Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Zarządzenia Wójta

Szczegóły informacji

IX/30/11

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: IX

Kadencja: Kadencja 2010-2014

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Data podjęcia/podpisania: 2011-06-28

Tytuł aktu:

W sprawie przyjęcia projektu systemowego pt. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na 2011 rok.

Na podstawie:

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)

Treść:

UCHWAŁA Nr IX/30/11
RADY GMINY PIECKI
z dnia 28 czerwca 2011 r.

w sprawie przyjęcia projektu systemowego pt. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” na 2011 rok.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:

§ 1. Zatwierdza się na 2011 rok projekt systemowy pt. „Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w Gminie Piecki” w ramach działania 7. 1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Gminy, w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Andrzej Brodzik   
 
Załącznik
do uchwały Nr IX/30/11
Rady Gminy Piecki
z dnia 28 czerwca 2011 r.
 
Projekt systemowy
„Ograniczenie bezrobocia i sfery wykluczenia społecznego w gminie Piecki”

I. Uzasadnienie

Celem projektu jest pomoc w przezwyciężaniu trudności, z powodu których osoby i rodziny korzystają z pomocy społecznej. Jednym z najczęstszych powodów tego jest bezrobocie. Osoby długotrwale pozostające bez pracy charakteryzuje zwykle niskie wykształcenie i brak kwalifikacji zawodowych, ale także brak umiejętności społecznych, deformacja postaw (m.in. wyuczona bezradność), stany frustracyjne (np. agresja werbalna, apatia, zniechęcenie), uleganie nałogom oraz pogarszanie się stanu zdrowia, co prowadzi do wykluczenia z rynku pracy, a w dalszej konsekwencji do wykluczenia społecznego nie tylko osoby bezrobotnej, lecz jego całej rodziny. Zwykle długotrwałe bezrobocie związane jest z trudną sytuacją w rodzinie, ponieważ problemy rodzinne utrudniają lub wręcz uniemożliwiają podjęcie pracy czy zaspokajania podstawowych potrzeb i zmuszają je do korzystania ze świadczeń GOPS. Świadczenia te często stają się substytutem dochodów, które rodzina osiąga nie zmieniając jednocześnie swojej trudnej sytuacji. Ograniczając samodzielność, motywacje i zaangażowanie w rozwiązywanie własnych problemów, formułuje się przekonanie, że bez niej rodzina sobie nie poradzi. Powstaje więc spirala bezradności i uzależnienie od pomocy społecznej.
Doświadczenie nabyte podczas realizacji projektu systemowego w 2008, 2009 i 2010 roku pokazało, że osoby bezrobotne wymagają wsparcia nie tylko w sferze zawodowej związanej z umiejętnościami zawodowymi i podniesieniem kwalifikacji zawodowych, ale również w sferze społecznej i rodzinnej. Dlatego tak ważne jest objęcie tych osób kompleksowym wsparciem zakładającym indywidualne narzędzia umożliwiające efektywniejsze diagnozowanie i rozwiązywanie problemów.
Projekt, który jest kontynuacją realizowanego od 2008 roku, przewiduje stworzenie planów pomocy rodzinie oraz zawarcie kontraktów socjalnych, w oparciu o które uczestnicy projektu będą rozwiązywali problemy stojące na przeszkodzie do samodzielności ekonomicznej, aktywności zawodowej i integracji społecznej. Instrumenty aktywnej integracji skierowane będą nie tylko na klienta, ale także jego rodzinę i otoczenie.

Cel główny projektu:
Zwiększenie do końca 2011 roku poziomu aktywności społeczno- zawodowej grupy mieszkańców gminy Piecki.

Cele szczegółowe:
nabycie do końca 2011 r. umiejętności do objęcia instrumentami rynku pracy (np. PUP),
zwiększenie motywacji do działania 49 BO na rzecz poprawy sytuacji życiowej własnej oraz otoczenia,
poprawa funkcjonowania rodzin,
zwiększenie roli instrumentów aktywnej integracji w pracy socjalnej z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym.

