Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Zarządzenia Wójta

Szczegóły informacji

LI/221/10

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: LI

Kadencja: Kadencja 2006-2010

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Data podjęcia/podpisania: 2010-07-08

Tytuł aktu:

W sprawie przyjęcia projektu systemowego pt. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na 2010 rok.

Na podstawie:

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)

Treść:

UCHWAŁA Nr LI/221/10
RADY GMINY PIECKI
z dnia 8 lipca 2010 r.

w sprawie przyjęcia projektu systemowego pt. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na 2010 rok.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:

§ 1. Zatwierdza się na 2010 rok projekt systemowy pt. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” w ramach działania 7. 1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Gminy, w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Jan Gleba        



Załącznik
do uchwały Nr LI/221/10
Rady Gminy Piecki
z dnia 8 lipca 2010 r.
Projekt systemowy
„Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w gminie Piecki” na 2010 rok.

I. Uzasadnienie

Celem projektu jest pomoc w przezwyciężaniu trudności, z powodu których osoby i rodziny korzystają z pomocy społecznej. Jednym z najczęstszych tego powodem jest bezrobocie. Osoby długotrwale pozostające bez pracy charakteryzuje zwykle niskie wykształcenie i brak kwalifikacji zawodowych, ale także brak umiejętności społecznych, deformacja postaw (m.in. wyuczona bezradność), stany frustracyjne (np. agresja werbalna, apatia, zniechęcenie), uleganie nałogom oraz pogarszanie się stanu zdrowia, co prowadzi do wykluczenia z rynku pracy, a w dalszej konsekwencji do wykluczenia społecznego nie tylko osoby bezrobotnej, lecz jego całej rodziny. Zwykle długotrwałe bezrobocie związane jest z trudną sytuacją w rodzinie, ponieważ problemy rodzinne utrudniają lub wręcz uniemożliwiają podjęcie pracy czy zaspokajania podstawowych potrzeb i zmuszają je do korzystania z pomocy finansowej GOPS. Pomoc ta często staje się substytutem dochodów, które rodzina osiąga nie zmieniając jednocześnie swojej trudnej sytuacji. Ograniczając samodzielność, motywacje i zaangażowanie w rozwiązywanie własnych problemów, formułuje się przekonanie, że bez niej rodzina sobie nie poradzi. Powstaje więc spirala bezradności i uzależnienie od pomocy społecznej.



Doświadczenie nabyte podczas realizacji projektu systemowego w 2008 i 2009 roku pokazało, że osoby bezrobotne wymagają wsparcia nie tylko w sferze zawodowej związanej z umiejętnościami zawodowymi i podniesieniem kwalifikacji zawodowych, ale również w sferze społecznej i rodzinnej. Dlatego tak ważne jest objęcie tych osób kompleksowym wsparciem zakładającym indywidualne narzędzia umożliwiające efektywniejsze diagnozowanie i rozwiązywanie problemów.
Projekt, który jest kontynuacją realizowanego od 2008 roku, przewiduje stworzenie planów pomocy rodzinie oraz zawarcie kontraktów socjalnych, w oparciu o które uczestnicy projektu będą rozwiązywali problemy stojące na przeszkodzie do samodzielności ekonomicznej, aktywizacji zawodowej i integracji społecznej. Instrumenty aktywnej integracji skierowane będą nie tylko na klienta, ale także jego rodzinę i otoczenie.

Cel główny projektu:
przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób korzystających z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach.
Cele szczegółowe:
zdobycie wiedzy i umiejętności pomocnych do uzyskania i utrzymania zatrudnienia osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo,
uzyskanie certyfikowanych umiejętności zawodowych przez osoby bezrobotne,
poprawa sytuacji rodzin osób biorących udział w projekcie,
nabycie umiejętności umożliwiających samodzielne rozwiązywanie problemów osobistych i rodzinnych
upowszechnianie aktywnych metod pracy z rodzinami w GOPS.

Cele projektu są zgodne z przyjętymi w 2006 roku zadaniami Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006 – 2013 Gminy Piecki. Wpisuje się też w założenia Priorytetu VII Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

II. Grupa docelowa:
Beneficjentami projektu są osoby korzystające z pomocy społecznej, które nie pracują (czyli osoby bezrobotne i osoby poszukujące pracy, zarejestrowane w Urzędzie Pracy) oraz osoby nieaktywne zawodowo z uwagi na opiekę nad dziećmi, bądź innymi osobami zależnymi, które mają szansę podjąć pracę zawodową oraz rodziny tych osób, jako otoczenie zagrożone wykluczeniem społecznym.
W rekrutacji obowiązuje zasada dobrowolności i równości płci.
W 2010 r. wsparciem systemowym zostanie objętych 41 osób, w tym:
28 osób będzie realizować zadania w ramach kontraktów socjalnych,
13 osób będzie uczestniczyć w programie aktywności lokalnej.
Projekt skierowany jest także do otoczenia tych osób, szczególnie do ich rodzin i do społeczności wsi.

