-FAS promowanie właściwych zachowań kobiet w ciąży,
-
kontynuacja programów wszechstronnej edukacji zdrowotnej w przedszkolach i szkołach,
-
integracja uczniów niepełnosprawnych w środowisku szkolnym – na bieżąco.
VI. OCZEKIWANE KORZYŚCI ZDROWOTNE z realizacji Gminnego Programu Ochrony Zdrowia, Promocji i Profilaktyki:
-
zwiększenie sprawności i wydolności fizycznej oraz poprawa kondycji psychofizycznej mieszkańców,
-
zmniejszenie liczby zaburzeń psychosomatycznych, otyłości, chorób krążenia, schorzeń kręgosłupa,
-
zmniejszenie rozwoju chorób których przyczyną jest nieprawidłowe żywienie,
-
zmniejszenie ilości zgonów z powodu zbyt późno wykrywanych nowotworów u kobiet,
-
zmniejszenie liczby zachorowań na choroby odkleszczowe,
-
wczesne rozpoczęcie rehabilitacji u dzieci ze spektrum autyzmu,
-
zmniejszenie ilości dzieci urodzonych z alkoholowym zespołem płodowym FAS.
VII. ADRESACI PROGRAMU
Adresatami Programu są mieszkańcy Gminy Piecki.
VIII. FINANSOWANIE PROGRAMU
Realizacja Programu finansowana będzie z:
- budżetu gminy Piecki,
- środków własnych realizatorów zadań,
- środków pozyskanych z innych źródeł.
IX. REALIZATORZY PROGRAMU
-
Urząd Gminy Piecki,
-
jednostki organizacyjne gminy, w tym placówki oświatowo-wychowawcze,
-
organizacje pozarządowe.
X. MONITOROWANIE REALIZACJI PROGRAMU
Monitorowanie realizacji Programu odbywać się będzie poprzez opracowywanie informacji z realizacji Gminnego Programu Ochrony Zdrowia, Promocji i Profilaktyki i przedstawianie jej na posiedzeniach komisji i sesji Rady Gminy Piecki.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Piecki |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Joanna Kaczyńska |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2016-09-23 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Joanna Kaczyńska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2016-09-23 14:04:13 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2016-09-23 14:04:27 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2016-09-23 14:04:27 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1736 raz(y) |