Cele projektu są zgodne z przyjętymi w 2006 roku zadaniami Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006 – 2013 Gminy Piecki. Wpisują się też w założenia Priorytetu VII Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

II. Grupa docelowa:
Beneficjentami projektu są osoby korzystające z pomocy społecznej, które nie pracują (czyli osoby bezrobotne i osoby poszukujące pracy, zarejestrowane w Urzędzie Pracy) oraz osoby nieaktywne zawodowo z uwagi na opiekę nad dziećmi, bądź innymi osobami zależnymi, które mają szansę podjąć pracę zawodową oraz rodziny tych osób, jako otoczenie zagrożone wykluczeniem społecznym.
W rekrutacji obowiązuje zasada dobrowolności i równości płci.
W 2011 r. wsparciem systemowym zostanie objętych 49 osób, w tym:
33 osoby będą realizować zadania w ramach kontraktów socjalnych,
16 osób będzie uczestniczyć w programie aktywności lokalnej.
Projekt skierowany jest także do otoczenia tych osób, szczególnie do ich rodzin i do społeczności wsi.

III. Działania

W pracy z osobami, rodzinami i lokalnym środowiskiem zostaną zastosowane narzędzia aktywnej integracji:
kontrakt socjalny,
program aktywności lokalnej,
oraz instrumenty aktywizacji:
zawodowej,
edukacyjnej,
zdrowotnej,
społecznej.

1. W stosunku do 33 osób realizujących kontrakty socjalne projekt zakłada następujące działania:
1) usługi wspierające aktywizację zawodową przez doradcę zawodowego, w tym dokonanie diagnozy możliwości zawodowych, doradztwo zawodowe oraz warsztaty aktywizacji zawodowej przygotowujące do aktywnego poszukiwania i podjęcia pracy,
2) trening interpersonalny w ramach którego 33 osoby otrzymają wsparcie psychologiczne oraz terapeutyczne. Trening ten ma na celu rozwinąć umiejętności ważne w relacjach z innymi, ukierunkować postawy społeczne, zainspirować uczestników do odkrywania i rozwijania własnych zainteresowań, pasji, umiejętności i zdolności, a także wzmocnić do pracy nad zmianą osobistą, uświadomić zjawisko wzrostu ulegania nałogom oraz zapoznać uczestników z tematem uzależnień i współuzależnień.
3) warsztaty z zakresu prawa (tzw. „Lekcje prawa”) obejmujące tematykę m.in. prawa pracy i BHP, elementy prawa cywilnego oraz rodzinnego
4) poradnictwo specjalistyczne służące przywracaniu samodzielności życiowej: psychologiczne i prawne,
5) Podstawy przedsiębiorczości w rozwoju zawodowym (zajęcia, dzięki którym powstanie 15 biznes planów),
6) zajęcia mające na celu zdobycie nowych kompetencji i umiejętności umożliwiających aktywizację zawodową: kurs obsługi komputera oraz kursy zawodowe (na podstawie wyników diagnozy dokonanej przez doradcę zawodowego i po konsultacjach z PUP),
7) zajęcia szkolne związane z uzupełnieniem wykształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym (dla chętnych uczestników projektu),
8) zajęcia z lekarzem oraz przeprowadzenie badań mammograficznych i cytologicznych w ramach populacyjnych programów profilaktyki nowotworowej.

Beneficjenci będą podzieleni na grupy zgodnie z rozpoznanymi problemami i celami. Wszystkich obejmą instrumenty aktywizacji zawodowej oraz trening interpersonalny w ramach instrumentu aktywizacji społecznej. Pozostałe instrumenty będą kierowane stosownie do indywidualnych potrzeb zgodnie ze ścieżkami reintegracji zawartymi w kontraktach socjalnych.

2. Program Aktywności Lokalnej skierowany będzie do 16 młodych kobiet w wieku aktywności zawodowej, nieaktywnych zawodowo z uwagi na opiekę nad dziećmi oraz z różnego rodzaju problemami powodującymi zjawisko wykluczenia społecznego. Kobiety te stanowią drugie pokolenie klientów Pomocy społecznej. W ramach PAL zakłada się zastosowanie:
1) instrumentów aktywizacji zawodowej:
indywidualne doradztwo zawodowe,
Trening twórczej adaptacji mający na celu doskonalenie umiejętności aktywnego poruszania się po rynku pracy, wzbudzenie gotowości do kreowania intencjonalnych zmian osobowościowych oraz kształcenie umiejętności ich efektywnej realizacji.

2) instrumentów aktywizacji społecznej:
Trening kompetencji wychowawczych i pedagogicznych „Rodzina jako potencjał i wsparcie”
Poradnictwo prawne („Lekcje prawa”) obejmujące tematykę m.in. prawa pracy, prawa cywilnego oraz rodzinnego.
Indywidualne konsultacje prawne

3) instrumentów aktywizacji edukacyjnej:
Trening zarządzania jakością życia obejmujący warsztaty gospodarstwa domowego oraz gospodarowania budżetem domowym.