III. Działania

W pracy z osobami, rodzinami i lokalnym środowiskiem zostaną zastosowane narzędzia aktywnej integracji:
kontrakt socjalny,
program aktywności lokalnej,
działania o charakterze środowiskowym
oraz instrumenty aktywizacji:
zawodowej,
edukacyjnej,
zdrowotnej,
społecznej.

1. W stosunku do 28 osób realizujących kontrakty socjalne projekt zakłada następujące działania:
1) usługi wspierające aktywizację zawodową przez doradcę zawodowego, w tym dokonanie diagnozy możliwości zawodowych uczestników, doradztwo zawodowe oraz treningi pracy przygotowujące do aktywnego poszukiwania i podjęcia pracy,
2) treningi kompetencji i umiejętności społecznych, które mają zwiększyć kompetencje i umiejętności z zakresie organizacji życia rodzinnego, niwelować trudności psychospołeczne i przyczynić się do zmiany postaw,
3) trening kompetencji podstawowych obejmujący cykl zajęć grupowych z zakresu organizacji i prowadzenia gospodarstwa domowego, gospodarowania budżetem domowym, edukacji prozdrowotnej i lekcji prawa,
4) usługi wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych poprzez:
trening kompetencji wychowawczych („Szkoła dla rodziców”),
treningi umiejętności uczące postępowania w sytuacji współuzależnienia, przemocy i kryzysów w rodzinie,
pracę asystentów rodzinnych (w sytuacji gdy taka potrzeba wyniknie z pogłębionej diagnozy rodzin)
5) poradnictwo specjalistyczne służące przywracaniu samodzielności życiowej: psychologiczne, pedagogiczno-rodzinne i prawne,
6) zajęcia mające na celu zdobycie nowych kompetencji i umiejętności umożliwiających aktywizację zawodową: kurs obsługi komputera oraz kursy zawodowe (na podstawie wyników diagnozy dokonanej przez doradcę zawodowego i po konsultacjach z PUP),
7) zajęcia szkolne związane z uzupełnieniem wykształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym (dla chętnych uczestników projektu),
8) sfinansowanie badań profilaktycznych lub specjalistycznych dla osób mających możliwości zatrudnienia,
9) działanie o charakterze środowiskowym: festyn rodzinny

Beneficjenci będą podzieleni na grupy zgodnie z rozpoznanymi problemami i celami. Wszystkich obejmą instrumenty aktywizacji zawodowej oraz trening kompetencji i umiejętności społecznych w ramach instrumentu aktywizacji społecznej. Pozostałe instrumenty będą kierowane stosownie do indywidualnych potrzeb zgodnie ze ścieżkami reintegracji zawartymi w kontraktach socjalnych.

2. Program Aktywności Lokalnej skierowany będzie do 13 dziewcząt i chłopców w wieku 15-18 lat, wywodzących się z rodzin klientów GOPS. W ramach PAL zakłada się zastosowanie:
1) instrumentów aktywizacji zawodowej:
uczestnictwo w zajęciach Klubu Integracji Społecznej,
badanie diagnostyczne, które przeprowadzi doradca zawodowy oraz poradnictwo zawodowe dla określenia ścieżki edukacyjnej i zawodowej,

2) instrumentów aktywizacji społecznej:
trening kompetencji i umiejętności społecznych obejmujący warsztaty umiejętności komunikacji interpersonalnej, trening asertywności, naukę funkcjonowania w grupie,
poradnictwo specjalistyczne: pedagogiczne i psychologiczne,
usługi wspierające animację lokalną realizowane przez zatrudnienie lidera prowadzącego KIS,
wsparcie grupowe w zakresie podniesienia kompetencji grupowych i umiejętności przydatnych podczas dalszej edukacji (obsługa komputera i sprzętu multimedialnego, umiejętność szybkiego czytania, mnemotechnika itp.).

3) działanie o charakterze środowiskowym: młodzieżowy piknik sportowy. Wobec potrzeby pełnego i szerokiego wsparcia jeden z instrumentów realizowany będzie w formie wyjazdowej (3-dniowej). Pozwoli to dzięki zmianie środowiska na lepszą integrację oraz uruchomienie procesów grupowych. Realizacja zajęć wyjazdowych przyczyni się też do podniesienia motywacji do zmiany.

Planowane w projekcie wsparcie przewiduje zajęcia grupowe, warsztatowe i doradztwo indywidualne. Będzie też zindywidualizowane w zależności od potrzeb i sytuacji poszczególnych beneficjentów ostatecznych.
W projekcie przewiduje się dla umożliwienia osobom mającym dzieci uczestnictwa w zajęciach pokrycie kosztów opieki nad dziećmi lub zorganizowanie i sfinansowanie zajęć z dziećmi. Poniesione też będą koszty ubezpieczenia
zdrowotnego i ubezpieczenia NW, koszty dojazdów uczestników na zajęcia oraz koszty wyżywienia uczestników podczas zajęć.

IV. Rezultaty

Rezultaty przyczynią się do realizacji celów projektu przez zwiększenie zdolności do podjęcia zatrudnienia u beneficjentów i ułatwienie im dostępu do usług prawnych, edukacyjnych, społecznych…
Zdobyte doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską wpłynie na wprowadzenie nowych metod i standardów pracy i rozszerzenie zakresu usług świadczonych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz zmianę jego wizerunku, co stanowi wartość dodaną projektu.
Wartością dodaną jest też wprowadzenie nowych metod współpracy z lokalnym środowiskiem i PUP.

Najważniejsze rezultaty twarde projektu to:
udział w projekcie 41 osób,
realizacja kontraktów socjalnych przez 28 osób,
realizacja programu aktywności lokalnej przez 13 osób,

Rezultaty miękkie w odniesieniu do uczestników projektu to:
zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji i współdziałania w grupie,
zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu poszukiwania pracy,
nabycie praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów aplikacyjnych,
zdobycie umiejętności obsługi komputera i Internetu,
wypracowanie aktywnych i samodzielnych postaw,
ukształtowanie prawidłowych zachowań rodzicielskich i opiekuńczo – wychowawczych, poprawa sytuacji dzieci w rodzinach,
zdobycie umiejętności planowania budżetu domowego i prowadzenia gospodarstwa domowego.
Beneficjenci projektu w sposób pełniejszy będą uczestniczyć w życiu społecznym i zawodowym, co skutkować będzie zmniejszeniem zjawiska wykluczenia społecznego w gminie.
Rezultaty w sferze instytucjonalnej to:
wypracowanie zasad współpracy ze środowiskiem lokalnym,
stosowanie nowych metod, narzędzi i instrumentów pracy socjalnej.


V. Źródła finansowania i budżet na realizację projektu

Zgodnie z alokacją ustaloną przez Instytucję Pośredniczącą wartość projektu w 2010 roku to 204.322,00 zł, z czego:
182.722,00 zł będzie sfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
21.600,00 zł stanowią środki własne gminy ( na zasiłki celowe i okresowe).


VI. Okres realizacji

Projekt jest kontynuacją rozpoczętego w 2008 r. na podstawie umowy ramowej zawartej na lata 2008 – 2013. Działania projektu skierowane na beneficjentów ostatecznych w 2010 roku będą prowadzone w okresie marzec – grudzień.

VII. Realizator projektu

Projekt będzie realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach.
Działania w zakresie aktywnej integracji oraz pracy socjalnej indywidualnej i środowiskowej wykonywać będą pracownicy socjalni (5 w tym 1 – zatrudniony w 2008 r. w ramach środków POKL).
Zadania, w których kadra GOPS jest niewystarczająca, powierzone będą specjalistom zewnętrznym w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych. Projekt zakłada zatrudnienie: doradcy zawodowego, psychologa, pedagoga, prawnika, lidera KIS.
Za realizację projektu odpowiada kierownik GOPS jako kierownik projektu. Do pomocy ma zespół zarządzający składający się z pracowników GOPS.

Realizacja projektu odbywać się będzie we współpracy:
1) w części dotyczącej kontraktów socjalnych:
z Powiatowym Urzędem Pracy w Mrągowie – (w zakresie stosowania instrumentów aktywnej integracji i instrumentów rynku pracy),
z pracodawcami gminy – w zakresie zatrudnienia uczestników projektu,
2) w Programie Aktywności Lokalnej:
z Gimnazjum w Pieckach – w zakresie rekrutacji i diagnozy, dobrania i wypracowania najwłaściwszych metod pracy z młodzieżą,
z Gminnym Ośrodkiem Kultury Sportu i Rekreacji „Pegaz” w Pieckach – w zakresie wykorzystywania oferty programowej oraz rozszerzenia oferty skierowanej do młodzieży,
z OSP w Pieckach – w zakresie włączenia młodzieży w działania jednostki,
i przede wszystkim z rodzicami i rodzinami młodzieży uczestniczącej w projekcie.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-03-03
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-03-03 13:54:35
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-03-03 13:55:44
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2011-03-03 13:55:44
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1310 raz(y)