Planowane w projekcie wsparcie przewiduje zajęcia grupowe, warsztatowe i doradztwo indywidualne. Będzie też zindywidualizowane w zależności od potrzeb i sytuacji poszczególnych beneficjentów ostatecznych.
W projekcie przewiduje się dla umożliwienia osobom mającym dzieci uczestnictwo w zajęciach- pokrycie kosztów opieki nad dziećmi lub zorganizowanie i sfinansowanie zajęć z dziećmi. Poniesione też będą koszty ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczenia NW, koszty dojazdów uczestników na zajęcia oraz koszty wyżywienia uczestników podczas zajęć.

IV. Rezultaty

Rezultaty przyczynią się do realizacji celów projektu przez zwiększenie zdolności do podjęcia zatrudnienia u beneficjentów i ułatwienie im dostępu do usług prawnych, edukacyjnych, społecznych.
Zdobyte doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską wpłynie na wprowadzenie nowych metod i standardów pracy i rozszerzenie zakresu usług świadczonych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz zmianę jego wizerunku, co stanowi wartość dodaną projektu.
Wartością dodaną jest też wprowadzenie nowych metod współpracy z lokalnym środowiskiem i PUP.

Najważniejsze rezultaty twarde projektu to:
udział w projekcie 49 osób
realizacja kontraktów socjalnych przez 33 osoby ,
realizacja programu aktywności lokalnej przez 16 osób,

Rezultaty miękkie w odniesieniu do uczestników projektu to:
zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji i współdziałania w grupie,
zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu poszukiwania pracy,
nabycie praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów aplikacyjnych,
zdobycie umiejętności obsługi komputera i Internetu
wypracowanie aktywnych i samodzielnych postaw,
ukształtowanie prawidłowych zachowań rodzicielskich i opiekuńczo – wychowawczych, poprawa sytuacji dzieci w rodzinach,
zdobycie umiejętności planowania budżetu domowego i prowadzenia gospodarstwa domowego.
Beneficjenci projektu w sposób pełniejszy będą uczestniczyć w życiu społecznym i zawodowym, co skutkować będzie zmniejszeniem zjawiska wykluczenia społecznego w gminie.
Rezultaty w sferze instytucjonalnej to:
wypracowanie zasad współpracy ze środowiskiem lokalnym,
stosowanie nowych metod, narzędzi i instrumentów pracy socjalnej.

V. Źródła finansowania i budżet na realizację projektu

Zgodnie z alokacją ustaloną przez Instytucję Pośredniczącą wartość projektu w 2011 roku to 188.049,42 zł, z czego:
168.249,42 zł będzie sfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
19.800,00 zł stanowią środki własne gminy (na zasiłki celowe i okresowe).

VI. Okres realizacji

Projekt jest kontynuacją rozpoczętego w 2008 r. na podstawie umowy ramowej zawartej na lata 2008 – 2013. Działania projektu skierowane na beneficjentów ostatecznych w 2011 roku będą prowadzone w okresie kwiecień – grudzień.

VII. Realizator projektu

Projekt będzie realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach.
Działania w zakresie aktywnej integracji oraz pracy socjalnej indywidualnej i środowiskowej wykonywać będą pracownicy socjalni (5 w tym 1 – zatrudniony w 2008 r. w ramach środków POKL).
Zadania, w których kadra GOPS jest niewystarczająca, powierzone będą specjalistom zewnętrznym w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych. Projekt zakłada zatrudnienie: doradcy zawodowego, psychologa, pedagoga oraz prawnika.
Za realizację projektu odpowiada kierownik GOPS jako kierownik projektu. Do pomocy ma zespół zarządzający składający się z pracowników GOPS.

Realizacja projektu odbywać się będzie we współpracy:
z Powiatowym Urzędem Pracy w Mrągowie – w zakresie stosowania instrumentów aktywnej integracji i instrumentów rynku pracy,
z pracodawcami gminy – w zakresie zatrudnienia uczestników projektu,
z Gminnym Ośrodkiem Kultury Sportu i Rekreacji „Pegaz” w Pieckach – w zakresie organizacji i uczestnictwa w imprezach kulturalno- rekreacyjnych i sportowych, a także udostępniania pomieszczeń i przede wszystkim z rodzinami uczestników projektu.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-07-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-07-04 08:21:09
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-07-04 08:21:32
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2011-07-04 08:21:32
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1339 raz(y)